[Ziggo] Next Mini gebruiken icm met VPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsXgAmEs
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-12-2024
Sinds kort heb ik een Next Mini van Ziggo. Dit werkt goed, maar het Ziggo netwerk wordt niet herkend als er een VPN actief is. Zodra de VPN down is, herkent de Next Mini het Ziggo netwerk wel en werkt de TV uitstekend.

Het Ziggo modem staat ingesteld als bridge en ik heb een eigen ASUS router. Op deze router staat normaliter standaard een VPN actief die het verkeer door de tunnel of om de tunnel heen routeert. Ik heb al 2 keer contact gehad met medewerkers van Ziggo, maar zij konden geen antwoord op mijn vraag geven.

Vraag: Hoe laat ik de Next Mini het Ziggo netwerk herkennen? Wat mij betreft zie ik een mogelijkheid door de IP range van Ziggo om de VPN heen te routeren. Weet dan iemand welke IP range met CIDR ik moet gebruiken voor de Next Mini? Of herkent de Next Mini het Ziggo netwerk op een andere manier (via DNS of zo)?

Beste antwoord (via Orion84 op 16-12-2022 09:10)

• MsXgAmEs
Hugo__Boss schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:00:
Kan je geen 2 vlan's aanmaken? Zodat je next mini in een ander subnet zit en dus geen "last" heeft van de VPN?
Ik heb even vlan's bekeken, maar met m'n Asus router lijkt dat best pittig. Dank allen voor de antwoorden. De oplossing (voorlopig) heb ik hier gevonden: https://ipinfo.io/AS6830.

Ziggo gebruikt de range: 212.142.0.0/18, dus als je deze buiten de VPN routeert dan doet de Next Mini het. Of er nog meer ranges zijn weet ik niet, maar voorlopig werkt het.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:02

CaDje

Framedrops for life

Ik ben niet bekend met een Asus router, maar kun je niet iets van een whitelist maken van interne ip's / mac adressen die niet via de VPN gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsXgAmEs
Dat is correct, maar ik weet niet welke CIDR IP range dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De ip-adressen wisselen volgens mij regelmatig en sommige servers staan bij een cloudaanbieder dus je kunt geen hele reeks toevoegen. Kun je op de router instellen dat de NextMini niet via de VPN wordt gerouteerd (policy-based routing)?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of die nextmini op een of andere manier gewoon rechtstreeks aan je ziggo modem knopen, zodat ie überhaupt niet via de Asus gaat. Heeft volgens mij niet echt toegevoegde waarde om dat ding in je normale LAN te hebben toch?

Nevermind, modem staat in bridge, even overheen gelezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 13-12-2022 16:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:26
Orion84 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:32:
Of die nextmini op een of andere manier gewoon rechtstreeks aan je ziggo modem knopen, zodat ie überhaupt niet via de Asus gaat. Heeft volgens mij niet echt toegevoegde waarde om dat ding in je normale LAN te hebben toch?

Nevermind, modem staat in bridge, even overheen gelezen.
Maar die modem uit bridge halen en die next mini daar gewoon aan hangen zou ook een oplossing kunnen zijn. Eventueel zet je de eigen router in DMZ op de Ziggo modem? Zie het als plan B mocht het probleem met VPN blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:40

jurroen

Security en privacy geek

MsXgAmEs schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:11:
Vraag: Hoe laat ik de Next Mini het Ziggo netwerk herkennen? Wat mij betreft zie ik een mogelijkheid door de IP range van Ziggo om de VPN heen te routeren. Weet dan iemand welke IP range met CIDR ik moet gebruiken voor de Next Mini? Of herkent de Next Mini het Ziggo netwerk op een andere manier (via DNS of zo)?
Kan dat niet gewoon door middel van de fysieke poort op je router?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 12:19
Kan je geen 2 vlan's aanmaken? Zodat je next mini in een ander subnet zit en dus geen "last" heeft van de VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:50
MsXgAmEs schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:19:
Dat is correct, maar ik weet niet welke CIDR IP range dit is.
Dus je kan wel een uitzondering op IP maken? Lijkt me dat je dan een static lease aan het MAC van de Next Mini kan geven en dat IP (/32 is de CIDR notatie voor een range van één adres) vervolgens uitzonderen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MsXgAmEs
Hugo__Boss schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:00:
Ik heb even vlan's bekeken, maar met m'n Asus router lijkt dat best pittig. Dank allen voor de antwoorden. De oplossing (voorlopig) heb ik hier gevonden: https://ipinfo.io/AS6830.

Ziggo gebruikt de range: 212.142.0.0/18, dus als je deze buiten de VPN routeert dan doet de Next Mini het. Of er nog meer ranges zijn weet ik niet, maar voorlopig werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Top dat je de oplossing die je uiteindelijk gekozen hebt nog even deelt d:)b

Er zijn vast meer mensen die hier tegenaan gaan lopen nu die next mini's steeds meer toegepast worden. En lang niet alle routers maken het inderdaad even makkelijk om bepaalde clients buiten de VPN tunnel te houden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-12-2023
Na het lezen van deze topic ben ik ook maar lid geworden van Tweakers.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik op een topic zit.
Ik ben al wat ouder en heb normaal niet zo veel op met het chatten en topics.
Maar nu moet ik wel wat ik heb bijna het zelfde probleem.

Ik heb sinds kort drie Next Mini’s van Ziggo, een hoofd box en twee extra boxen.
Nu heb ik een thuisnetwerk met een Ziggo modem in bridge met een Asus router (RT-AC86U) in AiMesh Primary en twee Asus routers (RT-AC86U) in AiMesh Node.
Ik maak vervolgens gebruik van ExpressVPN en deze is ingesteld in de Asus AiMesh, dat werk prima.
Maar nu ik de Next Mini’s aansluit werken deze niet i.c.m. VPN.
Zodra ik de VPN uitschakelt werken de Next Mini’s wel en kan ik gewoon tv kijken.
Maar ik wil natuurlijk gebruikmaken van mijn VPN.

Nu zag ik hier het zelfde probleem, echter begrijp ik de oplossing niet met de Ziggo range van 212.142.0.0/18.
Kan u mij helpen?
Ik weet niet wat ik moet instellen in de Asus router om dit werken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 15-06 18:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb het antwoord op je vraag niet, maar ik ben wel benieuwd waarom je een VPN wilt gebruiken? Het gebeurt namelijk vaak dat nietsvermoedende consumenten een VPN in huis halen voor bepaalde soorten veiligheid of privacy, welke in de praktijk helemaal niet door een VPN kan worden geboden, ook al wordt dat geadverteerd of op gedoelt in de ad.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In het kader van videodiensten worden VPN's gebruikt om een source IP uit een ander land te krijgen zodat bepaalde geo-restricted content dat daar beschikbaar is te kijken. Works as designed, maar gevolg is wel dat content dat juist alleen in dit land of op IP's van deze provider beschikbaar is niet gaat werken zodra je dat doet.

Het verbaast me wel dat mensen voor dit soort toepassing VPN gebruiken voor alle internetverkeer - dat is niet bepaald doelmatig. Simpele oplossing is om alleen een VPN client te draaien op het apparaat waar de content nodig is. Dat kan zelfs op TV's (was laatst bij iemand met een niet extreem nieuwe Philips TV waar dat op kon - al raakte hij daar ook al mee in de knoop met andere content op de TV dat NL-specifiek was :z )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1