Hoe werken de 'slimme' bandenspanningscontrole systemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:43
Ik rij vrij vaak op de N279, en gisteren zag ik het weer voorbij komen terwijl we achter een vrachtwagen aan reden:

'Tyre Pressure OK'.

Het betreft dit systeem: https://www.transport-onl...n-vrachtwagens-voorkomen/

Natuurkundig gezien lijkt mij dit interessant maar ik kan maar niet beredeneren hoe het zou moeten werken.
Kan iemand dit uitleggen?

Is het zo simpel als een externe computer die draadloos de gegevens uit de boordcomputer van de vrachtwagen af leest, of is er degelijk een apparaat dat zelf de bandenspanning van een vrachtwagen uit 1930 zou kunnen bepalen?

Als dat laatste, dan ben ik erg benieuwd hoe dat werkt.

Wanneer men erlangs rijdt valt er niks speciaals op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTgEDs4jeNpxABgqNHnpg9SRIgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q4feEKJlZIvghcIwsW1eEHlm.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI6qza7xl_okyXlX58ZToB-7ev8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mANLkD6MLoMgIaGEFHCkf3sg.png?f=fotoalbum_large

Gewoon wat lussen en strepen?.. ik kan zelf niet bedenken hoe deze dingen de bandenspanning zouden kunnen berekenen.

[ Voor 33% gewijzigd door grasmanek94 op 13-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik denk dat er gewoon een of meer druksensoren in het wegdek zitten? Een harde band geeft vast een ander soort druk dan een zachte band?

Edit: gezien de foto's dus meerdere sensoren kort na elkaar. Een harde band heeft een kleiner contactoppervlak en triggert waarschijnlijk maar één sensor tegelijk. Een zachte band heeft een groter contactoppervlak en triggert dus twee sensoren?

[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 13-12-2022 14:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Maar zouden de druk verschillen niet zo'n beetje wegvallen omdat je weer moet delen door de oppervlakte?

Laten we aannemen dat alle banden evenveel gewicht moeten dragen, de iets minder opgepompte band is dan wel een groter oppervlak in aan het nemen, wat de totale druk (op het wegdek), als het goed is, hetzelfde maakt? Of zijn er wel verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-05 15:51
Met de juiste druk heb je een vlak loopvlak. Met een te zachten of harde bande spanning, krijg je een bolling of een deuk. Wellicht dat die druksensoren dat meten en registrenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sentimental-Hat schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:01:
Met de juiste druk heb je een vlak loopvlak. Met een te zachten of harde bande spanning, krijg je een bolling of een deuk. Wellicht dat die druksensoren dat meten en registrenen.
Waarschijnlijk kan je dat inderdaad bepalen aan de hand van hoe lang er druk op de sensoren staat, gecombineerd met snelheid van het voertuig (gemeten door die detectielussen?). En of zoals ik eerder zei: druk op meerdere sensoren tegelijk,

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-05 15:51
https://autobahn.eu/artik...t-uw-bandenspanning-meten

"De proef start op de A16, waar in de nacht van vrijdag op zaterdag tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht meetapparatuur onder de rechterrijstrook wordt aangebracht. Een woordvoerster vertelt ons dat deze de 'voetafdruk van een band' meet. Een voorbeeld: stel, een truck heeft 10 wielen. 9 hiervan bevatten 4 bar en eentje 2 bar. Het systeem kan dit detecteren (bij een zachte band raakt veel meer rubber het wegdek), en in dat geval gaan de alarmbellen rinkelen."

Dit artikel gevonden, daar geven zij inderdaad dezelfde uitleg.

[ Voor 73% gewijzigd door Sentimental-Hat op 13-12-2022 15:17 . Reden: fatsoeneren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Dankje voor de uitleg!

Om het in Jip en Janneke taal uit te leggen dus:

De afmetingen / contactoppervlak van alle banden worden bepaald, en als ze niet allemaal hetzelfde zijn / te veel afwijken dan is het 'niet OK'.

Nu wordt ik wel nieuwsgierig hoe ze die lengte nou exact meten.. is het zo simpel als een wiel maakt
"verbinding" tussen 2 staven (goede druk) OF 3 staven (te weinig druk) en that's it?
Of meten die 3 staven elke keer een "druk curve" om de hoeveelheid tijd/rubber te bepalen over een lijn op de weg?

[ Voor 121% gewijzigd door grasmanek94 op 13-12-2022 17:15 ]

Pagina: 1