Toon posts:

Hoe kluswoning vorst- en vochtvrij houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joost211
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-02 10:53
In september woning op naam gekregen en druk bezig met verbouwen. De woning wordt volledig gasloos dus de heteluchtverwarming is er uit gehaald en er zit nu vloerverwarming ingefreesd. Hier wordt een warmtepomp op aangesloten maar die heb ik nog niet. Momenteel heb ik dus geen verwarming in huis. Daarnaast is de stukadoor net 1,5 week klaar en dus is het nog een vochtige, koude bedoeling in huis!

Wat raden jullie mij aan om te doen om de woning vochtvrij en op 10-12 graden te krijgen en te houden?

Nu heb ik constant condens en ben ik bang dat het gaat schimmelen, dat is het laatste wat ik wil.

De één zegt dat ik ramen open moet houden, de andere zegt dicht. Ik kan verwarmen met elektrische kacheltjes maar die vreten stroom. Wat is wijsheid?

Joost de Weerd

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zitten de ramen/gevels er verder nog in? Dan zou ik zeker ventileren en zorgen dat je die 15 graden haalt. Evt. Een bouwdroger er in? Die stoten ook lekker warmte uit, en helpen de boel drogen.

Anyhow, dat is leuk voor korte termijn. Hoe lang moet je nog wachten op je WP? Met deze temperaturen zou ik zeker ìets aan verwarming doen..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:13

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ventileren inderdaad. De buitenlucht is erg droog momenteel, dus dat vocht krijg je er wel uit. Halfuurtje per dag ofzo de ramen even goed open voor flinke luchtverversing. En daarbuiten boven ramen op een kier en dan beneden ook roosters open zodat je natuurlijke trek krijgt.

Als noodoplossing wellicht een elektrische CV-ketel zodat de vloerverwarming al wat kan doen? Gaat je wel serieus stroom kosten dan.

[Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2022 14:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThinkPad schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:37:
Ventileren inderdaad. De buitenlucht is erg droog momenteel, dus dat vocht krijg je er wel uit.
In absolute zin erg droog ja, maar relatief natuurlijk niet echt. Die koude lucht kan niet heel veel vocht opnemen. Daarvoor zal je hem alsnog eerst warm moeten stoken. Condensproblemen los je voor zover ik weet ook niet op met puur ventileren alleen, als de temperatuur (daardoor) te ver zakt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Joost211
Koekstra schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:35:
Zitten de ramen/gevels er verder nog in? Dan zou ik zeker ventileren en zorgen dat je die 15 graden haalt. Evt. Een bouwdroger er in? Die stoten ook lekker warmte uit, en helpen de boel drogen.

Anyhow, dat is leuk voor korte termijn. Hoe lang moet je nog wachten op je WP? Met deze temperaturen zou ik zeker ìets aan verwarming doen..
Gevels en ramen zitten er allemaal nog in, heb eigenlijk alleen geen CV.
WP verwacht ik deze winter nog niet te hebben helaas. Misschien toch maar opzoek naar een mobiele boiler oid wat ik kan aansluiten op m'n verdeler van de vloerverwarming? Maarja, ook duur geintje.

Joost de Weerd

• Ric00w
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-02 21:58
Wij hadden vorige winter hetzelfde probleem. Uiteindelijk toch maar met elektrische kacheltjes gewerkt om de woning enigszins op temperatuur te houden, en vocht te kunnen afvoeren.
Ik hanteerde de methodiek van 2x per dag goed ventileren, en de rest alleen opstoken. Achteraf was een bouwdroger misschien goedkoper geweest, want er komt wel heel veel vocht uit stucwerk.

Kun je je vloerverwarming wel al direct gebruiken, wanneer deze net ingefreesd is? Wij zaten aan een opstookprotocol vast met onze nieuwe dekvloer.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nu besparen op verwarming i.v.m. kosten ga je later spijt van krijgen.
Een 3kw bouwkachel houd je hele huis (tot 150m²) wel op een graad of 12-15 met alle deuren open + hier en daar een rooster open.
Als die 24/7 aan staat gedurende een kwartaal dan heb je weliswaar zo'n 6.500 kWh verbruikt maar dan heb je in elk geval niet overal schimmel waar je niet meer van af komt.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bouwdroger erin lijkt me de slimste zet...

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 16:34

Dentheman

Zie signature

Ik zou een bouwdroger combineren met een bouwkachel, een bouwdroger functioneert namelijk beter in een warme omgeving. Naast warmte zorgt de bouwkachel met ventilator ook nog voor extra circulatie.

Ik heb begin dit jaar in hetzelfde schuitje gezeten als jij en daardoor in 1 maand ruim €450 aan electra mogen aftikken, maar het was voor een goed doel zegmaar ;)

Zie ondertitel

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Overdag proberen te luchten, een paar keer per dag voor een tijdje de deuren/ramen open om de vochtige lucht eruit te krijgen.

De rest is toch echt gewoon stoken en met bouwdrogers werken, nu besparen op een paar luttele euro's moet je niet doen.

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:57
Wij hebben begin van dit jaar hetzelfde gehad. Rond midden januari hele huis gestuct. ging om bijna 700m2 aan plafond en wanden.
Wij hebben er 2 weken lang 2 bouwdrogers in gehad, 1 grote ventilator om luchtverplaatsing te generen en hebben de rest van de tijd een 9kw bouwkachel in gehad... die stond alleen niet heel lang aan per dag. Wij waren iedere dag aanwezig om te klussen dus meestal een uurtje of 4 a 5 dat hij echt aanstond en het bleef redelijk op 15 a 16 graden hangen.

Ik weet niet hoeveel gestuct is en hoelang je kan wachten totdat je wat met je muren gaat doen. Als je niet lang wilt wachten zou ik 1 week een bouwdroger huren. Anders kan je het ook langzaam laten drogen.
Wel echt je huis verwarmen. Je wilt geen bevroren stucwerk in huis, dat kan echt desastreus zijn.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15
Linksom of rechtsom moet je kosten gaan maken. Het is nu nog koud en droog buiten, dus het binnen warm stoken met elektrische kachels met ramen op een kier doet een hoop vocht verdrijven. Volgende week wordt het echter weer regenachtig, dus dat schiet dan weer minder op.

Ik zou een bouwkachel 3 kW model regelen (zo eentje met ventilator erin), meerdere ventilatoren en een bouwcondensdroger organiseren. Tja, het kost geld, maar schimmel in je stucwerk is veel vervelender.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Verbouwen kost geld, en een bouwdroger/kachel hoort daar gewoon bij. Helemaal als er gestucd is.

Roomba E5 te koop

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
Zoals hierboven al geopperd, bouwdroger in combinate met kachel(s), anders droogt je stucwerk ook totaal niet, hoeveel m2 stucwerk is het? en wat is de gemiddelde dikte van het stucwerk?

Tip kijk goed rond bij de diverse verhuurbedrijven, de prijs voor de kachels en bouwdrogers kunnen nogal erg verschillend zijn bij de diverse bedrijven.

PS2 SRSM Moon

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik ben nu wel benieuwd naar de status, en wat je uiteindelijk hebt gedaan om de boel te drogen?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:09
Anders ik wel want over 2 weken komt bij mij de stukadoor. Aangezien er ook een nieuwe vloer & VV wordt geplaatst mag ik dan 6 weken niet stoken.

Wij verwachten dat de stuclaag niet zo dik gaat worden dat het weken gaat duren, ook de aannemer had het over enkele mm’s .Maar ik heb toch 2 x een 3 KWh stroom kachels staan, en komt er een bouw droger. Die zouden dan 2 weken moeten draaien en dan komt er een Houtkachel. In de tussentijd werk ik thuis en kan dus lekker ventileren

Overdag de bouw droger en snachts de kacheltjes met de roosters open .

[Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 06-01-2023 19:11]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Joost211
Koekstra schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:20:
Ik ben nu wel benieuwd naar de status, en wat je uiteindelijk hebt gedaan om de boel te drogen?
Ramen dicht, bouwdroger en kacheltjes.
Bouwdroger gehuurd voor een week bij lokale verhuurder. Daarnaast elektrische kacheltjes aan gezet.
backupdevice schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:10:
Anders ik wel want over 2 weken komt bij mij de stukadoor. Aangezien er ook een nieuwe vloer & VV wordt geplaatst mag ik dan 6 weken niet stoken.

Wij verwachten dat de stuclaag niet zo dik gaat worden dat het weken gaat duren, ook de aannemer had het over enkele mm’s .Maar ik heb toch 2 x een 3 KWh stroom kachels staan, en komt er een bouw droger. Die zouden dan 2 weken moeten draaien en dan komt er een Houtkachel. In de tussentijd werk ik thuis en kan dus lekker ventileren

Overdag de bouw droger en snachts de kacheltjes met de roosters open .
Het plan zoals je beschrijft werkt gewoon goed. Vanaf moment 1 de ramen dicht, bouwdroger aan en 2 keer per dag halfuurtje ventileren (ramen/deuren even open). Daarnaast zorgen dat je luchtverplaatsing in huis krijgt door bijvoorbeeld een ventilator. Luchtverplaatsing kan ook al plaatsvinden door jouw 2 stroomkacheltjes, als daar een ventilator in zit (dat had ik ook).

De bouwdroger moet niet te langer aan laten staan dan nodig is. Als het stucwerk droog is, moet de bouwdroger uitzetten omdat je ander het stucwerk echt droog trekt en bijvoorbeeld je stucprofielen op de hoeken kunnen gaan werken en scheuren. Daarnaast adviseer ik je om alle hoeken van bijvoorbeeld je wand/plafond in te snijden met een stanleymes. Hierdoor voorkom je dat het stucwerk zelf een scheurtje maakt (want dat gebeurd sowieso in zulke hoeken) wat er niet mooi uit ziet. Vervolgens kit je de naden weer af.

Joost de Weerd

• backupdevice
Joost211 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Ramen dicht, bouwdroger en kacheltjes.
Bouwdroger gehuurd voor een week bij lokale verhuurder. Daarnaast elektrische kacheltjes aan gezet.

[...]

Het plan zoals je beschrijft werkt gewoon goed. Vanaf moment 1 de ramen dicht, bouwdroger aan en 2 keer per dag halfuurtje ventileren (ramen/deuren even open). Daarnaast zorgen dat je luchtverplaatsing in huis krijgt door bijvoorbeeld een ventilator. Luchtverplaatsing kan ook al plaatsvinden door jouw 2 stroomkacheltjes, als daar een ventilator in zit (dat had ik ook).

De bouwdroger moet niet te langer aan laten staan dan nodig is. Als het stucwerk droog is, moet de bouwdroger uitzetten omdat je ander het stucwerk echt droog trekt en bijvoorbeeld je stucprofielen op de hoeken kunnen gaan werken en scheuren. Daarnaast adviseer ik je om alle hoeken van bijvoorbeeld je wand/plafond in te snijden met een stanleymes. Hierdoor voorkom je dat het stucwerk zelf een scheurtje maakt (want dat gebeurd sowieso in zulke hoeken) wat er niet mooi uit ziet. Vervolgens kit je de naden weer af.
Ok thx.

Vandaag gaat de VV erin, maar er komt pas Maandag een dekvloer in. Het is denk ik nu een graad of 14 beneden. Kacheltjes aan heeft geen zin want de mannen laten steeds de voordeur openstaan.

Heb op de bovenverdieping wel de CV aanstaan. Die houdt het op 15 graden.

Beneden heb ik dus het idee om als de tegelleggers beginnen , de kacheltjes neer te zetten. Dat zou volgende week woensdag zijn. Kijkende naar het weerbericht wordt het vanaf maandag kouder. Ik kan maandag geen kacheltjes plaatsen omdat de vloer gestort wordt.

Ik zou natuurlijk aankomende dagen de kacheltjes aanzetten , maar als dan as maandag de deur de hele dag openstaat met de dekvloer storten heeft dat ook geen zin.

Wat zouden jullie adviseren?

• Joost211
backupdevice schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ok thx.

Vandaag gaat de VV erin, maar er komt pas Maandag een dekvloer in. Het is denk ik nu een graad of 14 beneden. Kacheltjes aan heeft geen zin want de mannen laten steeds de voordeur openstaan.

Heb op de bovenverdieping wel de CV aanstaan. Die houdt het op 15 graden.

Beneden heb ik dus het idee om als de tegelleggers beginnen , de kacheltjes neer te zetten. Dat zou volgende week woensdag zijn. Kijkende naar het weerbericht wordt het vanaf maandag kouder. Ik kan maandag geen kacheltjes plaatsen omdat de vloer gestort wordt.

Ik zou natuurlijk aankomende dagen de kacheltjes aanzetten , maar als dan as maandag de deur de hele dag openstaat met de dekvloer storten heeft dat ook geen zin.

Wat zouden jullie adviseren?
Tjsa, de temperaturen momenteel vallen wel mee. Stoken voor de buitenwereld heeft inderdaad ook geen zin.
Dus inderdaad, ik zou momenteel geen kacheltjes toepassen, en strak weer doen na storten vloer ;)

Joost de Weerd

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
backupdevice schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:06:
[...]Vandaag gaat de VV erin, maar er komt pas Maandag een dekvloer in. [...]Beneden heb ik dus het idee om als de tegelleggers beginnen , de kacheltjes neer te zetten. Dat zou volgende week woensdag zijn.[...]
Ik zou adviseren om na plaatsen van de dekvloer deze voldoende laten uitharden (28 dagen ruwweg); en dan het opstookprotocol te volgen van je vloerverwarming (zeker de afkoelingsfase is belangerijk), ben je ook paar weken mee bezig. Dat is moeilijk in 3 dagen...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• backupdevice
naftebakje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:29:
[...]
Ik zou adviseren om na plaatsen van de dekvloer deze voldoende laten uitharden (28 dagen ruwweg); en dan het opstookprotocol te volgen van je vloerverwarming (zeker de afkoelingsfase is belangerijk), ben je ook paar weken mee bezig. Dat is moeilijk in 3 dagen...
thx. Ja die weet ik. Opstoken gaat gebeuren met de WP die 8 Maart gepland staat. Is ongeveer 6 a 7 weken

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Je moet dit opstoken/afkoelen doen voor je tegelt....

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• backupdevice
naftebakje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:10:
Je moet dit opstoken/afkoelen doen voor je tegelt....
Het is toch of storten en binnen 24 uur tegelen, of opstoken/afkoelen.

Het is alleen een dekvloer & renovatie .

[Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 14-01-2023 09:14]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:02
backupdevice schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:50:
[...]
Het is toch of storten en binnen 24 uur tegelen, of opstoken/afkoelen.Het is alleen een dekvloer .
Een cementdekvloer moet ook uitharden. Dus binnen 24 uur na het storten van de dekvloer beginnen met tegelen is niet echt handig. Zorg eerst maar voor dat deze goed uitgehard is. Met vloerverwarming opstoken / afkoelen-procedure volgen. Dan egaliseren omdat je dekvloer nooit echt vlak is. Daarna tegelen. Goed, dit kunnen goede vaklui jou ook wel vertellen :)

• backupdevice
RonnieKo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Een cementdekvloer moet ook uitharden. Dus binnen 24 uur na het storten van de dekvloer beginnen met tegelen is niet echt handig. Zorg eerst maar voor dat deze goed uitgehard is. Met vloerverwarming opstoken / afkoelen-procedure volgen. Dan egaliseren omdat je dekvloer nooit echt vlak is. Daarna tegelen. Goed, dit kunnen goede vaklui jou ook wel vertellen :)
Tja dit het schema wat ingezet is. Ik heb er verder geen verstand van. De ene zegt dit , de ander dat . Ik ga er vanuit dat het wel goed komt . Kan zowiezo de eerste weken de vloer niet stoken omdat de WP pas 1e week maart komt . Met een mogelijkheid om dat te verzetten.

Thx voor de feedback

• backupdevice
RonnieKo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Tja dit het schema wat ingezet is. Ik heb er verder geen verstand van. De ene zegt dit , de ander dat . Ik ga er vanuit dat het wel goed komt . Kan zowiezo de eerste weken de vloer niet stoken omdat de WP pas 1e week maart komt . Met een mogelijkheid om dat te verzetten.

In principe is grootste prio komende 2 weken on het vocht uit het huis te krijgen en de stuc laag droog te krijgen. Als deze droog is kan ik met de houthaard gaan stoken en kan ik lang wachten met opstoken.

Thx voor de feedback

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:02
Het was vroeger altijd 28 dagen uithardingstijd bij beton om de uiteindelijk gewenste eind druksterkte te krijgen. Goed, dat is tegenwoordig meer een richtlijn aan het worden dan "wet". Door betere mengsels en productiemethodes kan het meestal wel een stuk eerder. Als het kouder is zal het uitharden ook langzamer gaan. Daarom wordt een 10 tot 15 graden als minimum aangegeven. Te warm is ook niet goed. Je wilt het niet te snel laten uitharden om zo min mogelijk scheurvorming te hebben.

Met wat (gas) bouwkachels kan je de woning goed vorstvrij houden en ook eventueel (deels) droog stoken.

• backupdevice
Ja ik heb 2 x een 3kWh kachel en er komen als de stukadoor bezig is 2 bouw drogers bij. 1 x voor de centrale woonkamer en 1 om te verplaatsen per kamer .

Zoals gezegd, als de stuclaag droog is kunnen wij gaan stoken met een Houtkachel. Dit om het een beetje warm te houden . Voor de rest zullen we boven gaan leven , want daar brand de CV nog .

• backupdevice
Update .

Stukadoors zijn lekker bezig en zij gaven aan om geen bouwdrogers te gebruiken. Qua vocht was de impact van het beton storten hoger dan het stucwerk.
Wij houden het huis warm met 2 x 3 kWh kacheltjes die op halve stand werken. Verder ventilatie roosters open. Elke morgen even de ramen , indien nodig, droogmaken. Valt naast de stroom rekening 😂 wel mee.

Nog een week en wij mogen weer terug . Dan een maandje de Houtkachel gebruiken om in Maart opstook protocol te starten met de nieuwe WP.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee