Vraag

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-01 23:22
Sinds een maand een TCL 75C835. Top TV! Na een week in gebruik knalde de groep er uit zodra de stekkerdoos aan ging. Elke nacht doe ik deze netjes uit via de knop op de stekkerdoos. Hiervoor had ik een Panasonic Plasma 55" en dat ging altijd goed. Hij werkt nog steeds.

Stekkerdoos vervangen. Er zitten twee contacten boven elkaar. Voor de zekerheid de nieuwe stekkerdoos in een ander contact gestopt. Daarna een week geen last gehad. Dacht top. Opgelost. Vanochtend klikte ik weer op de knop van de nieuwe stekkerdoos (totaal ander merk en nieuw uit de verpakking) en boem! Weer de groep er uit. Vreemde is dat het dus niet elke dag het geval is... Een paar dagen geleden moest ik iets aansluiten op de TV en hoorde toen ook een soort elektrisch geknetter. Maar dat ging na een paar seconden weer weg.

Wat is nu wijsheid? Weet voor 99% zeker dat het de nieuwe TV is. Hiervoor had ik het probleem nooit. Er zit op de stekkerdoos alleen nog een JBL soundbar. Die gaf ook nooit problemen.

Uiteraard kan ik de leverancier contacten. Maar hij is niet meer op voorraad (niet meer leverbaar) en had hem voor een zeer goede black friday prijs...

Alle reacties

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:22
Loopt je groep niet gewoon tegen haar maximale belastbaarheid aan, omdat de TCL een hoger wattage trekt dan je vorige tv?

too old, too cold

• earthknake
Lijkt me niet. Op die groep zit alleen een HUE lamp (die stond uit), Ziggo modem en een losse router.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een stop knalt eruit doordat de stroom die er gevraagd wordt te hoog is voor de specificatie. Is het een automaat of zo'n ouderwets keramieken draaigeval?

Het lijkt erop dat er ergens een flinke piekstroom gevraagd wordt door de tv waardoor de boel klapt. Dit gebeurt niet exact bij de 16A (= maximum per groep meestal), meestal kan er heel kort een flink hogere stroomsterkte worden opgevangen. Als die nΓ©t te lang duurt, klapt 'ie soms wel en soms niet. Een stekkerblok alleen verbruikt niks, dus ik denk dat je het toch in de tv moet zoeken. Kan me niet voorstellen dat dat apparaat samen met de soundbar meer dan 16A hoort te verbruiken...
earthknake schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:41:
Lijkt me niet. Op die groep zit alleen een HUE lamp (die stond uit), Ziggo modem en een losse router.
Meten is weten. Ik raad je dat STERK aan.

[Voor 17% gewijzigd door Icephase op 13-12-2022 12:42]

• earthknake
Het is een vrij recente Hager automaat (paar jaar oud).

Hoe kan ik dit meten?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:52
Je kunt een speciaal verlengsnoer maken met een NTC-weerstand erin om het op te lossen. De NTC-20D20 zou geschikt moeten zijn (Googel erop). Neem die op in het snoer (netjes isoleren met krimpkous) en gebruik het daarna als gewoon verlengsnoer. Een NTC-weerstand heeft een hoge weerstand bij kamertemperatuur, waardoor hij de stroomsterkte beperkt. Een NTC-weerstand heeft de speciale eigenschap dat hij zijn weerstand verliest naarmate hij opwarmt, waardoor hij dus alleen energie verbruikt tijdens het inschakelen van het apparaat.

Idealiter hoort dit gewoon in de voeding te zitten, het is niet bepaald een teken van kwaliteit als een apparaat een dusdanig hoge inschakelstroom heeft dat de stoppen eruit vliegen.

• earthknake
Dank je wel. Maar geen zin om te gaan hobbyen. Is er geen product wat dit standaard heeft? Speciale stekkerdoos?

Het zou niet een defect kunnen zijn van de TV?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:52
Nou, warempel, het bestaat:

https://www.westfalia.eu/...chakelstroombegrenzer.htm

Een defect kan niet worden uitgesloten, maar ik denk dat een wat goedkoop ontworpen voeding de betere verklaring is.

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:39

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

Zitten er niet teveel geschakelde voedingen (adaptertjes) op die stekkerdoos? Teveel van die en de inschakelpiek gooit je automaat er af.

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

earthknake schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:36:
Uiteraard kan ik de leverancier contacten. Maar hij is niet meer op voorraad (niet meer leverbaar) en had hem voor een zeer goede black friday prijs...
Je hebt het product reeds in huis dus kan je beroepen op garantie. Dat staat los van een goede Black Friday prijs. Dat verlies je alleen als je het product retour zou sturen volgens Wet Koop op Afstand. Beroepen op garantie voor reparatie of eventueel vervangen van het toestel, zien waar de verkoper mee komt.

Lijkt mij in deze ook de beste optie in plaats van het probleem omzeilen door eerder genoemde begrenzers. Een TV hoort een groep er niet uit te laten klappen (als deze nog onder het maximale vermogen zit).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee