Toon posts:

Welk formaat laptopscherm en type scherm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-02 07:25
Waarschijnlijk heb ik een wat afwijkende vraag-los van prijzen, meer inhoudelijk.
Ik vraag mij af wat het beste is qua formaat laptop (omdat alles in inches wordt uitgedrukt) en hoe ik dit het beste kan bekijken? Als een inch 2,54cm is, kan ik wel ongeveer zien hoe groot het scherm is met een korte berekening en liniaal erbij voor het beeld. Maar sommige laptops hebben een dikke rand en andere flinterdun/smalle randen. Ik neem aan dat deze (behuizing) niet wordt meegeteld bij specificaties wanneer er staat 'X [getal] inch'?

Ook heb ik liever niet een scherm met een harde coating, omdat ik het idee heb dat dit scherm bij veel licht snel reflecteert en ook juist bij een donkere omgeving werkt als een soort spiegel, wat ik irritant vind. Maar welke typen scherm blijft er dan over/is te adviseren om naar te kijken? Zijn er nieuwe soorten zonder zo'n hard oppervlak? En hoe groot is de kans op uitval van pixels (dode pixels ontstonden vrij spontaan in het verleden bij mijn laptops, ondanks reguliere/bekende laptopmerken)?

[Voor 14% gewijzigd door Deantje op 13-12-2022 12:30]

Beste antwoord (via Deantje op 29-12-2022 07:58)

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-02 23:46
Loop gewoon eens een Mediamarkt binnen, en kijk eens naar de verschillen in schermgrote, behuizing en schermranden, dan krijg je voor je zelf al een beeld wat je wel en niet wil. Je kan bijvoorbeeld een heel mooi scherm hebben, maar met slappe scharnieren is het nog steeds geen pretje om naar te kijken door al het gewiebel met typen. Dan kan je altijd hier nog vragen of een bepaalt type goed is, of dat er binnen een serie nog een beter online alternatief is

[Voor 20% gewijzigd door aart93 op 19-12-2022 13:25]

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:07
Ik vraag mij af wat het beste is qua formaat laptop
Hangt van je use-case af. Hierover heb je ons niks verteld en we hebben geen glazen bol.
Wil je een game beest met genoeg koeling en je hoeft niet vaak te sjouwen dan 17.3". Verplaats je redelijk vaak en wil je gamen dan is kleiner dan 15.6" een afrader. Ben je een manager ergens voor team calls en outlook dan volstaat 13" vast wel. Ben je een developer dan zul je waarschijnlijk sneller kijken naar de docking station mogelijkheden / meerdere schermen etc.
Ik neem aan dat deze (behuizing) niet wordt meegeteld bij specificaties wanneer er staat 'X [getal] inch'
Klopt, een 15.6" scherm is een 15.6" scherm, de verhouding kan ook nog eea veranderen.. bv 4:3 of 16:9 (andere dimensies)
adviseren om naar te kijken
Matte schermen, maar de kleuren zijn minder 'levendig'/'vol'. Verder beweren mensen dat het beeld minder scherp is (theoretisch is dit een feit, want een matte laag is een diffusie laag), maar persoonlijk valt mij dat niet op / let ik er niet op.
En hoe groot is de kans op uitval van pixels
Ik kan hier zo geen statistieken over vinden, dan zouden we verkoop aantallen moeten hebben + aantal rapporten van defecte pixels, en een inschatting maken van hoeveel mensen niet zeuren over dode pixels en ze voor lief nemen.

[Voor 24% gewijzigd door grasmanek94 op 13-12-2022 13:55]

• Deantje
Het gaat vooral om eenvoudige zaken als af en toe informatieve video's kijken, tekstverwerking en e-mail. Ik heb ook bedacht, misschien kan ik een kleiner scherm gewoon groot instellen -dan is dat toch ongeveer hetzelfde effect: niet snel vermoeid raken door goede grootte/eenvoudige resolutie?
Oja, van die pixels snap ik gewoon niet, dat ik terwijl ik er goed/zorgvuldig mee probeer om te gaan toch wel eens hier en daar ineens (miniscule) groepjes dode pixels heb bij de enkele laptops in de afgelopen jaren. Bij de huidige laptop echt precíes in het midden ter grootte van een pinknagel, echt een hinderlijke witte vlek.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Een klein scherm blijft een klein scherm ook al schaal je het naar een groter lettertype. Dan word je werkveld erg klein namelijk met veel scrollen als resultaat. Ik heb zelf voor mijn werk een 14" maar das als je ogen van 40 jaar oud hebt zoals ik te klein als main gedurende een hele werkdag. Dus heb 24" FHD hoofdscherm en laptop als 2e scherm.

Maar als ik je eisenpakket zie, full HD IPS scherm van 15,6" met matte coating.

En voor de rest i3 of Ryzen 3 met minimaal 8GB geheugen en SSD van 256GB.

[Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 18-12-2022 16:09]

• Deantje
Bedankt voor de goede tip(s!). Ik hoor dat liever via hier dan via de lokale adviseurs in de winkel -want die kunnen je natuurlijk van alles 'wijs maken' (met doel: verkoop natuurlijk) en dan moet ik vlot reageren als zij op dat moment zogenaamd korting geven.

• Acezeck
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-02 14:39
He ook nog een opmerking, we zouden ook advies kunnen geven richting een specifieke laptop mocht je je budget weten. Ik denk dat je rond de 500-700 euro zit te kijken maar mocht je er wat meer of minder voor over hebben kunnen we wellicht wat vinden

• Deantje
Het klopt, dat ik inderdaad kijk naar zo €700,-/max. €1000,-. Dit laatste bedrag, niet omdat ik iets tekort kom, maar aangezien ik anders capaciteit toch niet benut -en daardoor misschien jammer van geld, ondanks inruil/verkoopwaarde later. Daar schaf ik hem in principe niet voor aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-02 23:46
Loop gewoon eens een Mediamarkt binnen, en kijk eens naar de verschillen in schermgrote, behuizing en schermranden, dan krijg je voor je zelf al een beeld wat je wel en niet wil. Je kan bijvoorbeeld een heel mooi scherm hebben, maar met slappe scharnieren is het nog steeds geen pretje om naar te kijken door al het gewiebel met typen. Dan kan je altijd hier nog vragen of een bepaalt type goed is, of dat er binnen een serie nog een beter online alternatief is

[Voor 20% gewijzigd door aart93 op 19-12-2022 13:25]

• Deantje
Acezeck schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:37:
He ook nog een opmerking, we zouden ook advies kunnen geven richting een specifieke laptop mocht je je budget weten. Ik denk dat je rond de 500-700 euro zit te kijken maar mocht je er wat meer of minder voor over hebben kunnen we wellicht wat vinden
Wat denkt u dat goed is qua budget? Eigenlijk wil ik er max .€1000,- aan spenderen, omdat mijn ervaring is dat ze steeds max. 5 jaar meegaan i.v.m. nieuwe hard- en software/ontwikkelingen. Naast het slijten in verband met steeds meezeulen overal. Dat laatste vind ik een van de irritante dingen, dat ik hem steeds 'moet' meenemen. Het liefste werkte ik daarom op één vaste plek achter een ouderwetse desktop-pc. Maar tijden veranderen en zo vind ik het toch wel handig om op verschillende plekken te zitten ermee. Een ander patroon dan vroeger.
Toen mijn Asus al eerder in reparatie was, heb ik via een veiling een soort ex-lease Fujitsu laptop aangeschaft, waar ik heel blij mee ben. Ik geloof i7, 3.4Ghz(?), 8GB RAM, 500GB opslag -voor mijn taken genoeg. Het irritante is dat deze slechts 65% oplaadt en een koeler heeft die, met name in de zomer, enorm hard zoemt. Niet licht, maar alsof je een oude föhn aan hebt staan, bij wijze van spreken.

[Voor 18% gewijzigd door Deantje op 29-12-2022 08:04]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:55
Dat 65% opladen klinkt als een instelling om slijtage van de batterij tegen te gaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Deantje
Ramon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:41:
Dat 65% opladen klinkt als een instelling om slijtage van de batterij tegen te gaan.
Waar zou ik dit uit kunnen zetten, want bij 'geavanceerde energieinstellingen' kon ik dit niet vinden?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee