Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ik ben op zoek naar een kant-en-klare S0 pulse counter met flink wat inputs (minimaal 12). De enige enigszins betaalbare oplossing die ik heb gevonden is een 5-kanaals S0 pulse meter met USB aansluiting voor 40 euro.
Daar zou ik er dus 3 van nodig hebben.
Aangezien de Raspberry PI waar ik ze op aan wil sluiten nog 2 vrije USB poorten over heeft moet er ook nog een USB hub of Hat aan te pas komen.

In een Duitse webshop heb ik er ook nog een gevonden met 50 inputs, maar ruim 700 euro is met wat te gortig ;-).

Weten jullie misschien een alternatief?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb het geprobeerd met zo’n adapter van SOS electronics voor vier of vijf S0-dingen, maar het lukte me niet om bruikbare getallen te krijgen. Ben daarom overgestapt naar modbus. Dat ding op het plaatje zit via een RS485<>USB op een Odroid bord aangesloten.
Voor een aantal S0-meters heb ik een converter naar modbus van SAIA. Daar kunnen 4 meters op. En wat ik verder aan meters aanschaf is modbus. Voordeel van modbus is dat je een meterstand uitleest en dus geen pulsen mist.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaBL58i3LVVLr2EeR7JVBRY4wsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgIPRgFwuxq22yHL49oMRv57.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Modbus was me een stap te ver, ook omdat ik al 14 kWh meters heb hangen met S0 uitgang.

Inmiddels heb ik de SOS adapters geplaatst en ze werken prima.

Mochten er andere tweakers zijn die dit pad kiezen heb ik een paar tips:
- Je hoeft geen individuele 'ground' draden per kWh meter aan te leggen. Doorlussen van 1 ground draad is genoeg (misschien gesneden koek non-noobs, maar ik wist dit niet zeker).
- De tellers resetten als de stroom van een adapter is geweest. De 'delta' velden zijn dan ook het meest nuttig.
- De adapters lijken pas iedere 10 seconden USB output te genereren nadat er minstens 1 pulse is geteld. Daarna blijven ze iedere seconden data genereren zelfs als er niets geteld is. Ik dacht eerst dat 1 van mijn 3 adapters stuk was maar die zat op een paar groepen die pas later gingen gebruiken/opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:53
Die usb pulstellers met vijf ingangen heb ik ook geprobeerd, maar werkte om eerlijk te zijn niet zo goed voor mij, maar ben even kwijt wat het probleem ook alweer was (is alweer een tijdje geleden). Maar je kan die S0 pulsen natuurlijk ook gewoon op de gpio ingangen van de rpi zetten, werkt ook goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is dat je kant en klaar wilt, anders had ik gewezen op een 16-bits i/o expander met interrupt zoals de PCF8575 :+ Wordt zelfs ondersteund door ESPHome, dus valt misschien wel weer onder de noemer bijna-kant-en-klaar.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.