Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:16
Hier is best veel over te vinden, en er is ook een topic op GoT erover (topic voor zelfstandigen). voor een correcte berekening zul je mogelijk nog rekening willen houden met de volgende dingen:

- Geld opzij in bedrijf leggen / laten liggen
- Winstbelasting
- Omzetbelasting
- Aftrekposten (ook ZZP en ook apart starter specifiek, die vervallen na een tijd, ook daar rekening mee houden)
- Pensioen / AOW
- AOV
- WW verzekeringen (die je nu al weet)
- Plannen voor slechte dagen / wanneer er weinig werk is / je er even uit ligt
- Vakantie = geen inkomen
- Balans tussen kosten privé en zakelijk declareren (wat mag wel, wat niet, wat is grijs, waar ga je wel of niet problemen mee krijgen bij een controle)
- Inkomstenbelasting over je loon dat je jezelf betaald
- volgorde van alle betalingen/belastingen/aftreksels is ook belangrijk, welke aftrek komt eerst, of welke belasting bereken je eerst (en over welke hoofdsom/delen)? Daar kunnen ook grote fouten uit komen, dus ook goed op uit kijken.
- bij (terechte of onterechte) paniek en/of spastische trekjes van bedrijven ben je de 1e waar het contract niet van wordt verlengd
- er kunnen vele uren zitten in achter facturen achteraan gaan, administratie enzv
- je moet tegen de extra stress kunnen en/of het voor lief nemen, als medewerker in dienst heb je heel veel dingen niet aan je hoofd / 'niet jouw probleem' (helpt soms met slapen).
- Waarschijnlijk krijg je te maken met veel meer politiek, en natuurlijk/waarschijnlijk goed onderhandelen. Zeker een skill die erg een must is.
- en nog veel meer

Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 13-12-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
grasmanek94 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:45:
Members only:
Members only:

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Oops klein foutje maar de boodschap is nog steeds hetzelfde, zal het aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13
Denk ook even goed na over waarom je uitgevallen bent. Als het met bepaalde vormen van stress/werkdruk te maken heeft, zou een ZZP functie mogelijk niet de beste keuze voor je zijn. Dat kun je zelf het beste bepalen natuurlijk. Er komt nl best veel op je af en, zeker als de opdrachten niet zomaar komen, of ineens niet doorgaan, kan niet iedereen daar even relaxed mee omgaan. Ook kan je "lastige" opdrachtgevers krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 13-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 16:57
Ik weet niet precies in welke (software) hoek je zit, maar toen ik zelf begon met freelancen was het heel lastig om een opdracht voor minder dan 40 uur te vinden. Inmiddels is het part-timen wat meer ingeburgerd, maar opdrachten voor minder dan 32 uur zijn nog steeds vaak vrij schaars. Misschien dat jij daar meer geluk mee hebt, maar neem dat ook even mee in jouw overweging.

Ikzelf freelance inmiddels niet meer. Ik heb een eigen bedrijf in het in-house ontwikkelen van elektronica en software. Daarmee is het een stuk eenvoudiger om opdrachten over een bepaalde tijd uit te spreiden en af te wisselen. Dat zou wel een manier kunnen zijn om bijvoorbeeld 20 uur per week aan een opdracht te werken. Echter ben je voor in-house opdrachten meer tijd kwijt aan acquisitie en dan vraag ik me af of je dat in 20-24uur per week gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met 20 uur per week ga je het urencriterium van 1225 uur moet halen, maar je kan bij de BD een verlaagd urencriterium aanvragen en dan hoef je nog maar 800 uur te werken om ondernemersvoordelen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Bedankt, nuttige reactie. Een buffer + reserve heb ik al opgebouwd in loondienst. 10K op de spaar, en enkele veelvouden daarvan in index trackers. Daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
olafmol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:55:
Denk ook even goed na over waarom je uitgevallen bent. Als het met bepaalde vormen van stress/werkdruk te maken heeft, zou een ZZP functie mogelijk niet de beste keuze voor je zijn. Dat kun je zelf het beste bepalen natuurlijk. Er komt nl best veel op je af en, zeker als de opdrachten niet zomaar komen, of ineens niet doorgaan, kan niet iedereen daar even relaxed mee omgaan. Ook kan je "lastige" opdrachtgevers krijgen.
Uitval had niet met stress/burnout te maken. De stap lijkt me wel spannend (positieve/gezonde spanning). Zeker het dikgedrukte zal de eerste keren wennen zijn, maar een flinke buffer brengt op dat gebied denk ik dan wel weer wat rust met zich mee.
sipje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:57:
Ik weet niet precies in welke (software) hoek je zit
Ontwikkelen van (voorspel)modellen en inzichten uit data. Ervaring met modeling, data engineering, dashboarding (Python Dash + Django), voor uiteenlopende klanten (financieel, MKB, medisch)
Inmiddels is het part-timen wat meer ingeburgerd, maar opdrachten voor minder dan 32 uur zijn nog steeds vaak vrij schaars.
Bij WG komen er wel met zo nu en dan opdrachten voorbij die voor 2-3 dagen in de week zijn, maar inderdaad goed om hier even wat extra aandacht aan te besteden,
Ernemmer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:59:
Met 20 uur per week ga je het urencriterium van 1225 uur moet halen, maar je kan bij de BD een verlaagd urencriterium aanvragen en dan hoef je nog maar 800 uur te werken om ondernemersvoordelen te krijgen.
Hmmm, dat is een goed punt. Ik lees op de site van de BD dat verlaagd urencriterium alleen voor startersaftrek geldig is, niet voor zelfstandigenaftrek. Dat is jammer, want die zelfstandigenaftrek scheelt een hoop belasting. Niet dat ik in aanmerking zou komen voor verlaagd criterium, omdat ik slechts ziek ben en geen (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheids-sticker heb.

Bedankt voor de reacties. Ik twijfel nu iets meer of dit nu wel het juiste moment is voor deze stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Met ~2700 "uitgaven" (minus wat gereserveerd was voor "slechte dagen") per week ben je in nog geen 4 weken door een 10k buffer heen. AOV, pensioen, WW verzekeringen, ander gedoe, inkomstenbelasting (wat je uit je bedrijf aan jezelf betaald) etc stopt niet allemaal wanneer je geen opdracht hebt. Nu heb je een privé buffer dus is daar al inkomstenbelasting over betaald, maar bedenk je ook hoe lang een nieuwe opdracht regelen duurt.

Ik wil je echt niet ontmoedigen, en mogelijk zal het allemaal heel erg mee vallen. Misschien dat je in het begin juist meer risico aan gaat en al je kosten extreem laag houdt (geen verzekeringen, pensioen, apart zetten voor slechte dagen etc), en ze opzet wanneer de buffer voor 6-12mnd toereikend is, kan ook.
Pagina: 1