Trekken P1/RJ12 kabel van meterkast naar tweede verdieping

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Hey allemaal!

Context

Recent ben ik overgestapt naar een nieuwe dynamische energie provider, waarbij ik een zogeheten Tibber Pulse kan aansluiten op de P1-aansluiting van mijn slimme meter om live inzichten te krijgen in mijn energieverbruik.

Mijn slimme meter heeft gelukkig een P1-aansluiting. Nu is het probleem dat de Pulse ook verbonden moet zijn met de WiFi voor het doorgeven van de gegevens. Ik woon echter in een appartement, waardoor mijn meterkast zich op de begane grond bevindt en mijn appartement op de tweede verdieping van het complex. Hierdoor heb ik geen WiFi verbinding in mijn meterkast, noch heeft de Pulse mogelijkheden om via ethernet aangesloten te worden.

Dit zijn de specificaties van de Tibber Pulse.

Het plan

Nu is het mijn bedoeling om vanuit mijn technische ruimte in mijn appartement op de tweede verdieping waar de verdeelkast zich bevindt, een RJ12 kabel te trekken naar de P1-aansluiting van de slimme meter in de meterkast op de begane grond. De Pulse kan ik vervolgens in mijn technische ruimte plaatsen en alsnog via de P1 aansluiten.

Vragen

Nu weet ik niets af van P1/RJ12 kabels, aangezien ik alleen recent RJ45 ethernet kabels door mijn appartement heb getrokken. Ik heb hierover dus een aantal vragen:
  1. Ik verwacht ongeveer vijftien meter RJ12 kabel nodig te hebben van de meterkast naar de technische ruimte op de tweede verdieping. Is dit überhaupt mogelijk, of is er dan sprake van signaalverlies of verlies van voeding waardoor de Pulse niet werkt? In andere woorden, zit er een maximum lengte op een RJ12 kabel?
  2. Ik heb geen vrije leidingen meer naar mijn meterkast lopen. Om deze reden wil ik de RJ12 kabel trekken door de leiding waar de (coax/glasvezel?) kabel van Ziggo doorheen loopt voor de aansluiting in mijn technische ruimte. Dit is de kabel die naar de kast van Ziggo buiten loopt die door Ziggo bij de bouw van het complex gelegd is. Kan een unshielded RJ12 kabel verstoringen veroorzaken in mijn Ziggo verbinding indien deze door dezelfde leiding loopt?
  3. Zien jullie eventueel een andere mogelijkheid om de Pulse aan te sluiten op mijn slimme meter met een internetverbinding?
Alvast enorm bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door MarkvA op 13-12-2022 10:27 . Reden: Verdere toelichting ]

Mark

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Rj12 kan eenvoudig 75m aan, als je 12V gebruikt. Echter bij 5V houdt het met 3m wel op...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:51

Detmer

Professioneel prutser

MarkvA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:20:
Mijn slimme meter heeft gelukkig een P1-aansluiting. Nu is het probleem dat de Pulse ook verbonden moet zijn met de WiFi voor het doorgeven van de gegevens. Ik woon echter in een appartement, waardoor mijn meterkast zich op de begane grond bevindt en mijn appartement op de tweede verdieping van het complex. Hierdoor heb ik geen WiFi verbinding in mijn meterkast, noch heeft de Pulse mogelijkheden om via ethernet aangesloten te worden.
Heb je wel ethernet in de meterkast beschikbaar dan? In dat geval een simpele AP kopen en in de meterkast hangen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA
Bedankt voor jullie reacties!
99ruud99 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
Rj12 kan eenvoudig 75m aan, als je 12V gebruikt. Echter bij 5V houdt het met 3m wel op...
Als ik door de specificatie van Netbeheer Nederland heen lees lijkt het erop dat hij de P1 poort een power supply van +5V heeft. Dus zo te zien lijkt dit niet te gaan werken dan...
Detmer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:33:
[...]

Heb je wel ethernet in de meterkast beschikbaar dan? In dat geval een simpele AP kopen en in de meterkast hangen?
Ik heb ook de mogelijkheid om door die leiding een U/UTP kabel te trekken. Het probleem is echter dat ik geen stopcontact in mijn meterkast heb, waardoor ik het access point niet van stroom kan voorzien ;(.

Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

MarkvA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:37:
Ik heb ook de mogelijkheid om door die leiding een U/UTP kabel te trekken. Het probleem is echter dat ik geen stopcontact in mijn meterkast heb, waardoor ik het access point niet van stroom kan voorzien ;(.
Daar hebben ze PoE voor uitgevonden :) . Of je kan misschien van een aanwezige lamp de voeding aftakken (moet je wel weten wat je doet en of dit mag :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Detmer op 13-12-2022 10:42 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkvA
Detmer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:39:
[...]

Daar hebben ze PoE voor uitgevonden :)
Thanks, daar zal ik eens naar kijken! Helaas heb ik momenteel een Switch zonder PoE, maar die kan ik altijd vervangen. Of zo te zien dat ik een PoE-injector kan gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door MarkvA op 13-12-2022 10:43 ]

Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

MarkvA schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:42:
[...]

Thanks, daar zal ik eens naar kijken! Helaas heb ik momenteel een Switch zonder PoE, maar die kan ik altijd vervangen.
Als je alleen PoE voor dit AP gaat gebruiken zou ik de eventueel meegeleverde PoE-adapter gebruiken of even rondneuzen op Marktplaats/ V&A. Vaak genoeg dat ze voor een tientje te koop zijn. Als je meerdere PoE apparaten wil gebruiken vind ik een switch makkelijker dan tig PoE-adapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 30722

P1 meter over wifi of ethernet niet een handigere oplossing dan een seriele kabel van 10 meter en alle storingen die er bij komen kijken ;)

En geen stopcontact in de meterkast? Stroom is er, dus stopcontact is zo gemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 13-12-2022 13:57 . Reden: stopcontact ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
De afstand is te groot voor een P1 kabel.
P1 is rs232 op 9600 baud met 5V (dus geen 12V).

Er zijn simpele rs232 naar wifi of ethernet te koop, ik gebruik die bijvoorbeeld om de rs232 poort van de cv ketel uit te lezen op de pc.
Maar dat gaat niet werken met enkel een apparaat dat Tibber Pulse die niet zoiets als een virtuele compoort snapt.

De meest simpele oplossing is een rs232 naar rs485 plus een rs485 naar rs232 te kopen.
Rs485 kan eenvoudig lange afstanden overbruggen mits er een twisted pair kabel tussen zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:16:
De afstand is te groot voor een P1 kabel.
P1 is rs232 OP 9600 baud met 5V (dus geen 12V).

Er zijn simpele rs232 naar wifi of ethernet te koop, ik gebruik die bijvoorbeeld om de rs232 poort van de cv ketel uit te lezen op de pc.
Maar dat gaat niet werken met enkel een apparaat dat Tibber Pulse die niet zoiets als een virtuele compoort snapt.

De meest simpele oplossing is een rs232 naar rs485 plus een rs485 naar rs232 te kopen.
Rs485 kan eenvoudig lange afstanden overbruggen mits er een twisted pair kabel tussen zit.
Maar zijn dat geen actieve componenten en hij heeft geen voeding bij de meter. >:)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Frogmen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:04:
[...]

Maar zijn dat geen actieve componenten en hij heeft geen voeding bij de meter. >:)
Die voeding kan ook prima over de onbenutte aders van een utp kabel, maar wordt een aardig projectje dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
De P1 uitgang heeft een 5V spanning beschikbaar tussen pin 1 en 5 die gebruikt kan worden om de converter te voeden.
Zie:
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Twee van deze zouden moeten volstaan.
https://nl.aliexpress.com...16198693442880003077724_3

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben(V) schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:39:
De P1 uitgang heeft een 5V spanning beschikbaar tussen pin 1 en 5 die gebruikt kan worden om de converter te voeden.
Zie:
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Twee van deze zouden moeten volstaan.
https://nl.aliexpress.com...16198693442880003077724_3
Het vermogen dat beschikbaar is via de P1 poort is wel heel beperkt, max 250mA. Kan uit die Ali pagina niet opmaken hoeveel stroom zo'n unit vraagt, maar het zou kunnen.
Dit werkt overigens alleen voor een moderne slimme meter (DSMR5), oudere slimmere meters hebben geen stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA
Bedankt voor het advies allemaal, ik waardeer het enorm!

Het lastige is dat ik bijzonder weinig van elektra en networking afweet buiten ethernet om, dus heb ik echt geen idee hoe ik die adapters kan aansluiten. Tenzij er op YouTube ofzo een tutorial is die hier verdere toelichting op geeft. Ik heb wel een nieuwe slimme meter omdat het nieuwbouw is, dus dat scheelt.

Nu RJ12 geen optie is, is het denk ik alsnog het makkelijkst om gewoon een access point in de meterkast te plaatsen alhoewel dit een beetje stroomverspilling is.

Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of je zoekt even en vindt dit https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/ moet je wel die ethernet kabel trekken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan zou je zoiets kunnen gebruiken.
https://nl.aliexpress.com...bUwd&gatewayAdapt=glo2nld

Vergeet niet dat je niet zomaar een RJ11 kabel tussen dit device en je P1 uitgang kunt pluggen.
Je moet de juiste pinout hebben.
Je kunt het beste een simpel telefoonkabeltje nemen met twee Rj11 stekkers waarvan je er een afknipt en de aders daarvan in het groen meegeleverde contatctblokje stopt.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 14-12-2022 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkvA
Hey allemaal!

Nogmaals bedankt voor iedereens input, het heeft echt veel geholpen. Ik wilde nog even een update geven voor toekomstige lezers/Google-zoekers met hetzelfde probleem.

Op de pagina met de specificaties staat het niet duidelijk aangegeven, maar de Tibber Pulse heeft ook een Micro-USB ingang, waarmee hij van stroom kan worden voorzien. Ik heb nu dus een RJ12 kabel van vijftien meter door een leiding getrokken voor de data (dit werkt prima) met een aparte USB-A adapter met USB-A naar Micro-USB kabel voor het stroom van de Tibber. Nu heb ik dus live inzichten in mijn verbruik en alles werkt naar behoren.

Ik heb hem even getest zonder de Micro-USB aansluiting, en de RJ12 kabel geeft niet genoeg stroom voor goede werking. De Pulse doet het dan deels, maar bijvoorbeeld verbinding maken met een Wi-Fi netwerk lukt hem dan niet.

Nogmaals bedankt iedereen!

[ Voor 16% gewijzigd door MarkvA op 17-12-2022 16:37 ]

Mark

Pagina: 1