Toon posts:

Aankoopadvies snelle filecomputer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02 11:51
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar onderdelen voor een computer waar ik mijn videobestanden en foto's snel kan verplaatsen.

Wat is je budget?
Het budget is ongeveer 1.000 eur.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben op zoek naar onderdelen voor het bouwen van een computer waar ik snel mijn videobestanden en foto's kan bewaren of ophalen.

Op dit moment heb ik een een oude computer (pentium 5) waar ik de video- en foto bestanden in opslaat. Het verplaatsen van mijn werkcomputer naar deze file/backup computer gaat zo traag. Dat ik begin te ergeren aan de wachttijden.

Ik kan een computer in elkaar zetten. Maar dan houdt het ook daarmee op. Ik heb raid 0 (ssd) in beide computers. Dat helpt wel wanneer ik intern per computer bestanden verplaats, maar dat is ook niet heel snel. Wel sneller wanneer ik van computer naar computer ga. Moet ik voor intern kijken naar een moederbord met meerdere M.2 sloten?

Ik weet niet waar ik kijken moet. Moet ik naar servermoederborden kijken om de io te verhogen? Ik weet niet in welke richting ik het zoeken moet.

Beste antwoord (via SamSid op 13-12-2022 12:27)

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 11:54
Gezien de raid 0 SSD mag je uitgaan van een Core i5 (waarschijnlijk vandaar de Pentium 5)

Buiten dat om zijn er verschillende dingen die spelen

Om bestanden snel te verplaatsen zijn er verschillende dingen van kracht.
- Formaat en aantal Files (veel kleine bestanden nemen meer tijd in beslag dan grote bestanden)
- Read en Write van de schijven dit bepaalt hoe snel een bestand gelezen en weggeschreven kan worden
- Algehele netwerk waar de systemen op aangesloten zitten als je van computer naar computer gaat verplaatsen (ook is alles hierboven extra van toepassing)

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-02 16:26
Wat heb je zelf al gevonden? (En wtf is een Pentium 5?)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat @D4NG3R al zegt. Incl wtf is een pentium5...

Anyway, wat zijn de specs van je huidige PC, van die oude PC en je netwerk?
En wat is de beoogde situatie? Wil je een losse opslag PC behouden?

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:10
Puur overzetten van data is nu niet echt rocket-science.

Je hebt nodig:
1) snelle storage in zowel bron- als doelsysteem
2) je hebt een snelle netwerkverbinding nodig. Die bestaat uit snelle netwerkkaarten en eventueel een snelle switch

En wat haal je nu en wat zou je willen halen (wat vind jij snel (genoeg)?)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 11:54
Gezien de raid 0 SSD mag je uitgaan van een Core i5 (waarschijnlijk vandaar de Pentium 5)

- Formaat en aantal Files (veel kleine bestanden nemen meer tijd in beslag dan grote bestanden)
- Read en Write van de schijven dit bepaalt hoe snel een bestand gelezen en weggeschreven kan worden
- Algehele netwerk waar de systemen op aangesloten zitten als je van computer naar computer gaat verplaatsen (ook is alles hierboven extra van toepassing)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Met harde cijfers ( i.p.v. 'traag') en duidelijk specificaties van de hardware, alle hardware die betrokken is bij het kopiëren kan er wat nuttigs gezegd worden. Misschien dat een nieuwe netwerkkabel je probleem al oplost.

• SamSid
Markozv schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:53:

Ja het is een intel i5 computer. Ik lees aan de reactie dat ik naar de verbinding moet kijken. Eerst dacht ik om een soort pass through card te kopen. Maar ik wil de losse opslag pc behouden (voor backblaze wellicht).
Ik denk dat ik mijn netwerk tussen de twee computers moet upgraden. Ik ga dit voorbeeld volgen: YouTube: AFFORDABLE In-Home 10GbE Networking!

Dank je wel. Ik kan weer verder.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
SamSid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:27:
[...]

Ja het is een intel core I5 computer.
Fixed
Ik lees aan de reactie dat ik naar de verbinding moet kijken.
waar lees je dat? iedereen geeft aan dat het aan van alles kan liggen.
Je zegt alleen dat het 'traag' is maar of dat 1MB/s 1000MB/s is of iets daar tussen is totaal onbekend
Eerst dacht ik om een soort pass through card te kopen. Maar ik wil de losse opslag pc behouden (voor backblaze wellicht).
Ik denk dat ik mijn netwerk tussen de twee computers moet upgraden. Ik ga dit voorbeeld volgen: YouTube: AFFORDABLE In-Home 10GbE Networking!

Dank je wel. Ik kan weer verder.
Indien je geld uit wilt geven zonder dat je zeker weet of het gaat helpen mag dat natuurlijk ook. :P

• SamSid
Tazzios schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:34:
[...]

Fixed

[...]

waar lees je dat? iedereen geeft aan dat het aan van alles kan liggen.
Je zegt alleen dat het 'traag' is maar of dat 1MB/s 1000MB/s is of iets daar tussen is totaal onbekend

[...]

Indien je geld uit wilt geven zonder dat je zeker weet of het gaat helpen mag dat natuurlijk ook. :P
Alledrie had het over het netwerk. En mijn netwerk is maar 1gb. Wanneer ik sneller wil, moet ik naar 10gb gaan. Met 10gb kan ik ook videoediten vanaf de filecomputer.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:10
SamSid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:36:
[...]

Alledrie had het over het netwerk. En mijn netwerk is maar 1gb. Wanneer ik sneller wil, moet ik naar 10gb gaan. Met 10gb kan ik ook videoediten vanaf de filecomputer.
Als je aan iemand vraagt hoe je met je auto snel de bocht door kunt en jij geeft niet aan wat je onder snel verstaat, krijg je ook algemene reacties.

Het antwoord is dan: “koop een sportwagen”.

Terwijl de oplossing ook kan zijn:
- leg eens goede banden onder je auto
- haal de aanhanger eens van je trekhaak af

Maar aangezien wij niet weten hoe je het nu gebruikt, wat jij snel vindt en hoe snel het nu is, is het enige antwoord dat altijd goed is:

“Koop werkelijk alles nieuw, sneller en zorg dat het met elkaar goed samenwerkt.”

Terwijl de daadwerkelijke oplossing misschien heel ergens anders zou kunnen liggen en een stuk goedkoper zou kunnen zijn.

Maar dan moet je wel antwoord op de vragen geven.

[Voor 3% gewijzigd door White Feather op 13-12-2022 16:01]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

White Feather schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:59:
[...]

Als je aan iemand vraagt hoe je met je auto snel de bocht door kunt en jij geeft niet aan wat je onder snel verstaat, krijg je ook algemene reacties.

Het antwoord is dan: “koop een sportwagen”.

Terwijl de oplossing ook kan zijn:
- leg eens goede banden onder je auto
- haal de aanhanger eens van je trekhaak af

Maar aangezien wij niet weten hoe je het nu gebruikt, wat jij snel vindt en hoe snel het nu is, is het enige antwoord dat altijd goed is:

“Koop werkelijk alles nieuw, sneller en zorg dat het met elkaar goed samenwerkt.”

Terwijl de daadwerkelijke oplossing misschien heel ergens anders zou kunnen liggen en een stuk goedkoper zou kunnen zijn.

Maar dan moet je wel antwoord op de vragen geven.
Dit. Antwoorden op de gestelde vragen.
Meet resultaten. Jouw invulling van 'snel'.

Voor t zelfde blijkt dat je een gare netwerkkabel gebruikt en je prima 10x zo snel kan gaan voor minder dan 5 euro...

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee