Toon posts:

Thuis netwerk uitbreiden met switch of acces point, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snokflats
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-01 10:07
Beste leden,

ik ben niet erg bekend met netwerken en switches, dus is het voor mij even niet duidelijk. Opzich is het denk ik best simpel maar weet net niet genoeg van de details

Situatie:
Ik heb thuis Proximus internet dat binnenkomt via de BBOX3 v+.

Hier heb je 4 poorten op voor UTP die al gaan naar versterker met internetradio en digibox zelf.

Op mijn garage 12 meter verder (los van het huis) heb ik een PV installatie met omvormer.

De omvormer moet 2 UTP connecties hebben:
- Verbinding met het thuisnetwerk zelf om alles via apps te kunnen sturen
- UTP verbinding met digitale kWh meter (bijhorend bij de omvormer) die ik in de kast in huis zelf heb geplaatst

Ik heb vanuit het huis 1 UTP kabel naar de garage liggen.
Graag wou ik het volgende doen:

- kWh meter die in de kast hangt bij op de BBOX3 inpluggen = 3 van de 4 poorten op de bbox in gebruik
- op de 4de poort de utp kabel van huis naar garage inpluggen en dan in de garage een switch oid plaatsen om dan de 2 UTP connecties van de omvormer (algemene verbinding netwerk huis en verbinding naar kWh meter in huis) op aan te sluiten.

Nu zijn mijn 2 vragen:
Is het zo simpel als gewoon een simpele unmanaged switch in de garage te hangen en dus daar de 2 UTP verbindingen van de omvormer op te hangen? En dan de kabel die van agarage naar huis loopt langs 2 kanten op de switch en op de BBOX in te pluggen, en ook op de bbox in huis dan die kWh meter?

Kan ik in de garage ook een switch hangen die WIFI uitzend? Aangezien ik in de tuin weinig bereik heb van mijn wifi netwerk binnen (als ik het goed versta heet dat dan niet een switch maar een acces point, maar zou je deze wel moeten configureren op een bepaalde manier)

Of is dan de beste optie een switch met apart aan te sluiten wifi punt

Alvast zeer veel dank!

(zoals je hoort ben ik best een leek, dus ook best het simpel houden :) )

Beste antwoord (via snokflats op 13-12-2022 13:17)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

snokflats schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:08:
[...]

De versterker is gewoon een harman kardon geluidsversterker /surround systeem met de optie internetradio :) dus niets ingewikkeld.

De kWh meter is een Goodwe Smart meter GM3000 die bij de omvormer bijgeleverd word (goodwe 6.5K-ET ) en gewoon een standaard UTP stekkertje heeft om een uTP kabel in te pluggen.
Of deze via VLAN oid werkt vind ik niet in het boekje.
Dat het een gewone UTP stekker heeft wil niet zeggen dat het Ethernet over die UTP kabel stuurt. Als ik de datasheet erbij pak:
Communication With inverter RS485
Dat is een serieel protocol, dus geen Ethernet :o

Met andere woorden, je gaat een rechtstreekse UTP kabel tussne omvormer en GM3000 moeten trekken dat dus niet gecombineerd kan worden met Ethernet connectivity van de omvormer.
Het lijkt me nuttig om gelijk wifi in de garage te hebben dus dit gecombineerd in 1 apparaat. Heb je hier suggesties voor? (ik heb geen enkele versterker van proximus momenteel in mijn netwerk)

@MasterL Zoiets had ik ook gelezen om die BBOX te configureren maar bepaalde zaken die genoemd worden vind ik niet in de userface die ik als "user" kan betreden. DHCP kan ik wel uitzetten en IP address veranderen maar daar houd het op (omdat ik er dan 2 in het netwerk heb)
Gezien je kennisniveau lijkt het me wederom het handigste om voor WiFi te blijven bij apparatuur van Proximus. In dit geval komt dat neer op een "Wi-Fi Booster".

Dit apparaat lijkt twee UTP-poorten te hebben, dus een bescheiden ingebouwde switch. Je zou hem dus tussen de BBox en de omvormer kunnen hangen.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• snokflats
Ohja, ik heb hier ook nog een 2de dezelfde BBOX3v+ liggen.
Ik dacht misschien is het mogelijk om deze hier voor te gebruiken, veel over opgezocht maar niet direct sluitende antwoorden :)

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 18:05
Klinkt als een plan! Die digitale kWh meter is wel een netwerk apparaat? Niet dat er een ander signaal over de UTP kabel loopt? Het is inderdaad zo simpel.
Die BBOX3v zou je inderdaad zelfs nog kunnen gebruiken (wel DHCP uitschakelen op dat apparaat!), als deze wifi heeft kun je deze ook gelijk configureren (zelfde settings als je "normale" access point/router) en dan heb je ook gelijk WIFI in de garage. Wel zal dit niet top roamen maar ach.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

snokflats schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:08:
[...]

versterker met internetradio
Wat is dit exact?

"Versterker" klinkt als iets voor antennesignaal over coax (wat ik bji Telenet zou verwachten, niet Proximus). Bij Ethernet of WiFi bestaan geen versterkers...
[...]

Nu zijn mijn 2 vragen:
Is het zo simpel als gewoon een simpele unmanaged switch in de garage te hangen en dus daar de 2 UTP verbindingen van de omvormer op te hangen? En dan de kabel die van agarage naar huis loopt langs 2 kanten op de switch en op de BBOX in te pluggen, en ook op de bbox in huis dan die kWh meter?
Hangt af van een paar zaken die we niet kunnen zeggen zonder specifiekere informatie:
- communiceert de kWh meter via Ethernet over die UTP kabel of iets anders? (indien iets anders: dan kun je er geen Ethernet switch tussen hangen en moet de kabel rechtstreeks lopen naar de omvormer)
- indien het via Ethernet communiceert, doet het dat op een specifieke VLAN? (zo ja dan is het mogelijk een switch ertussen te plaatsen, maar dan zou dat een managed switch moeten zijn die je op specifieke manier configureert)

Als je geen antwoord weet op deze vragen zou het erg nuttig zijn om exacte merk+typenr omvormer en kWh-meter te geven.
Kan ik in de garage ook een switch hangen die WIFI uitzend?
Nee. Een switch is een Ethernet-apparaat en doet niets met WiFi. Het is wel mogelijk een WiFi access point (ding wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt) te vinden die een ingebouwde switch heeft.
Aangezien ik in de tuin weinig bereik heb van mijn wifi netwerk binnen (als ik het goed versta heet dat dan niet een switch maar een acces point, maar zou je deze wel moeten configureren op een bepaalde manier)

Of is dan de beste optie een switch met apart aan te sluiten wifi punt
Als je al een "versterker" hebt van Proximus, doet dat iets met WiFi? Zo ja is het het verstandigst om ook hier een apparaat van Proximus te plaatsen zodat het samen goed werkt en je niets apart hoeft in te stellen. Als dat apparaat minimaal twee (als de kWh meter geen simpel Ethernet gebruikt) of drie (als de kWh meter wel simpel Ethernet gebruikt) poorten heeft kun je het zonder switch doen. Als het maar een enkele Ethernetpoort heeft, of de kWh meter ingewikkelde dingen met VLANs vereist, dan moet er een aparte switch naast.

Soittakaa Paranoid!

• snokflats
dion_b schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:30:
[...]

Wat is dit exact?

"Versterker" klinkt als iets voor antennesignaal over coax (wat ik bji Telenet zou verwachten, niet Proximus). Bij Ethernet of WiFi bestaan geen versterkers...

[...]

Hangt af van een paar zaken die we niet kunnen zeggen zonder specifiekere informatie:
- communiceert de kWh meter via Ethernet over die UTP kabel of iets anders? (indien iets anders: dan kun je er geen Ethernet switch tussen hangen en moet de kabel rechtstreeks lopen naar de omvormer)
- indien het via Ethernet communiceert, doet het dat op een specifieke VLAN? (zo ja dan is het mogelijk een switch ertussen te plaatsen, maar dan zou dat een managed switch moeten zijn die je op specifieke manier configureert)

Als je geen antwoord weet op deze vragen zou het erg nuttig zijn om exacte merk+typenr omvormer en kWh-meter te geven.

[...]

Nee. Een switch is een Ethernet-apparaat en doet niets met WiFi. Het is wel mogelijk een WiFi access point (ding wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt) te vinden die een ingebouwde switch heeft.

[...]

Als je al een "versterker" hebt van Proximus, doet dat iets met WiFi? Zo ja is het het verstandigst om ook hier een apparaat van Proximus te plaatsen zodat het samen goed werkt en je niets apart hoeft in te stellen. Als dat apparaat minimaal twee (als de kWh meter geen simpel Ethernet gebruikt) of drie (als de kWh meter wel simpel Ethernet gebruikt) poorten heeft kun je het zonder switch doen. Als het maar een enkele Ethernetpoort heeft, of de kWh meter ingewikkelde dingen met VLANs vereist, dan moet er een aparte switch naast.
De versterker is gewoon een harman kardon geluidsversterker /surround systeem met de optie internetradio :) dus niets ingewikkeld.

De kWh meter is een Goodwe Smart meter GM3000 die bij de omvormer bijgeleverd word (goodwe 6.5K-ET ) en gewoon een standaard UTP stekkertje heeft om een uTP kabel in te pluggen.

Het lijkt me nuttig om gelijk wifi in de garage te hebben dus dit gecombineerd in 1 apparaat. Heb je hier suggesties voor? (ik heb geen enkele versterker van proximus momenteel in mijn netwerk)

@MasterL Zoiets had ik ook gelezen om die BBOX te configureren maar bepaalde zaken die genoemd worden vind ik niet in de userface die ik als "user" kan betreden. DHCP kan ik wel uitzetten en IP address veranderen maar daar houd het op (omdat ik er dan 2 in het netwerk heb)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor zover ik zo snel kan zien is die communicatie tussen meter en omvormer RS485, dus misschien gebruikt het wel een kabel met RJ45 connector, maar volgens mij kan je dat dus niet via je normale netwerk laten lopen. Dat moet gewoon een rechtstreekse kabel zijn (en wellicht zelfs ook nog specifiek de meegeleverde kabel).

[Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 13-12-2022 11:17]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

snokflats schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:08:
[...]

Dat het een gewone UTP stekker heeft wil niet zeggen dat het Ethernet over die UTP kabel stuurt. Als ik de datasheet erbij pak:
Communication With inverter RS485

Met andere woorden, je gaat een rechtstreekse UTP kabel tussne omvormer en GM3000 moeten trekken dat dus niet gecombineerd kan worden met Ethernet connectivity van de omvormer.

Gezien je kennisniveau lijkt het me wederom het handigste om voor WiFi te blijven bij apparatuur van Proximus. In dit geval komt dat neer op een "Wi-Fi Booster".

Dit apparaat lijkt twee UTP-poorten te hebben, dus een bescheiden ingebouwde switch. Je zou hem dus tussen de BBox en de omvormer kunnen hangen.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:38
Wat is het doel van die kwh meter?
Met de app van de omvormer kun je al uitlezen hoeveel de zonnepanelen opwekken dus waarom nog een kwh meter erbij?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• snokflats
Ben(V) schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:47:
Wat is het doel van die kwh meter?
Met de app van de omvormer kun je al uitlezen hoeveel de zonnepanelen opwekken dus waarom nog een kwh meter erbij?
Deze is aangesloten op de hoofdaansluiting en meet inkomend en uitgaande stroom, zo kan je icm opgewekt vermogen alles berekenen qua zelfverbruik, injectie etc etc...

• snokflats
dion_b schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:40:
[...]

[...]

[...]

Hmm dat is echt niet handig, dan ga ik sowieso een kabel nog moeten bijtrekken, want ik heb momenteel maar 1 UTP kabel liggen en dan moet ik de omvormer nog met het netwerk verbinden.

Dit gaat ook sowieso via een uTP kabel moeten gebeuren aangezien de omvormer ruwweg 20-25 meter van mijn BBOX hangt..

Ok zit niks anders op dan, hartelijk bedankt voor de uitgebreide info

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:38
Dus je wilt zowel de hoofdaansluiting als de zonnepanelen meten.

Dat zul je toch echt een RS485 kabel tussen de omvormer en die kwh meter moeten trekken en dat is zoals @dion_b al zei geen netwerk aansluiting.
Een RS485 is ook een gebalanceerde lijn dus als je utp kabel daarvoor gebruikt is die afstand geen enkel probleem.

Een extra utp kabel is niet nodig, je kun bij die zonnepanelen gewoon een simpele switch plaatsen om zo meer aansluitingen te hebben.

Als je in de garage genoegen neemt met 100Mbps dan zou je ook aan een kabel genoeg hebben.
Een 100Mbps verbinding heeft maar 4 aders nodig en dan kun je over een van de overgebleven aderparen het RS485 signaal sturen.

[Voor 56% gewijzigd door Ben(V) op 13-12-2022 13:08]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee