Toon posts:

RPi 4 voorzien van HA image, unformatted space

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Linkie223
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-01 19:36
Mijn vraag
Ik wil mijn raspberry laten opstarten van een SSD 120GB. Nu kom ik er achter dat door de installatie van Home Assist de schijf kennelijk wordt geformatteerd in FAT32 met een max volume partitie van 32gb.. Dat houdt in dat ik 90gb niet gepationeerd paritieti overhoud die ik niet kan gebruiken.. Maar dat is niet de bedoeling van een SSD toch?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De nieuwste software van Raspberry via de raspberry manager geinstallerd op een SD. De raspberry zo geinstalleerd via de software dat ik de PI vanaf een USB kan booten.

De nieuwste versie 64bits van Home Assistant geinstalleerd via Belano Edcher. Starte probleemlos op maar heeft n het ovenstaade probleem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zie hier weinig informatie over al waren er ook anderen die hier en daar een vraag stelden. Ik heb de SSD van Fat32 geconverteerd naar ntfs en de alle ruimte samen gevoegd tot 1 partitie......en die boot niet meer...

Wat is hier aan de hand? en hoe los ik dat op.....

...

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:12
Ik denk dat Balena Etcher dan mogelijk de factor van je probleem is.

Ik heb deze installatie handleiding gevolgd en die gebruikt Rasberri Pi Imager als tool.
https://www.freva.com/how...-the-raspberry-pi-imager/

Daarmee is het mij prima gelukt om HA te installeren op een SSD en de volledige schijfruimte te benutten.

Alleen dan niet Rasberri Pi OS installeren, maar HA uiteraard.

Zie https://adam.ac/blog/rasp...tant-from-sd-card-to-ssd/ voor voorbeelden daarvan.

[Voor 18% gewijzigd door Wylana op 13-12-2022 11:58]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Linkie223
Helaas…..geprobeerd op de manier die jij aangeeft. Weer het zelfde probleem. De 120gb SSD was Ntfs geformatteerd nu is hij weer fat32 en 32 gb groot…ra..ra…wat te doen nu

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:04
Mijn ervaring is dat, nadat je de HA image (met HAOS) op een SSD gezet heb, die HAOS eerst moet booten en dan zal HAOS zelf de partitie vergroten zodat de hele SSD gebruikt wordt.

Ik heb geen RPi 4 dus ik kan het niet zelf uitproberen. Mijn HA draait op een 120 GB SSD in een HP T620 thin client (zie het als een mini-PC). Hoe ik daarop HA geinstalleerd heb:
- Ik boot de T620 vanaf een USB stick met op die USB stick Linux Mint (op een RPi zou je "Ubuntu for Raspberry Pi" kunnen proberen)
- Ik zorg dat deze Ubuntu bij het bestand met HAOS kan, ik heb een NAS met Samba dus bij mij kan dat via het netwerk. Maar je kunt het image natuurlijk ook op een USB stick zetten, dat mag ook de USB stick zijn waar al Ubuntu op staat.
- In Linux Mint (Ubuntu) open ik een file browser en ik dubbelklik op het image bestand.
Er opent een tool waarmee ik de image kan wegschrijven. Ik selecteer mijn SSD.
- Als dat klaar is, re-boot ik mijn T620, HAOS start en gaat met de partitionering aan de gang.
Nog een (of meer?) reboot(s) later draait Home Assistant en de hele SSD wordt gebruik! Hoera.

Had je al geprobeerd om domweg met Balena Etcher de image op de SSD te zetten en daarvan te booten? Ik zou verwachten dat HAOS dan zelf de volledige SSD zal gaan gebruiken.

• Linkie223
Dat heb de eerste keer gedaan. Met Balena Edger gedaan…dat ging ook mis…

Daarna op een aantal andere manieren. Ook de door jouw geadviseerde manier. Wat ik daar vreemd aan vind dat de ssd dan Fat wordt gemaakt. Ik neem aan dat dat normaal niet zo is. Althans ik zie anderen die ook een ssd 120 ga gebruiken. Die zijn NTFS geformatteerd. En laten de hele vrije ruimte zien. Terwijl het bij mij een “ niet toegewezen” ruimte betreft…vreemd….maar goed het zij zo.

Ook kreeg ik een tip dat de ssd kapot zou zijn…..tja..het blijft techniek….maar de computer “laat” gewoon zien met een drive letter. Ik heb nu een nieuwe besteld die ga ik ook uit proberen. Maar als je nog tips hebt? Anders reageer ik volgende week weer

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:37

MsG

Forumzwerver

Een Linux-systeem met HomeAssistant die een NTFS-geformatteerde SSD gebruiken? Dat vind ik wel vrij atypisch, waar lees je dat het normaliter NTFS is?

Heb je ook een shell toegang op die HomeAssistant-omgeving? Bij reguliere Raspberry Pi-distributies gebruikte ik weleens raspi-config om de boel volledig te expanden (https://piwithvic.com/ras...-filesystem-micro-sd-card)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Linkie223
Ik denk dat ikmis zat…maar bij rondvraag kreeg ik te horen dat het het NTFS geformatteerd was. Kennelijk is het ook daar niet bekend hoe dat zit. Zo op het eerste gezicht klopt dat dat het FAT is zo te lezen via de link in je maal( daarvoor bedankt) ….maar ja….ik ben niet een computertechneut. Kan mij redelijk redden maar weet niets van formatteren en of programmeren. Begrijp wel dat er meerdere mensen mee zitten maar dat er op heden nog geen duidelijk antwoord op was..

Ik begrijp dat ik hassios moet installeren en daarna de ruimte moet uitbreiden zoal in de link staat beschreven.

Dank.

Johan
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee