Toon posts:

Advies voor eerste thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KiiWiiK
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-01 13:14
Mijn vraag
Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwbouwwoning en om deze reden neem ik mijn huidig netwerk onder de loep zodat ik deze straks nagenoeg 1 op 1 kan overnemen in de nieuwe woning. Belangrijkste uitgangspunt is een simpel en veilig netwerk waarin het mogelijk is om mijn IoT apparaten te scheiden van ander verkeer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment komt er in de woning een een 1000Mbps verbinding de woning binnen op het huidige adres. Het plan is om deze mee te nemen.
Via de converter komt deze in een Zyxel modem waarvan de Wifi uit staat en het standaard IP adres gewijzigd is omdat al het verkeer wordt doorgestuurd naar een Deco M9 set in mesh opstelling en de hoofd deco zorgt voor de routing. Hier draait ook een gast netwerk op.
De reden dat de Zyxel uit staat is dat ik graag op een makkelijke manier controle wou over het netwerk. De deco app (alhoewel beperkt) voorziet hier beter in dan elke keer inloggen op de Zyxel.

Omdat ik soms in de cloud game op een MacBook die boven staat trek ik zo nu en dan een UTP kabel uit de meterkast die ik daarmee verbind voor een stabiele verbinding. Na gebruik berg ik deze weer op. Omdat de deco niet genoeg poorten heeft stop ik deze in de router.

Zie tekening voor een duidelijker beeld van de huidige situatie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Na wat rondspeuren op dit forum begreep ik dat ik via VLAN de Zyxel tussen de converter en de Deco's uit kan halen. Dit lijkt mij een goede vervolgstap om de set-up te versimpelen.

Verder heb ik een tekening gemaakt van de toekomstige situatie op basis van de huidige apparatuur die ik heb en bedraad zou willen aansluiten:

Hier kom ik tot de conclusie dat het bedraad aansluiten van de huidige apparatuur en in de toekomst mogelijk meer vraagt om de aanschaf van een switch. Maar wat voor switch heb ik nodig? Managed of unmanaged en PoE. Gezien mijn wensen neig ik naar een PoE managed switch omdat ik de IoT devices wil scheiden van de rest.
De vraag die dan ontstaat is of ik dan met de deco m9's uit de voeten kan aangezien ik nog geen mogelijkheid heb gevonden om hier vlan's op in te richten. Is er een andere manier voor die niet leidt tot het vervangen van deze deco's? en wanneer deze wel vervangen moeten worden wat zou dan een goede optie zijn? Ik heb gekeken naar UniFi serie aangezien de optie van bedrade wallmounts en losse mest punten mij wel aanspreekt.

Verder ben ik voorbereiden op de scheiding van IoT devices ook aan het kijken naar Home Assistant. Aangezien de wens is om alles op een gescheiden netwerk te hebben wordt het volgens mij niet zo makkelijk om dit via Siri & HomeKit te blijven aansturen. Een tablet met Home Assistant UI zou dit oplossen, maar ga ik dit dan draaien op een NAS (opgenomen in afbeelding) zodat ik ook mogelijkheden heb voor wat extra opslag van video feeds toekomstige deurbel camera? Ik zie langzamerhand door de bomen het bos niet meer en weet niet zo goed waar ik moet beginnen. 8)7

Kort samengevat zijn mijn vragen:
- Is het slim om de Zyxel tussen de converter en de deco m9's uit te halen en is dit ook voldoende veilig?
- De deco wordt nu gebruikt voor een simpel overzicht van het netwerk maar kan niet overweg met VLans of subnetten voor zover ik weet. Wat is een goed alternatief?
- Om in de toekomst meer apparatuur bedraad aan te kunnen sluiten overweeg ik de aanschaf van een switch. Ook deze zou de scheiding van verkeer moeten kunnen afhandelen. Is mijn aanname correct om dan voor een managed PoE switch te gaan?
- Wanneer ik in deze netwerk opstelling home assistant o.i.d. wil draaien kan ik dat dan het beste doen vanaf een nas zodat ook video feeds van deurbel camera opgeslagen moeten worden of is er een betere/simpelere optie mogelijk?
Zelf zat ik te denken aan een twee slots synology (1 schijf voor Home Assistant en 1 voor wat opslag).

Alle reacties

• pOZORjED
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik ken niet alle componenten, dus de Zyxel en Deco's moet ik even laten voor wat het is, ik ben meer een Mikrotik persoon.

Voor scheiding van je netwerken zul je inderdaad naar managed moeten gaan, zodat je vlan's kunt instellen.
En PoE kan ideaal zijn voor het voeden van je accesspoints.
Home assistant heb ik zelf ook op een NAS draaien, in een docker, dat werkt prima. Let wel even op dat je nas plek heeft voor een dim voor meer mem, en de 2 disken: mirror ze! Kost je 2 grotere schijven, maar als er 1 uitvalt heb je tenminste je data nog, daarbij is HA iets wat niet HEEL veel diskspace verbruikt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee