Toon posts:

Microsoft 365 voor meerdere bedrijven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:07
Goedemorgen mede-tweakers,

Ik werk bij Bedrijf A. In dit bedrijf heeft iedereen office 365 business.
Het domain www.a.com is uiteraard gekoppeld aan office 365.
Op mijn laptop krijg ik alle mail binnen in outlook.

Nu ben ik bezig met het opstarten van een tweede bedrijf. bedrijf JV.
Dit is een joint-venture met bedrijf C.
Bedrijf C is een bestaand bedrijf waar ze geen office 365 gebruiken.

We hebben besloten dat we voor de Joint Venture office 365 gaan gebruiken

Het zou uiteraard mooi zijn als mail naar de JV binnenkomt op mijn outlook en dat ik dus mail aan beide bedrijven (zowel A als JV) op mijn outlook binnen krijg.

Bedrijf C zou alleen mail naar de JV moeten ontvangen.

Er moet volgens mij een aparte registratie van office365 voor de JV komen zodat de licensie-betalingen helemaal los staan van de huidige betalingen van bedrijf A

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Wat is de beste strategie?

_/-\o_

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:40
Je kan ook alles onder één tenant hangen met verschillende betaling en facturings mogelijkheden. Maar het is de vraag in hoever je de scheiding tussen de twee bedrijven wilt maken.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon een IT bedrijf zoeken die je kan helpen met de beste keuze en de inrichting. Weet je tenminste zeker dat het gaat zoals jij wilt.

• kuwerti
Vorkie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:59:
Ik zou gewoon een IT bedrijf zoeken die je kan helpen met de beste keuze en de inrichting. Weet je tenminste zeker dat het gaat zoals jij wilt.
Dat wil ik nu juist voorkomen ;-)
Heb de huidige O365 omgeving bij mijn bedrijf ook zelf opgezet. ben redelijk handig, maar zit nu met dit specifieke vraagstuk.

• kuwerti
HKLM_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:57:
Je kan ook alles onder één tenant hangen met verschillende betaling en facturings mogelijkheden. Maar het is de vraag in hoever je de scheiding tussen de twee bedrijven wilt maken.
Thanks @HKLM_ . Het liefst houd ik de bedrijven zoveel mogelijk gescheiden, dus een aparte tenant lijkt mij dan meets handig.

Ik neem aan dat ik dan in mijn huidige outlook de mail van het nieuwe bedrijf gewoon kan ontvangen (in aparte map oid?)

• tmagus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00
Ik neem aan dat ik dan in mijn huidige outlook de mail van het nieuwe bedrijf gewoon kan ontvangen (in aparte map oid?)
In Outlook kan je meerdere accounts configureren. Je zal dus voor elk bedrijf een mailadress hebben en dus twee O365 accounts.
Je hebt dan voor iedere account een postvak.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 11:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wordt er nog gebruik gemaakt van on-premise Active Directory's? Indien ja, dan moet je Azure AD Connect server "line of sight" hebben naar DC's in elke Active Directory. Als dat niet lukt zit je al vast aan meerdere M365 tenants...

https://learn.microsoft.c...d/plan-connect-topologies

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:25
kuwerti schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:33:
[...]

Het liefst houd ik de bedrijven zoveel mogelijk gescheiden, dus een aparte tenant lijkt mij dan meets handig.
Waarom lijkt je dat het meest handig? Kijk even goed naar de wensen van je gebruikers die straks in de JV-omgeving gaan werken. Begin simpelweg met vragen stellen aan je gebruikers en haal de eisen en voorwaarden op.

Om maar één voorbeeld te noemen: Blijkt het dat gebruikers graag vanuit één account willen mailen, dan kun je de domeinnaam beter opvoeren in de huidige tenant van de A-omgeving en vervolgens het de JV-domeinnaam als alias onder de mailboxen opvoeren.

Vanuit ervaring kan ik vertellen dat:
  1. Het vanuit beheeraspect logischer klinkt om omgevingen gescheiden te houden, maar voor gebruikers die onder beide bedrijven werken het een rompslomp wordt met verschillende accounts, wachtwoorden en Multi-Factor authenticatie. Je beheerslast gaat overigens ook omhoog (Zaken worden onzichtbaar, dubbel werk uitvoeren).
  2. Eén en dezelfde tenant voor verschillende doelgroepen lastiger te configureren is, maar voor gebruikers prettiger en overzichtelijker. Gevolg voor jou is dat je dieper in de functionaliteit van Azure AD en Microsoft 365 moet gaan om de boel netjes gescheiden te houden. De vraag is of je daar de kennis op dit moment voor hebt?
Ik kan nog wel even doorgaan met voordelen, potentiële risico's en gevaren, maar zoals eerder aangegeven heb je daar gewoon een professionele IT-partner voor nodig. Dit 'specifieke vraagstuk' zoals je zelf benoemt is veel groter dan een paar voor- en nadelen opnoemen.

• kuwerti
@Gr4mpyC3t bedankt voor je uitgebreide toelichting. ik zal inderdaad eerst eens een analyse uitvoeren om te kijken wat de wensen/eisen zijn. dank!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee