Toon posts:

Thinkbook T14 AMD of Yoga Slim 7 Pro X?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schaatsmeneer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-01 16:45
Hey iedereen,

Met black friday heb ik via Lenovo een paar laptops besteld. Nu is de vraag welke ik ga houden. Ik kom er niet uit, hopelijk helpt jullie input me over de streep!

Gebruik, budget, portability
  • Gebruik: Simpel, maar wel erg intensief. Veel chrome tabs, veel netflix, af en toe excel
  • Budget: Zo rond de 1200, de prijzen van de modellen die ik heb gevonden liggen niet ver uit elkaar.
  • Portability: Af en toe mee op pad, binnenshuis heel veel heen en weer en op ongelijke ondergroenden etc.
De laptops
De keuze is tussen de volgende modellen:Verschillen die ik opmerk
  • Hoewel de Yoga een .5" groter scherm heeft zijn de laptops nagenoeg even groot. De vorm is wel net anders, de yoga is iets breder en minder hoog.
  • Het toetsenbord van de T14 is beter dan dat van de Yoga
  • De touchpad van de Yoga is significant groter, maar die van de t14 voelt preciezer oid en drukt fijner (meer tactile). Ik haal bv hogere scores op de cube shooter game van userbenchmark. Is dit deels wennen ivm 3k of is die van de T14 gewoon beter?
  • De geluidskwaliteit van de Yoga is iets beter/dieper, maar de t14 kan significant harder. (Dat is relevant, want tijdens koken oid is een hoog volume fijn.
  • Hoewel de T14 betere bouwkwaliteit zou moeten hebben zou ik denken, voelt de volledig metalen behuizing van de yoga steviger. De T14 voelt wel ook prima stevig
  • Als ik userbenchmark 3x op rij draai wordt de T14 een beetje warm, zeker rond de exhaust fan. De Yoga wordt niet warm.
  • De Yoga is dunner en iets lichter
  • Mijn eerste battery test (vanaf 100% youtube videos laten afspelen op middel brightness 1080p) resulteert in een langere accuduur voor de T14. Bij een tweede test waarbij ik de Yoga op 1080 resolutie zette was de accuduur precies hetzelfde.
  • De T14 heeft een vingerafdruksensor. De Yoga kan met facial recognition unlocken, maar dat werkt iets minder fijn (omdat je dan de webcam aan en uit moet zetten).
  • De T14 heeft een HDMI aansluiting, ik weet niet echt of ik dit belangrijk vindt
  • De T14's hebben een significant hogere MSRP en heb ik met hogere kortingspercentages naar dezelfde prijs gekregen. Is dit een indicatie, of is de MSRP gewoon nep.
De vraag
Ik zie door alle details het totaalplaatje niet helemaal meer, hopelijk kunnen jullie me over de streep trekken om een van deze machines te kiezen als winnaar. Het zijn eigenlijk twee losse keuzes, namelijk de T14 of de Yoga? En if T14: which one?

PS
(geupdate) Na optimalisatie batterijmodes scoren de laptops niet meer ondermaats op userbenchmark. Wel scoort de SSD van de Yoga ver ondergemiddeld voor machines met dezelfde SSD, namelijk 8th percentile. Heb ik een slechte SSD gekregen?

[Voor 17% gewijzigd door schaatsmeneer op 14-12-2022 23:56. Reden: userbenchmark stukje geupdate]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:43
T14 3y premium support die 35 euro maakt het verschil niet meer.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-01 00:44
schaatsmeneer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:34:

PS
En een hele andere vraag: op userbenchmark scoren de laptops niet bijster goed. Met accu stand op best performance kom ik rond de 40th percentile (van laptops met vergelijkbare specs), en voor sommige componenten ook zwaar ondergemiddeld. Bv de SSD van een van de T14's scoort 8th percentile van laptops met dezelfde SSD. Zijn de laptops (of componenten) die ik heb gekregen ondermaats, of komt dit gewoon doordat ik de machines niet geoptimaliseerd heb?
Draai je die benchmark daadwerkelijk op Accu? Over het algemeen worden benchmarks gedraaid terwijl ze aan de stroom hangen. De Yoga heeft voglens mij nog de mogelijkheid om op max performance te zetten dmv Fn+Q. De Yoga zou een betere processor moeten hebben omdat dit een H processor is en in de T14 een U processor zit. De H processor zijn dezelfde processoren zoals die in een gaming laptop ook worden gebruikt.

Is de kleurweergave en de (max) helderheid van de yoga ook niet aanzienlijk beter dan de T14?

De T14 heeft een vingerafdruksensor maar de yoga niet.. dat komt omdat de Yoga een FullHD IR camera heeft met windows hello. Je kan je PC dus unlocken met je gezicht.

[Voor 7% gewijzigd door Cinemaskoop op 13-12-2022 14:16]

• schaatsmeneer
Dank voor de reacties!

@jack zomer waarom is dit voor jou de beste keuze?

@Cinemaskoop Ik heb nu de benchmarks gedraaid met beide laptops op 100% accu en in het stopcontact, op best performance setting van de accu (en fn + q op de Yoga gedaan). De scores zijn nu inderdaad beter! Overall hoger dan 50th percentile dus dat is mooi. De Yoga scoort iets beter, maar de SSD scoort helaas nog steeds erg slecht (11th percentile vergeleken met andere devices met dezelfde SSD), ook de ram van de Yoga scoort below potential, omdat XMP niet aanstaat in de bios.

De kleurweergave vind ik erg moeilijk om te zien, maar die op de Yoga lijkt inderdaad wat meer bereik te hebben. De helderheid is bij de 400 nits versies nagenoeg gelijk. Ik zal extra letten op de kleuren.

Wat betreft het unlocken, ik heb nu inderdaad facial recognition op de Yoga aangezet. Het werkt goed, maar vereist wel dat ik de webcam aanzet om de laptop te unlocken. (Ivm privacy heb ik de webcam in principe altijd afgeschermd staan. Deze yoga heeft een knopje aan de zijkant van de laptop om de webcam te disconnecten, maar ik vind dat toch minder rustgevend dan het fysiek afschermen dat de T14 doet dus ik overweeg zo'n opplak afschermertje.) Mijn voorkeur gaat dus denk ik lichtelijk uit naar de vingerafdruksensor. Maar dit is puur een nice to have, bij mijn huidige laptop typ ik gewoon altijd mijn wachtwoord in.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:43
de in mijn ogen meer zakelijke laptop.

met zakelijke versies heb ik over het algemeen meer suc6 dan de consumenten versies
dell/lenovo

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:53
Mijn eerste battery test (vanaf 100% youtube videos laten afspelen op middel brightness 1080p) resulteert in een langere accuduur voor de T14. Dat vind ik bijzonder want de accu capaciteit is 70KWh voor de yoga en 52 voor de T14.
Hoewel je het van te voren niet zeker kunt weten, vind ik dat niet zo bijzonder. De 6800HS heeft immers een TDP van 35W, de 6850U slechts 15-28W, of met andere woorden, de processor in de Yoga verbruikt meer energie. Daar komt nog bij dat de Yoga een 3K scherm heeft, terwijl de Thinkpad niet hoger gaat dan 1920x1200. Dus ook het scherm van de Yoga verbruikt meer. Blijkbaar is dat meerverbruik (van processor en scherm) hoger dan het verschil in accucapaciteit.

Wat ik wel bijzonder vind, is dat de Yoga koeler blijft. Dat is iets dat ik niet zou verwachten, gezien hoger stroomverbruik meer warmte betekent.

• schaatsmeneer
@LievenD dat is inderdaad logisch. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de hs CPU niet altijd op hoger wattage draait (alleen als het nodig is), maar het verschil in scherm is er in ieder geval.
Ik heb een nieuwe test gedraaid: beide laptops op energy saving modes, screen brightness op medium en ongeveer gelijk aan elkaar, yoga op 1080 resolutie gezet. Vanaf 100% gaan beide laptops nu al uren lang nagenoeg gelijk op, ik stop de test nu ze allebei op 50% zitten.
Eerder vandaag ook opladen getest, daarin is de yoga iets sneller op 100% (of eigenlijk meer, vanaf rond de 85% laadt de T14 ineens erg sloom. tot die tijd gaat het vrijwel gelijk op.)

• Cinemaskoop
LievenD schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:11:
[...]

Hoewel je het van te voren niet zeker kunt weten, vind ik dat niet zo bijzonder. De 6800HS heeft immers een TDP van 35W, de 6850U slechts 15-28W, of met andere woorden, de processor in de Yoga verbruikt meer energie. Daar komt nog bij dat de Yoga een 3K scherm heeft, terwijl de Thinkpad niet hoger gaat dan 1920x1200. Dus ook het scherm van de Yoga verbruikt meer. Blijkbaar is dat meerverbruik (van processor en scherm) hoger dan het verschil in accucapaciteit.

Wat ik wel bijzonder vind, is dat de Yoga koeler blijft. Dat is iets dat ik niet zou verwachten, gezien hoger stroomverbruik meer warmte betekent.
De Yoga heeft een koeling die ontworpen is om een processor met een hogere TDP te kunnen koelen. Daarnaast is het zo dat de T serie van thinkpad een midrange model is in de thinkpad serie is terwijl yoga 7 Pro X echt wel de highend lijn is in de consumenten line-up. De yoga zal ook veel meer premium aanvoelen en ook meer premium materialen hebben.

• schaatsmeneer
@Cinemaskoop zo ervaar ik het eigenlijk ook. De Yoga voelt/lijkt echt meer premium. Wat ik dan echter frappant vindt is dat de MSRP van de T14 echt een stuk hoger ligt.

(Helaas is die look and feel niet genoeg om de doorslag te geven, er zijn ook punten waarop de T14 beter scoort zoals het toetsenbord en touchpad.)

• Cinemaskoop
schaatsmeneer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:48:
@Cinemaskoop zo ervaar ik het eigenlijk ook. De Yoga voelt/lijkt echt meer premium. Wat ik dan echter frappant vindt is dat de MSRP van de T14 echt een stuk hoger ligt.

(Helaas is die look and feel niet genoeg om de doorslag te geven, er zijn ook punten waarop de T14 beter scoort zoals het toetsenbord en touchpad.)
Dat van dat touchpad verbaast me. Heb je alle drivers ge-update in lenovo vantage?

• schaatsmeneer
@Cinemaskoop Nee, als ik vanavond weer thuis ben ga ik dat zeker proberen!

• maasmaas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik heb zelf de Yoga Slim 7 Pro X gekozen, ook na lang wikken en wegen overigens. Ik heb hem toevallig gister binnen gekregen (Ryzen 6800H met 32GB en de NVIDIA 3050, Win11 Pro).

De T14 heeft ook nog even door mijn hoofd gespookt, en ook de Asus ZenBook 14X OLED. Daarnaast heb ik begin dit jaar slechte ervaring gehad met een Thinkpad X1 Carbon Gen 9, die heb ik toen teruggestuurd. Teams liet dat ding echt opstijgen en slurpte de batterij leeg, dat had met name met een slechte driver te maken die enorme CPU load genereerde, een driverfix van Lenovo loste het probleem niet helemaal op. Daarnaast bleef het toetsenbord bij de Tab-toets hangen, het toetsenbord hing sowieso niet netjes onder de uitkepingen van de body (dit probleem was natuurlijk wel specifiek voor mijn exemplaar). Ook een matige camera en een scherm die mij niet overtuigde heeft mij toen doen besluiten hem terug te sturen.

Wat bij mij vooral zwaar heeft gewogen bij mijn keuze:

Scherm
Echt een prachtig scherm, ten opzichte van een paar jaar oude ZBook die ik voor een klant gebruik (en de Thinkpad X1 Carbon) is dit echt een wereld van verschil. Ik heb bewust een mat scherm gekozen omdat mijn werkkamer op het zuiden ligt en er vaak veel licht binnenkomt. Met de OLED van de Asus had ik waarschijnlijk veel last van spiegelingen gehad.

Performance
Het moest voor mij vooral een toekomstbestendige laptop zijn die ik komende jaren zonder probleem kan gebruiken en waar ik af en toe een game op kan spelen (ben daar niet heel veeleisend in, vandaar dat voor mij de 3050 voldoende is). De Yoga gaat echt als een trein.

Warmte- geluidsproductie
De laptop is gewoon stil bij gewoon gebruik en wordt ook niet snel warm. Ten opzichte van de Intel variant van de Yoga is deze Ryzen sowieso minder snel warm en gaat de fan dus ook minder vaak draaien.

Helaas heb ik wel wat concessies moeten doen, de belangrijkste voor mij waren deze:
  • Batterijduur is wat beperkt door het scherm en de processor + dGPU, zeker als je het scherm standaard op 120hz gebruikt
  • Geen HDMI poort, maar dat gebruik ik in de praktijk toch niet vaak genoeg om dat echt een breekpunt te laten zijn
De touchpad problemen herken ik overigens niet, maar ik gebruik eigenlijk ook altijd een aparte muis dus ik ben op dat gebied ook minder veeleisend.

• schaatsmeneer
@Cinemaskoop ik heb alle drivers geupdate, maar de touchpad blijft toch net wat minder fijn werken dan die van de T14. Het is opzich ook niet dat de touchpad van de Yoga slecht is oid, maar die van de T14 is net wat beter.
De verschillen zijn volgens mij specifiek dat de T14 dieper, makkelijker en consistenter "indrukt" om te klikken, en dat ik op de T14 makkelijker de cursor precies naar het juiste plekje krijg dan bij de Yoga, maar misschien is dat simpelweg wennen, alsof je de DPI van je muis aanpast.

Iets heel anders dat me opvalt: als ik op youtube in/uitzoom is dat op de Yoga super glitchy. Het herstelt zich binnen een halve seconde, maar het is wel opvallend.

[Voor 26% gewijzigd door schaatsmeneer op 14-12-2022 23:39]

• schaatsmeneer
@maasmaas dank voor de uitgebreide reactie!

Het scherm is inderdaad erg mooi en goed om te horen dat de jouwe ook goed koel blijft.
Wat betreft de batterijduur, mijn test is een indicatie dat als je de scherminstellingen aanpast, de accuduur ineens veel langer is. Als je dus een keer on the road bent ofzo kan je m ook op 1080 en 60hz zetten.

Touchpad vind ik interessant, als je die met de X1 vergelijkt was daar voor jouw idee dus geen verschil?

• maasmaas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
schaatsmeneer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:23:
@maasmaas dank voor de uitgebreide reactie!

Het scherm is inderdaad erg mooi en goed om te horen dat de jouwe ook goed koel blijft.
Wat betreft de batterijduur, mijn test is een indicatie dat als je de scherminstellingen aanpast, de accuduur ineens veel langer is. Als je dus een keer on the road bent ofzo kan je m ook op 1080 en 60hz zetten.

Touchpad vind ik interessant, als je die met de X1 vergelijkt was daar voor jouw idee dus geen verschil?
Het indrukken van de touchpad voelt wel iets minder snappy aan ja, ook in vergelijking met de ZBook die hier naast me staat. Bij de Thinkpad X1 kan ik het me even niet meer goed voor de geest halen, maar kan met niet herinneren dat dat ook zo'n zelfde soort klik als bij de Yoga gaf. Dat voelt nu dus wel iets minder premium aan ja, maar ik heb wel het idee dat de kliks gewoon goed worden geregistreerd. Of het in de toekomst sneller voor problemen gaat zorgen (happerende klik oid) moet blijken. Verder is het bewegen van de muis met de touchpad inderdaad misschien een kwestie van wennen of de gevoeligheid aanpassen?

Ik heb de laptop aan de lader hangen met Conservation Mode aan, dus dan blijft ie ook mooi steady tussen de 60-80% batterijniveau en blijft ie ook nog wat stiller.

Het inzoomen bij Youtube geeft bij mij geen vertraging, ik gebruik dan wel FireFox. Even een andere browser checken misschien?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee