Toon posts:

Problemen na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mabo2602
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-01 09:16
Mijn eerste post op tweakers, al jaren lees ik mee maar voel me genoodzaakt vandaag een vraag te stellen.
Na een stroom uitval thuis zit ik met volgens probleem:
Alle toestel hebben connectie met WiFi en kunnen ook gebruik maken van het internet.
Echter kunnen mijn slimme thermostaat (Engie Boxx) en mijn omvormer van de zonnepanelen (Huawei) geen connectie maken met hun "service center".
Ze zijn beide verbonden met WiFi maar kunnen dus geen connectie maken met hun diensten.
Het gevolg is dat ik een storing krijg op de app van de zonnepanelen alsook op de thermostaat.
Beide toestellen werken perfect maar ik kan bij de zonnepanelen de opbrengst niet bekijken etc. En bij de thermostaat kan ik deze niet vanop afstand instellen.
Als de toestellen verbonden zijn met een hotspot van de smartphone werken ze alle 2 perfect.
...
Beide toestellen zijn verbonden met een standaard Proximus modem en hebben 2 jaar perfect gewerkt.
Na de stroomuitval zijn de problemen begonnen.
...

Already tried:
Modem reboot
Thermostaat opnieuw verbonden met modem
Zonnepanelen omvormer opnieuw verbonden met router.
Thermostaat verbonden met hotspot op de smartphone en dan werkt hij perfect.
Contact opgenomen met Proximus maar was lag het probleem niet volgens hun.
...

[Voor 6% gewijzigd door mabo2602 op 12-12-2022 23:02]

Alle reacties

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:30
Je kan een hotspot op je telefoon opzetten en de apparaten in kwestie daarmee kunnen verbinden.

Dan kun jij uitsluiten of het aan je netwerk thuis ligt.

• mabo2602
DVX73 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:57:
Je kan een hotspot op je telefoon opzetten en de apparaten in kwestie daarmee kunnen verbinden.

Dan kun jij uitsluiten of het aan je netwerk thuis ligt.
Dat heb ik reeds gedaan met de thermostaat en dan doet die het perfect. Heb het ook even bij de already tried gezet. Bedankt!

• DVX73

• mabo2602
Heb ik reeds gelezen, maar het enige wat ik nog niet gedaan heb is gekeken naar die portmapping.
Dat is bij de eerste installatie van de thermostaat en omvormer ook niet gebeurd.
Daarom dat ik er ook niet naar gekeken heb.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:44
WiFi op solo 2.4 geprobeerd?

Mijn Huawei wil alleen maar 2.4 hebben.
Dus een solo 5ghz werkt denk ik niet

[Voor 59% gewijzigd door jack zomer op 12-12-2022 23:11]

• DVX73
Ander 2.4ghz kanaal al geprobeerd?

• mabo2602
jack zomer schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:09:
WiFi op solo 2.4 geprobeerd?

Mijn Huawei wil alleen maar 2.4 hebben.
Dus een solo 5ghz werkt denk ik niet
Toestellen zijn verbonden met een 2.4 netwerk waar ze al jaren mee verbonden zijn.
Echter kunnen ze geen connectie maken met hun "sever".
Ik heb de indruk dat de modem iets tegenhoud.

• mabo2602
DVX73 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:15:
Ander 2.4ghz kanaal al geprobeerd?
Ja met de hotspot alsook met de modem op een ander netwerk geprobeerd.
Met de hotspot doet hij het prima met netwerk van de modem helaas niet

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:23
Backup maken van het modem en dan gewoon default factory reset doen.

PSN: plexforce (ps4)

• mabo2602
WeHoDo schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:29:
Backup maken van het modem en dan gewoon default factory reset doen.
Goede tip, staan er eigenlijk standaard poorten open in de modem?
Want zag er geen enkele tussen staan.
Morgen na het werk eens proberen om een factory reset te doen.
Ik houd jullie op de hoogte bedankt alvast.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:23
Normaliter zouden er geen poorten open moeten staan.

PSN: plexforce (ps4)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:53
Voor die engii box een aantal porten geforward worden naar het ipadres van die box,
Van hun website:
Zorg ook ervoor dat de poorten 13, 37, 123, 443 en 1037 op je router open zijn.
(De kreet "poorten open" zorgt weer voor veel verwarring, poorten zijn niet open, maar worden geforward naar een ip adres)
Voor die Huawei zonnepanelen zullen ook wel poorten geforward moeten worden.

Na de stroomuitval hebben die devices waarschijnlijk een ander ip adres van de dhcp server in je router gekregen en zijn die poorten nu naar het verkeerde ip adres geforward.

Als je nog weet welk ip adres de devices hadden voor de stroomuitval kun je ze daar weer opzetten en kijken of het dan wel werkt.
Het slimste is om dat in je router te doen door daar de dhcp server altijd hetzelfde ipadres aan het macadres van het device te laten geven.
Kies een ipadressen die buiten de range van ipadres valt die de dhcp server gebruikt voor het uitgeven van "normale" ipadressen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25
@Ben(V) nee dat verwacht ik niet

Met open poorten bedoelen ze dat het spul over die poorten naar buiten mag babbelen.
Anders zou het ook niet via de hotspot werken

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ben(V)
Kan zijn, maar vaak wordt de kreet verkeerd gebruikt.
Ik zou toch maar eens proberen die devices hun oude ipadres te geven.
Het is zo wie zo verstandig er voor te zorgen dat vaste devices ook vaste ipadressen krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mabo2602
Even een korte update,
De omvormer heeft terug connectie.
Kon deze nacht niet slapen en heb dan maar de modem naar factory reset gebracht.
In eerste instantie leek dit ook niet de oplossing te zijn.
Echter kijk ik vandaag op de app en werkt blijkbaar alles terug.
Voor de thermostaat is het probleem nog blijvende.
Ik ga straks me eens bezig houden met die portmapping.
Bedankt allemaal alvast voor de goede tips.
Ik houd jullie op de hoogte!
Vreemd is wel dat bij de installatie er nooit een portmapping gebeurt is en het altijd gewerkt heeft.

[Voor 10% gewijzigd door mabo2602 op 13-12-2022 12:45]

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:06
Weet je zeker dat je maar één wifi router hebt?

Wat je omschrijft klinkt mij namelijk erg in de oren als een wifirouter die voorheen in bridge-modus opereerde maar die nu na een disconnect in een andere volgorde opnieuw is verbonden. Als je in bridge-modus opereert dan zit je namelijk in hetzelfde subnet als de rest van je apparatuur, als je tweede router na een stroomonderbreking terug is gesprongen naar factory-settings dan verbind hij met je hoofd-router alsof hij een gewoon apparaat is en creeert hij een subnet. En als je tweede router in de verkeerde port van je hoofdrouter zit dan zal hij geen internetverbinding kunnen maken.

Check eens welke IP adressen je apparaten hebben. Ik durf te wedden dat die thermostaat in een andere range zit dan de rest van je apparatuur (als hij uberhaupt wel een normaal IP heeft gekregen).

• mabo2602
HenkEisjedies schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:52:
Weet je zeker dat je maar één wifi router hebt?

Wat je omschrijft klinkt mij namelijk erg in de oren als een wifirouter die voorheen in bridge-modus opereerde maar die nu na een disconnect in een andere volgorde opnieuw is verbonden. Als je in bridge-modus opereert dan zit je namelijk in hetzelfde subnet als de rest van je apparatuur, als je tweede router na een stroomonderbreking terug is gesprongen naar factory-settings dan verbind hij met je hoofd-router alsof hij een gewoon apparaat is en creeert hij een subnet. En als je tweede router in de verkeerde port van je hoofdrouter zit dan zal hij geen internetverbinding kunnen maken.

Check eens welke IP adressen je apparaten hebben. Ik durf te wedden dat die thermostaat in een andere range zit dan de rest van je apparatuur (als hij uberhaupt wel een normaal IP heeft gekregen).
Heb effectief enkel 1 modem staan. Die 2 verschillende WiFi netwerken maakt. 1tje voor de gasten 1tje voor als onze privé zaken.
Al onze andere toestellen zijn bekabeld verbonden met die zelfde modem (zit een simpele switch na de modem)
Heb wel voor 1 digicorder een plc systeem steken zonder WiFi.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:43
@mabo2602 Ik denk dat je apparaten waarmee je problemen hebt sneller starten dan je wifi. En dan niet vaak of lang genoeg proberen verbinding te maken. Dus start even je thermostaat even opnieuw.

• HenkEisjedies
mabo2602 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:22:
[...]

Heb effectief enkel 1 modem staan. Die 2 verschillende WiFi netwerken maakt. 1tje voor de gasten 1tje voor als onze privé zaken.
Al onze andere toestellen zijn bekabeld verbonden met die zelfde modem (zit een simpele switch na de modem)
En gedraagt die switch zich na de stroomuitval nog steeds als een switch? Oftewel, zijn de IP adressen die je via de switch krijgt in dezelfde range als de IP adressen die je direct van je router krijgt?

Excuus als ik wellicht overbodige vragen stel, maar ik kan op afstand jouw kennisniveau niet inschatten. :)

ik hoor het wel weer als je ons hebt voorzien van een lijstje met IP adressen.

• mabo2602
W1ck1e schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:15:
@mabo2602 Ik denk dat je apparaten waarmee je problemen hebt sneller starten dan je wifi. En dan niet vaak of lang genoeg proberen verbinding te maken. Dus start even je thermostaat even opnieuw.
Heb telkens getest met mijn smartphone.
Ze zijn wel degelijk verbonden met WiFi. Echter lukt de connectie niet met hun diensten

• mabo2602
HenkEisjedies schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:22:
[...]

En gedraagt die switch zich na de stroomuitval nog steeds als een switch? Oftewel, zijn de IP adressen die je via de switch krijgt in dezelfde range als de IP adressen die je direct van je router krijgt?

Excuus als ik wellicht overbodige vragen stel, maar ik kan op afstand jouw kennisniveau niet inschatten. :)

ik hoor het wel weer als je ons hebt voorzien van een lijstje met IP adressen.
Ik kijk deze avond nog eens alles na en houd u op de hoogte.
Bedankt al voor de goede info!

• HenkEisjedies
En heeft de thermostaat niet ook een hub? Mijn thermostaat bestaat uit 2 delen: 1 aan de muur en 1 hub via een kabel aan de router. Mijn thermostaat maakt draadloos verbinding met de hub (en heeft dus een totaal ander IP dan de rest van mijn netwerk) en de hub zorgt dan voor de verbinding met het internet. Als dit bij jou ook zo is dan heeft het geen nut om je thermostaat met 4G te verbinden.

Welk merk thermostaat gaat het om?

• mabo2602
HenkEisjedies schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:03:
En heeft de thermostaat niet ook een hub? Mijn thermostaat bestaat uit 2 delen: 1 aan de muur en 1 hub via een kabel aan de router. Mijn thermostaat maakt draadloos verbinding met de hub (en heeft dus een totaal ander IP dan de rest van mijn netwerk) en de hub zorgt dan voor de verbinding met het internet. Als dit bij jou ook zo is dan heeft het geen nut om je thermostaat met 4G te verbinden.

Welk merk thermostaat gaat het om?
Een Boxx van Engie, denk dat de WiFi module wel degelijk in het scherm ingebouwd is.
Als ik de thermostaat met een hotspot verbind kan ik hem bv met de vrouw haar telefoon wel aansturen.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:57
mabo2602 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:22:
[...]

Werkt het wel als je je PLC aan beide kanten uit het stopcontact trekt en dan de modem/router opnieuw opstart?

• mabo2602
De beloofde update:
Na het werk er maar direct mee aan de slag gegaan.
Modem opnieuw factory reset gedaan.
2 nieuwe WiFi netwerken aangemaakt (zoals ik gisteren ook al deed)
Modem half uurtje met rust gelaten.
Begonnen met alle toestellen terug te verbinden.
Omvormer had 2 pogingen nodig maar werkte toen terug zoals het moet.
De thermostaat deed direct wat moest.
Het vreemde is dat ik gisteren identiek het zelfde deed zonder resultaat.
Jammer is mijn technische kennis niet hoog genoeg om te zeggen waarom het nu plots wel werkt.

Er staat nu geen portmapping op de modem en toch werkt de thermostaat prima.

Beide toestel zijn nu aanspreekbaar vanop afstand en alle functies werken zoals het zou moeten.

Ik dank jullie allen voor de input en excuseer mij dat ik jullie niet kan zeggen wat er nou precies aan de hand was.

• Ben(V)
Vermoedelijk is het een timing probleem.
De beste volgorde is altijd de dhcp server (dus de router) eerst opstarten en zeker te weten dat hij klaar is met zijn opstart cyclus.
Pas daarna die andere devices opstarten.
Wel zorgen dat ze echt opstarten anders houden ze hun oude ipadres tot de helft van de leasetijd verstreken is.

Veel van dit soort problemen voorkom je door in de router de dhcp server altijd hetzelfde ipadres aan vaste device te laten toekennen via een mac/ip -adres koppeling.

• mabo2602
Ben(V) schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:29:
Vermoedelijk is het een timing probleem.
De beste volgorde is altijd de dhcp server (dus de router) eerst opstarten en zeker te weten dat hij klaar is met zijn opstart cyclus.
Pas daarna die andere devices opstarten.
Wel zorgen dat ze echt opstarten anders houden ze hun oude ipadres tot de helft van de leasetijd verstreken is.

Veel van dit soort problemen voorkom je door in de router de dhcp server altijd hetzelfde ipadres aan vaste device te laten toekennen via een mac/ip -adres koppeling.
Dat staat op de planning dit weekend, moet even uitzoeken hoe dat precies in zijn werk gaat.
Bedankt voor de tip!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee