Toon posts:

Upgrade of nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• psycho-tr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12-2022
Beste tweakers,

Ik heb momenteel dat mijn huidige desktop soms tijdens switchen van foto’s tijdens fotobewerking (Adobe lightroom/photoshop)dat hij blijft hangen.

Voor mij nu de vraag: 8 jaar oude desktop upgraden of een nieuwe aanschaffen/samenstellen.

Indien het een nieuwe gaat worden wil ik er een waar ik ook zeker weer 8 jaar kan gebruiken.

Hierbij specs van mijn huidige desktop, met 2 aanpassingen: SSD en 16GB ram.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lightroom en Photoshop

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lenovo of zelfbouw

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Specs waar ik 8 jaar mee voorruit kan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag wat verstandiger is, indien mogelijk huidige desktop upgraden of voor een nieuwe desktop gaan.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:28
Je beginpost is nog niet af. Welke pc heb je precies? Heb je eigen onderzoek gedaan voor nieuwe componenten?

Voor een beetje fotobewerking kun je ook gewoon een SSD in je huidige desktop installeren. Dat is echt een wereld van verschil en kost 50-100 euro ipv 1500 euro. Vervolgens pas een nieuwe desktop kopen voor 14 oktober 2025 als Windows 10 support afloopt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17

Thomg

Aww yiss

Je wilt zeker nieuw.

Een budget van 1500 is zeer royaal kijkende naar je eisen (geen GPU), hoe ver wil je eigenlijk gaan?
Aangezien je van een 4770 komt en enkel beschrijft dat het soms vast loopt gaat alles aanvoelen als een gigantisch verschil.

Een 12500 build is een optie voor budget, 13600K/13700K of 7600X/7700X/7900X als je wat meer wilt, 5600G/5700G als je heel goedkoop wilt doen.

• Djarune
Een 4770 is knetter oud, maar heeft 4c/8t. Ik gebruik nog wekelijks Lightroom op mijn Surface Pro 6 (8GB RAM) met ongeveer dezelfde prestaties. Gaat echt prima zolang er maar een SSD in zit.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Djarune schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:30:
[...]

Een 4770 is knetter oud, maar heeft 4c/8t. Ik gebruik nog wekelijks Lightroom op mijn Surface Pro 6 (8GB RAM) met ongeveer dezelfde prestaties. Gaat echt prima zolang er maar een SSD in zit.
TS heeft een SSD.

Maar misschien is de HDD gewoon gaar en probeert TS te editen met bestanden die op de HDD staan. Das wat anders (maar verklaart hangen).

[Voor 16% gewijzigd door Thomg op 12-12-2022 23:31]

• Djarune
Aha ik zie het nu :)

@psycho-tr
Opnieuw Windows installeren dan maar ;) Zonder gekheid. Voor nog 8 jaar moet je denken aan een nieuwe i5. Of het verstandig is een 2e. Ik zou minstens wachten tot eind januari en een 13500 + B660 / B760 aanschaffen. Daar moet je het heel lang mee uithouden. Videokaart kun je voorlopig achterwege laten.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:06
Als je het gevoel hebt dat deze machine nog voldoet dan zou ik opnieuw windows installeren op een SSD.
Kun je van daaruit verder kijken wat je wilt/nodig vindt.

Als je denkt dat deze machine het wel gehad heeft qua prestaties dan gewoon direct upgraden, hoe en wat.. Ik denk dat een 5000 serie AMD machine je heel happy gaat maken.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• psycho-tr
Djarune schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:20:
Je beginpost is nog niet af. Welke pc heb je precies? Heb je eigen onderzoek gedaan voor nieuwe componenten?

Voor een beetje fotobewerking kun je ook gewoon een SSD in je huidige desktop installeren. Dat is echt een wereld van verschil en kost 50-100 euro ipv 1500 euro. Vervolgens pas een nieuwe desktop kopen voor 14 oktober 2025 als Windows 10 support afloopt.
het gaat om een Lenovo K450 i7-4770, heb zelf geen onderzoek gedaan omdat ik er weinig verstand van heb.

Een SSD heb ik al.
Thomg schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:30:
[...]

TS heeft een SSD.

Maar misschien is de HDD gewoon gaar en probeert TS te editen met bestanden die op de HDD staan. Das wat anders (maar verklaart hangen).
Windows staat inderdaad op de SSD en mijn beeldmateriaal op de HDD.

Bad Brains schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:37:

Als je het gevoel hebt dat deze machine nog voldoet dan zou ik opnieuw windows installeren op een SSD.
Kun je van daaruit verder kijken wat je wilt/nodig vindt.

Als je denkt dat deze machine het wel gehad heeft qua prestaties dan gewoon direct upgraden, hoe en wat.. Ik denk dat een 5000 serie AMD machine je heel happy gaat maken.
Ik ben opzich zeer tevreden, nog nooit problemen vertoond. Alleen dat hij het soms zwaar heeft. Windows staat op SSD, echter alles wat ik nodig heb op de HDD. SSD heb ik destijds 110GB aangekocht omdat het zeer duur was.

Will tevens een monitor aanschaffen met betere specs, dat zal vermoedelijk ook een upgrade van de videokaart eisen. Of vergis ik mij hierin?

[Voor 4% gewijzigd door psycho-tr op 13-12-2022 21:13]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een upgrade van de monitor zal geen upgrade van de videokaart eisen zolang de video output het maar aan kan. Kijk even welke outputs het heeft en dan wat het max ondersteunt.

Waarschijnlijk staat het hier tussen.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-650.c894

Ik zie vooral HDMI 1.4a en DP 1.2 langs komen.
HDMI: https://i.snipboard.io/qBm37S.jpg
DP: https://i.snipboard.io/FQovJh.jpg
Geplukt van wikipedia. Zolang je resolutie + refresh in die foto's staat is er niks aan de hand.

Nare is dat je nu aangewezen bent op een SATA SSD.
Een "goedkope" oplossing is iets als dit.
uitvoering: PNY CS900 2,5" 1TB
Maar nu nog een SATA SSD kopen in 2022 is wel een beetje zuur omdat je erg veel performance laat liggen voor een vergelijkbare prijs.

• psycho-tr
Maar nu nog een SATA SSD kopen in 2022 is wel een beetje zuur omdat je erg veel performance laat liggen voor een vergelijkbare prijs.
Videokaart kan ik even aan kijken inderdaad. Snap echter niet wat je bedoelt met je opmerking "dat je erg veel performance laat liggen" . Ten opzichte van?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee