Direct vloer op PIR leggen in de schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJ4pie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-05 12:10
Ik ben mijn schuur aan het ombouwen naar mancave. In de winter is het er erg koud en daarom wil ik starten met isoleren. Er ligt momenteel een betonvloer in die waarschijnlijk direct op het zand ligt. Ik wil daarom de volgende volgorde aanhouden (van onder naar boven):

Zand
Betonvloer
PIR 4cm
Hout of laminaatvloer

Is dit verstandig of moet ik op de platen bijvoorbeeld nog eerst OSB plaatsen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 11:46
Geen expert, maar ik herinner me iets over beton wat nat kan worden, en dat je nog een waterbarriere daar tussen moet hebben. Maar hoe dat precies werk weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJ4pie
Op de betonvloer ligt momenteel een gietvloer, was ik vergeten te melden. Dus qua vocht komt er niks van onder door het beton heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Ik zou er 9mm osb tussen leggen, toch wat meer drukverdeling. Anders zakt je vloer beetje bij beetje in en gaan planken denk ik uiteindelijk losschieten.

Ik heb in schuur waterdicht zijl, 4cm xps, 9mm osb, electrische vloerverwarmingsmat, klikpvc.

[ Voor 65% gewijzigd door Makkelijk op 13-12-2022 07:11 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20
Makkelijk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:07:
Ik zou er 9mm osb tussen leggen, toch wat meer drukverdeling. Anders zakt je vloer beetje bij beetje in en gaan planken denk ik uiteindelijk losschieten.
Goede tip. Osb, underlayment of fermacell (vloerplaten)

Het zou wel kunnen gaan condenseren onder je isolatie. Zorg dat je alle naden van de pit met alu laag goed aftaped met alutape

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-05 22:53

H-W

Veel fabrikanten van PIR geven aan dat je dit niet zomaar kan doen. In de praktijk gebeurt het echter meer, ik zou er zeker 18 mm underlayment (want osb is geen hout en veel minder sterk) onder leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 13:24

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Als ondervloer wordt XPS doorgaans aangeraden omdat dat drukvaster is dan PIR.

Onze schuur (wordt voor de helft gebruikt als sportschuur) kent de opbouw zand + waterkerende folie + 80mm XPS + underlayment - rubbertegels.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:17

Echt niet.

Gewoon niet.

H-W schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:46:
[...]want osb is geen hout [...]
waar haal je die wijsheid vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-05 22:53

H-W

OSB is toch aan elkaar geplakte houtsnippers, dat is in ieder geval minder degelijk dan een underlayment plaat. Zo moet je mijn opmerking lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJ4pie
Ik zat ook eerst aan XPS te denken maar daarvoor moet ik echt veel meer cm aan isolatie toevoegen dan PIR om de zelfde isolatiewaarde te bewerkstelligen. Ik heb niet veel ruimte aangezien ik anders niet meer onder de deuren doorkom die er al in zitten helaas.

De vloer wordt overigens niet zwaar belast. Het wordt een mancave met een bureau en misschien een tafel met stoelen. Er komen geen zware machines of kasten in te staan.

Dan kom ik voor nu tot het volgende:

Zand
Betonvloer
PIR 4cm
OBS (9 of 18mm)
Laminaatvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
Als je op het PIR je vloer legt, en dan een keer precies op een naadje staat tussen laminaatplanken in, dan heb je een scheur omdat t precies genoeg kan indeuken. En misschien niet na 1x, maar waar bijvoorbeeld je bureaustoel staat vanzelf wel omdat je daar vaak op dezelfde plek rondrijd.

Je voorgestelde oplossing is een OSB/underlayment laag (9mm is genoeg trouwens), dat zou in praktijk wel werken denk ik, maar eigenlijk moet je dan nog net een ondervloer laagje daar weer op zetten, anders wordt je loopgeluid (en ook bureaustoel-rijden!) erg luid (uiteraard relatief). Een ontkoppellaag bij wijze van spreken. En hier kun je vet simpel spul voor kopen als je hier weinig om geeft (ook een mancave heeft grenzen :P ), zolang je maar een paar mm aan zacht weer hebt

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-12-2022 09:55 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Als je hoogte wilt besparen wat ik een beetje opmaak uit je keuze voor dunne isolatie met PIR zou ik klik pvc met geïntegreerde ondervloer nemen ipv laminaat.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Kun je niet een Knauf Brio vloer leggen? Daar kun je in principe direct een laminaatvloer op leggen, of eventueel met een ondervloer voor nog betere isolatie.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:01
Tip: meeste schuren hebben afschot naar de kanteldeur toe ivm regen.Gebruik bijvoorbeeld een vloerfolie tegen vochtdoorslag vanuit de betonvloer. Daaroverheen geegaliseerde balken en tussen de balken afstrijken met isolatieparels. Voordeel is dat je maximaal kan isoleren met het afschot zonder teveel omhoog te gaan. Bij de kanteldeur heb je meer dikte aan parels dan achterin.

Dat isolatieparel gedeelte is ook nog eens heel leuk!

[ Voor 19% gewijzigd door StormRider op 13-12-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:31

Infant

It's a floating Dino!

Ik zou denken dat PIR ook drukvast te krijgen is. Voor EPS in iedergeval wel.

Ik heb in de schuur:
Zand
Waterdicht folie
15cm EPS
12cm Beton

En daar dan direct hout op.

Zo kan later eventueel de vloer ook zwaarder belast worden, en is hij toch geisoleerd.

In mijn studeerkamer is het:
Zand
2 cm EPS
18mm OSB
Tapijt tegels

En dat voelt even comfortabel.

Maar gewoon tapijt op een plak ijs is al 100 keer beter als geen tapijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

VluggeJ4pie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:05:

De vloer wordt overigens niet zwaar belast. Het wordt een mancave met een bureau en misschien een tafel met stoelen. Er komen geen zware machines of kasten in te staan.
Het is altijd handig om met de toekomst rekening te houden. Je wil er nu een mancave van maken die licht belast wordt. Maar over 10-20 jaar? Wil je dan nog steeds de ruimte zo gebruiken? Mogelijk wil je dan een wasmachine daar plaatsen, een kleine sportkamer (met gewichtenbank) plaatsen, of ben je plots 100 kg zwaarder waardoor die vier stoelpoten ineens veel meer gewicht te voortduren hebben :P Misschien wordt het een mantelzorgwoning over 15 jaar. Of jij woont er niet meer, maar de volgende bewoners willen één van bovenstaande zaken met de ruimte doen.

Daarom is het handig altijd een ruimte zó aan te leggen dat deze ook anders gebruikt kan worden.

Een gewone vloer in huis kun je met zo'n 500 kg/m2 belasten, daarop is/moet deze zijn gemaakt. Ik zou voor je schuurvloer dus ook hetzelfde doen, en een bodemisolatie gebruiken die:
- een druk aan mag van >500 kg/m2, en
- waterbestendig is, zowel van beneden als van boven.

Daarom zou ik gaan voor een EPS isolatie; die zijn te krijgen als vloerdelen die 500kg/m2 kunnen verdragen. Daarover dan een laag OSB met van die mooie groeven erin zodat je geen rare belasting krijgt opde randen en hoeken. Hierop een laminaat ondervloer (de welbekende groene platen, of een standaard folie), en dan je laminaatvloer.

Een punt waar je over moet nadenken is hoe je alles vast zet. Want gewoon los op het beton gooien dat zal gaan schuiven, ook door thermische expansie. Plaats daarom op de betonnen vloer een aantal 40mm dikke balken (om de 1-2 meter), en schroef deze aan het beton vast. Hiertussen prop je strak de EPS platen, en op deze balken schroef je de OSB platen zodat je vloer echt vast ligt.
Wanneer je een 50-60 cm aanhoudt tussen de balken dan kun je ook met het goedkoopste EPS werken van de bouwmarkt (<5 euro /m2), ipv het duurdere/stevigere EPS te gebruiken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 13:21
Zand
Beton
waterdichte folie
drukvaste pir met tape op naden
18mm underlayment of osb
waterdichte Folie.
houten vloer of laminaat

Zo zou ik het doen.
Folie kun je bij de action halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:29

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Zand
FOLIE
isolatie
FOLIE
staalmat
vloerverwarming erop knopen
afstandshouders + nog een staalmat
12cm beton

Ik snap niet waarom er OSB in moet, beton is sterk zat, en dat hout rot alleen maar weg in het beton.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:46

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Pir met 12mm spano verlijmd. Gelijksoortige situatie ga ik in het voorjaar uitvoeren in de bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Laatst online: 23:32
Theo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:22:
[...]

Een gewone vloer in huis kun je met zo'n 500 kg/m2 belasten, daarop is/moet deze zijn gemaakt. Ik zou voor je schuurvloer dus ook hetzelfde doen, en een bodemisolatie gebruiken die:
- een druk aan mag van >500 kg/m2, en
- waterbestendig is, zowel van beneden als van boven.
Ik ben wel erg benieuwd waar je die informatie vandaan hebt....Vziw wordt bij de belasting van woonhuizen rekening gehouden met 175kg/m2. En voor zolders zelfs van 75kg/m2.

Bron: constructie berekening van mn eigen huis voor een draagbalk
Een punt waar je over moet nadenken is hoe je alles vast zet. Want gewoon los op het beton gooien dat zal gaan schuiven, ook door thermische expansie. Plaats daarom op de betonnen vloer een aantal 40mm dikke balken (om de 1-2 meter), en schroef deze aan het beton vast. Hiertussen prop je strak de EPS platen, en op deze balken schroef je de OSB platen zodat je vloer echt vast ligt.
Wanneer je een 50-60 cm aanhoudt tussen de balken dan kun je ook met het goedkoopste EPS werken van de bouwmarkt (<5 euro /m2), ipv het duurdere/stevigere EPS te gebruiken.
een vloer los neerleggen kan prima. Dat noemen ze een zwevende vloer en zolang die aan vier kanten is opgesloten door een stel wanden gaat die vloer nergens naartoe.

[ Voor 3% gewijzigd door Appelpie3000 op 13-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Laatst online: 23:32
Wat betreft je opbouw zit je wel goed. Naden van de PIR platen zou ik aan de bovenzijde wel dichttapen met alu tape. En afhankelijk van de afwerkvloer nog iets van underlaymentplaten of fermacell als drukverdelende laag gebruiken.

De PIR platen met alleen een 6mm dikke laminaatvloer afwerken kan nog wel eens problemen gaan opleveren in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
Doe het in 1x goed. Huur een hammer, vloer eruit, zand afgraven en opnieuw opbouwen.

Een keuken van 15 m2 heeft me zo’n 3 dagen gekost, op het gemak, slopen en afgraven. Nu alleen nog opbouwen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJ4pie
Bedankt allemaal voor de informatie! Wordt ontzettend gewaardeerd.

Ik denk dat ik het volgende ga doen:

XPS 4cm
OSB 9mm
Ondervloer
Klik PVC

Moet eerst nog een deur dichtmetselen en 2 ramen dus duurt nog wel even voordat ik er mee aan de slag kan.
Pagina: 1