Toon posts:

€2500 Game/Productivity 1440pUW /4K (Feedback+advies mobo)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GilH
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 14:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gaming maar ook illustrator & photoshop (webdesign).
Ik wil ook terug blender en videobewerking terug opstarten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€2500,- exclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Overall, een balans tussen future proof en niet teveel te spenderen aangezien ik verwacht over 5 jaar toch alles te moeten vernieuwen.
  • Ik wil starten met een CPU, CPU koeler, RAM en een moederbord zodat ik mijn tijdelijke RTX 2060 ten volle kan benutten en mijn reeds aangeschafte 980 Pro installeren.
  • Verder wens ik bluetooth voor een controller en Apple Earbuds.
  • Een header voor USB 3.2 (Gen2x2, 20Gb/s) type-c zou mooi zijn voor wanneer ik een nieuwe behuizing aanschaf.
Ik wacht nog even af met CES 2023 welk scherm ik wil en wat Nvidia met de 4070TI doet of de prijs van de RTX4080. Ik overweeg een uitvoering: Alienware AW3423DW Wit, Zwart of een standaard 4K. De pc moet hier dus voor geschikt zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil absoluut Nvidia omwille van GameStream en CUDA. Ik ben hier meermaals tegenaan gelopen met mijn huidige AMD R9 380 en ik ben dus bereid om de meerprijs te betalen (al is die tegenwoordig schandalig dus ik wacht nog even af).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou deze PC op termijn enkele keren per jaar verhuizen. Een compacte kast met voldoende koeling waar een dikke GPU in past zou leuk zijn maar voorlopig kan ik mijn lompe kast behouden :)

Wat verwacht je van ons?
Na redelijk wat wikken en wegen ben ik eigenlijk op ongeveer dezelfde pc als de BBG Q4 2022 - Next-gen ready-Gamingsysteem gekomen. Graag jullie mening!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenMSI Pro Z790-A WIFI€ 305,-€ 305,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 184,90€ 184,90
1VoedingenEVGA SuperNOVA 1000 P2€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 218,-€ 218,-
Totaal€ 2.531,71

Ik twijfel vooral aan het moederbord bij gebrek aan kennis:
  • Ik heb de uitvoering: MSI Pro Z790-A WIFI gekozen omwille van nieuwste audio chip, nieuwste WiFi en Bluetooth. Is er een voordeel als dit er standaard opzit t.o.v. dit via PCIe of USB uit te breiden?
    .
  • uitvoering: ASRock Z790 Steel Legend WiFi heeft een PCIe 5.0 M.2 slot voor SSD, maar dan wordt het PCIe 5.0 slot van GPU van x16 naar x8 teruggeschroefd. Heeft dit als gevolg dat de GPU in een ander PCIe 4.0 gestopt moet worden? Ik vind dit niet terug. Er is momenteel een leuke actie dat je MW2 krijgt bij Asrock en Intel CPU :).
    .
  • Als die PCIe 5.0 M.2 niet uitmaakt. Waarom niet kiezen voor een uitvoering: ASRock Z790 Pro RS of een ITX uitvoering: ASRock Z790M-ITX WiFi? Ik kan wel het verschil in aansluitingen zien, maar op zich voldoen die voor wat ik nodig heb. Is er een groot verschil in kwaliteit? Ik begrijp niet goed wat ik mis t.o.v. een duur moederbord...
    .
  • Soms twijfel ik om toch naar het AM5 platform over te stappen omwille van future-proofness. Maar ik begrijp dat het AM5 moederbord dat ik vandaag koop, binnen 5 jaar hoe dan ook outdated is, wat denken jullie?
Alvast bedankt voor jullie feedback.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49
Een 4070Ti of 4080 zou ik niet in een Define R4 kast doen. Je hebt meer airflow nodig.

PCIe 5.0 x8 heeft dezelfde bandbreedte als PCIe 4.0 x16 jouw vraag over de videokaart is geen probleem. Je kunt gewoon het standaard slot gebruiken.

Ik ken de actie van ASRock niet. De uitvoering: ASRock Z790 Steel Legend WiFi is wel een goed bord. Enkel de audio is zwak, maar daarvoor neem je de geluidskaart mee. Je huidige MSI keus heeft betere VRM, maar uiteraard overkill voor de 13600k.
De uitvoering: Gigabyte Z690 UD AX (rev. 1.0) is best bang for buck.

[Voor 17% gewijzigd door Djarune op 12-12-2022 21:20]

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:46
Gamestream is gekilled door nvidia.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee