Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gaming maar ook illustrator & photoshop (webdesign).
Ik wil ook terug blender en videobewerking terug opstarten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€2500,- exclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Overall, een balans tussen future proof en niet teveel te spenderen aangezien ik verwacht over 5 jaar toch alles te moeten vernieuwen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil absoluut Nvidia omwille van GameStream en CUDA. Ik ben hier meermaals tegenaan gelopen met mijn huidige AMD R9 380 en ik ben dus bereid om de meerprijs te betalen (al is die tegenwoordig schandalig dus ik wacht nog even af).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou deze PC op termijn enkele keren per jaar verhuizen. Een compacte kast met voldoende koeling waar een dikke GPU in past zou leuk zijn maar voorlopig kan ik mijn lompe kast behouden
Wat verwacht je van ons?
Na redelijk wat wikken en wegen ben ik eigenlijk op ongeveer dezelfde pc als de BBG Q4 2022 - Next-gen ready-Gamingsysteem gekomen. Graag jullie mening!
Ik twijfel vooral aan het moederbord bij gebrek aan kennis:
Hoofdzakelijk gaming maar ook illustrator & photoshop (webdesign).
Ik wil ook terug blender en videobewerking terug opstarten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€2500,- exclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Kast: uitvoering: Fractal Design Define R4 Pearl Black
- PSU: uitvoering: EVGA SuperNOVA 1000 P2
- SSD: uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB
- AUDIO: uitvoering: ASUS Xonar DGX
- Enkele SATA SSD's
Overall, een balans tussen future proof en niet teveel te spenderen aangezien ik verwacht over 5 jaar toch alles te moeten vernieuwen.
- Ik wil starten met een CPU, CPU koeler, RAM en een moederbord zodat ik mijn tijdelijke RTX 2060 ten volle kan benutten en mijn reeds aangeschafte 980 Pro installeren.
- Verder wens ik bluetooth voor een controller en Apple Earbuds.
- Een header voor USB 3.2 (Gen2x2, 20Gb/s) type-c zou mooi zijn voor wanneer ik een nieuwe behuizing aanschaf.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil absoluut Nvidia omwille van GameStream en CUDA. Ik ben hier meermaals tegenaan gelopen met mijn huidige AMD R9 380 en ik ben dus bereid om de meerprijs te betalen (al is die tegenwoordig schandalig dus ik wacht nog even af).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou deze PC op termijn enkele keren per jaar verhuizen. Een compacte kast met voldoende koeling waar een dikke GPU in past zou leuk zijn maar voorlopig kan ik mijn lompe kast behouden

Wat verwacht je van ons?
Na redelijk wat wikken en wegen ben ik eigenlijk op ongeveer dezelfde pc als de BBG Q4 2022 - Next-gen ready-Gamingsysteem gekomen. Graag jullie mening!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 369,- | € 369,- |
1 | Moederborden | MSI Pro Z790-A WIFI | € 305,- | € 305,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC | € 1.399,- | € 1.399,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 55,81 | € 55,81 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 184,90 | € 184,90 |
1 | Voedingen | EVGA SuperNOVA 1000 P2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 218,- | € 218,- |
Totaal | € 2.531,71 |
Ik twijfel vooral aan het moederbord bij gebrek aan kennis:
- Ik heb de uitvoering: MSI Pro Z790-A WIFI gekozen omwille van nieuwste audio chip, nieuwste WiFi en Bluetooth. Is er een voordeel als dit er standaard opzit t.o.v. dit via PCIe of USB uit te breiden?
. - uitvoering: ASRock Z790 Steel Legend WiFi heeft een PCIe 5.0 M.2 slot voor SSD, maar dan wordt het PCIe 5.0 slot van GPU van x16 naar x8 teruggeschroefd. Heeft dit als gevolg dat de GPU in een ander PCIe 4.0 gestopt moet worden? Ik vind dit niet terug. Er is momenteel een leuke actie dat je MW2 krijgt bij Asrock en Intel CPU
.
. - Als die PCIe 5.0 M.2 niet uitmaakt. Waarom niet kiezen voor een uitvoering: ASRock Z790 Pro RS of een ITX uitvoering: ASRock Z790M-ITX WiFi? Ik kan wel het verschil in aansluitingen zien, maar op zich voldoen die voor wat ik nodig heb. Is er een groot verschil in kwaliteit? Ik begrijp niet goed wat ik mis t.o.v. een duur moederbord...
. - Soms twijfel ik om toch naar het AM5 platform over te stappen omwille van future-proofness. Maar ik begrijp dat het AM5 moederbord dat ik vandaag koop, binnen 5 jaar hoe dan ook outdated is, wat denken jullie?