Toon posts:

verse win10 home installatie met win7 home licentiekey vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-12-2022
Hallo Allen,

Ik heb m'n oude windows 7 home edition laptop voorzien van een nieuwe ssd schijf en toen windows 10 er via een usb stick met microsoft installatie software op gezet (verse installatie).

Dat werkt op zich allemaal prima. Zeker omdat het gaat om een reserve laptop die ik heel soms gebruik.

Enige probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg de oude windows 7 licentie die achter op laptop staat te upgraden/activeren naar een geldige windows 10 licentie. Ik krijg de melding dat de vorige windows niet geactiveerd was en dat w10 nu dus niet kan worden geactiveerd (misschien gebruikte de laptop niet de licentie op de sticker, of was ie echt niet geactiveerd, al kan ik me dat niet echt voorstellen aangezien alles gewoon jaren goed werkte).

Weet iemand of het mogelijk is om de oude win7 home licentie, die toch echt geldig moet zijn, alsnog toch te gebruiken? En zo ja hoe?

En zo niet wat is de beste plek waar je voor een schappelijke prijs een win10 home edition licentie kan kopen (zou wel jammer zijn, aangezien de win7 licentie geldig hoort te zijn volgens mij)? Als ik google kom ik veel vage sites tegen die volgens mij deels fake zijn. Verder heb ik sowieso geen idee wat ik ongeveer betaal voor de meest simpele legale licentie die hier werkt. Dus misschien kan iemand een betrouwbare site aanraden waar ik er een kan kopen.

Als laatste. Als een nieuwe licentie echt gewoon te duur is de vraag: kun je windows 10 dan op zich ook zonder activatie gebruiken, of stopt het dan naar 30 dagen met werken oid?

Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groet,
Rick

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Waar probeer je hem te activeren?

Heb je de code niet gewoon ingevoerd tijdens het installeren?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

In principe moet het gewoon met de 7 code lukken.

Als dat echt niet gaat, wat je dan kan doen is windows 7 installeren, upgraden en activeren en daarna een schone installatie uitvoeren.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:15
Wil je activeren of een geldige licentie. Het upgradepad van 7 naar 10 is namelijk officieel niet meer gratis en levert dus geen officiële licentie op.

Dat gezegd hebbende werkt het activeren met een valide windows 7 key over het algemeen dus nog steeds.... behalve bij jou.

Wat je zou kunnen proberen is een installatie van 7. Activeren en daarna ook echt upgraden naar 10. Dus zonder schone installatie. Als dat eenmaal werkt, dan kan je als je dat persé wil nog een schone installatie doen. De digitale vingerprint van je systeem wordt door microsoft opgeslagen en je zou daarna zo vaak als je wilt zonder key kunnen herinstalleren.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:10
Weet je zeker dat de Windows 10 editie ook een Home editie is?

• RickD007
Vandaag de originele oude windows 7 home edition schijf even terug gehad in de laptop.

Via computer, eigenschappen onder in het scherm gekeken naar de activatie status.

En die staat op geactiveerd, met een genuine windows logo ernaast.

De computer heeft in het verleden veel aan het internet gehangen en vandaag ook, dus je verwacht dat er een koppeling is met de microsoft activatie servers.

Daarna via nirsoft produkey de actieve productkey opgevraagd. Die is anders dan de sticker achter op de laptop. Maar dus wel geactiveerd en zou dus automatisch moeten opduiken in de W10 activatie (via de digitale fingerprint).

Toen de nieuwe W10 home edition ssd schijf terug gezet, en geprobeerd de nieuwe "nirsoft" key met de hand te activeren, maar die pakt ie ook niet.

Ik denk dat de oude win7 key nooit digitaal is vastgelegd bij microsoft en ik heb geen idee hoe ik dat alsnog kan forceren mbv de originele harddisk. Iemand een idee of er tools zijn dit dit kunnen?

Ik heb nog even geen zin in een compleet verse win7 install incl. W10 upgrade omdat ik twijfel op dat het probleem gaat oplossen.

Overigens gebruik ik geen microsoft account login in w10. Misschien maakt dat nog uit, al zou dat niet zo moeten zijn denk ik.

De meest praktische oplossing is denk ik nu ergens een simpele ongebruikte OEM WIN10 home licentie kopen, en die gebruiken (die zitten vaak ook op refurbished computers, en zijn voor zover ik het weet niet heel erg duur). Weet iemand een betrouwbaar adres waar ik zo'n licentie key kan kopen?

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:45

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Eenvoudigste is vanuit de geactiveerde Windows 7 een upgrade naar Windows 10 te doen. Deze zal dan ook geactiveerd zijn en zo online geregistreerd worden bij Microsoft. Als je daarna een schone installatie Windows 10 installatie doet zou deze ook geactiveerd moeten worden nadat je online komt.

• RickD007
Bedankt voor alle reacties.

De huidige status:

Ik wil de originele win7 schijf intact houden omdat er bepaalde win7 only software op staat die ik later misschien nog wil gebruiken. Dus dan zou ik eerst die schijf moeten klonen naar ssd en dan upgraden en dan een verse 10 installatie doen. Is me te veel werk (een halve dag of meer) en bovendien is er geen 100% garantie dat het probleem dan is opgelost.

Ik ga verder met de verse Win10 home ssd installatie die ik al heb.

Zo als ik het nu zie zou een nieuwe win10 home oem licentie key het probleem daarvoor moeten oplossen. Of ga ik dan last krijgen van de oude hardware fingerprint die al (half) op de activatie server staat, en pakt die nieuwe key misschien niet goed?

Blijft alleen de vraag over waar koop ik een nieuwe Win10 oem licentie key (vergelijkbaar met die scratch sticker keys die op refurbished pc's zitten).

Online kom ik van alles tegen. Van 10 euro tot 140 (ik meen me te herinneren dat die refurbished keys een paar tientjes zijn per pc). Kan iemand me in de goede richting wijzen qua key webshop, zodat ik iets koop wat niet fake is en blijft werken?

Alvast bedankt!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
RickD007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:51:
Daarna via nirsoft produkey de actieve productkey opgevraagd. Die is anders dan de sticker achter op de laptop.
Dat klopt wel, de fabrikant/oem gebruikt voor hun systemen een algemene key die in combinatie met een weggeschreven string in de bios en enkele aangepaste installatie bestanden zorgen dat het systeem 'geactiveerd' is (SLP). Dit werkt gewoon offline. Wanneer je een W10 upgrade doet neemt deze de geactiveerde status over en zal vervolgens wel bij de Microsoft servers geregistreerd worden.

De meeste losse/grijze Windows 7/10 licenties die je voor weinig kunt kopen zullen Pro zijn.
..kun je windows 10 dan op zich ook zonder activatie gebruiken, of stopt het dan naar 30 dagen met werken oid?
Zo uit m'n hoofd kun je tot 3 keer een rearm uitvoeren voor elk 30 dagen extra. Je kunt 'm ook ongeactiveerd laten met wat nadelen zoals nagscreens en beperkte instelmogelijkheden.

Je kunt misschien ook de Windows 7 hdd clonen naar de nieuwe ssd en vervolgens die upgraden.

[Voor 4% gewijzigd door Nielson op 13-12-2022 17:33]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:50
Zonder activatie kan je Windows 10/11 gewoon blijven gebruiken alleen met wat berperkingen wat betreft instellingen en mogelijkheden.
RickD007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:51:
Vandaag de originele oude windows 7 home edition schijf even terug gehad in de laptop.
Naast de optie van klonen / upgraden kan je ook een activatie bestand maken (GenuineTicket.xml) en hiermee je SSD met Windows 10 activeren.
TenForums: How to Directly Clean Install Windows 10 without having to Upgrade First

Je kan ook Windows 7 even opnieuw installeren op de SSD en deze dan upgraden of via bovengenoemde methode schoon installeren.
Voor de Windows 7 OEM activatie kan je dan het volgende tool gebruiken:
Raymond.cc’s Windows 7 OEM License Installer

[Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 14-12-2022 18:50]

• RickD007
Ik heb het probleem inmiddels (per toeval) opgelost.

Ik heb een verse W10 installatie op de ssd gedaan met een oude W10 code van een spare parts pc uit m'n kast. Deze code gelijk ingevoerd bij het starten van de usb installer (dan pakt ie 'm), maar uiteindelijk kwam deze niet door de activatie validatie (blijkbaar ooit al gebruikt).

Maar toen ik daarna de originele code van de W7 sticker achter op de laptop invoerde werkte het wel. Geen idee waarom nu ineens wel, schiet mij maar lek. Maar misschien heeft iemand anders met dit probleem later nog wat aan dit verhaal. Zal wel een soort deadlock situatie zijn geweest of een activatie server die tijdelijk in de war was.

Enige vraag die nog rest is: wat gebeurt en nu als ik mijn oude win7 schijf ooit tijdelijk terugzet in de laptop. Gaan die 2 installaties elkaar dan bijten (ze hebben dezelfde key) of kunnen die gewoon naast elkaar bestaan omdat het andere windows versies zijn?

PS: Aanvulling: Kan ook zijn dat het nu werkt omdat ik een MS account heb gekoppeld aan deze W10, dat was eerst niet het geval.

[Voor 6% gewijzigd door RickD007 op 14-12-2022 17:21]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:08
Mooi, bedankt voor je bericht.

Je kan twee of meer besturingssystemen naast elkaar in/op je computer/laptop hebben.
(zelf heb ik wel laptops met 2x windows (met dezelfde key) en 1x linux er op)

[Voor 5% gewijzigd door zetje01 op 14-12-2022 19:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee