Toon posts:

Optische audio geeft harde ruis tenzij van Xbox/chomecast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZheKool
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-02 09:30
Mijn vraag
...
Wanneer ik mijn tv optisch verbind met mijn (nieuwe tweedehandse) versterker hoor ik wel de menu geluidjes van de tv maar zodra er audio afgespeeld moet worden via stream (denk aan netflix, npo, plex etc) wordt dit een hele harde tikkende ruis en verder niks. Zelfs als ik de audio terug zet op tv-speakers blijft de ruis spelen via de versterker.

Wanneer ik de Xbox aanzet of iets afspeel via de chromecast heb ik hier geen last van en werkt optische audio gewoon normaal.

Ligt dat aan het det decoderen van audio door de tv o.i.d.? Ik breek mijn hoofd in de zoektocht naar het probleem maar kan er mijn vinger niet op leggen.

Wie beschikt over relevante kennis en kan mij vertellen wat zoiets veroorzaakt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Samsung UE55RU7170XXH (grijze import)
NAD C368

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Alle combinaties zoals hierboven beschreven. Ik heb verder geen optische audio apparatuur waarmee ik kan kruistesten.

Alle reacties

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
misschien gewoon stereo selecteren op de tv? Als hij nu dolby o.i.d. probeert weer te geven en de versterker kan dat niet aan, krijg je ook dit effect.

[Voor 54% gewijzigd door blissard op 12-12-2022 21:37]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 12:08
Het lijkt erop alsof je Stereo, 2 channel NAD versterker geheel niet overweg kan met multichannel encoded audio over de optical Toslink kabel..
Op de website van NAD wordt niets vermeld over het overweg kunnen met Dolby Digital, DTS, of welke multichannel codec dan ook.

Ik verwacht dus dat je TV bij Netflix 'gewoon' de DolbyDigital 5.1 stream over de optical output doorstuurt, maar omdat je NAD dit niet snapt, en deze niet kan decoderen, zal die gewoon ruis uitsturen.

Je zult in je TV instellingen moeten aanpassen dat ie nooit de Dolby bitstream mag uitsturen over de optical out.
Die Optical Out zul je dan op je TV moeten instellen op "Stereo", of "PCM"..
NIET op zaken als "Dolby Digital", en ook niet "Bitstream" (dat is namelijk de originele Dolby stream)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• ZheKool
BrainCrash schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:13:
Het lijkt erop alsof je Stereo, 2 channel NAD versterker geheel niet overweg kan met multichannel encoded audio over de optical Toslink kabel..
Op de website van NAD wordt niets vermeld over het overweg kunnen met Dolby Digital, DTS, of welke multichannel codec dan ook.

Ik verwacht dus dat je TV bij Netflix 'gewoon' de DolbyDigital 5.1 stream over de optical output doorstuurt, maar omdat je NAD dit niet snapt, en deze niet kan decoderen, zal die gewoon ruis uitsturen.

Je zult in je TV instellingen moeten aanpassen dat ie nooit de Dolby bitstream mag uitsturen over de optical out.
Die Optical Out zul je dan op je TV moeten instellen op "Stereo", of "PCM"..
NIET op zaken als "Dolby Digital", en ook niet "Bitstream" (dat is namelijk de originele Dolby stream)
Bedankt voor de reply. Ik heb hier geen kaas van gegeten maar de uitvoer op de tv staat al op PCM. In het menu is verder geen mogelijkheid om een format te selecteren voor de optische audio. Het lijkt erop dat mijn tv het niet kan dus maar dat is in ieder geval beter dan een kapotte versterker.

• ZheKool
Update: ik heb de tv via bluetooth geprobeerd te verbinden met de versterker. Dat pakte die niet. Maar daarna zette die zichzelf wel automatisch terug naar optisch wat ineens werkte.

Geen idee hoe eerlijk gezegd maar het werkt dus ineens.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 12:08
gare software met bugs op je Samsung TV dus, of zo…
(dat is echt niet zo bijzonder als het in eerste instantie klinkt).

Heb je ook al eens gekeken of er een software update is voor je TV?
Niet alleen via het TV menu zelf maar ook door zelf de laatste versies op te zoeken op de website van Samsung..

Misschien zijn deze en andere problemen wel opgelost met een nieuwe firmware versie…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee