Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeathNL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-08-2024
Goedemiddag allemaal!

Wij hebben al een aantal topics bekeken maar ons antwoord stond er helaas niet tussen.
Wij hebben sinds afgelopen zomer vloerverwarming beneden maar krijgen boven nu de radiatoren niet meer warm.

Aangezien wij 2 kinderen hebben van 3 en 1 zou het wel wat aangenamer zijn als het op hun slaapkamers ietsjes warmer is dan 15-16 graden.

Is er iemand die ons hiermee wat tips kan geven?

Wat info:
- Verdeler zit in de gang, pal onder de CV ketel op de 1e verdieping
- De knop van de verdeler staat op 5 van de 7 standen (als deze op 7 staat wordt het +23° ondanks de thermostaat op 20° staat)
- Nieuwe Intergas HRE 36/30 kombi kompakt ketel (oktober 2021)
- CV wateraanvoer temp. 65°
- Toon thermostaat (ingesteld op continu 20° met programma aan)

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Foto's, foto's en foto's ;)
En wat heb je nou exact beneden en boven?

[ Voor 45% gewijzigd door Microkid op 12-12-2022 16:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Dit probleem hadden wij ook, hierop heb ik de vloerverwarmingverdeler geknepen (aan de knoppen draaien) zodat het beneden langer duurt voordat het op temperatuur komt en boven meer tijd heeft om op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 23:07
Zoals hierboven genoemd foto's en foto's. Is er één verdeler aanwezig voor het gehele huis voor zowel boven als beneden? Heb je toevallig ook bij oplevering te horen gekregen welke verdeler/groep verantwoordelijk is voor welk gedeelte van het huis? Dat maakt het instellen al een heel stuk makkelijker. Het lijkt er nu op dat het water de makkelijkste/kortste weg neemt en dus bepaalde ruimte warmer maakt dan andere.

Controleer verder even welk type knop op de verdeler zit. Stand 7 betekend vaak een te hoge aanvoertemperatuur wat slecht kan zijn voor je vloerverwarming. In mijn geval is stand 4 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeathNL
Microkid schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:03:
Ik zal even kijken of ik foto's boven water kan toveren en anders zal ik ze even maken.

Wij hebben op de 1e verdieping de CV ketel hangen, daar gaan 22mm leidingen rechtsreeks naar beneden naar de vloerverwarming verdeler/pomp in de gang.

We hebben in de keuken 2 "groepen/lussen" en in de woonkamer 4, de aanvoer en retour leidingen lopen via de gang heen en terug.

Wellicht dat dit iets verduidelijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je de thermostaat in de woonkamer flink omhoog gooit, worden de radiatoren boven dan wel warm, of ook niet? Wat @Lelletje zegt kan namelijk heel goed. Als beneden warm is, dan slaat de ketel af en krijg je boven natuurlijk ook geen warmte meer. Dat kun je testen door beneden langer warmte te vragen en te kijken wat er boven gebeurt. Als je beneden de thermostaat op 22 zet en de radiatoren boven tijdens het opstoken nog steeds niet warm worden, dan is het wat anders :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeathNL
Microkid schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:03:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jceomnq9R9MnLbCjLJ7bwFEKfYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CijAPnyBSJE2KDG37wHdOB9V.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de verdeler die in de gang zit, die 2 leidingen gaan rechtstreeks naar boven naar de CV ketel toe.
De eerste 2 knoppen zijn voor de keuken, de overige 4 voor de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkfOdzBWCdKx7z8ODJCHq-KYrtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUKk4IVbHkFIxJXXjllJM6Hf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de 2 lussen in de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLxzElves-e3ZWTJj1eu-Ob-Y0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pte6VftjqYON9JJY5XVHuJ5S.jpg?f=fotoalbum_large

En hier de 4 lussen in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je kan een zonesysteem overwegen (zoals Evohome of Tado), dan kun je boven en beneden afzonderlijk regelen, zelfs per ruimte.
Dat heeft voor mij gewerkt en heb er ook nog flink gas mee bespaard (niet onnodig beneden hoeven stoken om het boven warm te krijgen).

O wacht, niet goed gelezen, je krijg het boven helemaal niet meer warm? Dan zit er mogelijk in de waterloop iets niet goed..
Best kans dat die verdeler met zn pomp al het warme water wegzuigt bij de cv en je radiatoren te weinig stroming krijgen. Als je de pomp van de VV uit zet, worden ze dan wel warm boven?

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-12-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeathNL
Nelesss schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:16:
Zoals hierboven genoemd foto's en foto's. Is er één verdeler aanwezig voor het gehele huis voor zowel boven als beneden? Heb je toevallig ook bij oplevering te horen gekregen welke verdeler/groep verantwoordelijk is voor welk gedeelte van het huis? Dat maakt het instellen al een heel stuk makkelijker. Het lijkt er nu op dat het water de makkelijkste/kortste weg neemt en dus bepaalde ruimte warmer maakt dan andere.

Controleer verder even welk type knop op de verdeler zit. Stand 7 betekend vaak een te hoge aanvoertemperatuur wat slecht kan zijn voor je vloerverwarming. In mijn geval is stand 4 40 graden.
Ik heb hierboven een paar foto's van de situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeathNL
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:03:
Je kan een zonesysteem overwegen (zoals Evohome of Tado), dan kun je boven en beneden afzonderlijk regelen, zelfs per ruimte.
Dat heeft voor mij gewerkt en heb er ook nog flink gas mee bespaard (niet onnodig beneden hoeven stoken om het boven warm te krijgen).

O wacht, niet goed gelezen, je krijg het boven helemaal niet meer warm? Dan zit er mogelijk in de waterloop iets niet goed..
Best kans dat die verdeler met zn pomp al het warme water wegzuigt bij de cv en je radiatoren te weinig stroming krijgen. Als je de pomp van de VV uit zet, worden ze dan wel warm boven?
Dat is een goeie! Dit ga ik vanmiddag even proberen!

Kan enigszins wel wat inzitten, de bestaande radiatorleidingen zijn dacht ik 12mm en de buizen naar de vloerverwarming 22mm.

De verwarming in de badkamer staat op maximaal, maar die wordt echt maar net van kou af "warm" op de kinderkamers helemaal niet.
Heb de radiatoren op de kinderkamers al ontlucht, dus dat lijkt het probleem niet te zijn.
Pagina: 1