Toon posts:

Eerste pc bouwen games/solidworks/blender

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mceurojay
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-01 21:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals in de titel beschreven: gamen, blender, Solidworks 3D cad software en zo nu dan beetje photoshoppen/illustrator

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 700 euro (videokaart en opslag heb ik al)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja een EVGA GeForce RTX 3070 XC3 ULTRA GAMING 8GB GDDR6 Videokaart
en een samsung 970 evo plus 1TB SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve gpu en opslag (wellicht ook nog advies over een monitor? 1440p 120hz)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik check zelf altijd recensies. Geen voorkeur voor een merk als het maar een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefste wil ik een stille compacte pc (als dat mogelijk is met een vrij grote videokaart). Dit mag echter niet ten koste gaan van de levensduur (kleinere behuizing slechtere koeling?).
Daarbij vind ik het uiterlijk van de behuizing ook niet onbelangrijk, liefste eentje met een doorzicht paneel, niet teveel led verlichting en strak design.
Ook liefst een moederbord met bluetooth en wifi ingebouwd, tenzij het beter/goedkoper is om een losse module erbij te kopen voor internet/BT.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Dit wordt mijn eerste PC die ik zelf ga bouwen. liefste zoveel mogelijk bang for buck/prijs kwaliteit verhouding. Zelf heb ik heel weinig verstand voor welk moederbord ik moet kiezen, moet ik bijvoorbeeld PCIe 4.0 hebben om het meeste uit de componenten te halen? is een 750W voeding goed genoeg voor eventueel upgrades later? is de CPU krachtig genoeg voor hobbymatig CAD werk enz..

Dit is het idee van de huidige build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 163,43€ 163,43
1BehuizingenFractal Design Pop Air RGB Black TG Clear€ 107,69€ 107,69
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 92,90€ 92,90
1VoedingenCorsair TX750M€ 91,90€ 91,90
Totaal€ 694,82

[Voor 19% gewijzigd door mceurojay op 12-12-2022 15:40]

Alle reacties

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:32
Je moederbord heeft geen WiFi/BT.
PCIE 4.0 is leuk, maar niet noodzakelijk: https://www.techpowerup.c...4090-pci-express-scaling/
750W is genoeg als je er geen stroomslurpende kaart (bijv. de 4090) in gaat zetten later.
CPU lijkt mij in principe krachtig genoeg, maar alle bewerkingen duren natuurlijk wel wat langer ivm een sterkere/duurdere CPU (die niet in je huidige budget past).

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:38
Kast naar de betere en kleinere uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Mini Zwart (nu in de aanbieding).

Moederbord naar uitvoering: ASUS TUF Gaming B550M-E WIFI met wifi, bluetooth en USB-C connector

• mceurojay
Gaat de GPU wel passen in de Fractal Design Meshify 2 Mini Zwart? en levert het veel in op koeling?

• mceurojay
@PCBaas Oh scheelt zich dus enkele percentages in performance t.o.v. PCIe 3.. omdat ze het over dubbel data transfer hadden in videos. Is het alsnog niet beter (in verhouding met de kosten) om voor PCIe 4 te gaan voor future proofing.

Ik ben bereid om nog wat extra uit te geven voor een krachtigere CPU maar is voor mij nog even de vraag of dat wel echt nodig is. Welke zou CPU zou je voorstellen dan?

• Djarune
mceurojay schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:38:
Gaat de GPU wel passen in de Fractal Design Meshify 2 Mini Zwart? en levert het veel in op koeling?
Heeft goede koeling. De Pop is FD’s budget serie. Meshify is betere kwaliteit.

Er passen videokaarten in met lengte tot 331mm. Dat moet dus goed gaan.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:32
Volgens mij heeft elk recent AM4 bord minstens 1 PCI-E 4.0 x16 slot voor de GPU, dus dat is ok.
Ik denk dat je eerder PCI-E 5.0 bedoeld wat nu in opkomst is? (en dus met de huidige GPUs ook overbodige luxe is)

In principe is een krachtigere CPU niet echt nodig als je het allemaal hobbymatig doet en je genoegen neemt met de wat langere rekentijd die bij elke bewerking nodig is. Anders zou je eerder richting 13900K / 7950X moeten kijken wat nu de high-end CPUs zijn.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

• mceurojay
@Djarune wat is het verschil t.o.v. ASUS TUF Gaming B550M-PLUS? Zag dat die iets cheaper was en ook wifi heeft ingebouwd.

• mceurojay
of Asrock B550M STEEL LEGEND moederbord met wifi/bluetooth dongle?
Ik heb er niet zoveel verstand van maar probeer een beetje mee te kijken..

• Djarune
mceurojay schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:38:
@Djarune wat is het verschil t.o.v. ASUS TUF Gaming B550M-PLUS? Zag dat die iets cheaper was en ook wifi heeft ingebouwd.
mceurojay schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:54:
of Asrock B550M STEEL LEGEND moederbord met wifi/bluetooth dongle?
Ik heb er niet zoveel verstand van maar probeer een beetje mee te kijken..
Dat zijn allebei oude modellen zonder USB-C header.

Een goede kwaliteit wifi / bluetooth dongle kost minimaal 30 euro.

• mceurojay
Oke, dan ziet mijn build er als volgt uit:

EVGA GeForce RTX 3070 XC3 ULTRA GAMING 8GB GDDR6 Videokaart
Samsung 970 evo plus 1TB SSD

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-E WIFI€ 158,28€ 158,28
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Mini Zwart€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 92,90€ 92,90
1VoedingenCorsair TX750M€ 91,90€ 91,90
Totaal€ 681,88

Verder nog advies over de koeling of de PSU? extra fans wellicht, of een andere PSU die meer vermogen levert of betere prijs/kwaliteit?

Zelf heb ik alleen gekeken naar de certificering (gold) en het max leverbaar vermogen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee