Toon posts:

Hobby desktop voor light-editing en werk

Pagina: 1
Acties:

• Scheyltjenz
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-01 15:05
Hallo allemaal, m'n schoonvader (+60j) heeft me lief gevraagd om voor hem een desktop pc samen te stellen. Nu heb ik dit zelf al eens gedaan voor mezelf (high end gaming desktop) maar hij wil een desktop om lichte foto en- videobewerking te doen als hobby en deels ook te gebruiken voor zijn werk (internet, email en dergelijke...) Niets heavy denk ik dus. Ik vind het zelf heel lastig om in een goedkoper segment te shoppen qua onderdelen omdat ik voor mezelf vaak gewoon het beste wil ongeacht het budget. Ik ben gestart vanuit een build op het forum voor mainstream gaming maar weet dus niet echt in hoeverre een non-gaming desktop dient te verschillen van een gaming desktop. Hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lichte foto en videobewerking, hij maakt van vakantiefoto's en video's graag filmpjes soms met wat kleine effectjes en muziek over. Hiervoor gebruikt hij geen zware software zoals Da Vinci of dergelijke, eerder freeware. Verder zal hij deze willen gebruiken voor werk (internet, e-mail, Microsoft Office...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe kan het tot €1500 inclusief monitor maar zo'n hoog budget is misschien niet nodig voor zijn gebruik. Ik wil hem ook geen PC aansmeren van €1500 als het perfect kan met eentje van €900

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, nieuwe build

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik met een AMD CPU en GPU goedkoper af ben en qua prestaties niet echt moet onderdoen voor Intel/Nvidia. Moederbord met WIFI is wel een belangrijke aangezien hij geen UTP voorzieningen heeft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt. M'n schoonvader is echt een leek op dit vlak. Zolang het maar vlot en snel werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zeker geen full tower desktop aangezien deze in de woonkamer komt te staan, mid tower of eventueel kleiner zou ideaal zijn.

Ga je overklokken?
Neen, absoluut niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik had graag onderstaande gaming build aangepast naar een editing/work desktop. Ik denk dat er best wel wat kan gedowngrade worden uit deze build. De allereerste desktop die ik zelf had samengesteld voor hem lag rond de €1500 en was serieus wat overkill voor hetgeen hij ermee wil doen. Origineel had ik een Intel I7 12700 met een MSI B660m Mortar en RTX 3060 voorzien maar dit gaat dus té veel richting gaming en dat zoeken we niet.. Alvast bedankt voor alle tips en hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 146,37€ 146,37
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenPowercolor Radeon RX 6700 XT Fighter€ 419,-€ 419,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 68,-€ 68,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 91,90€ 91,90
1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 1.017,06

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:09
Ik gebruik zelf mijn laptop met DaVinci Resolve (je zegt dat je schoonvader wel Freeware zal gebruiken, DaVinci Resolve is ook gratis hè...). Ik denk dat DaVinci een goed uitgangspunt is, je kan altijd minder zware software gebruiken.

En die valt mij eerlijk gezegd niet tegen. Effecten en dergelijke weet hij in principe gewoon in realtime voorbeelden te tonen. Dat is dan wel op 1080P, 4K lijkt hij iets meer moeite te hebben (het verwerken ervan, tonen kan hij het natuurlijk niet op het laptop scherm.
Renderen gaat bij 1080P in ongeveer 2/3 van de duur van de video (dus 3 min video renderen duurt ca 2 min.). Ik kan eenieder ook de tutorials van DaVinci Resolve aanraden. Zeer leerzaam en je kan per les een zip-bestand downloaden met de files voor die les, zodat je 1 op 1 kan meedoen met de lessen.

Wil je schoonvader met 4K video aan de gang?

Als ik dan dus even op specs vergelijk:
32GB RAM lijkt me super. DaVinci geeft dat ook als advies, mijn laptop met 16GB doet het zoals gezegd ook al prima.
Processor zal denk ik ook prima zijn, maar daar hebben anderen vast meer verstand van.
Grafische kaart lijkt me best wel overkill, als mijn Laptop GPU (GeForce GTX 1650 Max-Q) het al bijhoudt. Ik denk dat je daar nog wel €100-€150 kan besparen door 1 of 2 stapjes lager te nemen.

1TB SSD lijkt me al snel aan de krappe kant.

Ik zou vooral ook kritisch kijken naar een monitor, en eentje nemen die goed goed getest is op kleurweergave. In de Best Buy Guides voor monitoren staan ook kleurtesten, zeker de moeite waard om eens in te duiken.

iRacing Profiel

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:42
Als je schoon pa geen games speelt en enkel knipt en plakt in video is een APU voldoende en kan de videokaart achterwege. De 13600k (geen AMD vanwege QuickSync) is een prima optie. Nog beter is de goedkopere 13500, maar die is nog niet uit. Eind januari denk ik.

Zoiets is lekker stil en veel sneller dan een 5600.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 189,-€ 189,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Silent Black TG Clear€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 92,90€ 92,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 946,41

[Voor 80% gewijzigd door Djarune op 12-12-2022 19:41]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee