Hallo allemaal, m'n schoonvader (+60j) heeft me lief gevraagd om voor hem een desktop pc samen te stellen. Nu heb ik dit zelf al eens gedaan voor mezelf (high end gaming desktop) maar hij wil een desktop om lichte foto en- videobewerking te doen als hobby en deels ook te gebruiken voor zijn werk (internet, email en dergelijke...) Niets heavy denk ik dus. Ik vind het zelf heel lastig om in een goedkoper segment te shoppen qua onderdelen omdat ik voor mezelf vaak gewoon het beste wil ongeacht het budget. Ik ben gestart vanuit een build op het forum voor mainstream gaming maar weet dus niet echt in hoeverre een non-gaming desktop dient te verschillen van een gaming desktop. Hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lichte foto en videobewerking, hij maakt van vakantiefoto's en video's graag filmpjes soms met wat kleine effectjes en muziek over. Hiervoor gebruikt hij geen zware software zoals Da Vinci of dergelijke, eerder freeware. Verder zal hij deze willen gebruiken voor werk (internet, e-mail, Microsoft Office...)
Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe kan het tot €1500 inclusief monitor maar zo'n hoog budget is misschien niet nodig voor zijn gebruik. Ik wil hem ook geen PC aansmeren van €1500 als het perfect kan met eentje van €900
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, nieuwe build
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik met een AMD CPU en GPU goedkoper af ben en qua prestaties niet echt moet onderdoen voor Intel/Nvidia. Moederbord met WIFI is wel een belangrijke aangezien hij geen UTP voorzieningen heeft.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt. M'n schoonvader is echt een leek op dit vlak. Zolang het maar vlot en snel werkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zeker geen full tower desktop aangezien deze in de woonkamer komt te staan, mid tower of eventueel kleiner zou ideaal zijn.
Ga je overklokken?
Neen, absoluut niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik had graag onderstaande gaming build aangepast naar een editing/work desktop. Ik denk dat er best wel wat kan gedowngrade worden uit deze build. De allereerste desktop die ik zelf had samengesteld voor hem lag rond de €1500 en was serieus wat overkill voor hetgeen hij ermee wil doen. Origineel had ik een Intel I7 12700 met een MSI B660m Mortar en RTX 3060 voorzien maar dit gaat dus té veel richting gaming en dat zoeken we niet.. Alvast bedankt voor alle tips en hulp!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lichte foto en videobewerking, hij maakt van vakantiefoto's en video's graag filmpjes soms met wat kleine effectjes en muziek over. Hiervoor gebruikt hij geen zware software zoals Da Vinci of dergelijke, eerder freeware. Verder zal hij deze willen gebruiken voor werk (internet, e-mail, Microsoft Office...)
Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe kan het tot €1500 inclusief monitor maar zo'n hoog budget is misschien niet nodig voor zijn gebruik. Ik wil hem ook geen PC aansmeren van €1500 als het perfect kan met eentje van €900
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, nieuwe build
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik met een AMD CPU en GPU goedkoper af ben en qua prestaties niet echt moet onderdoen voor Intel/Nvidia. Moederbord met WIFI is wel een belangrijke aangezien hij geen UTP voorzieningen heeft.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt. M'n schoonvader is echt een leek op dit vlak. Zolang het maar vlot en snel werkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zeker geen full tower desktop aangezien deze in de woonkamer komt te staan, mid tower of eventueel kleiner zou ideaal zijn.
Ga je overklokken?
Neen, absoluut niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik had graag onderstaande gaming build aangepast naar een editing/work desktop. Ik denk dat er best wel wat kan gedowngrade worden uit deze build. De allereerste desktop die ik zelf had samengesteld voor hem lag rond de €1500 en was serieus wat overkill voor hetgeen hij ermee wil doen. Origineel had ik een Intel I7 12700 met een MSI B660m Mortar en RTX 3060 voorzien maar dit gaat dus té veel richting gaming en dat zoeken we niet.. Alvast bedankt voor alle tips en hulp!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 146,37 | € 146,37 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H | € 96,- | € 96,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter | € 419,- | € 419,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master NR400 (without ODD) | € 68,- | € 68,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 91,90 | € 91,90 |
1 | Voedingen | Cooler Master V650 Gold-V2 | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 70,99 | € 70,99 |
Totaal | € 1.017,06 |