Toon posts:

Nieuwe zelfgebouwde PC blijft willekeurig herstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nverme
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-12-2022
Hallo

Ik heb een nieuwe pc gebouwd voor een vriend van me. Alles leek vlot te gaan, maar na een tijdje begon de computer vanzelf te herstarten. Dit gebeurd vaak na ongeveer 2 min.

Ik heb al geprobeerd met een Ubunto boot usb, maar had hier hetzelfde probleem. Bij Ubuntu kreeg ik wel de volgende foutcodes:
[2.694859] mce: [Hardware error]: CPU 5: Machine Check: 0 Bank2: bea0200006000152
[2.694864] nce: [Hardware error}: TSC 0 QDDR 13f732440 MISC d012000100000000 SYND 2d474918 IPID 200b000000000
[2.694868] mce: [Hardware error] PROCESSOR 2:a20f12 TIME 1670720437 SOCKET 0 APIC a microcode a201205

Ik heb al een BIOS-update geprobeerd, zonder succes.
Als de pc herstart zijn de termperaturen ok volgens openhardwaremonitor.

Zolang ik in de BIOS blijf lijkt de PC wel niet te herstarten.

specs:
AMD Ryzen 5 5600
Be quiet! Pure Rock 2 Black
Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600
Corsair TX750M 2021 PSU
Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G\
Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
NZXT H510 Flow

Hebben jullie tips? Of stuur ik gewoon de onderdelen terug naar de afzender?

Alle reacties

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:36
Heb je XMP aan of uit?

Kun je memtest draaien?

• Nverme
XMP staat aan op het standaard profiel 1 zodat de RAM op 3600MHz loopt. heb dit al meerdere malen aan/uit gezet om beiden te checken. Zonder succes.
Memtest is nog steeds aan het lopen (ik heb hier geen ervaring mee en heb dus gewoon op start test geduwd) en ook hier tot nu toe geen errors. Ik laat deze verder lopen en post resultaat straks.

Tijdens de memtest, net als wanneer ik in BIOS zit blijft de PC perfect lopen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je de processor al een keer opnieuw geplaatst?

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-01 16:13
BCC schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:32:
Idd

Ik had ook last v een soortgelijk probleem, constante bsod’s op willekeurige momenten waardoor pc vanzelf opnieuw opstartte. Van alles geprobeerd en niets hielp. Totdat ik de processor er uithaalde en opnieuw plaatste. Nu 2 weken nergens last meer van

[Voor 4% gewijzigd door assassin85 op 12-12-2022 17:36]

• Nverme
Memtest is gedaan. geen error gevonden, max temp op cpu was 54C (39C gem).
Ik probeer straks CPU eens opnieuw te plaatsen.

• Nverme
BCC schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:32:
Bedoel je gewoon er eens uithalen en opnieuw in steken? Of alles opnieuw installeren ook?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
gewoon er eens uithalen en opnieuw in steken - helaas heb ik dat wel vaker meegemaakt met Ryzen 5's

• Nverme
BCC schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:47:
gewoon er eens uithalen en opnieuw in steken - helaas heb ik dat wel vaker meegemaakt met Ryzen 5's
Heb ik geprobeerd zonder succes...
Ondertussen wel al ontdekt dat als ik een CPU test laat lopen waardoor de CPU aan 100% belast wordt de pc aan blijft staan. Geen idee of dit iets wil zeggen, maar alle extra info is welkom!

[Voor 23% gewijzigd door Nverme op 13-12-2022 16:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee