Dubbelglas of trippelglas in jaren 60 woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 13:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Momenteel ben ik diverse offertes aan het opvragen voor het vervangen van mijn kozijnen.
Ik woon in een jaren 60 woning, waarvan het dak, vloer en spouwmuren geïsoleerd zijn.
Het enige wat nog ontbreekt is fatsoenlijke kozijnen.

Nu zit ik in de discussie of er gekozen moet worden voor dubbelglas of trippelglas. Beide natuurlijk HR++.
Prijstechnisch heb ik niet direct moeite iets duurders te kiezen, maar het moet natuurlijk wel zinvol zijn.

De redenen van diverse partijen op een rijtje:

Partij A: Trippel, want dat scheelt een soort koude windgevoel, en je krijgt hogere subsidie en lagere BTW.
Partij B: Dubbel, trippel is onnodig duurder en heeft amper zin
Partij C: Dubbel, want trippel heeft in jaren 60 woningen geen zin omdat elders meer kou zal komen dan dubbelglas kan tegenhouden.
Partij D: Trippel, want je subsidie compenseert de kosten toch.

Prijzen:
Dubbelglas á ~€50,- per m2
Trippelglas á ~€150,- per m2

Subsidie:
Dubbelglas: €35,- per m2
Trippelglas: €100,- per m2

Kan iemand mij raad geven wat nou slim is om te doen? :?

Beste antwoord (via Luchtbakker op 13-12-2022 18:18)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:32
Als je alleen glas vervangt dan is HR++ de "beste" optie omdat dat past in de bestaande sponning.
Bij vervangen van ook de kozijnen zou ik trippel doen.

Dit omdat dat toekomst bestendiger is.
Doe je nu hr++ zeg je over 10 jaar "had ik toch maar trippel gekozen"
Want als je dan alsnog trippel (HR+++) wil, dan heb je weer een hele kostenpost.

Nu zeggen dat het niet "nodig" is om wat voor reden dan ook is gewoon je kop in het zand steken.
Net als al die aannemers 10 jaar geleden nog zeiden "Isolatie dat moet je niet doen, een huis moet doorwaaien"

Ik zou GEEN ventilatieroosters nemen, dit doet de isolatiewaarde van het glas teniet. (maar vooral het comfort)
Om toch te ventileren een centrale WTW (buizen) of per ruimte een decentrale wtw.

HR+++ heeft een u waarde van 0.8
HR++ doet het de helft slechter met 1.2 (+0.4 tov HR+++)
HR glas doet het weer de helft slechter met 1.8 (+0.6 tov HR++)
Dubbel glas doet 2.8 en enkel glas 5.8 , verschil enkel naar dubbel is het grootste geweest.

Elke keer met nieuwe ramen zal er gezegd zijn, pfff dat verschil doet zo weinig.
Maar van Dubbel glas wat je nu hebt met een u van 2.8 naar trippel met een u van 0,8 is toch wel een behoorlijk verschil. Zou lekker trippel doen. De kozijnen zelf isoleren bij trippel ook beter.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 12-12-2022 15:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Als beiden HR++ zijn dan praten we hier over heel erg slecht trippel glas. En in dat geval zou ik er zeker die meerprijs (een factor >3!) voor over hebben.

Trippel glas is (soms) interessant als het HR+++ glas is én je van plan bent om nog verder te gaan met isoleren. Zo niet dan laat je het gerust links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Nu zit ik in de discussie of er gekozen moet worden voor dubbelglas of trippelglas. Beide natuurlijk HR++.
Nu heb ik er niet heel veel verstand van, maar ook met een beetje Googlen kom ik tot de conclusie dat HR++ meestal dubbelglas is en dat triple glas een stapje erboven is (of zou moeten zijn).

Dat ter zijde: om hoeveel m3 in totaal gaat het, en hoe lang ben je van plan om hier nog te blijven wonen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:45
Als ik je een tip mag geven, kies voor triple glas. Je verdiend het met deze temperaturen gelijk terug. Mijn woning (bj. 1974) had rondom enkelglas. Alles laten vervangen incl. kunststof kozijnen met voor- en achterdeur. Ja, het is prijzig (~25K) maar de warmte blijft nu binnen.

Tip: maak foto's van het glas, installateurs en bedrijfsnaam zodat je bij het invullen van de subsidie-tool deze kunt uploaden. Binnen enkele weken heb je je geld al (bij mij was het ~3 weken).

[ Voor 26% gewijzigd door aapjuh99 op 12-12-2022 15:11 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• FRANQ
Als je alleen glas vervangt dan is HR++ de "beste" optie omdat dat past in de bestaande sponning.
Bij vervangen van ook de kozijnen zou ik trippel doen.

Dit omdat dat toekomst bestendiger is.
Doe je nu hr++ zeg je over 10 jaar "had ik toch maar trippel gekozen"
Want als je dan alsnog trippel (HR+++) wil, dan heb je weer een hele kostenpost.

Nu zeggen dat het niet "nodig" is om wat voor reden dan ook is gewoon je kop in het zand steken.
Net als al die aannemers 10 jaar geleden nog zeiden "Isolatie dat moet je niet doen, een huis moet doorwaaien"

Ik zou GEEN ventilatieroosters nemen, dit doet de isolatiewaarde van het glas teniet. (maar vooral het comfort)
Om toch te ventileren een centrale WTW (buizen) of per ruimte een decentrale wtw.

HR+++ heeft een u waarde van 0.8
HR++ doet het de helft slechter met 1.2 (+0.4 tov HR+++)
HR glas doet het weer de helft slechter met 1.8 (+0.6 tov HR++)
Dubbel glas doet 2.8 en enkel glas 5.8 , verschil enkel naar dubbel is het grootste geweest.

Elke keer met nieuwe ramen zal er gezegd zijn, pfff dat verschil doet zo weinig.
Maar van Dubbel glas wat je nu hebt met een u van 2.8 naar trippel met een u van 0,8 is toch wel een behoorlijk verschil. Zou lekker trippel doen. De kozijnen zelf isoleren bij trippel ook beter.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 12-12-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:50
Kijk naar het prijsverschil (totaal aantal m2) en of dat je waard is. En natuurlijk: hoe lang blijf je hier wonen (is dit je droomhuis). Uiteindelijk heb ik voor HR++ gekozen omdat ik het het prijsverschil niet waard vond (er was toen nog geen subsidie, dus dit is sowieso al mooi meegenomen), en ik ook niet in mijn droomhuis zit.

Wij kunnen het niet bepalen, het is vooral je portemonnee / eigen gevoel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Om hoeveel meerprijs gaat het absoluut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-05 18:05
Twee weken geleden ook een kozijnenmannetje over de vloer gehad. En voor onze mid jaren 80 woning vertelde hij het zelfde als partij B in jouw geval. Omdat er niet veel extra winst uit te halen viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
Ik lees het verder niet in je OP, maar let op het volgende:

De subsidie kan worden aangevraagd bij minimaal twee isolatiemaatregelen, of bij combinatie van één isolatiemaatregel met een (hybride) warmtepomp.

Dus alleen nieuw glas is niet voldoende.

Wij hebben overigens gekozen voor nieuw dubbelglas omdat we dat inderdaad in de bestaande kozijnen konden plaatsen. Dat scheelde zo ongelooflijk veel op de offerte (en levertijd!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:43
Het ligt er ook aan wat je doel is en wat het mag kosten om dat doel te bereiken.

Wanneer is iets goed genoeg wat betreft renovatie en wanneer ben je beter af om in een nieuwbouw te gaan wonen?

De spouwmuren zijn al geïsoleerd. Dan zit je met de muren op een Rd van rond de 1,76. Dan is HR++ voldoende. HR+++ staat niet in verhouding in een jaren 60 woning waarbij er in de muren slechts 6 cm isolatie zit.
Heb je een tussenwoning en bestaat je gevel vooral uit glas dan bestaat er naar mijn mening niet zoiets als too much en zou ik HR+++ wel sneller aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaba
Apiekool schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:16:
De subsidie kan worden aangevraagd bij minimaal twee isolatiemaatregelen, of bij combinatie van één isolatiemaatregel met een (hybride) warmtepomp.

Dus alleen nieuw glas is niet voldoende.
Dat is niet meer het geval. Dit was voorheen wel zo maar voor maatregelen die uitgevoerd zijn na 2 april 2022 kan je vanaf 1 januari 2023 subsidie aanvragen als het om 1 maatregel gaat. Het bedrag wat je per m2 terug krijgt is wel lager dan wanneer er wel een tweede maatregel wordt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
Snaba schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:21:
[...]

Dat is niet meer het geval. Dit was voorheen wel zo maar voor maatregelen die uitgevoerd zijn na 2 april 2022 kan je vanaf 1 januari 2023 subsidie aanvragen als het om 1 maatregel gaat. Het bedrag wat je per m2 terug krijgt is wel lager dan wanneer er wel een tweede maatregel wordt toegevoegd.
Je hebt gelijk, ik lees het ook net. Maar dat is wel een behoorlijk verschil. 15% ipv 30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Apiekool schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:26:
[...]

Je hebt gelijk, ik lees het ook net. Maar dat is wel een behoorlijk verschil. 15% ipv 30%.
Ik volg dit met interesse aangezien bij ons volgend jaar de kozijnen + ramen ook worden vervangen. Waar heb je dat gelezen van de subsidies in 2023. Kan het na een snelle Google niet zo snel vinden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
webber87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ik volg dit met interesse aangezien bij ons volgend jaar de kozijnen + ramen ook worden vervangen. Waar heb je dat gelezen van de subsidies in 2023. Kan het na een snelle Google niet zo snel vinden..
zoeken bij google naar 'isolatie subsidie 2023'https://www.milieucentraa...%20zijn%20dan%20gemiddeld.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
webber87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ik las het hier: https://www.milieucentraa...n/subsidie-voor-isolatie/

Maar er zullen vast meer bronnen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Bericht vanuit de RVO zelf. (Dit is ook de pagina waar je de subsidieaanvraag in moet dienen)

Iets naar beneden scrollen:

https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:16
Apiekool schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:26:
[...]

Hou er sowieso rekening mee dat die '15%' en '30%' onzin zijn. Je krijgt een vast bedrag per m2. En tripleglas is alleen subsidiabel als je er ook nieuwe energiebesparende kozijnen bij neemt. Maar de oppervlakte van de kozijnen zelf komt dan weer niet voor subsidie in aanmerking, alleen het glas. Effectief kwam het bij ons voor nieuwe kozijnen met triple glas (U=0.7) uit op 15% terwijl we meerdere maatregelen hadden laten uitvoeren en dus in de '30%' categorie zaten (150€/m2)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
Wormaap schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:32:
[...]

Hou er sowieso rekening mee dat die '15%' en '30%' onzin zijn. Je krijgt een vast bedrag per m2. En tripleglas is alleen subsidiabel als je er ook nieuwe energiebesparende kozijnen bij neemt. Maar de oppervlakte van de kozijnen zelf komt dan weer niet voor subsidie in aanmerking, alleen het glas. Effectief kwam het bij ons voor nieuwe kozijnen met triple glas (U=0.7) uit op 15% terwijl we meerdere maatregelen hadden laten uitvoeren en dus in de '30%' categorie zaten (150€/m2)
Dan zijn die quotes in de OP ook onzin inderdaad, want die zijn gebaseerd op 30% zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sksksksk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-03-2024
Dit kwam ik tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCBib87JPBML5wP8pIrm5Z61vhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Xw6Ycrygjh75FdOWsGiZVFN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:40
Nooit kozijnenboeren geloven die nog dubbel proberen te verkopen. Die hebben gewoon geen zin in of leven achterwaarts.

Bij nieuwe kozijnen altijd tripple / HR+++.
Bij bestaande kozijnen met nog lange technische levensduur het maximaal mogelijke dat past (vaak dubbel / HR++).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou wel vragen of HR+++ niet past in de bestaande houten kozijnen. Bij mijn jaren 90 huis paste dat wel namelijk.

Ik was nu voor 13 m2 een kleine 2500 kwijt, waar je voor nieuwe kozijnen waarschijnlijk nog wel 15k erbij op kon tellen. Ik geloof niet dat je dat terugverdiend als je houtwerk nog in goede staat is. En kou van de kozijnen merken we hier niks van. Sinds er HR+++ in zit ook geen koudeval meer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:03
Rukapul schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:46:
Nooit kozijnenboeren geloven die nog dubbel proberen te verkopen. Die hebben gewoon geen zin in of leven achterwaarts.

Bij nieuwe kozijnen altijd tripple / HR+++.
Bij bestaande kozijnen met nog lange technische levensduur het maximaal mogelijke dat past (vaak dubbel / HR++).
Ik ga mee met deze. Er is geen glasboer die het kan uitleggen maar waarom ze telkens van die lulkoek verkopen over HR+++ snap ik niet. Is het te zwaar, is het te moeilijk, zijn ze zelf niet slim? Het is gewoon meer omzet voor ze dus waar komen al die ouderwetse verhalen vandaan?

Nieuwe kozijnen, triple glas.
Laat anders een offerte maken voor kozijnen met HR++ en met triple, dan weet je het verschil in kosten precies. Als je nu HR++ doet dan heb je over 5 jaar spijt dat je toen geen triple nam.
En vergeet de roosters, ga op een slimmere manier ventileren dan dat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:40:
[...]

Ik ga mee met deze. Er is geen glasboer die het kan uitleggen maar waarom ze telkens van die lulkoek verkopen over HR+++ snap ik niet. Is het te zwaar, is het te moeilijk, zijn ze zelf niet slim? Het is gewoon meer omzet voor ze dus waar komen al die ouderwetse verhalen vandaan?
Ik heb eens begrepen dat tripleglas ramen al snel te zwaar zijn om volgens de Nederlandse arbowet getild te mogen worden. Dus dan moet je met twee personen werken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
KabouterSuper schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:46:
[...]

Ik heb eens begrepen dat tripleglas ramen al snel te zwaar zijn om volgens de Nederlandse arbowet getild te mogen worden. Dus dan moet je met twee personen werken.
Dan moeten ze dat zeggen en een offerte maken met twee mannetjes om glas te tillen. Niet lulverhalen verzinnen over dat het geen zin heeft in een jaren 60 huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:40
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:47:
[...]

Dan moeten ze dat zeggen en een offerte maken met twee mannetjes om glas te tillen. Niet lulverhalen verzinnen over dat het geen zin heeft in een jaren 60 huis.
Precies. Of ze zetten een paar honderd euro per dagdeel kraanhuur op de offerte.

Dat is sowieso de enige manier om gezond je pensioen te halen als kozijnen-/glaszetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:48
Ik heb onlangs een 'kozijnenboer' over de vloer gehad. Deze gaf aan dat dubbelglas HR++ het voordeel heeft dat de zon eerder/makkelijker zijn warmte de woning binnendringt terwijl je bij HR+++ nog aan het stoken bent....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-04 21:00
even inhakend. Ik weet niet of het mag, maar zijn er tweakers die me wat goed kozijnenboeren kunnen aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Wat veel reacties, fijn dat jullie allemaal willen helpen! :)
Ik probeer wat reacties te beantwoorden.
Croga schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:05:

Trippel glas is (soms) interessant als het HR+++ glas is én je van plan bent om nog verder te gaan met isoleren. Zo niet dan laat je het gerust links liggen.
Het is HR+++, sorry. Trippel blijkt standaard HR+++ te zijn. Het huis hebben we kort geleden gekocht dus we zijn er voorlopig nog wel van plan te wonen. :)
FRANQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:12:

In ons geval gaan wij alles vervangen omdat de kozijnen ook niet goed zijn, EN ook ventilatieroosters hebben waar altijd alleen maar kou doorheen komt. Die willen we dus niet meer. Dus zeker een goede tip!
Glashelder schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:59:
Ik zou wel vragen of HR+++ niet past in de bestaande houten kozijnen. Bij mijn jaren 90 huis paste dat wel namelijk.

Ik was nu voor 13 m2 een kleine 2500 kwijt, waar je voor nieuwe kozijnen waarschijnlijk nog wel 15k erbij op kon tellen. Ik geloof niet dat je dat terugverdiend als je houtwerk nog in goede staat is. En kou van de kozijnen merken we hier niks van. Sinds er HR+++ in zit ook geen koudeval meer.
In ons geval zit er al kunststof in, maar er is 15 jaar geleden voor absoluut het goedkoopste gekozen. Daarom gaan wij alles laten vervangen. Ons gaat het vooral om de koudeval. Er is niks ergens dan dat als je op de bank zit en je zit met een dekentje om je heen omdat er kou van je ramen af komt :9 .
KabouterSuper schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:46:
[...]

Iedereen die ik spreek die trippel aanbied heeft in de offerte standaard een hijskraan meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
ejet schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
even inhakend. Ik weet niet of het mag, maar zijn er tweakers die me wat goed kozijnenboeren kunnen aanraden?
Ikzelf kijk bij mij in de regio, vraag bij 4-5 boeren een offerte op, vergelijk de prijzen, kwaliteit en reviews en koop daar mijn kozijnen.

Ik weet niet of er grote landelijke spelers zijn, maar ik word daar niet heel warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Geneuzel schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:54:
Ik heb onlangs een 'kozijnenboer' over de vloer gehad. Deze gaf aan dat dubbelglas HR++ het voordeel heeft dat de zon eerder/makkelijker zijn warmte de woning binnendringt terwijl je bij HR+++ nog aan het stoken bent....
Dat begreep ik ook inderdaad. De warmte van de zon komt minder makkelijk door de 3 lagen heen dan 2. Maar dat heeft ook een ander effect; warmte gaat minder makkelijk naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Luchtbakker schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:05:
[...]

Dat begreep ik ook inderdaad. De warmte van de zon komt minder makkelijk door de 3 lagen heen dan 2. Maar dat heeft ook een ander effect; warmte gaat minder makkelijk naar buiten.
Maar dat is dus niet zo. Van de zon komt straling, die maakt je warm. Als de omgeving warm is dan komt die warmte idd niet door het glas heen.
Die zonstraling gaat net zo makkelijk door triple als ++. Als bij ons de zon schijnt op een winterdag is het zo warm, door de zoninstraling. Als het zomer is en buiten 30 graden komt die warmte amper door het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:07:
[...]

Maar dat is dus niet zo. Van de zon komt straling, die maakt je warm. Als de omgeving warm is dan komt die warmte idd niet door het glas heen.
Die zonstraling gaat net zo makkelijk door triple als ++. Als bij ons de zon schijnt op een winterdag is het zo warm, door de zoninstraling. Als het zomer is en buiten 30 graden komt die warmte amper door het glas.
Heeft het niet met de warmt werende coating te maken dat de warmte tegen houd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Luchtbakker schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:00:
Hallo Tweakers!

Prijzen:
Dubbelglas á ~€50,- per m3
Trippelglas á ~€150,- per m3

Subsidie:
Dubbelglas: €35,- per m3
Trippelglas: €100,- per m3
Kleinigheid, iedereen zal het wel begrijpen. Maar ik moest toch wel even grinniken om de prijzen per m3. Ik geloof vast en zeker dat je geen kubieke maar vierkante meter bedoelt :) .
Wat raadgeven betreft, wij hebben nog dubbel glas, maar dat is al een behoorlijk aantal jaren oud. Ik weet het niet zeker, maar wat ik zo om me heen verneem is dat tegenwoordig trippelglas de norm is en dat dubbelglas sterk verouderd en misschien wel oude voorraden zijn die ze graag willen slijten. Zou in dat geval maar een habbekrats moeten kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:40:
[...]

Nieuwe kozijnen, triple glas.
Laat anders een offerte maken voor kozijnen met HR++ en met triple, dan weet je het verschil in kosten precies. Als je nu HR++ doet dan heb je over 5 jaar spijt dat je toen geen triple nam.
En vergeet de roosters, ga op een slimmere manier ventileren dan dat.
Mensen (klanten) zijn doorgaans niet opzoek naar de waarheid, maar naar bevestiging van hun eigen idee.
die bevestiging geven zorgt ervoor dat je een order kan schrijven. veder hoef je niets te kunnen om glasboer of kozijnen boer te mogen worden. en vaak hebben die mensen helemaal geen bouwkundige achtergrond laat staan dat ze iets weten van bouwfisica, ze kunnen gewoon goed (onzin)verkopen. Het ergste is nog dat een groot deel in hun eigen sprookjes geloofd en wordt bevestigd in hun "gelijk" doordat ze orders blijven schrijven. het is inmiddels met isoleren bijna net zo erg als bij zonnepanelen en warmtepompen er is gewoon heel veel BS in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Techneut schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:28:
[...]
Kleinigheid, iedereen zal het wel begrijpen. Maar ik moest toch wel even grinniken om de prijzen per m3. Ik geloof vast en zeker dat je geen kubieke maar vierkante meter bedoelt :) .
Heel scherp! Haha. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
(jarig!)
Luchtbakker schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:00:
Hallo Tweakers!

Momenteel ben ik diverse offertes aan het opvragen voor het vervangen van mijn kozijnen.
Ik woon in een jaren 60 woning, waarvan het dak, vloer en spouwmuren geïsoleerd zijn.
Het enige wat nog ontbreekt is fatsoenlijke kozijnen.

Prijstechnisch heb ik niet direct moeite iets duurders te kiezen, maar het moet natuurlijk wel zinvol zijn.

De redenen van diverse partijen op een rijtje:

Partij A: Trippel, want dat scheelt een soort koude windgevoel, en je krijgt hogere subsidie en lagere BTW.
Partij B: Dubbel, trippel is onnodig duurder en heeft amper zin
Partij C: Dubbel, want trippel heeft in jaren 60 woningen geen zin omdat elders meer kou zal komen dan dubbelglas kan tegenhouden.
Partij D: Trippel, want je subsidie compenseert de kosten toch.

Prijzen:
Dubbelglas á ~€50,- per m2
Trippelglas á ~€150,- per m2

Subsidie:
Dubbelglas: €35,- per m2
Trippelglas: €100,- per m2

toon volledige bericht
De adviseurs die tripples glas afraden is geen adviseur maar denky alleen aan zijn eigen bedrijfs/werkomstandigheden (zware montage en zwaardere werktuigen nodig) en is absoluut niet bezig met adviseren en het beste voor de klant.
Een goede adviseur bied je dubbel en trippel glas aan, geeft per raampositie een prijs op en laat je zelf de keuze overwegen. En niet wat de adviseur zelf het beste uitkomt :r

Wat betreft eigen woon ervaring:
Ik heb ook een jaren 60 woning met 7cm geisoleerde spouw en ben van oud dubbel glas naar nieuw kozijn tripple glas gegaan. En heb geen seconde spijt. Vooral het comfort in koude brug is iets wat mij enorm opvalt tov anderen met HR++.

Wat betreft kozijnboeren offertes:
Complete huis laten offereren met verschillen in:
- 1 complete prijs
- prijs per positie, maar waarbij de totaalprijs gewoon gedeeld is door de hoeveel posities 8)7
Het kleine raampjes was net zo duur als de schuifpui
- weigering tripple aan te bieden
- Echt advies zoals het hoort.
Het is echt cowboy land in de kozijnen wereld. Pas er mee op

[ Voor 22% gewijzigd door barry86 op 12-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Luchtbakker schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:05:
[...]

Als buiten de temperatuur oploopt, kan je huis minder warmte kwijt, en daardoor hoef je minder te stoken.
Je stookt alleen voor het verlies van warmte.

De bewering slaat dus kant nog wal.

Als het buiten warmer wordt dan binnen zorgt het er ook weer voor dat er minder warmte binnen komt.
Dus minder behoefte aan airco.

Stoken en of koelen hoef je alleen maar te doen voor de warmte die de materialen doorlaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Mijn huis stamt uit ‘27 en een aantal kozijnen heb ik vervangen en daarin zit triple glas. Destijds was het een tientjes kwestie maar belangrijker:

1. Triple glas is doorgaans dikker dan dubbel, in mijn nieuwe ramen past een dikkere ruit en zijn zo toekomstbestendig;
2. Gaat niet alleen om kosten maar ook om comfort, betere isolatie is meer comfort wat uiteindelijk toch ook zorgt voor minder stoken.

HR+, HR++ & HR+++ zijn een Nederlandse vinding. Vergeet dat en let op de U-waarde. Hoe lager dat getal hoe beter. Daarnaast is er triple glas met eenzelfde U-waarde als dubbel glas dus ook dat is niet alleszeggend. Tegenwoordig heeft dubbelglas een soort van standaard U-waarde van 1,1 maar is er ook dubbel glas met een U-waarde van 0,8. Het betere triple heeft een U-waarde van 0,5 maar 0,7 is prima en goedkoper.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeadHunter242
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-03 23:32
Voor een woning van de jaren 60 is het niet zo eenvoudig om advies te geven of je nu 2x of 3x glas moet nemen, omdat veel afhangt van hoe de isolatie gebeurd is en of er een goed ventillatiesysteem aanwezig is of niet.

Als je enkel naar de isolatie-waarde kijkt, dan is het warmteverlies voor 2x glas ongeveer 20W/m2 en voor 3x glas 10W/m2 (ik ga hier uit van een buitentemperatuur van 0 graden C). Voor oud dubbel glas zal je rond de 60W/m2 zitten.
In een woning van de jaren 60 zijn er gewoonlijk geen grote glaspartijen. Of je veel verschil zal merken in je verwarmingsfactuur kan je redelijk eenvoudig inschatten door eens te kijken hoeveel energie je huis nodig heeft om een dag warm te blijven en dat te vergelijken het warmteverlies door het totale glasoppervlak voor 2x en 3x glas en je huidige beglazing. Het is er nu het ideale weer voor :) Bij mij kwam het op een winst van een 5-tal % in mijn verbruik (3x vs 2x glas).

Kijk je naar gevoelstemperatuur, dan scheelt het ongeveer 1 graad C (17.3 tegenover 18.5 graden C) op het binnenoppervlak van het glas.

Is het de meerkost waard? Moet je zelf uitmaken op basis van je persoonlijke situatie.

Zoals al door anderen opgemerkt werd, heeft trippel glas in combinatie met een luchtrooster boven/in het raamkozijn niet veel zin. Je zal toch het koudegevoel krijgen door de koude lucht via die roosters. Zelfs in combinatie met een ventillatie-systeem zonder warmte-terugwinning, lijkt het me niet zinvol. Je krijgt dan de koude wind via dat ventillatie-systeem over je heen. Enkel in combinatie met een ventillatie-systeem met warmtewisselaar, zou ik persoonlijk 3x glas overwegen.

Het plaatsen van zo'n ventillatiesysteem is niet altijd eenvoudig in een oude woning, vandaar wellicht dat redelijk wat glasboeren het plaatsen van 3x glas afraden in een oud huis.

Als je geen ventillatie-systeem hebt, moet je ook goed uitkijken voor koudebruggen (afhankelijk van hoe grondig je de na-isolatie hebt uitgevoerd). Bijvoorbeeld bij na-isolatie van spouwmuren, zal je altijd stevige koudebruggen overhouden die kouder zijn dan het binnenoppervlak van het glas. Bij (oud) 2x glas zal je condens op je ruiten opmerken en dan krijg je een waarschuwing dat je moet verluchten. Bij 3x glas, zal je enkel condens op die koudebruggen krijgen en dan besef je het zo niet dat je muren wel vochtig staan ter hoogte van die koudebruggen. Ik vond het in mijn eigen woning 'leerrijk' om eens rond te lopen met een warmtecamera of een IR-thermometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
HeadHunter242 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:42:
Zoals al door anderen opgemerkt werd, heeft trippel glas in combinatie met een luchtrooster boven/in het raamkozijn niet veel zin. Je zal toch het koudegevoel krijgen door de koude lucht via die roosters. Zelfs in combinatie met een ventillatie-systeem zonder warmte-terugwinning, lijkt het me niet zinvol. Je krijgt dan de koude wind via dat ventillatie-systeem over je heen. Enkel in combinatie met een ventillatie-systeem met warmtewisselaar, zou ik persoonlijk 3x glas overwegen.
Qua comfort heb je enigzins gelijk. Wat betreft de isolatiewaarde doet het er niks toe. Sterker nog, je zou kunnen stellen dat juist omdat je al meer verlies hebt als gevolg van ventilatie je dit kan compenseren met een hogere isolatiewaarde glas.

Ook met ventilatieroosters is triple glas prima zinvol.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Snaba schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:16:
De spouwmuren zijn al geïsoleerd. Dan zit je met de muren op een Rd van rond de 1,76. Dan is HR++ voldoende. HR+++ staat niet in verhouding in een jaren 60 woning waarbij er in de muren slechts 6 cm isolatie zit.
Deze logica ontgaat me volledig.

Je zegt muren Rd 1,76
Dubbel glas U1,1 = R0,9
Triple glas U0,6 = R1,76

Triple glas isoleert dus net zo goed als een slecht geisoleerde muur. De spouw van muren is niet eenvoudig te vergroten en houdt dus ergens op. Alleen maar des te meer reden om dit op het glas te compenseren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Korte samenvatting:
  • Als er toch nieuwe kozijnen geplaatst worden is Triple glas iedere woning een goede overweging
  • Óók I.c.m. met ventilatie type-c en roosters is Triple glas een prima overweging
  • In nieuwbouw zou alles minder dan Triple gewoon strafbaar moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15
Snaba schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:16:
Het ligt er ook aan wat je doel is en wat het mag kosten om dat doel te bereiken.

Wanneer is iets goed genoeg wat betreft renovatie en wanneer ben je beter af om in een nieuwbouw te gaan wonen?

Heb je een tussenwoning en bestaat je gevel vooral uit glas dan bestaat er naar mijn mening niet zoiets als too much en zou ik HR+++ wel sneller aanraden.
Triple glas is meestal rond de Ug=0.6. Zet je dat om in Rd waarde is dat 1,67. Hoezo is dat niet in verhouding met een geïsoleerde spouw van Rd=1,76?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorePax
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 16:08
Als eerste kijken naar de bestaande kozijnen, die zullen dicteren of het handig is om Dubbel of Triplelglas te nemen.

De verschillen tussen Dubbel en Triple zijn namelijk relatief (relatief!) klein.

Dubbelglas?
Als je voor HR++ glas gaat, dan pak je de net ff iets betere variant met een +coating (vrijwel alle fabrikanten hebben die. Dan zit je met 24mm dik dubbelglas op een U-Waarde van 1.0

Tripleglas?
Wil je toch Tripleglas overwegen, hou er dan rekening mee dat je minstens de volledige dikte van tripleglas moet pakken, doorgaans 40 a 42mm! , dit heb je nodig om de maximale U-Waarde van 0,6 te halen.

Overgangspunt isolatiewaarde triple > dubbel
Laat je vooral geen dunner triplelglas aansmeren, pak je bijvoorbeeld tripleglas met dikte +/- 30mm dan zit je alsnog op een U-Waarde van 1.0 (hetzelfde als bovengenoemde dubbelglas!) En ben je dus alleen maar geld over de balk aan het smijten.

In beide gevallen bij Tripleglas en Dubbelglas is de spouwbreedte (ruimte tussen de glasplaten) alles bepalend voor de isolatiewaarde. Bij dubbelglas moet deze 15mm zijn om de U-Waarde van 1.0 te behalen, Bij tripleglas moet dit 2 maal 15mm zijn om de U-Waarde van 0,6 te behalen. (en als je dan de dunste opbouw van 3 glasplaten a 4mm toepast dan wordt de opbouw 4-15-4-15-4. Totaal 42mm dik, U-Waarde 0,6.

Diktes en U-Waardes triplelglas
Uitgaande van de dunste tripleglas opbouw a 4-4-4 glas dan zou je op de volgende mogelijkheden uitkomen
Totale dikte 42mm, 4-15-4-15-4 = U-Waarde 0.6
Totale dikte 36mm, 4-12-4-12-4 = U-Waarde 0.7
Totale dikte 32mm, 4-10-4-10-4 = U-Waarde 0,8 (op dit punt is de meerwaarde van tripleglas erg klein tegenover de investering)
Totale dikte 28mm, 4-8-4-8-4 = U-Waarde 1,0 (Op dit punt heeft tripleglas dus geen voordeel meer)

Kortom, kijk eerst naar de mogelijkheid binnen de bestaande kozijnen. Die zijn namelijk bepalend voor wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBrave
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-05 09:54
Wij hebben een woning uit '85 waar wij begin dit jaar de bestaande beglazing op de begane grond vervangen hebben voor HR++ (+nieuwe voordeur). Echter hoor ik de laatste tijd wat wisselende geluiden over ventilatieroosters in het raam; "Dan kun je beter niet investeren in HR++, want dan is je isolatie gelijk weg".
Zijn er hier tweakers die daar ervaring mee hebben? Ik merk wel dat met de huidige temperaturen de verwarming continue aanspringt (ingesteld op 20 graden, nog een vast contract) wat ik eigenlijk niet zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Is de conclusie dan: Kijk wat mogelijk is in het bestaande kozijn, en ga dan voor een zo hoog mogelijke U-waarde. Of het dan HR+++ of triple is maakt is minder relevant (al hangt dat wel samen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
DieBrave schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:05:
Wij hebben een woning uit '85 waar wij begin dit jaar de bestaande beglazing op de begane grond vervangen hebben voor HR++ (+nieuwe voordeur). Echter hoor ik de laatste tijd wat wisselende geluiden over ventilatieroosters in het raam; "Dan kun je beter niet investeren in HR++, want dan is je isolatie gelijk weg".
Zijn er hier tweakers die daar ervaring mee hebben? Ik merk wel dat met de huidige temperaturen de verwarming continue aanspringt (ingesteld op 20 graden, nog een vast contract) wat ik eigenlijk niet zou verwachten.
Het is buiten koud en de zon schijnt nagenoeg niet, dus hoezo verwacht je met HR++ 1.1 die warmte onbeperkt binnen te houden?

Wat de roosters betreft, het zijn warmte en geluid lekken. Er zijn betere opties beschikbaar maar die kosten fors extra. Maar om nou te zeggen dat je niet in HR++ hoeft te investeren... Als je met dit weer naar buiten gaat trek je toch ook gewoon een dikke winterjas aan, ook al heb je geen handschoenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:16
TS heeft al aangegeven de kozijnen ook te gaan vervangen, dus het advies 'kijk wat er past in de bestane kozijnen' is niet zo nuttig. Zoals te lezen op de site van RvO is het subsidieverschil tussen HR++ en triple glas 97 euro per m2. Als je de kozijnen toch al bent aan het vervangen, dan is het prijsverschil voor het glas waarschijnlijk minder dan dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGfC7wU59TuepGtZu11Z53D9WCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjZHuJ6DTAeBRQ0RbtYlMxAZ.png?f=fotoalbum_large

Een kozijnenboer die je in die situatie alsnog HR++ aanraadt probeert het zichzelf makkelijk te maken of snapt het zelf niet.

Hou er wel rekening mee dat alleen U<=0.7 voor subsidie in aanmerking komt bij triple glas.
En zorg voor een overzicht van het geleverde glasoppervlak, of bewaar de stickers die op het glas zitten. Ik heb alle ramen opnieuw kunnen meten voor de subsidieaanvraag :+

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 13-12-2022 09:31 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Wormaap schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:28:

Een kozijnenboer die je in die situatie alsnog HR++ aanraadt probeert het zichzelf makkelijk te maken of snapt het zelf niet.
Een kozijnboer die nog HR++ aanraadt omdat het te zwaar is om met 1 of 2 man te tillen loopt achter in de techniek.

Klant van me heeft daar een wagentje voor. Die past ingeklapt door de voordeur en dat ding gebruikt ie voor het zetten van ramen en puien. Het voordeel van een directeur die ziek wordt van het werk op kantoor en zelf is gaan monteren, maar geen zin heeft om zijn rug te slopen. Niet onnodig hard werken maar slim werken, het moet vooral leuk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Je gaat kozijnen vervangen en blijft lang wonen. Als je dan serieus wilt verduurzamen: triple met min Ug 0,6 en kunststof afstandhouders ('schimmelwerend') en luchtdicht geplaatst. Geen ventilatieroosters = ook ventilatie moderniseren.

Luister niet naar die kozijnenboeren, krijg je spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
ejet schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
RoRi Kozijnen in Mook.

Drie kunststof kozijnen, voor en achterdeur (kunststof) allen triple glas 14,5K 20 weken lever tijd. Maar top service en prijs

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Pagina: 1