Toon posts:

Radiatoren geven 'stromend water' geluid

Pagina: 1
Acties:

• Vogelund
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01 11:39
Goedemiddag,

4 weken geleden heeft de loodgieter een 6e radiator geplaatst (locatie: badkamer). Vervolgens heeft hij alle radiatoren (totaal 6) voorzien van een Tado slimme radiator knop. Vanaf het moment van installatie, geven 2 radiatoren 'stromend water/zacht tikkend' geluid af. Dit vindt plaats wanneer ik de thermostaat aan zet.

Samengevat
  • Ik heb 6 radiatoren waarvan 5 voorzien zijn van een Tado radiatorknop
  • Probleem speelt sinds de knoppen zijn geinstalleerd
  • Ik heb ook een Tado slimme thermostaat
Wat heb ik al geprobeerd?
  • alle radiatoren ontlucht
  • CV ketel bijgevuld (netjes tussen 1.5 - 2 bar)
  • De radiator in de badkamer heeft de loodgieter nu voorzien van een 'normale' radiator knop en die staat altijd open.
Ik heb eerder (voordat ik Tado gebruikte) ook ooit last gehad van stromend water geluid. Ontluchten en bijvullen CV ketel was toen de oplossing. Maar sinds ik Tado knoppen heb, lukt het me niet om het probleem op deze manier te verhelpen.

De loodgieter geeft aan dat het probleem veroorzaakt kan worden door de Tado knoppen. Ik had er immers voorheen geen last van.

Heeft hij gelijk en heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:27
Ontluchten gaat het beste als de radiatorkranen helemaal open staan.
Dus die Tado knoppen moet je op max. temperatuur zetten/regelen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Vogelund
Thanks JukeboxBill!

Voor het ontluchten van de radiatoren heb ik dit instructiefilmpje gebruikt:

Ik heb als volgt ontlucht:

- ik zet de thermostaat op 15
- daarna ben ik gaan ontluchten

Stomme vraag misschien, maar wat voor mij even niet helemaal duidelijk is. Hoe draai ik de radiatoren volledig open als er een Tado knop op zit?

De stap 'draai de radiatoren volledig open' mis ik dus, omdat de radiatoren naar mijn weten al volledig opengedraaid staan toch?

[Voor 17% gewijzigd door Vogelund op 12-12-2022 16:59. Reden: verkeerde volgorde tekst]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:27
In het filmpje wordt de thermostaat op 15 graden gezet om het cv-water af te koelen.
Maar als de Tado knoppen gekoppeld zijn aan de centrale thermostaat, dan gaan die dicht omdat er vrijwel geen warmtevraag is.
Je zal de Tado knoppen zelf op de hoogste stand moeten zetten.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Vogelund
Ok. Momenteel zijn alle Tado knoppen als 1 groep ingesteld. Dat betekent dat wanneer ik de thermostaat aanzet, alle radiatoren ook verwarmd worden.

Dan staan ze toch allemaal volledig open?

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:12
Allen fout!

Wie gaat ontluchten doet er goed aan alles open te zetten, kwartier stoken, ketel uit, half uur wachten, alle tadoknoppen DICHT en dan ontluchten. Tijdens dat half uurtje kunnen luchtbellen namelijk naar boven borrelen en die knoppen moeten dicht om te zorgen dat er geen stroming is door de te ontluchten radiator.

• Vogelund
Hoi Mark,

Ook dat wil ik graag proberen. Maar hoe zet ik de Tado knop dicht? Ik kan namelijk alleen het aantal graden instellen.

Dank voor jullie reacties weer!

[Voor 11% gewijzigd door Vogelund op 13-12-2022 21:30]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

Klippy

Still Game

@Vogelund Op 15 graden zetten.
Of even de knop er af halen en zelf het pinnetje indrukken, maar op 15 graden zetten is goed genoeg.

En als toevoeging, ontlucht ook nog even op het hoogste punt, waarschijnlijk je CV ketel zelf.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Klippy

Klippy

Still Game

En als toevoeging: weet je niet of je de installateur alleen de knoppen heeft geplaatst of ook thermostaat kranen?
Had je eerst gewoon draaiknoppen zoals op een kraan of kon je er de temperatuur op instellen middels graden of standen?
Want als je nu alleen Tado knoppen hebt en de kranen niet vervangen zijn kan dat het geluid niet verklaren.

• Vogelund
Ok check. Ga ik nogmaals ontluchten en dan volgens bovenstaande instructies.

De installateur heeft, om de knoppen te kunnen plaatsen, ook het binnenwerk vervangen.

Maar er zijn dus 2 dingen gebeurd:

- een radiator in de badkamer geplaatst
- binnenwerk radiatoren vervangen + Tado knoppen erop gezet

• Klippy

Klippy

Still Game

Duidelijk, dan ontluchten. En probeer eens of je geluid weg is als je de temperatuur op het hoogste zet op de radiator knop zelf.
En mocht het nodig zijn, haal de knop er even af om aan te tonen dat het niet aan je Tado knoppen ligt zoals je installateur suggereert. Die knoppen drukken alleen je thermostaat pin naar binnen met een elektromotor ipv analoog mechanisch, dat heeft nul invloed op je doorstromingsgeluid.
Misschien dat de kraan dat wel heeft, maar dat is dan iets wat hij zelf moet oplossen.

• Vogelund
Goede tip. Daarmee kan ik inderdaad uitsluiten dat het aan de Tado knoppen ligt.

• Vogelund
Hierbij een update. Zojuist heb ik tijd gehad om weer te ontluchten. En ik heb ook alle Tado knopper er even afgehaald om te kijken of het stromende geluid dan weg zou zijn.

Het geluid is ook aanwezig zonder de Tado knoppen. Dus dan zou je zeggen dat die het probleem niet veroorzaken.

Wel is het stromende geluid al een aantal dagen minder. Ik heb nu nog last van licht 'ratelend' geluid. Kwestie van steeds een beetje ontluchten en met de tijd gaat het over?

• Vogelund
Hoi allemaal,

Even een update vanuit mij. Het probleem lijkt opgelost. Ontluchten heeft geholpen. Ik had natuurlijk al aangegeven dat ik al had ontlucht, maar de laatste keer net even wat anders:

- Expansievat had ik nog niet ontlucht. Nu wel
- Voordat de de radiatoren individueel ging ontluchten had ik de Tado knoppen er helemaal afgehaald

Ook het expansievat trilt nu nauwelijks meer. Dat heeft ongetwijfeld met het ontluchten te maken. Daarnaast trilde het expansievat tegen een nieuwe leiding aan. Die nieuwe leiding was door de loodgieter geplaatst om de radiator in de badkamer mogelijk te maken. Dus dat vervelende trilgeluid is nu ook weg.

Conclusie: heel goed ontluchten (incl. tijdelijk verwijderen van de Tado knoppen tijdens het ontluchtingsproces)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee