Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 12:01
Hallo allemaal,

ik heb in mijn gangkast een kruipluik zitten. Deze gaat niet heel ver, aangezien de vloer op zand gestort is. Als ik mijn hoofd in het gat steek kan ik ongeveer een ruimte van een vierkante meter zien en kijk ik aan tegen de funderingsbalken. wel zijn er diverse openingen waar roilering e.d door heen gaat waar ik lucht doorheen kan voelen komen.

Nu ligt er niet meer dan een houten plank op deze opening, met gaten er in van oude aansluitingen en het geheel is alles behalve luchtdicht.

Nu zit ik er aan te denken om een nieuw luik te maken die veel beter afsluit en combineer met een pir plaat voor isolatie. In combinatie met de gaten rondom de riolering e.d dicht purren.

Hoe zit het alleen nu met vocht? Het zand wat er ligt is wel vochtig maar er staat geen water. Ik kan mij voorstellen dat als ik het luchtdicht afsluit er misschien schimmel kan ontstaan. Nu kan het daar ventileren ( of tochten) zodat het vocht enigszins weg kan. Wat is verstandig? Alvast bedankt voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geF6DfFdSj8bLDUVGjnQr6qe4kY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEDqSQ8pbez159ZpkVIvqDQV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci-GsV-eLs3IYFnqAqEl-zl6gs0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OYiKxicy8AW29THfoops0ye.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:57
Ik zou de openingen juist niet dicht purren zodat je nog wat luchtstroming hebt.

Als je je nieuwe luik goed passend maakt dan zal je er aan de bovenkant geen last van hebben dat er onder het luik wat luchtstroming is. Zand kan aardig wat vocht vast houden. Vochtproblemen komen niet alleen voor bij kruipruimtes waar water in staat. Verzadigd zand en weinig tot geen geen ventilatie kan genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

Een kruipruimte moet geventileerd worden met buitenlucht.
Lucht uit de kruipruimte mag niet in huis terecht komen.

Oftewel, dat kruipluik zo goed mogelijk afdichten en eventueel aan de onderkant isolatie er tegen aan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 12:01
Duidelijk! Beste optie is dus het luik isoleren en luchtdicht maken en de openingen rondom het riool e.d openhouden zodat dat kan blijven ventileren. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
bijvoorbeeld rondom tochtstrip op je luik en een dikke plaat piepschuim eronder,