Bij het her-isoleren van mijn platte dak sta ik voor de keuze: wit bitumen of wortelwerende dakbedekking als voorbereiding op groendak?
EDIT: deze dakbedekking komt bovenop (letterlijk) op het isolatiemateriaal. Maar wat voor afwerking, dat is nog de keuze.
Afgelopen zomer werd het al gauw 28-29 graden binnen en nu in de winter moeten we flink stoken.
Opties:
Ik ben ook van plan in etappes zo veel mogelijk zonnepanelen te leggen, liefst het dak vol, die hebben van beiden wat profijt.
Extra info: ons dak is in 3 stukken te verdelen:
- Plat dak gebouwd in 1974, dat is bij aanschaf van het huis in 2019 al opnieuw geïsoleerd
- Puntdak in 2 vlakken op noord en oost, ca. 20 graden helling, boven de woonkamer, ook uit 1974, niet opnieuw geïsoleerd in 2019.
- Plat dak op aanbouw van o.a. woonkamer: gerenoveerd in ~2004, niet opnieuw geïsoleerd in 2019
Het gaat om de laatste 2 delen van het dak.
Wat is wijsheid?
EDIT: deze dakbedekking komt bovenop (letterlijk) op het isolatiemateriaal. Maar wat voor afwerking, dat is nog de keuze.
Afgelopen zomer werd het al gauw 28-29 graden binnen en nu in de winter moeten we flink stoken.
Opties:
- Groendak: isoleert ook (hoeveel, geen idee) in de winter, wit helpt alleen in de zomer wat.
- Wit bitumen: is goedkoper dan het sedum dat er nog bij komt natuurlijk.
Ik ben ook van plan in etappes zo veel mogelijk zonnepanelen te leggen, liefst het dak vol, die hebben van beiden wat profijt.
Extra info: ons dak is in 3 stukken te verdelen:
- Plat dak gebouwd in 1974, dat is bij aanschaf van het huis in 2019 al opnieuw geïsoleerd
- Puntdak in 2 vlakken op noord en oost, ca. 20 graden helling, boven de woonkamer, ook uit 1974, niet opnieuw geïsoleerd in 2019.
- Plat dak op aanbouw van o.a. woonkamer: gerenoveerd in ~2004, niet opnieuw geïsoleerd in 2019
Het gaat om de laatste 2 delen van het dak.
Wat is wijsheid?
[Voor 5% gewijzigd door Loy op 12-12-2022 13:13. Reden: Antwoord op vraag hieronder]
Chaos is more logic than you understand