Toon posts:

Groendak of wit bitumen op dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 09:01
Bij het her-isoleren van mijn platte dak sta ik voor de keuze: wit bitumen of wortelwerende dakbedekking als voorbereiding op groendak?
EDIT: deze dakbedekking komt bovenop (letterlijk) op het isolatiemateriaal. Maar wat voor afwerking, dat is nog de keuze.

Afgelopen zomer werd het al gauw 28-29 graden binnen en nu in de winter moeten we flink stoken.
Opties:
  • Groendak: isoleert ook (hoeveel, geen idee) in de winter, wit helpt alleen in de zomer wat.
  • Wit bitumen: is goedkoper dan het sedum dat er nog bij komt natuurlijk.
Dat sedum zal ik niet in 1x overal gaan leggen maar in etappes, om de kosten wat uit te smeren over misschien wel jaren.
Ik ben ook van plan in etappes zo veel mogelijk zonnepanelen te leggen, liefst het dak vol, die hebben van beiden wat profijt.

Extra info: ons dak is in 3 stukken te verdelen:
- Plat dak gebouwd in 1974, dat is bij aanschaf van het huis in 2019 al opnieuw geïsoleerd
- Puntdak in 2 vlakken op noord en oost, ca. 20 graden helling, boven de woonkamer, ook uit 1974, niet opnieuw geïsoleerd in 2019.
- Plat dak op aanbouw van o.a. woonkamer: gerenoveerd in ~2004, niet opnieuw geïsoleerd in 2019

Het gaat om de laatste 2 delen van het dak.

Wat is wijsheid?

[Voor 5% gewijzigd door Loy op 12-12-2022 13:13. Reden: Antwoord op vraag hieronder]

Chaos is more logic than you understand

Alle reacties

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Als het je gaat om de isolatie, waarom dan geen isolatie aanbrengen? een sedumdak is voornamelijk voor wateropvang en de natuur, het isoleert natuurlijk stukken minder dan PIR isolatie.

PS2 SRSM Moon

• Loy
Goede vraag @daniel14. Dit spul komt bovenop de normale isolatie. Ik heb m'n vraag verduidelijkt hiermee.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:25
Als je uiteindelijk van plan bent om het gehele dak vol te leggen met zonnepanelen zou ik niet voor het groendak gaan, maar voor een witte dakbedekking en een goede isolatie. Als je op je dak maar een paar zonnepanelen zou leggen en er nog plek zou blijven voor een groendak, dan was dit een goed compromis.

• Loy
Voor zover ik begrijp zou juist de combinatie ook goed mogelijk moeten zijn, dus zonnepanelen bovenop sedum (met wat afstand ertussen natuurlijk) zodat het nog genoeg licht krijgt.
Dan koelt het sedum de zonnepanelen, althans dat is dan het idee. Daar lees ik goede dingen over, maar ook benieuwd of iemand ervaring heeft met die combinatie.

• AronB
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 15:29
H-W schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:16:
Als je uiteindelijk van plan bent om het gehele dak vol te leggen met zonnepanelen zou ik niet voor het groendak gaan, maar voor een witte dakbedekking en een goede isolatie. Als je op je dak maar een paar zonnepanelen zou leggen en er nog plek zou blijven voor een groendak, dan was dit een goed compromis.
Ik begrijp dat groendak en zonnepanelen juist beter samengaan. De sedumplantjes zorgen voor verkoeling van de panelen in de zomer en de schaduw van de zonnepanelen is goed voor de plantjes en diertjes van het groendak.

Als je het kan betalen en het dak niet wilt gebruiken voor doeleinden als een dakterras, is sedum volgens mij de betere optie van de twee. Duurzamer en goed voor de biodiversiteit.

• H-W
  • Laatst online: 17:25
Bedenk wel dat een groendak ook onderhoud nodig heeft. Als er allemaal zonnepanelen overheen liggen, wordt dat niet zo makkelijk.

• AronB
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 15:29
H-W schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:45:
Bedenk wel dat een groendak ook onderhoud nodig heeft. Als er allemaal zonnepanelen overheen liggen, wordt dat niet zo makkelijk.
Dat klopt, voor onderhoud moet je ongeveer twee keer per jaar het dak op om ongewenste groeisels weg te halen en te bemesten. De zonnepanelen zullen dat misschien ietsje moeilijker maken, maar niet significant.

Je moet het er uiteindelijk voor over hebben. Een groendak is een grotere investering en vergt meer onderhouden dan bitumen. Daar krijg je een kleine beetje extra isolatie en iets betere prestaties van je zonnepanelen voor terug. Maar veruit de grootste plus van een groendak is de bijdrage aan het milieu.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01 08:30
Let je wel ff op het gewicht?

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-01 14:36
Als je dakconstructie het toelaat dan zou ik sedum doen. Helpt ook met wateropvang. Daarbij functioneren zonnepanelen soms zelfs beter op een sedumdak.

Over het onderhoud heb ik nog nooit iemand gehoord dat die dat gedaan heeft. Ja het kan wat lelijk worden met wilt begroeiing maar over het algemeen is het onderhoudsarm.

• Loy
Jazeker, morgen even een constructeur bellen.

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:46
We hebben sinds een aantal jaar een tweetal sedum daken. In de voorbereiding kwam ik er al achter dat het met de isolerende werking wel mee valt. Zo heeft de praktijk ook uitgewezen. Als isolatie je primaire drijfveer is dan zou ik andere opties overwegen.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:45
Loy schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:18:
Voor zover ik begrijp zou juist de combinatie ook goed mogelijk moeten zijn, dus zonnepanelen bovenop sedum (met wat afstand ertussen natuurlijk) zodat het nog genoeg licht krijgt.
Dan koelt het sedum de zonnepanelen, althans dat is dan het idee. Daar lees ik goede dingen over, maar ook benieuwd of iemand ervaring heeft met die combinatie.
(bijna) platte panelen leveren per jaar meer op dan panelen die omhoog staan om een groen dak te voorzien van licht. :+ ook als die laatste het iets beter gaan doen door koeling staan ze veder uitelkaar en dus heb je veel minder opbrengst van je dak. als je een groen dak wil, moet je dat vooral doen, voor een beetje koeling en de biodiversiteit. als je meer opbrengst wil van zonnepanelen moet je er gewoon meer plaatsen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou gaan voor een wit dak en iets dikkere isolatie, of gebruik het geld om het gelijk vol te gooien met zonnepanelen.

wit bitumen is net zo duur als zwart bitumen en een betere combi met zonnepanelen.

Nukezone FTW

• Loy
Bedankt voor alle antwoorden.
We zijn op het volgende uitgekomen:
  • De punt (die door noord+oost richting niet zo geschikt is voor zonnepanelen) wortelwerend te laten dakdekken als voorbereiding op groendak.
  • Het platte deel van het dak wit dakdekken. Alles in 1x met sedum bedekken is te prijzig en door het wit te maken hebben we er komende zomer al wat aan. Een wortelwerende laag moet dan maar tegelijk met het sedum te zijner tijd, ooit.
De punt is ook het enige deel van het dak dat je vanaf de straat ziet, dus het mooist om groen te maken.
Wordt ik toch een beetje de hobbit die ik altijd al wilde zijn.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:44
Sommige waterschappen geven subsidie voor groen dak. Dit kan de kosten flink drukken (zeker als je het zelf aanlegt).
Een groen dak zorgt ook voor extra geluidsisolatie. In de winter heeft het inderdaad nauwelijks een isolerende werking. In de zomer merk je wel verschil in warmte op het dak (geen idee hoe zich dat verhoudt tot witte dakbedekking).
Persoonlijk vind ik een groen dak ook een aanwinst voor het aanzicht/uitzicht, de natuur en beperkt de kans dat de riolering overbelast wordt tijdens een hoosbui. Als je zelf op je dak kunt kijken vanuit een raam, dan zou ik dat zeker laten meewegen.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:25
Vergeet wanneer je een groendak neemt ook niet iets van bewatering aan te leggen. Heb zelf een schuurdak van 6m2 waar ik in warme zomerweken toch wel 2 keer in de week moet sproeien. Als je dat niet doet heb je dode plantjes op je dak liggen.

Heb nu een pompje in de regenton gelegd en een druppelslang op het dak. Het water wat dan teveel wordt gegeven komt weer netjes in de regenton terecht voor de volgende sproei beurt.

• No Hands
  • Laatst online: 20:07
Sedum doet geen moer voor isolatie van warmte van binnenuit. Dat doet alleen isolatiemateriaal. Sedum en extra opbrengst van panelen is geneuzel in de marge, door die sedum kun je minder panelen zetten.
Neem dan witte dakbedeking om zomerhitte te reflecteren en klap alles vol met panelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee