Toon posts:

Is er wat mis met mijn Homewizard MID meter?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:08
Ik twijfel een beetje aan mijn HW MID meter.
De laatste dagen zie ik rare afwijkingen tov de data die ik via modbus binnenkrijg.
Je zou zeggen: de data van een MID meter 'zal wel kloppen', maar de afwijkingen zijn groot en niet altijd aanwezig.

Zie bijv hier:
De hele tijd een whopping 100W (+) afwijking, en ineens, zonder dat er ook maar iets aan omstandigheden wijzigt, en niet voorzichtig, maar plotseling is hij het dan toch 'eens' met de data uit de modbus :S

Dat de gemeten waardes niet helemaal synchroon lopen geloof ik allemaal wel, maar een afwijking van 100W die er zonder aanwijzing ineens niet meer is, dat klopt natuurlijk niet.

Ik heb dit al sinds het begin trouwens, maar anders. Namelijk 25 W meer, dan weer 25 W minder, en dat flipflopte dan zo heen en weer. Dat is nu overgegaan in steevast dik 100W teveel, of, 0W verschil :D 8)7

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:54
Dank voor je bericht, zon meter geeft je altijd mooie nieuwe inzichten of zorgt juist voor nieuwe vragen.
Wellicht wil je ons meenemen wat je precies aan het meten bent en of je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt?

[Voor 34% gewijzigd door StormRider op 12-12-2022 13:18]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:22
Uit welk component krijg je de modbus data?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• paQ
StormRider schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:17:
Dank voor je bericht, zon meter geeft je altijd mooie nieuwe inzichten of zorgt juist voor nieuwe vragen.
Wellicht wil je ons meenemen wat je precies aan het meten bent en of je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt?
Dit is een groep meter waar alleen mijn warmtepomp op zit.

beetje uitvergroot:

Paars is dus de wifi HW (groepen)meter
Blauw is de interne sensor van de warmtepomp zelf, die via modbus wordt uitgelezen.
Het verschil is dus al heel de nacht en ochtend 100W, en (zeer) plots niet meer.

Dat was afgelopen week anders.
Dit is 6 dec. Toen was het 30W erop, 30 eronder, 30 erop enz enz

Een verschil waarbij je kunt zeggen: OK... zou kunnen. Voordeel geef ik dan aan de HW MID meter.

Maar de huidige situatie is dus gewijzigd in OF het klopt, OF het zit er 100W naast in het nadeel van de HW meter. Zodoende dat ik die dus ook verdenk. Er was niet ineens 100W minder verbruik, want dan had ik dat in andere data van de warmtepomp wel kunnen terugzien. (temperatuur, of plotseling minder compressorsnelheid)

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:26
Is het een 1 fase of 3 fase model?
Naast de active power zou je op een 3 fase ook de fases kunnen zien.
Misschien even een tekening oid hoe eea is aangesloten?

Achterhaalt ivm reactie

[Voor 9% gewijzigd door raymondw op 12-12-2022 13:25]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• paQ
Intussen veel wijzigingen in vermogen, en het blijft elkaar strak volgen.

Voor hetzelfde geld is het een bug in HW natuurlijk, die van tijd tot tijd +100W doet (en tot vorige week -30 / +30)
Ik kan volgens mij hooguit nog amperage meten op de terminals van de meter zelf als ik weer afwijking zie, en hopelijk een precies genoeg meting doen?

• Xander
Kan het zijn dat de modbus meter in de warmtepomp niet het gehele gebruik van het toestel meet, maar bijvoorbeeld alleen van de compressor?

Die 100W is dan misschien een pomp, ventilator, vorstbeveiliging o.i.d. die vanochtend actief was en nu niet meer?

Ik word een beetje argwanend omdat het iets van de laatste dagen is... de laatste dagen is het toevallig ook wel wat kouder. :+
paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:12:
Ik kan volgens mij hooguit nog amperage meten op de terminals van de meter zelf als ik weer afwijking zie, en hopelijk een precies genoeg meting doen?
Dat zegt nog niet zoveel tenzij je gelijktijdig de spanning en de powerfactor meet.

[Voor 10% gewijzigd door Xander op 12-12-2022 16:42]

• paQ
Xander schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:40:
Kan het zijn dat de modbus meter in de warmtepomp niet het gehele gebruik van het toestel meet, maar bijvoorbeeld alleen van de compressor?

Die 100W is dan misschien een pomp, ventilator, vorstbeveiliging o.i.d. die vanochtend actief was en nu niet meer?

Ik word een beetje argwanend omdat het iets van de laatste dagen is... de laatste dagen is het toevallig ook wel wat kouder. :+
De grafieken die je hier ziet is gewoon van de warmtepomp in bedrijf.
Dan is automatisch de compressor, waterpomp en fan actief.
Het ding is niet uitgerust met een back-up heater.

vorstbeveiliging is op zich een goeie. Ga ik even checken :)

edit:
er is een 90W heater aan boord om condens water niet te laten bevriezen.
Als ik terugzoek in de grafieken was de 100W nog 'aan' bij -1.6, en niet meer bij -1.2.
Dat zou een vreemde drempelwaarde zijn, maar even zien of ze vanavond weer terugkeren :+

[Voor 14% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 16:54]

• paQ
@Xander
Daar issie weer :D

(0 graden C op de buitensensor van de wp. Buitentemp aan de gevel ca 1,5. Buitentemp ca -4)

[Voor 11% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 21:08]

• Xander
Nou, volgens mij ben je er uit dan. ;) De modbus meter in de warmtepomp meet de vorstbeveiliging niet mee. Voor de rest van de tijd ben ik onder de indruk hoe mooi gelijk de meters lopen. :)

Nu dit nog verklaren? :?
paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:30:
Ik heb dit al sinds het begin trouwens, maar anders. Namelijk 25 W meer, dan weer 25 W minder, en dat flipflopte dan zo heen en weer.

• paQ
Xander schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:47:
Nou, volgens mij ben je er uit dan. ;) De modbus meter in de warmtepomp meet de vorstbeveiliging niet mee. Voor de rest van de tijd ben ik onder de indruk hoe mooi gelijk de meters lopen. :)

Nu dit nog verklaren? :?

[...]
Ja heel weird.
Het was ook wel eens 37 W

Het strookt ook niet met hoe strak ze nu lopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee