Toon posts:

Twee radiatoren op eerste verdieping worden niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:24
Hallo!

Ik heb een tweetal radiatoren in huis die niet warm willen worden. Ik kom er even niet meer uit dus hopelijk heeft iemand hier een goed idee.

Op de benedenverdieping heb ik vloerverwarming. De aanvoertemperatuur hiervoor staat ingesteld op 30C. Dit werkt gewoon zonder problemen.

Op de eerste en tweede verdieping heb ik (lage temperatuur) radiatoren met daarop thermostaatknoppen. Ik heb een aparte thermostaat hiervoor op de eerste verdieping en de aanvoertemperatuur staat ingesteld op 50C.

Op de eerste verdieping heb ik in totaal 4 radiatoren. Hiervan worden er 2 wel warm, en 2 niet.

Op de tweede verdieping heb ik 2 radiatoren en deze worden allebei warm.

Wat ik al heb geprobeerd:

Ketel ontluchten.
Van alle werkende radiatoren de thermostaatknop op de laagste stand gezet en de 2 niet werkende radiatoren op de hoogste stand.
Keteldruk controleren. Dit was 1.7 bar.

De 2 radiatoren blijven echter volledig koud, net als de buizen die uit de vloer komen.

Bij deze een aantal foto's van één van de radiatoren die niet werkt:

Van het blauw omcirkelde deel heb ik met een platte schroevendraaier de schroef een stuk losgedraaid. Ik vermoed dat dit de ontluchter is? Er kwam geen lucht en geen water uit.

Het rood omcirkelde deel is denk ik het voetventiel? Deze kan ik gemakkelijk met de hand dicht of open draaien, maar dit had ook geen effect.

Heeft iemand nog een tip?

Alle reacties

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-01 10:29
Ik weet niet of de blauwe omcirkelde schroef idd ontluchting is maar als dat zo is en er komt geen water of lucht uit heb je een interessante situatie.
Kun je ook eens een foto maken van de voorkant van de aansluitingen?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-01 10:29
Maar los daarvan, ik weet niet of de omkastingen ook een achterwand hebben maar anders is het aan te raden radiatorfolie tegen de muren te plakken zodat je minder warmte in de muur krijgt en meer in de ruimte.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:24
Zit het pinnetje van de thermostaat knop niet vast? Als die vast staat op stand 0 dan komt er geen water door.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:01
Als de buizen uit de vloer ook koud zijn, dan heeft het niets met je convector te maken. Je blauwe cirkel is de ontluchting, je kan hem even open draaien om te kijken of er lucht uit komt, maar dat zal het probleem niet zijn. De rode cirkel is je debietregeling. Daarmee kan je de hoeveelheid water afknijpen, zodat je debiet omhoog/laag gaat.. Er vanuit gaande dat je installatie is ingeregeld, zou ik hier persoonlijk afblijven, anders moet je de boel opnieuw waterzijdig inregelen.

Ik zou eerst eens kijken waarom het water koud is naar je convector, daar zit je issue. Zonder aanvoer van warm water, kan er geen warmte worden afgegeven en hebben al die knoppen erop natuurlijk geen effect, wat je ook doet..

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 19:49
die rode cirkel is het afdekdopje van het voetventiel,
die moet er helemaal af om bij het ventiel zelf te komen (grote binnenzeskant)

soms blijven thermostatische ventielen ook wel eens dicht zitten, je kan je knop er helemaal af draaien, daar achter zit een pinnetje die uiteindelijk het ventiel bedient

[Voor 39% gewijzigd door Japidoff op 12-12-2022 15:10]

gang is alles

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:15
En de thermostaatknop kan er meestal gewoon af zonder waterlekkage, de demonteert namelijk de knop en niet het ventiel.

Het pinnetje met bv een platte schroevendraaier indrukken zodat het loskomt en naar buiten veert.

• Blauwschaap
@MSXBas @Japidoff @jvanderkroon Ik heb inderdaad ook via Google gevonden dat het aan het pinnetje van het ventiel vast kan zitten. Maar hoe demonteer je zo'n thermostaatknop? Ik heb hem geprobeerd los te draaien maar op een gegeven moment wil hij niet verder en ik durf ook niet teveel kracht te gebruiken.

@CvP_tweakers Hierbij een foto van de voorkant van de aansluitingen.

@ID-College Enig idee waarom er geen aanvoer van warm water zou zijn? De CV-ketel werkt gewoon dus het enige stukje dat ik kan bekijken zijn de leidingen die uit de vloer komen en naar de radiatoren gaan.

• ID-College
@Blauwschaap : dat ijzeren omhulsel kan je losdraaien bij je thermostaat, dan komt je knop eraf. Je kan even kijken bij je voetventiel (blauwe cirkel), maar nadat het dopje eraf is, zit er een imbusbout. Daar kan je aan draaien maar onthoud je stand (of slagen dat je draait). Als je circuit waterzijdig is ingeregeld, dan wil je hem wel weer kunnen zetten zoals hij stond, anders heb je weer een ander probleem ;)

Als je wilt weten waarom het koud is: meten = weten. Dus leiding nalopen en kijken vanaf welke plek je leiding niet meer warm is ;)

• Blauwschaap
@ID-College Ah ok, dus gewoon met een waterpomptang dit eraf draaien?

Helaas kan ik dus alleen dat laatste stukje leiding voelen en dat blijft koud. Verder zit alles onder de vloer, behalve de hoofdleiding die van de ketel naar boven gaat.

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:37
Ik zou toch wel een lichte verwarming verwachten van de leiding ondanks dat de thermostaatkraan dicht zit. Maar ja, je kan dat deel met een waterpomptang los maken (zit vaak niet heel vast) en met dezelfde waterpomp tang voorzichtig het pinnetje heen en weer bewegen. Er zit vaak een membraan aan de binnenzijde; dus niet te grof heen en weer bewegen.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:03
Wat @ID-College zegt: als de aanvoerbuizen koud zijn kan je doen en laten wat je wil, maar blijkbaar geraakt het warme water niet bij deze radiator. Mogelijk signaleert je thermostaat dat er niet meer gestookt hoeft te worden, maar het warme water is onvoldoende om alle radiatoren op temperatuur te krijgen.

Wat ik zou proberen: andere radiatoren (bijna) dichtzetten en kijken of dat verschil maakt voor de radiator die momenteel koud aanvoelt.

• Blauwschaap
@Nielsvr @ID-College Thanks, thermostaatkraan zat inderdaad niet heel vast. Ik heb het pinnetje voorzichtig een paar keer heen en weer bewogen maar helaas heeft dat het probleem niet opgelost.

@stfn345 Dat had ik inderdaad al geprobeerd. Alle werkende radiatoren dicht gedraaid, thermostaat vol omhoog en de ketel springt dan wel aan, maar de radiatoren (en leidingen die uit de vloer komen) worden nog steeds niet warm.

• ID-College
Blauwschaap schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:45:
@Nielsvr @ID-College Thanks, thermostaatkraan zat inderdaad niet heel vast. Ik heb het pinnetje voorzichtig een paar keer heen en weer bewogen maar helaas heeft dat het probleem niet opgelost.

@stfn345 Dat had ik inderdaad al geprobeerd. Alle werkende radiatoren dicht gedraaid, thermostaat vol omhoog en de ketel springt dan wel aan, maar de radiatoren (en leidingen die uit de vloer komen) worden nog steeds niet warm.
Ik zou toch eens gaan kijken waar het het laatst warm wordt. Er zitten ergens vertakkingen, en in het ergste geval zit er vuil in (heb je een vuilfilter?), of wordt de boel geblokkeerd door iets.. Je kan eens kijken of het draaien aan je voetventiel zin heeft, als je maar even onthoudt hoeveel je eraan draait.. Wellicht houdt die je complete stroming tegen, dan klopt het dat het niet warm wordt. Immers het water kan niet verder vanaf daar.
Maarja, dat gebeurt niet zomaar, dan heeft iemand eraan gezeten of heeft het nooit gewerkt..

Als dat het ook niet oplost, tja, dan wordt het toch gaan zoeken waar het mis gaat.. Succes! :)

• Blauwschaap
@ID-College Ik heb mijn cv-ketel op de begane grond en vanuit daar loopt een leiding de vloer van de bovenverdieping in. De leiding die naar de vloer gaat, wordt gewoon warm. Daarna heb ik geen zicht meer op die leiding tot hij weer bij de radiatoren uit de vloer komt.

Soms is het wel praktisch om in een ouder huis te wonen waar de leidingen gewoon nog langs de muur lopen ;)

Draaien aan voetventiel heeft, zoals al door jullie verwacht, ook geen zin gehad.

Het is overigens wel zo dat het pinnetje na het losdraaien van de radiatorknop niet meteen naar buiten sprong. Ik heb hem er echt (zachtjes) uit moeten trekken met een tangetje. Ik lees net elders dat in principe het pinnetje er echt uit moet springen zodra je de thermostaatknop verwijderd?

[Voor 5% gewijzigd door Blauwschaap op 12-12-2022 17:03]

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik had hetzelfde probleem met mijn radiatoren. Wat hier wordt uitgelegd rond de 2 minuten was bij mij de oplossing:

YouTube: Vastzittende pin thermostaatkraan / radiator ventiel

Bij mij was de aanvoerbuis trouwens ook koud en pinnetje alleen heen en weer bewegen was niet voldoende om het te fixen.

[Voor 19% gewijzigd door ScorpionNL op 12-12-2022 17:20]

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

• Blauwschaap
ScorpionNL schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:18:
Ik had hetzelfde probleem met mijn radiatoren. Wat hier wordt uitgelegd rond de 2 minuten was bij mij de oplossing:

YouTube: Vastzittende pin thermostaatkraan / radiator ventiel

Bij mij was de aanvoerbuis trouwens ook koud en pinnetje alleen heen en weer bewegen was niet voldoende om het te fixen.
Dankjewel. Ik kan het pinnetje wel gewoon heen en weer halen, maar als ik hem indruk, veert hij niet terug zoals in het filmpje te zien is.

In beide standen (pinnetje helemaal ingedrukt en helemaal eruit getrokken) wordt de radiator echter niet warm. Ik begin toch te vermoeden dat er ergens vuil in een leiding zit. We hebben normaal gesproken op de slaapkamers vrijwel nooit de verwarming aan staan dus het zou zo maar kunnen dat deze 2 radiatoren al 2 jaar niet aangestaan hebben.

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21
Dit heb ik ook gehad; bij mij werden ook 2 radiatoren niet meer warm.
Ik heb uiteindelijk beide van de muur gehaald en doorgespoeld. Zaten (tot 2 x toe) helemaal volgeslibt met zwarte meuk. Na de 1e keer spoelen werd een gedeelte van de radiator weer warm.
Pas na de 2e keer spoelen was het echt opgelost.

Is overigens geen leuk klusje met deze temperaturen ;-)

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:37
Ik denk aan twee dingen, waar er 1 makkelijke manier is om te proberen en 1 wat lastiger.

Er zit of vuil in de leidingen (en de thermostaatkop) of je membraam van de thermostaatkop is kapot/verkalkt.

Omdat je CV beneden staat heb je waarschijnlijk ook een aftappunt beneden. Ik zou je CV uitschakelen, een tuinslang aan je aftap koppelen naar een afvoer en dan het hele aftappunt open draaien. Daarna de radiatoren die problemen geven de beluchting open draaien. Met een beetje geluk spoelt de vuiligheid mee naar beneden (als je zich hebt op de afvoer, zal je zwarte slib zien). Daarna opnieuw vullen met water en het geheel ontluchten (zie youtube video's). Als je een beetje resultaat hebt; kan je het eventueel nog een keer herhalen.

Je andere oplossing is waarschijnlijk gewoon de radiatorkraan vervangen. Een nieuwe halen bij de bouwmarkt (en eventueel de juiste sleutels om je huidige te demonteren; er zijn hele handige sleutels voor die je door kunt steken genaamd remleiding sleutels (verwacht maatje 23 of 24)). Ook dan moet je eerst aftappen, dus optie 1 proberen is altijd de moeite waard.

Ik verwacht dat er weerstand genoeg is dat de warmte niet tot de radiator komt, omdat deze niet open gaat. Daarom is de leiding koud. Ik verwacht geen vertakking in de vloer tussen de CV en je eerste radiator..

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 12:19
Blauwschaap schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:35:

Het rood omcirkelde deel is denk ik het voetventiel? Deze kan ik gemakkelijk met de hand dicht of open draaien, maar dit had ook geen effect.

Heeft iemand nog een tip?
Dit is inderdaad het voetventiel en zou je helemaal los moeten kunnen schroeven. Daarachter zit het ventiel waarmee je de koude/retourstroom van je radiator in kan regelen. Daar heb je een inbussleutel voor nodig en kan je helemaal opendraaien. Het kan zijn dat deze dicht staat. Dit kan je 'testen' door de ontluchting een tijdje open te laten staan (zet er wel een bakje onder). Als de aanvoerleiding dan wel warm wordt, is je afvoer afgesloten.
Komt er na een tijdje geen water meer uit de ontluchting, is je aanvoer afgesloten. Dan kan je kijken of het thermostaatventiel goed ingesteld is (zie link hieronder).

*edit* betere toelichting geschreven hierboven.

Als je de ontluchting van de radiator iets langer open zet, blijft er dan water uitkomen? De thermostaatkraan moet helemaal open staan.

Je kan een defect van je thermostaatkraan testen door die van een werkende radiator er op te schroeven.

Sommige thermostaten hebben een flowregeling (heet dat zo?) hier een filmpje, misschien staat die te laag: YouTube: Inregelen Danfoss thermostaatkraan / CV Tuning

De 'radiator' die je op de foto zet is een convector. Op zich maakt de term niet zo veel uit, maar op de foto zie ik geen aftimmering aan de voorkant. Heb je die er af gehaald voor de foto? Zo niet dan raad ik je aan er een op te zetten, daarmee verhoog je het rendement van de convector. (moet hij wel werken natuurlijk)

Als je alle radiatoren/convectoren open hebt, worden dan alleen die 2 niet warm?

Springt je cv in storing als je de verwarming boven aanzet? (dat zou binnen 1 tot 5 min moeten gebeuren)

Ik heb vergelijkbare problemen gehad, ook met convectoren. Het was een hoop werk om het probleem te vinden maar het is wel gelukt.

[Voor 29% gewijzigd door Dexs op 13-12-2022 15:43]

• Blauwschaap
@Dexs Dank voor je uitgebreide antwoord!

Normaal gesproken zit er een kast om de radiator heen inderdaad. Ik heb deze er even afgehaald voor de foto en om beter bij de ontluchting en voetventiel te kunnen.

Het is inderdaad zo dat als ik alles open heb staan, alleen deze 2 radiatoren niet warm worden.

Dat van de ontluchting open laten staan zal ik morgen of vanavond proberen te testen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee