Toon posts:

Meerdere videos gelijktijdig naar MP4 converteren mbv videok

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LurkZ
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:30
Mijn vraag
Ik zoek videoconversie software die:
- Naar MP4 converteert.
- Mijn GPU gebruikt. (Radeon RX 570)
- Minimaal 2 videos gelijktijdig converteert.

Hoeft niet gratis te zijn. Ik ben een amateur die geen hoge eisen steltaan de kwaliteit v/d output.

Achtergrondinformatie
Ik ben op zoek naar Windows software om diverse videoformaten te converteren naar MP4.
Het mag gratis zijn maar dat is geen eis.

Momenteel heb ik betaalde versies van VideoProc en Aimersoft Video Convertor Ultimate.
Ook de gratis Handbrake en VidCoder

Wat ik nu zoek is hardware encoding.
Veel software maakt claims maar toch werkt het niet (goed) met mijn Radeon RX 570

VideoProc werkt het beste v/d software die ik bezit.
De hardware ondersteuning werk. Niet supersnel, maar de CPU load is erg laag. Dat is zeer zeker een groot voordeel tov Handbrake en VidCoder (wat de Handbrake engine gebruikt)

Helaas converteerd VideoProc geen meerdere videos gelijktijdig (met hardware encoding)

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:21
Waarom wil je meerdere videos gelijktijdig doen?
Meestal gaat 2 video's gelijktijdig 2x zo langzaam, omdat dezelfde resources worden gebruikt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• LurkZ
Met software encoding belast VidCoder mijn CPU ongeveer 50%.
Met 2 threads is dat 100%. Met nog meer threads gaat de snelheid per thread achteruit.

Hoe een GPU precies werkt weet ik niet. Heeft een GPU maar 1 unit die de encoding task doet?
Als het antwoord op die vraag altijd ja is, dan hebben meerdere threads geen enkel nut zoals jij schreef.

Hoe ik de belasting van mijn GPU meet weet ik niet; maar om toch een indicatie te krijgen kijk ik naar "Fan Control" waarmee ik mijn fan curves configureer. Tijdens het encoden gebeurt er (vrijwel) niets met de temp van mijn grafische kaart. Dus ik dacht, als in hoopte, dat er nog wat extra uit te persen is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LurkZ schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:11:

Hoe ik de belasting van mijn GPU meet weet ik niet; maar om toch een indicatie te krijgen kijk ik naar "Fan Control" waarmee ik mijn fan curves configureer. Tijdens het encoden gebeurt er (vrijwel) niets met de temp van mijn grafische kaart. Dus ik dacht, als in hoopte, dat er nog wat extra uit te persen is.
In je task manager heb je bij de GPU een grafiekje voor Video Decode staan. Lijkt me dat je het daar prima kan zien toch?

[Voor 23% gewijzigd door TERW_DAN op 12-12-2022 11:18]

• LurkZ
TERW_DAN schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:17:
[...]

In je task manager heb je bij de GPU een grafiekje voor Video Decode staan. Lijkt me dat je het daar prima kan zien toch?

[Afbeelding]
Daar heb je inderdaad een heel goed punt. Ik had daar al gekeken en zag alleen een 8% load voor 3D en de rest 0%.
Nu beter gekeken en heb meer relevante grafieken gevonden
Video Encode 1 - Load 0%
Video Encode 2 - Load 83%
Video Encode 3 - Load 0%
Video Encode 4 - Load 0%

Video Encode - Load 0%
Video Decode - Load 0%

Mag ik daar uit concluderen dat de GPU 4 gelijktijdige thread ondersteunt?
Of is het slecht een 'foutje' van Windows 10?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zou me niets verbazen als dat 4 threads zijn die hij kan afhandelen. Ik denk niet dat dit een foutje is van Windows 10, die dingen kloppen volgens mij best aardig.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Installeer en probeert het uit met FFMPEG ?

Encode AVI to h.264 Video (AMD GPU Encoding)
ffmpeg -i input.avi -c:v h264_amf output.mp4
Encode AVI to h.265 Video (AMD GPU Encoding)
ffmpeg -i input.avi -c:v hevc_amf output.mp4

Standaard werkt FFMPEG al met meerdere threads maar je kunt dit limiteren met de -threads parameter voor je CPU cores zodat je CPU niet overbelast raakt.

• LurkZ
FFMPEG getest. Commandline en diverse frontends. Het lukt me niet om meerdere threads te starten en GPU gebruiken lijkt ook niet te lukken.

Daarna ben ik een uur of 5 bezig geweest met diverse software demos downloaden en testen.
Sommige claimen met mijn GPU te werken maar de GPU load blijft 0%
De andere software gebruikt slechts 1 Video encoder van mijn GPU. Ook altijd dezelfde.

Meestal ligt de GPU-encoder load rondom 83% bij 1 thread. (soms 93%)
Als ik 2 videos gelijktijdig encodeer gaat de load naar 100%.
Een paar % meer dus. Misschien omdat er dan twee twee threads op dezelfde encoder draaien. Misschien overhead vanwege switchen tussen twee threads die om-en-om draaien ipv echt gelijktijdig.

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:41

schroevendraaier480

certified prutser

@LurkZ

Misschien mosterd na de maaltijd, maar misschien heeft iemand iets aan mijn tip.

Ik gebruik Videoproc (betaalde versie) op mijn Mac. Ik heb echter gemerkt dat de applicatie een stokoude ffmpeg bevat die niet heel erg geoptimaliseerd is voor de M1 pro.

Het handigheidje dat ik heb is om via homebrew geïnstalleerde ffmpeg te gebruiken die niet alleen recenter is, maar ook geoptimaliseerd voor ARM architectuur en hardware acceleratie van de M1.

De stappen zijn:
1. installeer Homebrew, als je dat al hebt deze stap overslaan uiteraard
code:
1
/bin/bash -c "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/HEAD/install.sh)"

2. installeer ffmpeg
code:
1
2
brew update && brew upgrade
brew install ffmpeg

3. maak een backup van de ffmpeg versie die met Videoproc meekomt.
code:
1
2
cd /Applications/VideoProc Converter.app/Contents/Resources/transcoder.bundle/Contents/Resources
cp ffmpeg ffmpeg.ori

4. verwijder ffmpeg
code:
1
rm ffmpeg

5. maak een symbolic link naar de ffmpeg van homebrew
code:
1
ln -s /opt/homebrew/bin/ffmpeg ffmpeg

en voila, Videoproc gebruikt nu ffmpeg van homebrew en is vele malen sneller dan met de standaard ffmpeg. Als voorbeeld transcoden van full HD 1080p naar HD 720p van HEVC naar x264, met de standaard ffmpeg 55 fps, met de homebrew ffmpeg 370 fps.

Weet niet of het kunstje ook op Windows werkt, maar voor mij is het een workaround die ik al een jaar gebruik zonder verdere issues.

[Voor 4% gewijzigd door schroevendraaier480 op 30-12-2022 18:45. Reden: aanpassing ter verduidelijking]

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee