Hoe kan ik een specifieke URL blokkeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabamba!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-12-2022
Mijn vraag
Hoe kan ik een specifieke URL blokkeren?
(reddit.com blokkeren reddit.com/all niet blokkeren)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Chrome extensies
Hosts file

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd de site aan het host file toe te voegen alleen die pakt alleen maar hosts (duh)
Sommige chrome extensies doen in principe dit al alleen deze zijn betaald.

Wat ik graag voor elkaar zou willen krijgen is dat een groep bepaalde URLs van een website niet toegankelijk worden terwijl andere URLs van dezelfde website wel toegankelijk blijven dus bijvoorbeeld reddit.com/cars niet en reddit.com/all wel.

Alvast bedankt voor het helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28

Cyphax

Moderator LNX
Op welke schaal wil je dit? Alleen op eigen/een pc of binnen je netwerk?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabamba!
Alleen op mijn eigen pc maar binnen het netwerk mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je specifieke pagina's binnen een domein wilt blokkeren, zul je denk ik een proxyserver moeten opzetten.
Wanneer op domeinniveau ook prima is, zou ik de hosts file aanpassen. Hier zijn speciale editors voor, maar met notepad/kladblok werkt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabamba!
Ik heb geprobeerd om de Host file aan te passen alleen dan kan ik niet meer op de hele site. Is het met een bepaalde software mogelijk om indirect langs te host file te gaan en bepaalde URLs binnen die site alsnog toegankelijk te maken of iets in die richting? Wat ik probeer is om eigenlijk een hele site behalve 2-3 URLs binnen die site volledig te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Als het altijd op dezelfde plek is, bij je thuis bijvoorbeeld, zou je een eigen DNS-server kunnen opzetten, zoals AdGuard, dan kun je dat prima regelen.
In sommige routers kan dit ook rechtstreeks. Sommige versies van Draytek bijvoorbeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door Ora et Labora op 12-12-2022 08:23 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ora et Labora schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:22:
Als het altijd op dezelfde plek is, bij je thuis bijvoorbeeld, zou je een eigen DNS-server kunnen opzetten, zoals AdGuard, dan kun je dat prima regelen.
In sommige routers kan dit ook rechtstreeks. Sommige versies van Draytek bijvoorbeeld.
Een dns server blokkeert het gehele domein, wat dus niet gewenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit kan denk ik alleen met een complete proxy server maar omdat de meeste sites tegenwoordig HTTPS zijn moet je echt een man in the middle proxy gebruiken met certificaten etc die je vervolgens vertrouwd. Maar dat geeft vervolgens ook de nodige site effecten denk aan banken etc.. Zou er niet aan beginnen eigenlijk.
Met een eigen DNS werkt het niet want hij wil van een domein delen wel en niet toestaan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
CH4OS schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:24:
[...]

Een dns server blokkeert het gehele domein, wat dus niet gewenst is.
Ik meende dat het met AdGuard wel anders kan.
https://github.com/Adguar...ome/wiki/Hosts-Blocklists

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 21:35
URL blocker plugin voor chrome kan dit.

https://www.dustbin.de/so...tseiten-in-google-chrome/

(.*\.)?nu\.nl\/weer bijv blokkeert alleen nu.nl/weer maar niet nu.nl zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:54
In de hosts file de url neerzetten met een ip verwijzing naar 0.0.0.0
Daarmee komt de url nooit meer buiten je eigennetwerk.

Er zijn op Github enkele hosts-files te verkrijgen die op een dergelijke wijze vele ad en malware sites afblokken.

Zie hieronder een stukje van een hosts-file die de boel afblocked.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
# Title: StevenBlack/hosts
#
# This hosts file is a merged collection of hosts from reputable sources,
# with a dash of crowd sourcing via GitHub
#
# Date: 12 December 2022 01:17:15 (UTC)
# Number of unique domains: 161,510
#
# Fetch the latest version of this file: https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts
# Project home page: https://github.com/StevenBlack/hosts
# Project releases: https://github.com/StevenBlack/hosts/releases
#
# ===============================================================

127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 localhost.localdomain
127.0.0.1 local
255.255.255.255 broadcasthost
::1 localhost
::1 ip6-localhost
::1 ip6-loopback
fe80::1%lo0 localhost
ff00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
0.0.0.0 0.0.0.0

# Custom host records are listed here.

# End of custom host records.
# Start StevenBlack

#=====================================
# Title: Hosts contributed by Steven Black
# http://stevenblack.com

0.0.0.0 eu1.clevertap-prod.com
0.0.0.0 wizhumpgyros.com
0.0.0.0 coccyxwickimp.com
0.0.0.0 webmail-who-int.000webhostapp.com
0.0.0.0 010sec.com
0.0.0.0 01mspmd5yalky8.com
0.0.0.0 0byv9mgbn0.com
0.0.0.0 ns6.0pendns.org
0.0.0.0 dns.0pengl.com

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
HMaster_II schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:19:
In de hosts file de url neerzetten met een ip verwijzing naar 0.0.0.0
Daarmee komt de url nooit meer buiten je eigennetwerk.

Er zijn op Github enkele hosts-files te verkrijgen die op een dergelijke wijze vele ad en malware sites afblokken.

Zie hieronder een stukje van een hosts-file die de boel afblocked.

<knip>
TS wilt enkel reddit.com blokkeren & reddit.com/all bijvoorbeeld weer niet. Dan gaat Hosts niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabamba!
ISaFeeliN schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:33:
URL blocker plugin voor chrome kan dit.

https://www.dustbin.de/so...tseiten-in-google-chrome/

(.*\.)?nu\.nl\/weer bijv blokkeert alleen nu.nl/weer maar niet nu.nl zelf.
Als ik deze extensie probeer kan ik er zelf heel makkelijk omheen gaan door naar een andere url op de site te gaan en daar een hyperlink aan te klikken op alsnog op de geblokkeerde pagina te komen.

De extensie zelf krijg ik ook niet goed werkende met zoals in het voorbeeld gegevens nu.nl. Enig idee hoe ik dat precies moet opschrijven voor bijvoorbeeld een link met 3 / na de .com?

[ Voor 15% gewijzigd door kabamba! op 12-12-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 09:23

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Dit is te doen, maar om hoeveel pagina's gaat het?
In jouw voorbeeld noem je:
reddit.com (block)
reddit.com/all (allow)

Is dit een voorbeeld of moeten er naast /all (bijvoorbeeld) nog weet ik veel hoeveel pagina's allowed worden?
Is een eventuele SSL error een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:36
kabamba! schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:05:
[...]

Als ik deze extensie probeer kan ik er zelf heel makkelijk omheen gaan door naar een andere url op de site te gaan en daar een hyperlink aan te klikken op alsnog op de geblokkeerde pagina te komen.

De extensie zelf krijg ik ook niet goed werkende met zoals in het voorbeeld gegevens nu.nl. Enig idee hoe ik dat precies moet opschrijven voor bijvoorbeeld een link met 3 / na de .com?
Wat is je doel? Ik krijg het idee dat je hier een stukje zelfbescherming tegen een verslaving probeert te regelen. Dan is het eigenlijk altijd makkelijk te omzeilen. Alles wat je zelf kan installeren kan je ook weer verwijderen/omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabamba!
Craven schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:20:
[...]

Wat is je doel? Ik krijg het idee dat je hier een stukje zelfbescherming tegen een verslaving probeert te regelen. Dan is het eigenlijk altijd makkelijk te omzeilen. Alles wat je zelf kan installeren kan je ook weer verwijderen/omzeilen.
Ik moet bepaalde sites/links uitzetten op mijn laptop om hem te kunnen gebruiken tijdens mijn examenweek na de kerstvakantie aangezien ik thuis zit ivm een langdurige ziekte. Daarom dat ik probeer om dit ook zo snel mogelijk helemaal geregeld te hebben en waarom het ook niet uitmaakte of het alleen op me laptop of op het hele netwerk is aangezien ik toch thuis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabamba!
MasterL schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:10:
Dit is te doen, maar om hoeveel pagina's gaat het?
In jouw voorbeeld noem je:
reddit.com (block)
reddit.com/all (allow)

Is dit een voorbeeld of moeten er naast /all (bijvoorbeeld) nog weet ik veel hoeveel pagina's allowed worden?
Is een eventuele SSL error een probleem?
Het gaat om 3/4 /.../.... links van 1 specifieke site die ik uit moet krijgen. Dus een link met 2 sub categorieën na een .nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 12:44

lier

MikroTik nerd

Niet geheel onbelangrijk: wat is het probleem dat je wil oplossen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabamba!
lier schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:55:
Niet geheel onbelangrijk: wat is het probleem dat je wil oplossen?
Het probleem is dat ik niet aan mijn examens mag deelnemen vanaf thuis als ik onbeperkt toegang heb tot bepaalde links daarom dat ik moet zien te zorgen dat ze uitstaan op het moment dat ik me examens moet beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@kabamba! Dan heeft je opleiding daar vast ook een oplossing voor wat let je anders een tweede laptop of ander device te gebruiken. Is het dan niet handiger om gewoon naar school te gaan. Zeker gezien het feit dat het gevraagde onmogelijk is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:57

D4NG3R

kiwi

:)

Daar zal de opleider dan vast wel een oplossing voor hebben, lang niet iedereen is tech-savvy genoeg om zulke handelingen uit te (willen) voeren. En het is niet aan de opleider om jouw netwerkinrichting te bepalen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-06 22:52
Wat een aparte vereiste, dit zal de gemiddelde examenkandidaat niet zomaar kunnen... als ze dit werkelijk eisen zullen ze zelf ook een oplossing moeten aandragen. Ik heb zoiets wel eens gezien dat men hiervoor een speciale VPN gebruikte waarop men moest inloggen. Maar vragen aan een kandidaat om zelf dit soort zaken op een toch vrij technisch niveau te blokkeren, erg apart.

Overigens vermoed ik dat jouw zoektocht naar een oplossing/workaround ook niet binnen het toegestane valt... als men wilt dat je Reddit blokkeert dan zullen ze daarmee geheel Reddit bedoelen en niet alleen specifiek die URL, ze willen simpelweg dat je Reddit niet kan raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

kabamba! schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:56:
[...]

Het probleem is dat ik niet aan mijn examens mag deelnemen vanaf thuis als ik onbeperkt toegang heb tot bepaalde links daarom dat ik moet zien te zorgen dat ze uitstaan op het moment dat ik me examens moet beginnen.
Maar als je die blokkade zelf kan instellen, ben je toch vervolgens toch net zo makkelijk weer in staat deze eraf te halen?

Ik snap het nut van deze beveiliging niet zo goed, want de school moet je dus sowieso vertrouwen hierin. In dat geval kun je die blokkade ook wel skippen.

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 12-12-2022 11:29 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Neem even contact op met de IT-helpdesk van je opleiding, kan me echt absoluut niet voorstellen dat ze online proctoring aanbieden waarbij je zelf moet zorgen dat je niet bij die URLs kan, zeker omdat je gewoon een andere browser kunt installeren.

Over het algemeen gebeurt proctoring in een safe browser waar je alleen bij de pagina van het examen kan, die meteen fullscreen wordt, en als je een ander venster opent dan zak je gewoon, en vaak moet je vooraf met je webcam de hele ruimte laten zien en het hele examen je webcam aan laten staan.

Misschien dat jouw situatie afwijkend is en dat je opleiding hier geen standaardoplossing voor heeft, maar jou zelf een blokkade laten instellen verandert niks aan of je wel of niet antwoorden kunt opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
[...]

Je zegt dat je langdurig ziek bent waardoor je de examens thuis moet afnemen, allereerst veel sterkte en succes met je examens!

Kan je niet gewoon tijdelijk, voor de duur van je examens, alle niet-toegestane links blokkeren via je hostfile en na je examen die blokkade weer weghalen? Of wil je tijdens je examen wel reddit.com/all kunnen lezen terwijl reddit.com niet is toegestaan?

Er zijn 2 dingen die ik wil opmerken:

1. Gezien jouw situatie, klopt mijn aanname dat jouw school geen standaard oplossing heeft voor thuis examineren? Er bestaat namelijk software dat specifiek voor deze toepassing gebruikt wordt. Als ze daar nu nog geen gebruik van maken is het ook niet realistisch om te vragen het te implementeren voor je examens.
2. Wat is de reden dat je alleen specifieke url's wil blokkeren? Je zou de blokkade alleen in kunnen stellen tijdens je examen en daarna weer kunnen verwijderen. Ook tussen examens kan je het weghalen en weer aanzetten als het moet, of mag dat niet? Of zoek je de grenzen van de regels op? Wat ik overigens ook wel kan waarderen maar wel een hele andere aanpak vraagt.
Pagina: 1