• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 14:25
Goedemorgen,

Ik ben het gasverbruik aan het checken van de laatste dagen. Ik vraag mij af of onze ketel pendelt.

Het is een remeha avante 28c i.c.m. een honeywell lyric T6 (open therm).

Wil dit uitsluiten i.v.m. ons hoge gasverbruik.

Heb op dit moment het vermogen teruggedraaid van 28kw naar 15. Maar lees op veel forums verschillende dingen, conclusie: dit is niet nodig met een modulerende thermostaat?

Aanvoertemp heb ik al teruggedraaid naar 55 graden.

Al met al, het gedrag op de foto's, is dit pendelen of normaal gedrag? :-)

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-02 19:21
Lijkt mij niet te pendelen, je bent tussen 2:00 en 5/6 bijvoorbeeld al continu aan het stoken. De korte lijnen lijken op bijstoken om het op temperatuur te houden.

Afhankelijk van je huis zou je het vermogen nog lager kunnen zetten. Zo heb ik het thuis ingesteld met laagste vermogen en een hogere aanvoertemperatuur (75c). Zo wordt pendelen voorkomen en kan ons huis wel genoeg opgewarmd worden (oud huis met slechte isolatie heeft met extreme kou wel 75c nodig). Opwarmen duurt zo wel een stuk langer.

Wat is "hoog", 4,6 kuub teken ik voor,

• Stanmy
Olaf91 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:45:
Lijkt mij niet te pendelen, je bent tussen 2:00 en 5/6 bijvoorbeeld al continu aan het stoken. De korte lijnen lijken op bijstoken om het op temperatuur te houden.

Afhankelijk van je huis zou je het vermogen nog lager kunnen zetten. Zo heb ik het thuis ingesteld met laagste vermogen en een hogere aanvoertemperatuur (75c). Zo wordt pendelen voorkomen en kan ons huis wel genoeg opgewarmd worden (oud huis met slechte isolatie heeft met extreme kou wel 75c nodig). Opwarmen duurt zo wel een stuk langer.

Wat is "hoog", 4,6 kuub teken ik voor,
Het vermogen knijpen hoeft niet met een modulerende thermostaat, toch? 4,6 tot 6m2 afgelopen dagen, met temp van 17,5 graden...

Hoe herken je pendelen in de grafieken?

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 09:59
Pendelen is aan-uit van een ketel/apparaat.

Moduleren is continu een beetje wisselen in vermogen waarbij aanbod/vraag in balans blijven.

[Voor 52% gewijzigd door Gieliovd520 op 12-12-2022 08:11]

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Stanmy
Aan-uit is toch precies wat je in de grafiek ziet? pieken en dalen?

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-02 19:21
Stanmy schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:05:
[...]

Het vermogen knijpen hoeft niet met een modulerende thermostaat, toch? 4,6 tot 6m2 afgelopen dagen, met temp van 17,5 graden...

Hoe herken je pendelen in de grafieken?
In theorie niet, maar door het vermogen lager te zetten weet je zeker dat de thermostaat niet te veel vermogen gaat vragen. De thermostaat wil de kamer namelijk wel snel op temperatuur hebben waardoor die naar mijn idee teveel vermogen vraagt.

Je kan ook even een tijd bij de cv zitten en kijken of die pendelt ipv kijken naar de grafiek.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 09:59
Waar de lijn in de grafiek staat, onder andere, daar zie ik pendelgedrag.

Tussen 2-5 inderdaad netjes moduleren.

Staat je thermostaat en ketel wel goed ingesteld op elkaar? Ik stond gisteren nog te klooien met de ketel van mijn schoonouders, daar hangt een aan/uit thermostaat aan. Dan moduleert de ketel wel een beetje zelf, maar heeft geen enkel idee wat er beneden gebeurt.

[Voor 53% gewijzigd door Gieliovd520 op 12-12-2022 08:18]

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stanmy schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:11:
Aan-uit is toch precies wat je in de grafiek ziet? pieken en dalen?
Met pendelen wordt in dit soort gevallen bedoeld dat de CV ketel uit en aan gaat omdat hij zijn gevraagde vermogen niet kwijt kan en het retourwater veel te warm is. Dit zie je vooral als er veel vermogen gevraagd wordt. Wat je in jouw grafiek ziet is dat hij bij het starten van opwarmen wel grote "blokken" aan energie verbruikt worden en dat-ie bij hoge vraag ook hoog kan leveren (niet pendelen).

Later als de temperatuur alleen onderhouden moet worden, gaat-ie aan en uit (lagere vermogensvraag). Dat kan je ook pendelen noemen, maar dat is niet wat er met CV-pendelen bedoeld wordt.

Mijn Gas is helaas niet per 5min uitleesbaar, maar aan elektraverbruik kan je het ook zien

5-8u, temperatuur op 15 graden houden (oud huis :'(). 8 - 12u verwarmen, 12-eind, op temperatuur houden

Kostte hier zaterdag 9,9m3 en zondag 6,3m3 (1910, 110m2)

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 12-12-2022 08:19]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Dat is geen pendelen, dit is gewoon het low-load gedrag van de thermostaat. Elke 10 minuten even warmtevraag om de boel op temperatuur te houden. Zie bijv het gedrag van mijn EvoHome icm Remeha Calenta. (groen/grijs = gevraagde temperatuur (CV setpoint), rood = geleverd, blauw = retour.

[Voor 7% gewijzigd door Microkid op 12-12-2022 08:21]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Microkid schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:19:
Dit is geen pendelen, dit is gewoon het low-load gedrag van de thermostaat. Elke 10 minuten even warmtevraag om de boel op temperatuur te houden. Zie bijv het gedrag van mijn EvoHome icm Remeha Calenta. (groen/grijs = gevraagde temperatuur (CV setpoint), rood = geleverd, blauw = retour.

[Afbeelding]
Volgens mij is dit wel echt "ketelgedrag", want mijn thermostaat vraagt in die tijden ~20-60% modulatie (onderste grafiek) en de ketel (pomp en ik neem aan warmtewisselaar dan ook) gaat dan aan/uit

• Stanmy
Olaf91 schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:15:
[...]

In theorie niet, maar door het vermogen lager te zetten weet je zeker dat de thermostaat niet te veel vermogen gaat vragen. De thermostaat wil de kamer namelijk wel snel op temperatuur hebben waardoor die naar mijn idee teveel vermogen vraagt.

Je kan ook even een tijd bij de cv zitten en kijken of die pendelt ipv kijken naar de grafiek.
Betekend het vermogen van de ketel verminderen ook dat je langer moet wachten op warm water als deze in de eco stand staat?

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-02 10:03
Offtopic :

Mag ik vragen hoe jullie aan die mooie grafiekjes komen ? Speciale apparatuur voor nodig ?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Stanmy schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:24:
[...]

Betekend het vermogen van de ketel verminderen ook dat je langer moet wachten op warm water als deze in de eco stand staat?
Nee, cv bedrijf is gescheiden van warm water.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Truffeltje schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:40:
Offtopic :

Mag ik vragen hoe jullie aan die mooie grafiekjes komen ? Speciale apparatuur voor nodig ?
Home assistant op een rbpi of nuc, slimme meter met P1 kabel aansluiten op HA , smart plug met energiemeting op CV ketel en Tado thermostaat Home Assistant integratie

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
Truffeltje schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:40:
Offtopic :

Wat @JvS zegt, of https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

4800wp zuid - pvoutput.org

• Stanmy

Sinds vanmorgen met de thermostaat op 17 graden, Het blijft onrustig reageren., Zijn er instellingen die ik hiervoor kan aanpassen?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stanmy schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:40:
[Afbeelding]

Sinds vanmorgen met de thermostaat op 17 graden, Het blijft onrustig reageren., Zijn er instellingen die ik hiervoor kan aanpassen?
Ik denk het niet. Je hebt gewoon een lagere warmtevraag dan je ketel kan leveren en dan gaat-ie aan en uit. Volgens mij is dit bij laag vermogensvraag normaal gedrag.

Pendelen en erg onzuinig branden heb je als je ketel bij hoge vermogens z'n warmte niet kwijt kan. Je kan dit heel makkelijk testen. Zet je thermostaat kort op 25 graden, zodat de ketel max power gaat. Ga een kwartier naast je ketel zitten en luister of-ie uit/aan/uit/aan/uit/aan gaat. Dat hoort dan niet.

Zet na dat kwartier je thermostaat weer op 17 graden :P

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:05
Ik heb een Remeha 35c gekoppeld aan een Lyric T6. Aanvoertemperatuur op 35 graden (P01) en pompsnelheid op 60% (P24) staan. Ik heb hetzelfde beeld, krijg het ook niet anders en is niet per sé slecht.

Zoals je kunt zien 's ochtends opstarten na vloerverwarming, mooi constant, daarna zandloperfiguur.
Ik heb alleen vloerverwarming beneden aanstaan, 65-70m2.

• Stanmy
JvS schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:00:
[...]

Ik denk het niet. Je hebt gewoon een lagere warmtevraag dan je ketel kan leveren en dan gaat-ie aan en uit. Volgens mij is dit bij laag vermogensvraag normaal gedrag.

Pendelen en erg onzuinig branden heb je als je ketel bij hoge vermogens z'n warmte niet kwijt kan. Je kan dit heel makkelijk testen. Zet je thermostaat kort op 25 graden, zodat de ketel max power gaat. Ga een kwartier naast je ketel zitten en luister of-ie uit/aan/uit/aan/uit/aan gaat. Dat hoort dan niet.

Zet na dat kwartier je thermostaat weer op 17 graden :P
wij hebben ons huis heel goed geisoleerd, spouwmuren, dak, vloer, alles lage temp, tripple glas volledig, vloerverming etc. Ik begijp daarom dat je zegt dat de warmtevraag weinig is, maar het verbruik van 6m3 per dag past daar niet bij. Ander verhaal als we de verwarming de hele dag DOor op 19 a 20 zouden hebben

• Stanmy
BlackthunderAwf schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:09:
Ik heb een Remeha 35c gekoppeld aan een Lyric T6. Aanvoertemperatuur op 35 graden (P01) en pompsnelheid op 60% (P24) staan. Ik heb hetzelfde beeld, krijg het ook niet anders en is niet per sé slecht.

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien 's ochtends opstarten na vloerverwarming, mooi constant, daarna zandloperfiguur.
Ik heb alleen vloerverwarming beneden aanstaan, 65-70m2.
Pompsnelheid van de CV? Niets gedaan met het vermogen?

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:05
Stanmy schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:23:
[...]

Pompsnelheid van de CV? Niets gedaan met het vermogen?
Pompsnelheid van de cv. Bij mijn ketel instelbaar van 60 tot 100. Met 60 geef ik het systeem de tijd om de warmte af te staan aan de vloer

Nee het vermogen bepaald de ketel zelf, dat is volgens mij het modulerend idee, omdat de aanvoer van 35 wel gehaald wordt. Als ik de ketel helemaal ga begrenzen, vindt ie het aanslaan niet zo fijn (de ventilator begrenzen).

Ik denk zelf, maar dat is een gokje, dat een andere thermostaat er beter mee om kan gaan. Mijn thermostaat vraagt ook gewoon vaak warmte, terwijl de temperatuur niet onder het setpoint is gekomen...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stanmy schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]

Wij hebben ons huis heel goed geisoleerd, spouwmuren, dak, vloer, alles lage temp, tripple glas volledig, vloerverming etc. Ik begijp daarom dat je zegt dat de warmtevraag weinig is, maar het verbruik van 6m3 per dag past daar niet bij. Ander verhaal als we de verwarming de hele dag DOor op 19 a 20 zouden hebben
Ik vind het lastig te vergelijken. Ik zet het in het weekend van 8:00 - 22:00 op 19 graden en daarbuiten op 15. Op zaterdag had ik daarmee 9,9m3 verbruikt en mijn geschatte jaarverbruik is 900m3. Vind ik voor een tussenhuis van 110m2 uit 1910 met redelijke isolatie wel ok. Geen idee hoe groot jouw huis is en wat je allemaal verwarmt, maar dit zijn wel dé koude dagen.

Je CV lijkt in elk geval niet te pendelen als hij veel vermogen regelt. Het zou zomaar kunnen dat je heel erg aan het focussen bent op iets dat helemaal geen probleem is. Of dat het wel een probleem is, maar dat het heel ergens anders ligt.

Als je de verwarming uit zet, hoe snel koelt het dan af bijvoorbeeld?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 14:30
Ik heb zelf ook een Remeha Avanta 28C, in combinatie met een Honeywell Chronotherm IV, en mijn grafiek ziet er aardig vergelijkbaar uit:

In eerste instantie dacht ik ook dat dit betekende dat er gependeld werd, vooral ook omdat bij m'n pa (zelfde Remeha) de grafiek veel rechter/netter is. Maar nu @JvS de opmerking maakte dat bij hem gas niet elke 5 minuten uit te lezen is, valt het kwartje en herinner ik me dat mijn pa een oudere slimme meter heeft, die elk uur gasmetingen doet, en dat de grafiek bij m'n pa daardoor veel rechter/netter lijkt :D

Lang verhaal kort: zoals al paar keer benoemd, ik denk niet dat deze grafieken bewijzen dat je ketel pendelt.

The devil is in the details.

• Stanmy
JvS schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:44:
[...]

Ik vind het lastig te vergelijken. Ik zet het in het weekend van 8:00 - 22:00 op 19 graden en daarbuiten op 15. Op zaterdag had ik daarmee 9,9m3 verbruikt en mijn geschatte jaarverbruik is 900m3. Vind ik voor een tussenhuis van 110m2 uit 1910 met redelijke isolatie wel ok. Geen idee hoe groot jouw huis is en wat je allemaal verwarmt, maar dit zijn wel dé koude dagen.

Je CV lijkt in elk geval niet te pendelen als hij veel vermogen regelt. Het zou zomaar kunnen dat je heel erg aan het focussen bent op iets dat helemaal geen probleem is. Of dat het wel een probleem is, maar dat het heel ergens anders ligt.

Als je de verwarming uit zet, hoe snel koelt het dan af bijvoorbeeld?
Ondanks alle goede isolatie daalt het dan elk half uur een halve graad. Maar we hebben in de woonkamer een open verbinding tot aan het plafond, dit wordt nog verholpen dmv een deur binnenkort. Denk dat dit ook wel een plek is waar veel verloren gaat omdat de thermostaat hier om de hoek hangt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee