Toon posts:

apparaten hebben ineens geen internet verbinding meer

Pagina: 1
Acties:

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01 22:26
Beste Tweakers,

Ik heb jaren een V10 adsl modem van kpn gehad met 2 unmanagement switches. ( 8p netgear en 24p tp-link)
Dit heeft altijd goed gewerkt ondanks dat het "traag" was.
Sinds een paar maanden heb ik een genexis 7840 glasvezel modem.
Mijn probleem is nu dat sommige apparaten ( ook met een vast ip adres) als ze een aantal dagen niet gebruikt zijn ineens bij opstarten geen internetverbinding meer hebben?
Om het op te lossen moet ik dan mijn 24poorts tp-link switch een keer spanningsloos maken en dan gaat het weer een paar dagen goed.
Wie weet waar dit aan kan liggen?
Kan het een instelling in het genexis modem zijn of is dit modem incompatibele met de tp-link switch wat mij bijzonder lijkt.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Omdat uit te sluiten zou je even een ping kunnen sturen naar een ander apparaat op de TP switch bij uitval van internet.

Experiabox v10 had bij mij problemen met uitgifte van ipadressen en leasetijden trouwens, kom je niet in aanmerking voor een nieuwere?

"You never come second by putting other people first"

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:49
Falcon schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:20:
Experiabox v10 had bij mij problemen met uitgifte van ipadressen en leasetijden trouwens, kom je niet in aanmerking voor een nieuwere?
TS heeft nu een Genexis 7840 (Delta of Caiway), geen experiabox.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hcQd schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:34:
[...]

TS heeft nu een Genexis 7840 (Delta of Caiway), geen experiabox.
Niet posten vóór koffie is hiermee weer bewezen :P

"You never come second by putting other people first"

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt er eerder op dat die switch niet lekker reageert, overigens ben ik persoonlijk voorstander van vaste IP adressen vastzetten in de router.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Frogmen schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:27:
Lijkt er eerder op dat die switch niet lekker reageert, overigens ben ik persoonlijk voorstander van vaste IP adressen vastzetten in de router.
Precies dat.

En meldt ook even alle exacte merken/types...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Frogmen schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:27:
Dat doet TS toch ook, in dit geval de genexis 7840 glasvezel modem?
Immers, de switch is unmanaged (layer 2), die heeft geen mogelijkheden om IP te regelen.

Edit: als een unmanaged switch herstarten helpt, lijkt het bijna op een probleem op laag niveau.
Wellicht een slechte poort?
Een slechte kabel?
Bij herstarten van de switch, wellicht wat fysieke beweging aan de kabels, waardoor deze ineens weer contact maken?

Ik zou ff kijken naar de lampjes op de poorten. Die kunnen wellicht verraden welke kabel of poort de werkelijk problemen geeft.
Mogelijk de uplink van de switch naar de modem?

[Voor 34% gewijzigd door GarBaGe op 12-12-2022 10:19]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01 22:26
Bedankt voor de reacties.
Het gebeurd vooral bij mijn smart tv waar ik tv via een app kijk en soms bij mijn (hoofd) pc. Beide aangesloten op de tp-link switch.
Ik heb bij de meeste apparatuur een vast ip-adres ingesteld in de router zelf. De kabel tussen mijn router en switch heb ik al vervangen wat ook niet heeft geholpen..
Met mijn oude Experiabox V10 modem had ik dit probleem nooit; na vervanging van dit modem door een Genexis modem is dit probleem ontstaan.
Soms gaat het een week goed, soms is het na 2 dagen al weer hommeles.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:37
Dat zo ook toeval kunnen zijn, maar ik zou testen of endere verbindingen dan naar internet over de switch nog wel werken als het probleem zich voordoet.

Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe router niet helemaal lekker is,en dat een link reset dat weer even verhelpt.

Aan de andere kant is dat waarom ik altijd voor managed kies, dan kun je achteraf nog iets zien,met name als het enterprise grade producten betreft.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee