Tijdens het samenstellen van een PC build ben je veel bezig met componenten samenstellen, moederborden vergelijken, daarna processoren vergelijken, en dan kies je misschien een ander moederbord met een ander CPU socket, en daarna ga je weer CPU's vergelijken.
Het probleem is alleen dat als ik 3 CPU's heb geselecteerd om te vergelijken en ik moederborden wil gaan vergelijken, dat ik opeens 3 CPU's en meerdere moederborden met elkaar ga vergelijken.
Wat ik liever zou zien is:
Ik zit in de processors categorie, ik selecteer processors: die komen in mijn vergelijkingslijst terecht voor processors.
Vervolgens switch ik naar moederborden, daar selecteer ik een paar moederborden en die komen in een nieuwe lijst terecht.
Als ik bovenaan de website op de "Vergelijking"-knop druk zou ik het liefst een dropdown zien met daarin de categorieën gesorteerd op meest recente toevoeging (nieuwste bovenaan), dus:
Dropdown: Vergelijkingen:
Optie: Processors: 3
Optie: Moederborden: 2
Optie: Grafische kaarten: 5
Idealiter zou je dit in een menu kunnen plaatsen met <a href> linkjes zodat mensen iedere vergelijkingslijst makkelijk in een nieuwe tab kunnen openen vanuit dit drop-down menu.
Een gave feature om mogelijk direct ook rekening mee te houden zou kunnen zijn om mensen hun vergelijkingslijsten een naam te kunnen laten geven.
Dus, in de database heeft een lijst standaard de naam van de categorie van de items, en de naam van die lijst is gewoon `null`. De gebruiker kan die naam een waarde geven, dus:
Categorie: null; naam: null (pk unique restraint)
Categorie: processors; naam: null (pk unique restraint)
Categorie: processors; naam: "PC upgrade" (pk unique restraint)
Die eerste moet mogelijk blijven zodat mensen een CPU kunnen vergelijken met een koptelefoon als ze dat willen

(Er zijn vast vele praktische voorbeelden van.)
Hiermee voorzie je ook professionals van een mooie feature die ze kunnen gebruiken bij de verkoop van hardware. Ik weet dat men bij o.a. Coolblue ook gebruik maken van Tweakers om producten te vergelijken.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen heel graag enkele lijsten willen samenstellen, bijhouden, en bookmarken om hun klanten makkelijk te kunnen voorzien van goede informatie.
Ikzelf als enkele consument die graag een system samenstelt zou dat al erg graag willen gebruiken

Ik zou voor ieder onderdeel van mijn nieuwe PC al een dedicated lijst hebben.
Andere mogelijke features voor de toekomst:
- Notities toevoegen per lijst
- Notities toevoegen per product in de lijst
- Maximaal 10 lijsten voor normale gebruikers
- Maximaal 50 lijsten voor betalende gebruikers
- Maximaal 1000 lijsten voor zakelijke gebruikers
- Lijsten anoniem kunnen delen (ik wil mijn nickname niet delen met verkopers die ook mijn echte naam kunnen zien in hun systemen)
Ik denk dat hier serieus veel gebruik van gemaakt kan worden, zeker voor zakelijke gebruikers, waar Tweakers voor relatief weinig werk toch een leuke markt kan aanboren met een feature die (volgens mij) al heel erg vaak wordt gebruikt maar tot veel meer in staat is.