Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-05 22:20
Goeiedag allemaal,

Ik heb sinds enkele maanden een daikin altherma bluevolution 6kW warmtepomp, hiernaast heb ik een 300 liter opslagvat.

Mijn huis heeft 3 verdiepingen waar zich radiatoren en vloerverwarmingen bevinden.

(1) begane grond : vloerverwarming met temperatuur regulator en een tado thermostaat (geen tado verwarmingsknop).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xAL9eMZxreDZPwEP-y03oJUIeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZWx8dmymNsLHPqB7pZmzdiv.jpg?f=fotoalbum_large

(2) 1e verdieping: 4 radiatoren, 3 ervan uitgerust met een tado verwamingsknop

(3) 2e verdieping: 1 radiator met tado verwarmingsknop.

Mijn wonining is gebouwd in 2012 en heeft het label A.

Nu vind ik dat mijn warmtepomp te veel stroom verbruikt. Sommige dagen 6kWh, maar sommige dagen ook 20 kWh. Gezien de hoge electriciteisprijzen wil ik kijken of ik mijn cv systeem zuiniger kan laten opereren.

Ik heb de volgende dingen gedaan:
- Ik heb de verwarmingstemp van 52 graden op -5 graden buiten gezet naat 40 graden op -5 gradenbuiten.
- Ik heb de temperatuur van de hoofdzone op 40 graden gezet.
- Ik heb de temperatuur van de sanitaire doeleinden op 40 graden gezet.

Mijn probleem is nu aleen, ik heb geen tado knop op mijn vloerverwarming, dus als er ergens in mijn huis de tado mijn verwarming open draait, dan krijgt mijn vloerverwarming ook warmte.

Ik wil om deze rede onderzoeken of ik ook een tado knop op mijn vloerverwarming kan zetten.

Ik heb hier over een aantal vragen.

(1) Zou het mogelijk zijn om de temperatuur regulator (zie foto) te vervangen voor een tado knop ? De regulator staat nu op 40 graden, maar als mijn cv niet meer dan 40 graden kan leveren dan kan ik hem toch net zo god vervangen ?

(2) de tado knop op mijn vloerverwarming zit in een klein kastje dat snel opwarmt, zorgt dat voor problemen met verwarming van mijn woonkamer (waar mijn thermostaat hangt). Het kan hierdoor namelijk voorkomen dat de ruimte van de verdeelkamer 22 graden is, terwijl de thermostaat in de woonkamer 18 graden meet...

(3) Ik maak mij wel over een ding zorgen, als ik een tado op mijn vloerverwarming zet zijn al mijn verwarmingen bestuurd door tado. Is er dan een probleem als mijn daikin warmte wil leveren maar alle kranen staan dicht door tado ?

(4) hoe kan ik met zekerheid checken dat mijn daikin echt maar 40 graden water levert ? Volgens de handleiding kan ik dat regelen in dit menu (door d aan te passen), dit klopt toch ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--0QbBGTl-IeDsWIEbHxtVPhbV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pYWRUObftNoEaIklktFz8Q9p.png?f=user_large

Dank u voor uw hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Je bent volgens mij een aantal probleem tegelijkertijd aan het aanpakken maar als je dan alle variabelen gaat veranderen zal je er niet uit gaan komen.

Tado geeft zelf aan dat ze met lucht water warmtepompen niet echt veel ervaring hebben. Daar begint het al mee.

Maar je wilt blijkbaar met zonegestuurd gaan werken met je Tado. Dus alleen je werkkamer verwarmen en beneden uit. Dat is een scenario die je op zich kan bereiken met Tado. Maar een slimme knop op je verdeler zetten zal niet de oplossing zijn. Zoneklep aansturen van je vloerverwarming zou kunnen

Daarnaast zit je imo te rommelen met je warmtepomp, je warmwater op 40 graden zetten, tja hoop dat je een beetje weerstand hebt maar qua legionella is het niet verstandig.
Volgens mij met deze temperaturen zal je bevriezing bescherming intreden. Maar zolang je niet weet waardoor je warmtepomp meer stroom pakt (hygiëne run?) Zit je maar wat met hagel te schieten.

Maar puur basis mijn ervaringen met Tado. Ik heb zelf geen warmtepomp en alleen wat kennis opgedaan hier op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Goeiedag barry,

Dank voor je antwoord!

Wat bedoel je met zoneklep ? Is dat die van de individuele groepen ? Ik heb 6 groepen op mijn begane grond, dus dat zou een beetje duur worden. Waarom zou je denken dat de door jou ontkrachtte oplossing niet zou werken ? Ik ben erg benieuwd naar je onderbouwing.

Betreffende de 40 graden, dat klopt, alleen doet de warmtepomp iedere week een legionella programmawaarmee ze het water in de tank verwarmen tot 80 graden.

Ik weet overigens wel waarom de warmtepomp zoveel warmte gebruikt, dat is de verwarming voor mijn woonkamer. Als we de hele dag thuis zijn en de verwarming staat op 20 graden, dan kan dat wel 20 kWh kosten. Uiteraard heb ik de verwarming nu ook al op 17 gezet ipv 20, dat zou het grootste effect moeten hebben :)

Nogmaals dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:31
40 graden voor de vloer is best hoog. Als je deze kunt verlagen (maar geen idee of je de rest dan nog warm krijgt), denk ik dat je het meeste kunt besparen.

Tevens idealiter je vloer verdeler vervangen door eentje zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54
Je kunt zowel een zoneklep als Tado knop gebruiken.

Heb je de knop wel gekoppeld aan je woonkamer thermostaat? Want dan regelt de woonkamerthermostaat de aansturing van je knop (wordt een simpele open/dicht zonder meting).

Je hebt maar 1 zoneklep nodig. Die plaats je in je retourleiding van je vloerverwarmingsleiding.

Een zoneklep is een schakeling zonder temperatuur sensor erin. Je hoofdthermostaat in de woonkamer (waar vaak de zoneklep voor toegepast wordt) stuurt de zoneklep aan. Dus stel je je hoofdthermostaat in op bijv 21graden, dan gaat je zoneklep open. Is je temperatuur bereikt (oftewel je thermostaat meet 21 graden) dan gaat je zoneklep weer dicht.

Voor je antwoord op vraag 3:

Heb je een bypass in je afgifte circuit zitten? Zo ja, dan is dat niet erg.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 12-12-2022 07:41 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Goeiedag,

Ik heb denk ik geen zoneklep. Ik heb enkel een temperatuur ventiel, en daar komt een draadje uit met een temp sensor die in de verdeler van de warmtepomp zit.

De Tado thermostaat in mijn woonkamer is in ieder geval niet in staat om met mijn vloerverwarming te communiceren. Enige wat die kan doen is de hoofdzone 'aanzetten' en dan komt de warmte bij mijn vloer.

Zou het dus slim zijn om een Tado knop te gebruiken als zoneklep?

Ik weet niet of ik een bypass heb. Ik weet wel dat mijn vloerverwarming verdeler een pomp heeft die altijd draait, en dat die vloeistof blijft rondpompen ook als er geen water wordt aangevoerd. Ik zou gokken dat er dan een bypass filter in zit. Ik weet alleen natuurlijk niet of die ook die functie heeft op mijn aanloop lijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54
Als je de hoofdzone aanzet, dan moet er toch ergens wel een klep/knop/ventiel open gaan. Weet je ook wat dan precies schakelt?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Er zit geen communicatie tussen mijn verdeler op de vloer en mijn cv ketel. Ook niets tussen mijn thermostaat en verdeler. Alles is mechanisch.

Ik denk dus dat ik een zoneklep die wordt aangestuurd door mijn thermostaat/cv in mijn verdeler moet laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Wat wil nu precies bereiken?
Dat je warmtepomp wel warmte levert als je boven werkt bv. Terwijl de vloerverwarming uit blijft?

Als je niet wil stoken kan je ook gewoon je thermostaat laag zetten?

Maar nogmaals je TS gelezen en je radiatorknoppen lijken ook sturend zijn ingesteld. Dus als je die aanzet dan gaat je warmtepomp lopen. Als je het zo wil moet je wat aan je vloerverwarming doen. Dus zorgen dat die in een andere zone van je Tado komt en dat je dus 2 zones krijgt eentje met je woonkamer en 1 die werkt op vraag van je kamers boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Goeiedag Barry,

Dat is precies wat ik wil bereiken! Als ik nu de verwarming in de slaapkamer aan zet gaat ook de verwarming in de woonkamer aan omdat ze in dezelfde 'loop' zitten. Dat wil ik niet meer.

Mijn cv heeft maar 2 uitstromen van warmte, 1 voor verwarming en 1 voor tap water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Ter info, hier een meer duidelijke foto van mijn verdeler: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZnX5YB-h1eE-Okbv-sTbo7xcw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjeHZ0L5wj9rZr5vKEFLqpnM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rackham84
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-05-2023
Hi Antoj, is het jou al gelukt? Wij hebben voor thuis de oplossing gevonden door een zoneklep, draadloze én bedrade thermostaat te gebruiken. Werkt perfect!
Laat Mara weten als je een foto zou willen.

Zou je mij misschien kunnen vertellen hoe de draadloze ontvanger aan de Daikin is gekoppeld met Welles instellingen?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:31
Mbt het stroom gebruik, kijk ook even hier: Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
Laatste weken zijn hier meerdere berichten voorbij gekomen dat de standaard instelling van de Altherma is om bij 0 graden ook mee te gaan verwarmen met de BUH. Dit zal mogelijk ook bij jou verklaren waarom je zoveel verschil in stroom verbruik ziet, mss net wel of niet onder 0. Deze instelling is aan te passen dat de BUH pas later mee gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoj
Hi all!

Helaas nog niet gelukt. Ik heb geen draadloze ontvanger van daikin, ik gebruik alles van tado.
Welke draadloze zoneklep heb je ? en werkt die met tado ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvanBin
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-12-2024
Hallo mensen, ik heb ook een probleem namelijk dat de temperatuur veel te hoog wordt en de warmtepomp heel veel stroom gebruikt. Ik heb dit uitgezocht en het komt door de vloerverwarming, ondanks dat de kamertemperatuur 24 graden is blijft de Daikin warm water naar de vloer sturen. Nu opgelost door de stekker van de vloerverwarmingspomp eruit te trekken maar is geen goede oplossing. Het liefste zou ik de vloerverwarming gaan sturen met mijn Toon thermostaat (Aan/uit signaal) die als het circuit gesloten is (aan) servomotoren aanstuurt die op de vloerverwarmingsunit zitten. Ik ben dan weer helemaal de baas over de temperatuur in huis want met de weersafhankelijke regeling vind ik de temperatuur niet prettig, meestal veel te warm. Denken jullie dat dit gaat werken? Overigens is er een bypass in de leidingen aanwezig.
Pagina: 1