Ervaringen met niet uit te lezen slimme meters bij Enexis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 22:01

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Sinds januari kan mijn energieleverancier mijn gasmeter al niet meer uitlezen. Enexis geeft sindsdien aan "er heel hard aan te werken" om het probleem op te lossen, maar niks werkt. De elektriciteit konden ze wel nog uitlezen.
Nu is sinds november het probleem verergerd en kunnen ze zelfs de elektriciteit niet meer uitlezen. Hier moet ik nog over bellen, maar ik kan wel raden wat het antwoord gaat zijn.

Ik vroeg mij dus af, zijn er meer mensen met een vergelijkbare situatie? En wat kun je hier aan doen om het op te lossen?

LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 22:15
Ik heb een meter van Liander die na iets meer dan een half jaar gebruik niet meer uit te lezen is. De oplossing vanuit Liander was de meter vervangen. Dit wilden ze doen bij de buren ipv bij mij. Ik heb nog steeds, 2,5 jaar later, een defecte meter en geef handmatig de meterstanden door. Betekent wel dat ik niet kan overstappen op dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
WON >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 22:01

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Broodbeleg schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:30:
Ik heb een meter van Liander die na iets meer dan een half jaar gebruik niet meer uit te lezen is. De oplossing vanuit Liander was de meter vervangen. Dit wilden ze doen bij de buren ipv bij mij. Ik heb nog steeds, 2,5 jaar later, een defecte meter en geef handmatig de meterstanden door. Betekent wel dat ik niet kan overstappen op dynamische tarieven.
Ja dat wilden ze bij mij dus niet doen met de gasmeter, "want voor hetzelfde geld werkt die ook niet".

LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 14:45
Hier hetzelfde geval; in 2019 nieuwbouw woning betrokken, na een jaar kon Enexis de (gloednieuwe) slimme meter niet meer uitlezen. Reden is simpel; door de goede isolatie van nieuwbouwwoningen komt het (gps) signaal van de meter niet meer voldoende naar buiten. Dat merken we overigens ook met het gps signaal voor mobiele telefonie, dat is ook heel slecht binnenshuis. Daar merken we alleen niets meer van, omdat je tegenwoordig het eerste stuk naar buiten ook kunt bellen via WifiCall.

Uiteindelijk gisteren nog eens contact gehad met Enexis om te kijken of er inmiddels al ontwikkelingen zijn die dit zouden kunnen oplossen, maar helaas. Wel gaven ze aan dat er eens per 2 weken een automatische connectie geprobeerd wordt te maken vanuit Enexis naar mijn meter, maar als die connectie niet gemaakt kan worden, blijft automatisch gegevens versturen vanuit mijn meter uit staan.

Ik heb daarop besloten om maar zelf een P1 slimme meter uitlezer te kopen om zo toch wat meer zicht te hebben op mijn verbruik (ook ivm zonnepanelen). En dus weer zelf regelmatig old skool meterstanden doorgeven :-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Er zijn zat van dit soort gevallen. Maar blijkbaar komen ze niet op het idee om een antenneaansluiting in de meter te bouwen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
Of ontwikkel een wifi module die kan inhaken (via private VLAN oid) op je thuis wifi. Ik kan van alles bedenken. Maar gezien het feit dat dit probleem zich volgens mij op heel veel (nieuwbouw) plekken voordoet, zou ik verwachten dat er toch wel meer ontwikkeling in zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ezwizard schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:20:
Of ontwikkel een wifi module die kan inhaken (via private VLAN oid) op je thuis wifi. Ik kan van alles bedenken. Maar gezien het feit dat dit probleem zich volgens mij op heel veel (nieuwbouw) plekken voordoet, zou ik verwachten dat er toch wel meer ontwikkeling in zou zitten.
Dat zullen ze niet doen i.v.m. privacy issues

Bij de Zuiderburen kan je gewoon een slimme meter krijgen met buitenantenne:

https://www.fluvius.be/nl...app-refresh=1682498124070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
ds23man schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:36:
[...]

Dat zullen ze niet doen i.v.m. privacy issues

Bij de Zuiderburen kan je gewoon een slimme meter krijgen met buitenantenne:

https://www.fluvius.be/nl...app-refresh=1682498124070
Van de Fluvius website:
Digitale meter elektriciteit, antenne op gevel: 340,08 euro
Digitale meter elektriciteit, antenne op rooilijn (je doet de graafwerken zelf): 821,30 euro

Oke, ze bieden in ieder geval een alternatief, maar voor die 300 of 800+ euro geef ik de standen wel handmatig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ezwizard schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:40:
[...]

Van de Fluvius website:
Digitale meter elektriciteit, antenne op gevel: 340,08 euro
Digitale meter elektriciteit, antenne op rooilijn (je doet de graafwerken zelf): 821,30 euro

Oke, ze bieden in ieder geval een alternatief, maar voor die 300 of 800+ euro geef ik de standen wel handmatig door.
De insteek is daar anders, er lopen daar nogal wat wappies rond die bang zijn voor straling. Daarom bieden ze deze oplossing aan die je zelf mag betalen. Maar slimme meters met externe antenne bestaan dus gewoon. Als de netbeheerders die dingen nou gewoon bestellen voor uitzonderlijke situaties is het probleem opgelost.

Pagina: 1