Toon posts:

Restauratie oude elektro motor

Pagina: 1
Acties:

• Strandplevier
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-01 10:01
Goedendag,
Voor het verslepen van hout en veldkeien wil ik een oude liermotor gaan gebruiken.
De motor draaide prima op 380V bij diegene van wie ik hem kocht.
Ik wil hem zelf op 220V gaan gebruiken, volgens het plaatje zou hij ook op 220v moeten kunnen werken.
Kan ik hem 'zo' aansluiten op 220V en zo ja, welke twee draden moet ik dan gebruiken?

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48

lytjepole

Schier?

ik verwacht dat deze motor niet op 1 fase gaat draaien.. 380/220 is hetzelfde wat we nu 400/230 noemen en dan hebben we het echt over 3 fasen

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou... je kan hem wel aansluiten op 230, maar dan wel 3x230 in driehoek. Op 1 fase zal hij niet uit zichzelf draaien, heb je dikke dikke aanloopcondensator nodig, en mis je een stuk vermogen.

Heb je 3 fase tot je beschikking ? Kijk dan even naar het vermogen van de motor, en of je hem meteen kan aanzetten, of dat je er een ster-driehoekschakelaar tussen moet zetten.

[Voor 44% gewijzigd door teacher op 11-12-2022 18:30]

Wise enough to play the fool

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

lytjepole schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:20:
ik verwacht dat deze motor niet op 1 fase gaat draaien.. 380/220 is hetzelfde wat we nu 400/230 noemen en dan hebben we het echt over 3 fasen
Als je zoekt hoe een 3 fase motor op 1 fase te laten draaien kom je genoeg oplossingen tegen met behulp van een condensator.

Overigens kan een 3 fase motor bedoeld voor 380v ook prima op 220v lopen maar is dan minder krachtig. Driehoek schakelen is wel aan te bevelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Strandplevier
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-01 10:01
Ik ga me zeker verder inlezen..Dat vermogensverlies is toch wel zuur.. :(
Hier lees ik zelfs 2/3 vermogensverlies https://www.electricaltec...-single-phase-supply.html

Ik ga kijken of er andersoortige oplossingen zijn.

Bedankt voor jullie meedenken!

[Voor 157% gewijzigd door Strandplevier op 14-12-2022 12:07]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee