Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branddsupply
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-12-2022
Beste experts!

Sinds kort 1gb internet zakelijk Pro van Ziggo (had vast IP nodig). Mooi moment om Wifi m.b.v. snel Mesh systeem aan te leggen. Huis is 3 verdiepingen. Beneden bij deur staat modem van Ziggo pro in bridge modus en de router met kabel ernaast. 850mb haalbaar. Verder op 1e en 2e utp kabel die in de router zit. All good zou je denken.

Probleem:
Na veel reviews te hebben gelezen de Asus ZenWiFi AX XT8 gekocht. Zouden heel snel en goed zijn. Werkt redelijk goed (wel max 400mb output via wireless MAAR met geen mogelijkheid lijkt het Sonos systeem aan te sluiten. Heb speciaal 2.4ghz kanaal hiervoor aangelegd en de modus op Legacy gezet zodat ik hoopte dat er 802.11 B/G mixed zou worden gebruikt. Dat is voor veel wat oudere Sonos producten de standaard. Zie bijlage voor settings. Lukt van geen kant.

Toch maar nieuwe set Nodes/ Wifi systeem aanschaffen? Bekabelen van Sonos is geen optie.

Advies voor een hele snelle en goede setup die ook MET Sonos werkt? Al 2 dagen aan kwijt ;-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJmSIOI3a0kSDOQMPBR4HW1pDNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UL19WThYHI58M3nKCL5Fr2sm.png?f=fotoalbum_large

dank en groet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Heb je het 2.4ghz ssid een andere naam gegeven dan je 5ghz ssid?
Anders kan het zijn dat je telefoon verbonden is met de 5ghz band tijdens de sonos instalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
https://support.sonos.com...d-ax-series-compatibility

Volgens Sonos moet Airtime Fairness uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 19:49
Heb je echt géén mogelijkheid om één Sonos speaker aan de kabel te hangen? Zodra je dat doet wordt SonosNet actief. Andere mogelijkheid is wellicht een Sonos Boost aan je router te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branddsupply
frankyfn126 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:05:
Heb je het 2.4ghz ssid een andere naam gegeven dan je 5ghz ssid?
Anders kan het zijn dat je telefoon verbonden is met de 5ghz band tijdens de sonos instalatie.
Ja andere naam en tel met 2.4 ghz kanaal verbonden. Ook Airtime Fairness uit. ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branddsupply
Masimo schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:30:
Heb je echt géén mogelijkheid om één Sonos speaker aan de kabel te hangen? Zodra je dat doet wordt SonosNet actief. Andere mogelijkheid is wellicht een Sonos Boost aan je router te hangen.
Nee kabels kan helaas niet en een Boost wel an sich maar vraag mij dan af of ik niet gewoon een ander mesh systeem die wellicht wel connect moet halen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Overigens, Sonos houdt niet van automatische kanaal selectie. Zet het kanaal op de 2,4 GHz band vast op 1, 6 of 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branddsupply
Ik geloof dat ik een oplossing heb. Ik heb Internet Pro van Ziggo dus een modem die puur in Bridge modus staat. Ik heb daar naast de Asus Nodes een standaard goedkope TP node als router ingeplugd. Ik was bang dat dit zou conflicteren maar die host nu alleen voor de Sonos een 2.4 Netwerkje (genaamd 'Sonos')

Mijn andere setup lijkt er zeker niet trager door te worden en kan ik gebruiken voor alle andere zaken.

Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branddsupply
Masimo schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:28:
Overigens, Sonos houdt niet van automatische kanaal selectie. Zet het kanaal op de 2,4 GHz band vast op 1, 6 of 11.
Dank, dat ga ik even instellen. Ik las dat het sowieso loont ook voor de andere kanalen even goed te kijken hoe druk de frequenties zijn (buren etc) is dat aan te raden of lekker op Auto laten staan (los van Sonos dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
In principe kies je altijd 1, 6 of 11 omdat dat de niet-overlappende kanalen zijn*. Uit die drie kies je de minst drukke qua buren.

* Zoek hier in het forum maar op berichten van expert @dion_b . Die legt e.e.a. altijd haarfijn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Branddsupply schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:09:
[...]

Dank, dat ga ik even instellen. Ik las dat het sowieso loont ook voor de andere kanalen even goed te kijken hoe druk de frequenties zijn (buren etc) is dat aan te raden
Dat wordt soms gezegd, maar is eigenlijk advies van jaren geleden. Overgroot deel van WiFi-apparaten staat op 'auto' ingesteld. Kortom, wat dan ook je nu ziet kan vijf minuten later anders zijn. Tenzij je heel zeker weet dat die ene AP op een non-standaard kanaal a) altijd op dat kanaal zit en b) significante hoeveelheden verkeer genereert, meer dan de apparaten op standaard-kanalen, kun je het beter negeren. Of nog beter: gewoon de 5GHz niet gebruiken voor alles dat stabiliteit of performance nodig heeft.
of lekker op Auto laten staan (los van Sonos dan)?
Sonos in kliko gooien ook een optie?

Die dingen zijn hersendood qua networking (zowel bedraad als draadloos), met known issues die al jaren spelen waar ze in het geheel niets mee doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branddsupply
Sonos in kliko gooien ook een optie?

Die dingen zijn hersendood qua networking (zowel bedraad als draadloos), met known issues die al jaren spelen waar ze in het geheel niets mee doen.
[/quote]

hahahahha eens. Echt gênant inderdaad van zo'n rijk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frefde
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Flauwekul, Sonos werkt altijd prima. Ik spreek uit ervaring heb al vele jaren meerdere speakers. Eén bekabelen werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-03 11:34

Ad-

Frefde schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:18:
Flauwekul, Sonos werkt altijd prima. Ik spreek uit ervaring heb al vele jaren meerdere speakers. Eén bekabelen werkt het beste.
Nou dan toch niet bij iedereen. Ik wordt helemaal gek van dat Sonos. Heb er diep in geinvesteerd(al meer dan tien jaar). Heb één van de nieuwe generatie (de Move). Drama via zowel Sonos S1 app, als via Spotify app. Vroeger gebruikte Sonos eigen Mesh network. Dat werkt niet meer. Zeer onbetrouwbaar. Vaak kan hij een speak niet vinden. Wanneer er veel mensen in huis zijn (zoals bij een feestje) kun je helemaal wel vergeten dat het in elke kamer werkt. Ik zoek naar een alternatief, die wél een werkend eigen Mesh network heeft.

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:03
Ik zou eens die Ziggo uit Bridge halen en die Asus ertussen uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1