Toon posts:

Overkapping met glazen schuifdeuren verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BG1981
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-01 18:44
Ik ben al druk aan het zoeken maar ik kan niet echt goed advies vinden.

Wij hebben een overkapping van 5m x 3m

Achterwand en 1 zijwand helemaal dicht en aan de andere kant voor de helft dicht en de rest zitten glazen schuiframen in.

Nu willen we daar in de winter ook lekker warm kunnen zitten.

Nu twijfel ik tussen electrisch verwarmen, of een houtkacheltje erin of bv een kleiner pellet kachel.

Graag wat advies van mensen die ervaring hebben.

Alle reacties

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Petroleumkachel van Zibro?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22
Als de enige eis is dat je er in de winter lekker warm kan zitten, dan is alles, wat warmte afgeeft, goed.

Persoonlijk steun ik het advies van @Drardollan . Het is een stuk makkelijker dan hout of pellets, neemt weinig ruimte in beslag en, afhankelijk van de capaciteit van de kachel, geeft het een hoop warmte zonder dat het elektriciteitsnet zwaar wordt belast.
Zeker als je toevallig ook nog in Belgie of bij de grens woont, want daar is de petroleum een stuk goedkoper.
Ik koop petroleum aan de pomp, want dat is een stuk goedkoper dan de officiële olie.
Je ruikt het wat meer bij aansteken en uitzetten, maar je moet toch een beetje ventileren.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:32
Alternatief (veel zuiniger) is alleen mensen verwarmen ipv de hele ruimte (waar warmte snel weglekt). Een Stoov big hug en een deken om geeft lekker veel warmte en gebruikt daarvoor zeer weinig energie.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:00
*snip* dit is geen HK

[Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 12-12-2022 11:32]

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:05
Ik zou in de Winter gewoon in je huis blijven. Waarom zou je een tochtig hokje (het is geeneens een hok, het is een overkapping) willen verwarmen? Om gezellig met elkaar te gaan zitten klappertanden?

Houtkachel onder een overkapping :')

Zet je dan de verwarming in je huis uit?

[Voor 19% gewijzigd door The_BoKmeester op 12-12-2022 09:25]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
The_BoKmeester schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:23:
Ik zou in de Winter gewoon in je huis blijven. Waarom zou je een tochtig hokje (het is geeneens een hok, het is een overkapping) willen verwarmen? Om gezellig met elkaar te gaan zitten klappertanden?

Houtkachel onder een overkapping :')

Zet je dan de verwarming in je huis uit?
Dit, we moeten een beetje zuinig zijn met energie. Dan gaan we toch niet voor de mussen stoken? net zoiets geks als terrasverwarmers.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:18
BG1981 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:30:
Ik ben al druk aan het zoeken maar ik kan niet echt goed advies vinden.

Wij hebben een overkapping van 5m x 3m

Achterwand en 1 zijwand helemaal dicht en aan de andere kant voor de helft dicht en de rest zitten glazen schuiframen in.

Nu willen we daar in de winter ook lekker warm kunnen zitten.

Nu twijfel ik tussen electrisch verwarmen, of een houtkacheltje erin of bv een kleiner pellet kachel.

Een foto helpt om het beter te kunnen beoordelen,

In het algemeen. Houtkachels, of enige andere vorm met lokale uitstoot is niet handig in een gesloten ruimte. Dan moet je (veel) gaan ventileren en dat is nou juist lastiger ivm de koude.

Dikkere trui. Electrische deken wellicht.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• The_BoKmeester
Dus 1 wand blijft altijd half open?

3 truien aan, winterjas, muts, sjaals op/om en Twister spelen om warm te blijven (warme punch zuipen om het lollig te maken) *O*

* The_BoKmeester flies away

[Voor 8% gewijzigd door The_BoKmeester op 12-12-2022 10:12]

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Misschien heb je wat aan informatie over mijn (hopelijk vergelijkbare) situatie.
Wij hebben een overkapping met glazen 'dak', 2 wanden dicht (namelijk de buitengevel van ons huis) en 2 wanden met schuifglaspanelen, 4x7 meter oppervlak.

Bij ons staat er een 'stevige' houtkachel met A-label, dat wil dus zeggen een redelijk efficiente verbranding waardoor je niet teveel warmte verliest. (Discussies over houtstoken, en meningen over "A" label voor vieze houtkachels kunnen mensen achterwege laten, is off-topic hier.)
Als we hard stoken, levert dat 6 kiloWatt 'warmte' op (6 Kwh per uur maximaal dus). Daarvoor moet je ongeveer 3.1 kg hout per uur opstoken. Hiermee is de ruimte ongeveer 6-10 graden op te warmen. Als het buiten dus -3 is , zoals nu krijgen we het dus nooit 'lekker warm'.
(1 m^3 gas in je huis CV ketel stoken is ongeveer 9-10 Kwh).

Kortgezegd: Onze overkapping die 'volledig' dicht is met enkelglas als dak en 2 zijwanden, is niet economisch lekker warm te krijgen als het buiten echt koud is.

Als de zon schijnt (zelfs in december, januari) is het een ander verhaal. Met al het glas aan de zuidzijde (in ons geval), heb je opeens 35-45 vierkante meter glas (dak en zijwand) waardoor de zon binnenschijnt. Dat is zelfs in de winter opeens 35-45x 500 Watt aan gratis zonne-warmte energie. Vorig jaar hebben we met KERST (een koude maar zonnige dag), met de hele familie onder de overkapping eerste gourmet-dag 'buiten' gevierd. 8) :+

[Voor 16% gewijzigd door AzertyNL op 12-12-2022 13:36]

• The_BoKmeester
AzertyNL schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:23:
Vorig jaar hebben we met KERST, met de hele familie onder de overkapping eerste gourmet-dag 'buiten' gevierd. 8) :+
_/-\o_ Haha, kerstmuts op en 'bakken' maar! d:)b

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:32
*snip* O jee, iemand heeft een houtkachel genoemd. Deze maatschappelijke discussie gaan we niet in elk topic voeren.

[Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 12-12-2022 11:34]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05
Ach, met een beetje geluk heeft iedereen zijn ramen dicht zitten ivm de kou :*) En alle barbecues geven in de zomers misschien nog wel meer overlast, incl. de 'smakelijke' geur van aangebrandde speklappen

• The_BoKmeester
dimi_v schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:36:
Ach, met een beetje geluk heeft iedereen zijn ramen dicht zitten ivm de kou :*) En alle barbecues geven in de zomers misschien nog wel meer overlast, incl. de 'smakelijke' geur van aangebrandde speklappen
Liever aangebrande speklappen dan een klaplul die 'vies hout' in de allesbrander gooit. :D

(vlieg dan weg...BokMeester....) :*)

[Voor 4% gewijzigd door The_BoKmeester op 12-12-2022 11:53]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Petroleumkacheltje is daar inderdaad goed voor, het produceert ook minder vocht dan een gaskacheltje. Wel een beetje geur bij het aan en uitdoen. Die ZIbro laserkacheltjes doen 3KW, ik weet niet of dat voldoende is? Je kan ze natuurlijk ook richten dat de warme lucht naar jou komt.

Persoonlijk zou ik in de energiecrisis er trouwens nu niet gaan zitten en wachten tot februari als de zon op het glas het weer genoeg opwarmd. Ik ga nu ook niet in mijn veranda zitten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-01 01:45
Wat @AzertyNL zegt.
Onze overkapping is ook volledig gesloten.
Wij hebben hier een terrasverwarmer in hangen.
Toen het 5 à 10 graden was buiten, hebben we de gourmet onder de overkappig gezet en daarmee was het lekker warm. Toen de Gourmet uitging hebben we de terrasverwarmer aangegooid op een lage stand en bleef het behaaglijk.

Echter twijfel ik wel in hoeverre je het "lekker" warm krijgt als het net als nu onder 0 is.
Het blijft een ongeïsoleerde ruimte.

Persoonlijk hebben wij niet gekozen voor een pellet of houtkachel omdat het mogelijk zorgt voor rookontwikkeling / stank.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
joenevd schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:58:
Echter twijfel ik wel in hoeverre je het "lekker" warm krijgt als het net als nu onder 0 is.
Het blijft een ongeïsoleerde ruimte.
Ik heb mijn Zibro in de voortent staan en temperaturen rond de 0 (en zelfs eronder). De Zibro krijgt het met gemak naar 20 graden in de voortent. Geen enkele isolatie. Uiteraard is het wel zo dat als de Zibro uitgaat het binnen 10 minuten onbehagelijk koud wordt.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-01 18:33
BG1981 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:30:

Het verwarmen van een slecht geïsoleerde ruimte is energie=geld weggooien. Met hout/petroleum/pallets stoken vind ikzelf nogal aso voor de buren/omwonenden: mensen in de buurt ademen jouw vieze lucht en en lopen daardoor gezondheidsrisico's.

De meest efficiënte manier van verwarmen: een setje electrische dekens, eventueel met een infraroodpaneel erbij.

Je kan je natuurlijk ook gewoon veel warmer kleden, een dikke muts/jas/skibroek bespaart je een hoop geld en ons allen weer een hoop CO2.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:40
Kleine allesbrander/houtkachel erin, pijp door het dak en stoken maar. Werkt prima. Moet je wel plek hebben om hout op te slaan en te drogen eventueel.

Pellet kachel kan ook, verbrand " iets" schoner dan allesbrander/houtkachel, vinden je buren eventueel wel fijn. En anders gewoon 6kW aan heaters erin hangen. Zelf heb ik ook een overkapping van 5x3,5 en met 6kW aan heaters krijg je dat prima warm, moet je niet wakker liggen van de hoge elektra prijs.

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik zou neigen naar warmtelampen (infrarood) & plaids. Ik zou geen branders doen, ivm. gesloten ruimte.

Eigenlijk ala een horecaterras als de dagen wat kouder zijn. zo heb je het snelste gericht warmte. Je stookt niet onnodig een ruimte warm wat bijna gelijk vervliegt via het glas. Paar wijntjes er in en je komt de avond wel door.

Dat moet meer dan voldoende comfortabel zijn voor de paar keer dat je daar zit. Alternatief is warmtelampen en een kleine elektrische kachel / ventilator (a la bouwdroger)

[Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 12-12-2022 12:49]

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Zibro is ook beschikbaar met een afvoer naar buiten toe. Dan heb je de luxe van het snel verwarmen tegen een lage prijs + geen stank. Ook lekker zorgvrij omdat het systeem een thermostaat heeft. Zeker met enkel glas, dan heb je maar zo temperatuurwisselingen en wordt het oncomfortabel.

[Voor 19% gewijzigd door StormRider op 12-12-2022 13:14]

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:45
Infrarood panelen? Relatief betaalbaar en je merkt het vrij snel.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 21:48
Volgens de TS is het een overkapping die voor een gedeelte gesloten is.
Warmte vasthouden gaat dus niet echt lukken.
Wordt dus permanent verwarmen, een vuurschaal met wat goed stookhout zou ook nog eens kunnen omdat het niet volledig gesloten is zou er misschien genoeg ventilatie kunnen zijn.
Ruikt ook nog eens erg lekker en de lekkerste warmte is toch nog de warmte van gestookt hout, maar dat is mijn mening. Ook qua sfeer.
Gisteren even rondje gelopen maar die heerlijke nostalgische geur van de houtkachels kwam meteen weer bovendrijven.
Kerstmarkt met vuurkorven..... o<:) :)
Marshmallows erbij.... warme choco.... O+

Edit: natuurlijk als er voldoende ventilatie is dan.

[Voor 4% gewijzigd door Ad de Jong op 12-12-2022 13:43]

Mijn profiel op Discogs

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22
Zoals ik het lees/begrijp, zitten er glazen schuiframen in het gedeelte dat niet afgesloten is.

Maar het zou wel fijn zijn als @BG1981 ook nog eens reageert.

Soms ben ik bijna gelukkig

• The_BoKmeester
JukeboxBill schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:48:
Zoals ik het lees/begrijp, zitten er glazen schuiframen in het gedeelte dat niet afgesloten is.

Maar het zou wel fijn zijn als @BG1981 ook nog eens reageert.
Ik denk dat er geen internet onder de overkapping is.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
greg-a schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:34:
Infrarood panelen? Relatief betaalbaar en je merkt het vrij snel.
Mijn ouders hebben ook een glazen uitbouw met IR panelen. Totaal 1500 watt over 14 m2. In mijn ogen vrij veel vermogen . Met 6 graden was het eigenlijk nog steeds onbehaaglijk in normale kleding.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee