Bij-isoleren plat dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 10:52
Hi mede-Tweakers!

Ik twijfel of het een goed idee is om extra isolatie te plaatsen op mijn platte dak en hoop hier op wat advies of hoe ik dit het beste kan berekenen.

Ik heb een 2-onder-1 kap huis uit 1936 wat in 2001 is uitgebouwd en verbouwd. Volgend jaar moet de bitumen op het platte dak van de uitbouw vervangen worden. Ik heb daarbij ook gevraagd of het mogelijk is om dakisolatie bij te plaatsen. Het betreft zo'n 45m2 waar de woonkamer zit en waar dus veel tijd wordt doorgebracht. Er is nog een soort glazen doorkijk waar dubbelglas zit, ongeveer 3,5m x 50cm. Verder heb ik spouwmuur isolatie voor het oude gedeelte van het huis, en is het nieuw aangebouwde gedeelte voorzien van dubbel glas en muurisolatie volgens het bouwbesluit van 2001.

Op dit moment zit er 6cm dakisolatie in en er zou dan 8cm bijkomen, totaal wordt dus 14cm. Dit zou een rd waarde worden van 6.35. Omdat extra isoleren wat meerwerk heeft (o.a. ophogen dakrand) kost isoleren ongeveer 1.900 extra t.o.v. niet isoleren, dat is berekend incl. subsidie teruggaaf.

Ik weet niet zo goed hoe ik kan berekenen hoe snel ik dit ga terug verdienen. We zijn van plan hier lange tijd te blijven wonen. Bitumen gaat zo'n 25 jaar mee dus als ik nu niet ga bij-isoleren dan ga ik niet over 5 jaar het dak weer open maken om alsnog bij te isoleren. Als we ooit een warmtepomp willen vermoed ik dat het nodig om de dakisolatie uit te breiden. Dus vanuit dat oogpunt kan ik het beter nu meteen goed doen.

We wonen hier nog niet lang maar ik verwacht dat ons gasverbruik rond de 2.200 m3 per jaar ligt. Van geen dakisolatie naar wel dakisolatie schijnt zo’n 30% te besparen op je energieverbruik. Stel dat de extra isolatie geen 30% maar 10% besparing oplevert en als ik reken met een gasprijs van 1,90 EUR per kuub kom ik op een besparing per jaar van zo’n 400 euro. De 10% besparing is echt een grove schatting, ik heb geen idee. We hebben boven nauwelijks de verwarming aan dus in principe bespaar je wel het meest op het gedeelte waar je het meest verblijft. De terugverdientijd zou dan iets minder dan 5 jaar zijn.

Hebben jullie nog adviezen m.b.t. de besparing, of andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 16:11
Heel eerlijk, het is ca. 45m2 waar je het over hebt, die 1900 euro is dan serieus peanuts. Ik zou het simpelweg doen, waarom? Het is geen weg gegooid geld. Je hebt er profijt van, zeker gezien je veel tijd spendeert in de woonkamer.
2200 m3 vind ik trouwens erg fors, hoe ziet je woning er verder uit? HR++ glas, spoumuur isolatie? vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Laatst online: 25-05 10:52
Killion schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:28:
Heel eerlijk, het is ca. 45m2 waar je het over hebt, die 1900 euro is dan serieus peanuts. Ik zou het simpelweg doen, waarom? Het is geen weg gegooid geld. Je hebt er profijt van, zeker gezien je veel tijd spendeert in de woonkamer.
2200 m3 vind ik trouwens erg fors, hoe ziet je woning er verder uit? HR++ glas, spoumuur isolatie? vloer?
Dat het fors is is bekend :) Vorige bewoner zat op 3.000 dus we doen het al iets beter. Glas is overal simpel dubbel glas uit 2001. Spouwmuur van het oude gedeelte van het huis heb ik laten na-isoleren. Vloer isolatie is aanwezig in het het uitgebouwde gedeelte, nog onbekend of dit ook in het oude gedeelte van het huis is.

Ik snap je redenering, ik nijg er ook naar om het te doen. Het komt alleen om een moment dat we al wat herstelkosten hebben, dus wil er wel goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Voor mij zou het een no-brainer zijn, ik zou extra isolatie bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Soms is 'terugverdienen' geen logisch uitgangspunt. Ja je verdient het best terug, ja dat zal wel even duren maar in de tussentijd zit je comfortabeler en bespaar je. En als je het niet doet heb je over 3 jaar spijt en dan duurt het nog 17 jaar voor je je dak weer vervangen gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Bedenk ook dat alle isolatiemaatregelen die je neemt je woningwaarde verhoogt, dat wordt een steeds groter issue de komende jaren. Dat samen met het verlagen van de gasrekening (>€3,-/kuub?) en verhoging van het wooncomfort ècht een nobrainer. Geld op de spaarrekening levert nog steeds heel weinig op.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Workum op 11-12-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Laatst online: 30-05 20:08
“Maar” 1900 euro van matige naar uitstekende dakisolatie is een no-brainer. Onmiddellijk doen, geen seconde over twijfelen. 5 jaar terugverdientijd is niet eens optimistisch ingeschat, met de huidige energieprijzen is dat zeer realistisch. Nu kost het je een schijntje omdat ze er toch al bij moeten, dat zijn de momenten dat je door moet pakken.

Ook als je er niet lang blijft wonen, isolatie is een enorm pluspunt bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 10:50

Guldan

Thee-Nerd

RonG schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:46:
[...]

Dat het fors is is bekend :) Vorige bewoner zat op 3.000 dus we doen het al iets beter. Glas is overal simpel dubbel glas uit 2001. Spouwmuur van het oude gedeelte van het huis heb ik laten na-isoleren. Vloer isolatie is aanwezig in het het uitgebouwde gedeelte, nog onbekend of dit ook in het oude gedeelte van het huis is.

Ik snap je redenering, ik nijg er ook naar om het te doen. Het komt alleen om een moment dat we al wat herstelkosten hebben, dus wil er wel goed over nadenken.
Je hebt vermoedelijk al hr++ glas (kan je controleren met een aansteker). Als het van 2000+ is jou je dat wel verwachten. Ik zou het ook doen voor dat lage bedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door Guldan op 11-12-2022 20:43 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik stond voor exact dezelfde issue en wij hebben het wel laten doen, bij ons ging het om 140m2. Kosten 4k excl subsidie, dus een no brainer (Offerte q1 2022). Er lag al 8cm pir, dus nu 16cm. Wat (denk ik) ook helpt is dat er geen kieren meer zijn omdat de nieuwe pir alles afsluit.

2001 zal denk ik HR glas zijn, tov hr++ scheelt dat ongeveer 1 graden. (Heb zelf deels hr naar hr++ vervangen).

Qua besparing heb ik geen idee, en is ook lastig meten omdat we meer isolatie maatregelen hebben genomen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1