EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Vraag
Beste antwoord (via Destynx op 13-12-2022 09:42)
De gen 3 heeft zelf een type B aardlek aan boord.
[ Voor 32% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2022 09:39 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Alle reacties
Afhankelijk van waarop je de paal afzekert moet je de capaciteit kiezen. Laden met 11kW is 3x16A. Voor de zekerheid kan je dan een 20A B-karakteristiek automaat nemen, dan zit je altijd goed en onder de grens van je hoofdautomaten (wat een 25A C-karakteristiek is).
C-automaten gebruik je alleen voor spul met een hoge aanloopstroom, niet voor een laadpaal voor zover ik weet.
Een laadpaal dient zijn eigen aardlekschakelaar te hebben. Voor ruimtebesparing kan je dan een aardlekautomaat nemen. Aardlek+overbelastingbescherming in 1. Je mag niet leentjebuur spelen op de aardlekautomaten die al in de groepenkast aanwezig zijn
[ Voor 36% gewijzigd door spone op 11-12-2022 17:36 ]
Ik had dus de hoop dat het voldoende is dat er een aardlekautomaat in de laadpaal aanwezig is, scheelt weer wat centjes. Ik heb voor de rest alles van ABB in mijn meterkast dus dan heb ik het liefst een ABB aardlekautomaat. Dan kom ik denk ik hier op uit maar uiteraard is daar niks op voorraadspone schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:30:
In de meeste gevallen (d.w.z. voor de meeste laadpalen) heb je gewoon een standaard 4-polige aardlekautomaat nodig die je op alle fases en nul aansluit (of laat aansluiten). De duurdere soort aardlekautomaten heb je alleen nodig als je laadpaal zelf geen DC-foutdetectie heeft.
Afhankelijk van waarop je de paal afzekert moet je de capaciteit kiezen. Laden met 11kW is 3x16A. Voor de zekerheid kan je dan een 20A B-karakteristiek automaat nemen, dan zit je altijd goed en onder de grens van je hoofdautomaten (wat een 25A C-karakteristiek is).
C-automaten gebruik je alleen voor spul met een hoge aanloopstroom, niet voor een laadpaal voor zover ik weet.
Een laadpaal dient zijn eigen aardlekschakelaar te hebben. Voor ruimtebesparing kan je dan een aardlekautomaat nemen. Aardlek+overbelastingbescherming in 1. Je mag niet leentjebuur spelen op de aardlekautomaten die al in de groepenkast aanwezig zijn

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
[ Voor 5% gewijzigd door spone op 11-12-2022 18:18 ]
Dit aangezien het voor langere tijd loopt (laadsessie van minimaal enkel uren) met de maximale stroom (16A per fase in geval van 11kW) die de B16 automaat aan kan. Er is sprake van allerlei variabelen: kabellengte (spanningsval, dus voor een gelijke hoeveelheid Watt heb je meer Amperes nodig), precisie van de apparatuur, weersinvloeden/temperatuur en ouderdom van je automaat. Je hebt gewoon meer marge voor dit soort dingen met een ruimere automaat.
Ik zou in elk geval niet om een paar tientjes te besparen me willen ergeren aan een automaat die er zo nu en dan mogelijk uit klapt (en je auto dus niet opgeladen is als je weg wilt).
Dat gevoel lijkt hier bevestigd te worden (geen heel academische bron, maar toch).
Is het niet zo dat selectiviteit een factor 1,6 moet zijn? Dus achter een 25a hoofdschakelaar een 16a aardlekautomaat?spone schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:00:
Ik zou persoonlijk een stapje hoger gaan, dus B20.
Dit aangezien het voor langere tijd loopt (laadsessie van minimaal enkel uren) met de maximale stroom (16A per fase in geval van 11kW) die de B16 automaat aan kan. Er is sprake van allerlei variabelen: kabellengte (spanningsval, dus voor een gelijke hoeveelheid Watt heb je meer Amperes nodig), precisie van de apparatuur, weersinvloeden/temperatuur en ouderdom van je automaat. Je hebt gewoon meer marge voor dit soort dingen met een ruimere automaat.
Ik zou in elk geval niet om een paar tientjes te besparen me willen ergeren aan een automaat die er zo nu en dan mogelijk uit klapt (en je auto dus niet opgeladen is als je weg wilt).
Dat gevoel lijkt hier bevestigd te worden (geen heel academische bron, maar toch).
Nu de NEN wordt vaak vrijelijk geinterpreteerd. Volgens de elektricien van mijn nieuwbouwwoning hadden 3 fase groepen nooit een aardlek nodig

Helemaal als je hoofdautomaten hebt (ipv smeltzekeringen die de netbeheerder moet komen vervangen) is het praktisch gezien geen issue. Als er dan wegens gebrek aan selectiviteit een hoofdautomaat mee uit gaat is er niet zoveel aan de hand. In principe zou een B20 eerder af moeten slaan dan een C25. Die 1,6 is voor zover ik weet een ezelsbruggetje (dan zit je altijd goed).
Maar ik mag verwachten dat de bevriende elektricien over dit soort dingen ook wel een idee heeft?
Op dit gebied kreeg ik juist het advies over die 1,6 regel voor selectiviteit, vandaar de vraag daarover in dit topic. Ik heb nu een B16 besteld, benieuwd of ik problemen krijg met uitschakelen of dat het allemaal wel mee valt. In het ergste geval wordt het alsnog een B20.spone schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:08:
Om selectiviteit te behouden is 16A inderdaad de max en die zou eigenlijk aangehouden moeten worden volgens de 1,6 stelregel. Maar tegelijkertijd is bij mij zowel bij de zonnepanelen als de laadpaalinstallatie (beide uitgevoerd door verschillende bedrijven) gewoon een B20 geplaatst.
Helemaal als je hoofdautomaten hebt (ipv smeltzekeringen die de netbeheerder moet komen vervangen) is het praktisch gezien geen issue. Als er dan wegens gebrek aan selectiviteit een hoofdautomaat mee uit gaat is er niet zoveel aan de hand. In principe zou een B20 eerder af moeten slaan dan een C25. Die 1,6 is voor zover ik weet een ezelsbruggetje (dan zit je altijd goed).
Maar ik mag verwachten dat de bevriende elektricien over dit soort dingen ook wel een idee heeft?
[ Voor 32% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2022 09:39 ]
Bedankt! Van de week even alles installeren en aansluiten, dan gaan we het meemaken._eLMo_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:37:
B16 30mA type A aardlekautomaat is helemaal prima. Ik laad op dezelfde (ook ABB).
Top dat jullie deze informatie hier delen. Ik zit nu in dezelfde situatie en heb ook een ABB aardlekautomaat nodig voor de Gen 3._eLMo_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:37:
B16 30mA type A aardlekautomaat is helemaal prima. Ik laad op dezelfde (ook ABB).
Ik heb geen exact typenummer voorbij zien komen, vandaar even deze check:
Is dit de goede?
https://www.elektramat.nl...0141ac6964003132353738cc&
Dank
Ja, prima ding. hier is hij nog wat goedkoper.Barpij schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:42:
[...]
Top dat jullie deze informatie hier delen. Ik zit nu in dezelfde situatie en heb ook een ABB aardlekautomaat nodig voor de Gen 3.
Ik heb geen exact typenummer voorbij zien komen, vandaar even deze check:
Is dit de goede?
https://www.elektramat.nl...0141ac6964003132353738cc&
Dank
De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA. Het voordeel van deze bescherming is dat aardlekautomaten van Type B niet nodig zijn bij het installeren van Gen 3 Wall Connectors. Raadpleeg de lokale regelgeving voor het vereiste type stroomonderbreker
Kan iemand hier uitleggen wat het verschil is/ wat er gebeurt wanneer je een installatieautomaat bijvoorbeeld deze: https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html installeert ten opzichte van een aardlekautomaat (https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html)?
Onder het mom beter laat dan nooit.Barpij schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:50:
In de handleiding van de Wall Connector staat:
De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA. Het voordeel van deze bescherming is dat aardlekautomaten van Type B niet nodig zijn bij het installeren van Gen 3 Wall Connectors. Raadpleeg de lokale regelgeving voor het vereiste type stroomonderbreker
Kan iemand hier uitleggen wat het verschil is/ wat er gebeurt wanneer je een installatieautomaat bijvoorbeeld deze: https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html installeert ten opzichte van een aardlekautomaat (https://www.sandervunderi...16-ds-203nc-b16-0-03.html)?
Die laatste heeft geen aardlek. De aardlek op zo'n automaat kijkt of de grootte van de stroom die door de fasen wegstroomt gelijk is aan de stroom die terugstroomt, m.a.w. of er geen stroomverlies is onderweg.
Dus stel.. je beschadigd de kabel tussen de laadpaal en de meterkast, of er knaagt een muis aan in je kruipruimte, dan kan er spanning "op de grond" komen te staan, of op alles wat de kabel aanraakt. Indien dit semi vochtige grond (of muren) zijn, dan geleiden dat een beetje en loopt er dus een beetje stroom.
De aardlekautomaat die reageert op dat stroomverlies, en die zal afslaan wanneer dat verlies groter is dan 30mA. Dit kan zijn wanneer je een schokje krijgt, maar ook al omdat de stroom gewoon via de vochtige grond wegloopt. De installatieautomaat doet dat niet. Je grond of je muur blijft gewoon lekker schokjes geven totdat je de automaat zelf uitzet (of totdat je >>16A door je lichaam laat gaan voor te lange periode).
Het gaat alleen om het stukje tussen de laadpaal en de meterkast. Vanaf de laadpaal heb je mogelijk wel weer aardlek, als er een aardlek in de paal zit.
Ik zou persoonlijk niet afwijken van de standaard op dit vlak. Ik zou dan eerder op marktplaats een aardlekautomaat kopen dan een installatieautomaat zo. Elke groep hoort gewoon achter een aardlekschakelaar te zitten. Dat is bij iedereen, in elk huis, voor elke groep het geval. En met een goede reden.
Ook al gaat het maar om een stukje kabel dat in de grond (en mogelijk een stuk kruipruimte) ligt.