Toon posts:

Windows 11 boot drive mirror

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:29

F.West98

Alweer 13 jaar hier

Topicstarter
Heb recentelijk een nieuwe PC samengesteld maar had nog niet de tijd gehad deze te installeren en op te zetten. Nu is net een paar dagen geleden één van mijn drives in de huidige PC overleden, en de tijd die het kostte om alles te herstellen van de backup heeft mij doen realiseren dat continuïteit voor mij ook belangrijk is, naast mijn backups. Daarom ben ik me nu aan het oriënteren op de mogelijkheden om mirrorring/RAID1 breder toe te passen in mijn nieuwe PC.

Specifiek zou ik mijn boot drive graag mirrroren op één of andere manier, om zo veel gedoe te voorkomen. Nou lijkt dat onder Windows 11 22H2+ een stuk lastiger te zijn geworden:
- Hardware RAID via de UEFI/chipset (aka "fake RAID") lijkt me gezien de veelgenoemde risico's niet per se heel verstandig
- Hardware RAID via een dedicated kaart wordt al snel erg duur gezien ik de boot drive op NVMe ga hebben
- Storage Spaces zijn niet bootable (nouja, zijn ze wel als je een Surface device hebt, maar standaard UEFI kan er niets mee :P )
- En de voormalig aangeraden manier, dynamic disks, is inmiddels deprecated en een installatie van Windows 11 op dynamic disks lijkt geen upgrades meer te kunnen krijgen naar 22H2+.

Dus wat zijn nu mijn resterende opties? Is mijn enige optie om een hardware raid kaart te gaan kopen voor veel geld? Of toch maar chipset-raid met bijbehorende risico's? Zelf zou mijn voorkeur zeker uitgaan naar software RAID, dus ik zat ook al te kijken naar diverse hypervisor-based oplossingen zodat ik bijvoorbeeld ZFS kan draaien, maar dat lijkt me een bijzonder complexe setup met potentieel veel randproblemen.

Hebben jullie nog ideeën?

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Volgens mij is het slimmer om regelmatig een image backup van je boot disk te maken die je eenvoudig weer terug kunt zetten in geval van calamiteiten.

Als je geen user data maar alleen Windows en Applicaties op die bootdisk zet dan hoef je echt niet erg vaak zo'n backup te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• F.West98

F.West98

Alweer 13 jaar hier

Topicstarter
Dat is natuurlijk zeker een optie, maar je blijft dan alsnog wel downtime houden (image herstellen, image checken) en altijd ook minimale data loss hebben. Die problemen zijn kleiner met een NVMe schijf en bijvoorbeeld een dagelijkse image, maar dat blijft lastiger dan een mirror lijkt me. Daarom was ik eerst die route aan het uitzoeken ;)

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb wel eens Raid1 op een Linux desktop gedraaid, omdat het kon. Maar als een systeem met ssd draait, hoe vaak gaat dat dan stuk? Met een regelmatige backup en monitoren van smart ben je een stuk verder? Misschien je databestanden op een nas backuppen?

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Ik zou gewoon een met Dynamic disks een mirror maken. Microsoft zegt over de afvoering van dynamische disks het volgende:
Note

For all usages except mirror boot volumes (using a mirror volume to host the operating system), dynamic disks are deprecated. For data that requires resiliency against drive failure, use Storage Spaces, a resilient storage virtualization solution. For more info, see Storage Spaces Overview.
https://learn.microsoft.c...namic-disks#dynamic-disks

Het is wel wat spelen met de config, zo moet je de tweede disk eerst initiëren als GPT (mag hopen dat je daar al op zit), dan via diskpart geforceerde de al bestaande partitie wissen, en dan manueel eerst de nieuwe EFI en MSR-partities aanmaken.

Daarna rebooten met de installatiemedia en daar met diskpart en command prompt de data van de EFI kopiëren naar de eerder gemaakte partities. Als dat gedaan is, kan je rebooten en vanuit het OS het OS volume mirroren.

Dat werkt nog steeds op 22H2.

edit: https://learn.microsoft.c...-boot-partition-mirroring hier staat WS2021r2 bij, maar de stappen voor het wissen en aanmaken van de partities en volgorde van werken zijn ongewijzigd.

[Voor 17% gewijzigd door KrazyJay op 11-12-2022 22:27]

Rubberen matten Ioniq PHEV/HEV over te nemen wegens overbodig. Stuur DM voor info.

• F.West98

F.West98

Alweer 13 jaar hier

Topicstarter
SVMartin schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:12:
Ik heb wel eens Raid1 op een Linux desktop gedraaid, omdat het kon. Maar als een systeem met ssd draait, hoe vaak gaat dat dan stuk? Met een regelmatige backup en monitoren van smart ben je een stuk verder? Misschien je databestanden op een nas backuppen?
Niet vaak natuurlijk, maar het is niet heel duur om een extra schijf te hebben als dat downtime bespaart. Backup heb ik sowieso wel op orde, maar dingen als AppData enzo blijven lastig te backuppen buiten een volledige image om.
KrazyJay schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:20:
Ik zou gewoon een met Dynamic disks een mirror maken. Microsoft zegt over de afvoering van dynamische disks het volgende:

[...]

https://learn.microsoft.c...namic-disks#dynamic-disks

Het is wel wat spelen met de config, zo moet je de tweede disk eerst initiëren als GPT (mag hopen dat je daar al op zit), dan via diskpart geforceerde de al bestaande partitie wissen, en dan manueel eerst de nieuwe EFI en MSR-partities aanmaken.

Daarna rebooten met de installatiemedia en daar met diskpart en command prompt de data van de EFI kopiëren naar de eerder gemaakte partities. Als dat gedaan is, kan je rebooten en vanuit het OS het OS volume mirroren.

Dat werkt nog steeds op 22H2.

edit: https://learn.microsoft.c...-boot-partition-mirroring hier staat WS2021r2 bij, maar de stappen voor het wissen en aanmaken van de partities en volgorde van werken zijn ongewijzigd.
Die stappen ken ik, maar er zijn juist de afgelopen maanden allerlei berichten van mensen die met een dergelijke setup niet meer kunnen/mogen upgraden naar 22H2 vanaf 21H2 (zie https://www.neowin.net/ne...sks-with-0x8007001-error/). Dat maakt mij enigszins terughoudend om hier voor te gaan; had paar jaar terug een PC opgezet met booten vanaf een vhdx image tot die ineens geen upgrades meer krijg omdat dat niet meer ondersteund bleek... Werd toen ook een reinstall.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
F.West98 schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:29:
[...]

Niet vaak natuurlijk, maar het is niet heel duur om een extra schijf te hebben als dat downtime bespaart. Backup heb ik sowieso wel op orde, maar dingen als AppData enzo blijven lastig te backuppen buiten een volledige image om.

[...]

Die stappen ken ik, maar er zijn juist de afgelopen maanden allerlei berichten van mensen die met een dergelijke setup niet meer kunnen/mogen upgraden naar 22H2 vanaf 21H2 (zie https://www.neowin.net/ne...sks-with-0x8007001-error/). Dat maakt mij enigszins terughoudend om hier voor te gaan; had paar jaar terug een PC opgezet met booten vanaf een vhdx image tot die ineens geen upgrades meer krijg omdat dat niet meer ondersteund bleek... Werd toen ook een reinstall.
Microsoft zegt niet dat het niet meer ondersteund is, maar je zult inderdaad vast pas later mogen upgraden dan de rest. Ik zit effectief op 22H2 maar kom van de insider previews.

Rubberen matten Ioniq PHEV/HEV over te nemen wegens overbodig. Stuur DM voor info.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee