Toon posts:

Pre-fab dakkapel, airco verkeerd geplaatst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rainmaker1987
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 19:22
Hi,

Afgelopen woensdag is bij ons een nieuwe dakkapel geplaatst. Alles leek helemaal goed te zijn, totdat ik het stuk wilde voorbereiden voor de binnenplaten van de airco unit. De afvoerkanalen blijken te dicht tegen de zijkant aangeplaatst te zijn waardoor de unit binnen niet geplaatst kan worden.

Mijn vraag: wat voor opties zijn er om dit te fixen?

---------------

De langere versie...

Zoals aangegeven is afgelopen woensdag een dakkapel geplaatst met daarin een minirooftop airco. Met het ontwerpen van de dakkapel heb ik gevraagd de unit zover mogelijk naar de rechterkant te laten plaatsen. Op die manier hebben we namelijk de mogelijkheid om nog de zolder op te splitsen wanneer we dit willen.

Dit is gedaan, alleen is de plaatsing teveel naar de zijkant van de dakkapel gedaan. Gevolg hiervan is dat, zelfs zonder afwerking, ik de binnenunit van de airco niet kan plaatsen. Het zit ongeveer een 5cm te ver naar rechts. 7 als je nog wat marge voor de afwerking binnen meeneemt.

Helaas kwam ik hier pas gisteren (in het weekend) achter waardoor ik niet direct contact heb kunnen leggen met de leverancier. Maandagochtend hang ik natuurlijk direct bij ze aan de lijn dat het opgelost moet worden.
Om een beetje voorbereid te zijn, ben ik benieuwd of jullie nog goede opties hebben om dit recht te trekken?

De opties die ik zelf had bedacht:
  1. Een flexibele ventilatiebuis gebruiken om de hoek te maken.
    Hierbij weet ik alleen niet in hoeverre dit impact heeft op de capaciteit omdat het toch een knik maakt die niet gepland was.
  2. Het laten verplaatsen van de unit.
    Heeft mijn minste voorkeur. Nu zie je duidelijk dat ze extra verstevigingen hebben aangebracht voor de verplaatsing en dit zorgt toch voor lekkage risico's
  3. Kwartslag naar rechts draaien van de binnenunit
    Denk dat dit niet goed werkt omdat dan de gekoelde lucht direct tegen de wand wordt geblazen.
  4. Het inkorten van de binnenunit
    Dit leek mij nog een goede optie, nadeel is alleen dat de elektronica precies aan de rechterkant van de unit zit :(
De eerste heeft mijn voorkeur wanneer dit werkt. Het is het minst ingrijpend, maar tegelijkertijd is zo'n aanvoer niet voor niets recht onder elkaar gezet.

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:31
Als ik de montagevoorschriften van de airco goed heb begrepen, dan heb je ook te maken met een vierkante buis, dus 3 gaat dan niet.

Flexibel vierkante buis bestaat vlgs mij niet, dus 1 kan je ook vergeten.

En inkorten van de binnenunit??? Hoe zie je dat voor je?

2 is de enig juiste optie, zeker als het plaatsen van de airco inbegrepen zat bij het plaatsen van de dakkapel.
Die verstevigingen, bedoel je daarmee dat opstaaande randje op het dak? Dat is alleen maar om een drempeltje voor het water op te gooien. Zal ws. een stukje roofmate o.i.d. onder zitten.
En als er door het verplaatsen later weer lekkage ontstaat, dan moet de aannemer gewoon weer terugkomen om ook dat weer op te lossen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
2 x 45 graden bocht ertussen dan kan de binnenunit met een verlaagd stuk plafond geplaatst worden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Mogelijk belangrijk detail wat je niet benoemt: je geeft aan dat je hebt verzocht om de airco zoveel mogelijk naar de rechterkant te plaatsen, hoe heb je dat verzoek verwoord?

Heb je gezegd 'zo ver mogelijk' en was het aan de plaatser om dat goed uit te meten, of heb je een specifieke plek benoemt? Ook al is het, wat mij betreft, altijd aan een plaatser om te dubbel checken of wat je wilt past, kan het verschil maken of het direct de fout van de plaatser was, of dat jij zelf foutieve metingen door hebt gegeven.

The devil is in the details.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28
nieuwe dakbedekking kan je prima aanhelen en heeft eigenlijk geen extra hoog risico op lekkages.

je zou nog een verloop box kunnen ( laten) maken in de ventilatie wereld is dat niet heel ongewoon dat zou al kunnen van een stukje kanaal en 2 flenzen (zegmaar zoals een sprongbocht)

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 11-12-2022 18:10]

• Rainmaker1987
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 19:22
Hahn schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:06:
Mogelijk belangrijk detail wat je niet benoemt: je geeft aan dat je hebt verzocht om de airco zoveel mogelijk naar de rechterkant te plaatsen, hoe heb je dat verzoek verwoord?
Ik heb hier inderdaad aangegeven zoveel mogelijk aan de rechterkant. In de opdrachtbevestiging staat ook niet een specifieke locatie. Het aangeven is ook mondeling geweest tijdens het adviesgesprek. De enige maten die ik heb doorgegeven is de verdeling van de raampartijen.
JukeboxBill schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:59:
Als ik de montagevoorschriften van de airco goed heb begrepen, dan heb je ook te maken met een vierkante buis, dus 3 gaat dan niet.

Flexibel vierkante buis bestaat vlgs mij niet, dus 1 kan je ook vergeten.
De vierkante buis is de retour naar buiten. Hier zit echter geen verbindingsstuk naar de binnenunit. Volgens mij is het daarbij belangrijker dat er voldoende lucht wordt aangezogen. Bij de aanvoer is het natuurlijk wel belangrijker dat het goed wordt doorgevoerd.

Het inkorten bedoelde ik simpelweg de rechterkant afzagen. Er zitten geen mechanische delen in de binnenunit, maar dit zal natuurlijk wel effect hebben op geluid en prestatie. Naast dat er op die plek dus de elektronische aansturing zit.

Wat betreft de verstevigingen: ik zie in het gat richting het dak, dat daar netjes extra balken als frame zijn aangebracht. Daarna de afwerkplaten. Die balken gaan ze nooit zo netjes kunnen verwerken als dat het nu fabriek af is aangeleverd.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

Asteroid9

General Failure

Ik heb zo'n zelfde airco dus het ziet er bekend uit. Die buis die je ziet is echt onderdeel van de unit, de buitenunit zit er direct bovenop. Er is geen ruimte om dat te laten verspringen, tenzij je het plafond 10cm laat zakken maar dan kunnen je ramen alleen niet meer open, en waarschijnlijk kun je ook niet meer rechtop staan ;)

Het is een rotsituatie, maar dit moet de bouwer toch echt oplossen en ja, dat wordt een flinke ingreep bij een al geplaatste dakkapel.
De enige reele optie is het laten verplaatsen van de hele unit. Hoe jij 'naar' rechts hebt geformuleerd maakt daarbij niet uit, zij moeten gewoon zorgen dat de binnenunit er op past, daarvoor besteed je de bouw van de dakkapel en het door hen laten leveren en plaatsen van de airco tenslotte uit.

Als je echt wil kun je natuurlijk een deel van de metalen binnenplaat afzagen, maar mooi krijg je dat denk ik niet en qua airflow lijkt het me ook verre van optimaal.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee