Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 19:14
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 18:28
Stel dát je inderdaad niet goed genoeg zou blijken te zijn, so what? Dat zal even heel kut zijn, mag je ook zeker wel een tijdje van balen, maar daarna gaat het leven toch weer gewoon door. Het is niet zo dat als je één keer 'faalt', dat je de rest van je leven verdoemt bent.

En dit:
Members only:
lijkt me een geval van jezelf flink onderschatten. Als jij X jaar in Engeland hebt gewond, dan zal jouw Engels waarschijnlijk beter (zo niet veel beter) zijn dan de gemiddelde Nederlander, dus dat lijkt me absoluut niks om je zorgen over te maken.

Of bedoel je dat jouw Nederlands ondermaats zal zijn? Aangezien je van je 30 jaar 'slechts' 7 in Engeland hebt gewoond, heb je 23 jaar Nederlands ervaring, dus dat zal ook wel meevallen? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 11-12-2022 15:28 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Salaristechnisch kan je ook aangeven dat je moeite hebt met het terugvallen naar 3500/maand en dat je het erg zou waarderen als ze meedenken over andere vormen van compensatie (vakantiedagen, 36 uur). Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Ik had voor mijn huidige baan 15+ jaar gewerkt bij de werkgever en vond de stap maken heeeel spannend (maar was er ook wel aan toe).

Ook ik ben heel iets anders gaan doen waar ook heel veel dingen mij nog onbekend waren.
Bij het sollicitatie gesprek heb ik dit ook lichtelijk aangegeven maar wel laten merken dat ik dat geen probleem vond en dat als een uitdaging zag. Dit had genoeg vertrouwen aan hun gegeven en was ik de uitverkorene van alle sollicitante. Ondanks dat van alle ingestuurde sollicitatie brieven ze mij eigenlijk niet eens mee wouden nemen voor de eerste ronde sollicitatie gesprekken. Nu enkele jaren later zijn ze alsnog tevreden met mij blijkt ;)

Dus wees niet te bang als je denkt ergens niet perfect in te zijn. Dat kan je gaande weg bij spijkeren. En salaris? Geld is niet alles maar probeer er altijd een schepje bovenop te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je fatsoenlijk rapportages in taal A kan maken, kan je dat ook in een andere taal die je een beetje fatsoenlijk spreekt. En dat zal je met Nederlands wel doen na 23 jaar hier te hebben gewoond. Uiteraard moet je genoeg woordenschat hebben, en dat is het geval, maar verder is het vooral de structuur en weten wat je rapporteert wat belangrijk is.

Dus daar hoef je je echt niet druk over te maken. Wat ik me wel afvraag: Waarom wil je die nieuwe "uitdaging"? Emotioneel ben je zelf volgens mij nog er nog niet van overtuigd. Rationeel kan je wel bedenken uiteraard dat je niet nog 40 jaar hetzelfde wil doen. Maar als je nu 3.5 jaar werkt bij je huidige functie is dat nou ook niet zo lang. Kan je anders daar niet gewoon doorgroeien? Tenzij je gewoon weg wil bij je huidige werkgever om wat voor reden dan ook, dat kan natuurlijk. Maar het moet wel zijn dat jij wat anders wil, en niet dat andere je hebben aangepraat dat je na richting de 4 jaar toch echt een nieuwe werkgever moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Hahn schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:26:
Stel dát je inderdaad niet goed genoeg zou blijken te zijn, so what? Dat zal even heel kut zijn, mag je ook zeker wel een tijdje van balen, maar daarna gaat het leven toch weer gewoon door. Het is niet zo dat als je één keer 'faalt', dat je de rest van je leven verdoemt bent.

En dit:

[...]

lijkt me een geval van jezelf flink onderschatten. Als jij X jaar in Engeland hebt gewond, dan zal jouw Engels waarschijnlijk beter (zo niet veel beter) zijn dan de gemiddelde Nederlander, dus dat lijkt me absoluut niks om je zorgen over te maken.

Of bedoel je dat jouw Nederlands ondermaats zal zijn? Aangezien je van je 30 jaar 'slechts' 7 in Engeland hebt gewoond, heb je 23 jaar Nederlands ervaring, dus dat zal ook wel meevallen? ;)
Members only:
Sissors schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:38:
Als je fatsoenlijk rapportages in taal A kan maken, kan je dat ook in een andere taal die je een beetje fatsoenlijk spreekt. En dat zal je met Nederlands wel doen na 23 jaar hier te hebben gewoond. Uiteraard moet je genoeg woordenschat hebben, en dat is het geval, maar verder is het vooral de structuur en weten wat je rapporteert wat belangrijk is.

Dus daar hoef je je echt niet druk over te maken. Wat ik me wel afvraag: Waarom wil je die nieuwe "uitdaging"? Emotioneel ben je zelf volgens mij nog er nog niet van overtuigd. Rationeel kan je wel bedenken uiteraard dat je niet nog 40 jaar hetzelfde wil doen. Maar als je nu 3.5 jaar werkt bij je huidige functie is dat nou ook niet zo lang. Kan je anders daar niet gewoon doorgroeien? Tenzij je gewoon weg wil bij je huidige werkgever om wat voor reden dan ook, dat kan natuurlijk. Maar het moet wel zijn dat jij wat anders wil, en niet dat andere je hebben aangepraat dat je na richting de 4 jaar toch echt een nieuwe werkgever moet zoeken.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Zoals @Jedi_Pimp al zegt kun je aangeven dat je moeite hebt met salaristerugval. En zou zeker proberen te onderhandelen voor een hoger salaris al is het om het te laten zien dat je je mannetje staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:28
Gezien de woonsituatie is dit wel een moment dat 't nog het minst pijnlijk is om eventueel terug te zakken om op een nieuwe ladder te kunnen klimmen als dat je een stuk leuker/duurzamer werk geeft.
Maar het lijkt me ook dat er wat te vinden moet zijn waarbij dat minder speelt. Ik dacht ook tweemaal bij een wisseling (deels inhoudelijk) wat in te moeten leveren (en zou ik ervoor over hebben gehad), maar beide keren ging ik erop vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
Mijre schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:33:
Gezien de woonsituatie is dit wel een moment dat 't nog het minst pijnlijk is om eventueel terug te zakken om op een nieuwe ladder te kunnen klimmen als dat je een stuk leuker/duurzamer werk geeft.
Maar het lijkt me ook dat er wat te vinden moet zijn waarbij dat minder speelt. Ik dacht ook tweemaal bij een wisseling (deels inhoudelijk) wat in te moeten leveren (en zou ik ervoor over hebben gehad), maar beide keren ging ik erop vooruit.
Members only:
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:07
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-07 14:57
Dit klinkt best bekend. Ik vraag me af of je een collega kan worden want:
Mijn huidige werkgever is niet de best betalende werkgever in de vorm van salaris. Andere kant van die munt is dat mijn werkgever veel meer bijlegt in de pensioenpot dan vergelijkbare werkgevers.

Dus een tip: staar je niet blind op het salaris, kijk goed naar de secundaire voorwaarden!

Daarnaast stellen werkgevers vaak hoge eisen in de vacature, maar blijkt uiteindelijk dat daar best wat ruimte in zit. Vacatures die open staan voor de functie die ik vervul vraagt ook om uitstekende beheersing van de Nederlandse taal.
Je raadt het al: ik ben de afgelopen 2 jaar steeds meer Engels moeten gaan praten om er uit te komen met nieuwe collegas.
Het schrijven in de Nederlandse taal lijkt voor jou geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 17:05
@EliteGhost Die pensioenspot die zo goed werkte voor de mensen die nu ongeveer met pensioen zijn gegaan?

Zijstapje gemaakt in salaris hier, netto ging ik wel vooruit, maar de groei die ik zou krijgen was ook aanzienlijk bij het bedrijf dat ik achter liet. Net iets ouder dan jij. Wat voor mij de reden was om te switchen was de nieuwsgierigheid naar de rest van het werkveld. Iets wat ik dacht dat mij een boost zou geven in mijn ervaring en ik was juist. Voordeel bij mij is dat ik weet wat het beroep inhoudt en wat de mogelijkheden zijn en daar ben ik tevreden over.

Dus even een stukje reflectie omdat ik in je reactie een soort vaag ideaal beeld zie. Weet jij wat je beroep inhoudt, wat de kansen zijn, waar je over een aantal jaar denkt te kunnen staan of is het gewoon een baan die een raakvlak heeft met je studie? Als het dat laatste is (het schemert een beetje door), waarom is dat een vereistte en als je affiniteit gebaseerd is op die studie, kun je dat wel affiniteit noemen? Moet je op zoek naar een nieuwe baan of moet je nog uitzoeken wat het beroep is waarvoor je gaat kiezen?

Je moet eerst weten dat je een timmerman wil worden voordat je gaat kiezen of je keuken of kasten gaat maken. Veel jonge mensen draaien dit vaak om en vergeten dat een hoop van de voldoening (waar ik jou ook over hoor) komt wanneer je wat beter word in je vak. Je krijgt meer kansen en als je ambitie hebt komt er een punt dat je je eigen kansen kunt maken. Door onrust en switchen van beroep vertraag je precies de uitkomst naar waar velen naar op zoek zijn. Dat niet alleen, als kasten timmerman is de keuze een paar jaar keukens maken ook niet zo moeilijk als beginnen als secretaresse.

Niet om je meer te laten twijfelen dus, maar vaak als je hier wat beter over nadenkt dan weet je ook makkelijker een keuze te maken en blijf je niet hangen op luttele details (wat ik je zie doen).

Als laatste, je moet het wel erg verpesten in je proefperiode om die niet door te komen. De redenen die jij als potentiele tegenvallers noemt zijn daar niet 1 van :+

[ Voor 25% gewijzigd door Furion2000 op 12-12-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Furion2000 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:46:
@EliteGhost Die pensioenspot die zo goed werkte voor de mensen die nu ongeveer met pensioen zijn gegaan?
Ja die pensioenpot die onder de streep prima werkt?

En als de baas niet veel inlegt zijn er twee opties:
1. Je bouwt uberhaupt nauwelijks pensioen op, en je moet het zelf regelen. Jij zal het vast beter kunnen dan de pensioenboeren, of dat ook voor de gemiddelde persoon geldt vraag ik me af.
2. Je bouwt nog steeds evenveel pensioen op, alleen het wordt van het salaris van de werknemer ingehouden.

Mijn werkgever legt heel veel in voor pensioenen, maar puur om beter vergelijkbaar te zijn met andere werkgevers (of er beter uit te komen, noem het wat je wil), krijgen wij nu zo ongeveer bij elke nieuwe CAO naast de inflatiecorrectie, ook een ~2-3% loonsverhoging die gecompenseerd wordt doordat er zoveel minder door werkgever en meer door werknemer wordt ingelegd.

Netto heeft dat dus absoluut nul impact, maar op het aanbod dat ze nieuwe werknemers kunnen doen lijkt het beter. (En mogelijk krijg je ook meer hypotheek ermee door hoger brutosalaris, weet ik niet 100% zeker).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat je werk geluk je veel meer brengt dan salaris. Ik heb in het verleden een gouden ketting omgehad 1/3 van mijn salaris in moeten leveren en ik ben er een stuk gelukkiger mee. Kan nog steeds rond komen maar een echte vetpot is het niet maar dat maakt mij niet uit.
Overigens vindt ik 3,5 jaar nog niet lang bij een werkgever, maar ja ik ben daarin misschien ook wel oud.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 10:48
Frogmen schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:52:
Bedenk wel dat je werk geluk je veel meer brengt dan salaris. Ik heb in het verleden een gouden ketting omgehad 1/3 van mijn salaris in moeten leveren en ik ben er een stuk gelukkiger mee. Kan nog steeds rond komen maar een echte vetpot is het niet maar dat maakt mij niet uit.
Overigens vindt ik 3,5 jaar nog niet lang bij een werkgever, maar ja ik ben daarin misschien ook wel oud.
Nee hoor, je bent niet oud. Ik ben eind 30 en werk al bijna 13 jaar bij dezelfde werkgever. Of ben ik nu ook oud :+.... ik twijfel.

Ik verdien niet slecht, maar zou elders echt wel meer kunnen verdienen. Ik vind zaken als werksfeer, collega's, secundaire voorwaarden, vrijheid en afstand veel belangrijker dan extra geld aan het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:20
je bent 30, het salaris wat je nu vangt is ontzettend veel voor de meeste mensen van 30 (en ouder) dus een stap terug zal even wennen zijn maar echt niet onoverkomelijk. Daarbij kun je aangeven dat je graag wat meer salaris wil of aangeven dat je wel weten wat de groeistappen zijn in salaris, wanneer zit je weer op een voor je acceptabel niveau, dat kunnen ze je vast vertellen. maar je gaat iets doen waar je misschien nog niet heel goed in bent, als je beter wordt groeit het salaris vast mee. Nogmaals, je bent nog maar 30. je hebt nog jaren om te groeien.
Als je nederlands is zoals je startpost dan is dat prima.
Voor wat betreft het ontwerpen, is dat iets heel creatiefs? Of gewoon we moeten met een leiding van punt a naar b ontwerp jij het leidingtraject eens? Dat redt je vast ook wel als je kunt tekenen en wat uitleg krijgt over wat ze van het ontwerp verwachten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jizzy
  • Laatst online: 30-06 09:59
Is dit niet een hoop waard? Groei en kennis opdoen zal je in de toekomst een stuk meer opleveren. Je zal dan ook een stuk sterker in je schoenen staan met nieuwe salarisonderhandelingen (zowel interen als bij een nieuwe baan).

Toevallig heb ik na meer dan 8 jaar ook een nieuwe baan aangenomen. Netto ga ik er niet op vooruit, de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn op sommige dingen beter, andere onderdelen slechter. Maar het belangrijkste was wel de kans om me meer te verdiepen in mijn vakgebied en ik doe toch wel graag iets wat ik leuk vind. Verder vond ik het eerst ook wel even spannend, na zoveel jaar, maar nu begint toch wel de enthousiasme over te nemen voor 2 januari als ik daar begin.

Gewoon goed proberen te onderhandelen en dan de baan aannemen. Als het bedrijf leuk is, het werk leuk/uitdagend, ontwikkeling mogelijk is in de richting die je wil.. dan vooral doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 14:04
Zelfde boot (behalve het salaris gedeelte waarschijnlijk) maar, zit al 8 jaar bij dezelfde partij en krijg nu morgen een aanbod na flink wat sollicitatie gesprekken. Ik merk aan alles dat ik er aan toe ben maar dat maakt het inderdaad niet minder spannend.

Probeer te zorgen dat je voor jezelf op komt/krijgt wat je wilt en.. neem een keer het risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:04:
je bent 30, het salaris wat je nu vangt is ontzettend veel voor de meeste mensen van 30 (en ouder)
Zo bijzonder is dat toch niet? En met de stap terug die hij verwacht te moeten doen is het gewoon weinig als we zijn opleiding meenemen.

En als zijn huidige werk niet echt als werkervaring telt voor zijn nieuwe baan, hij daar wel gewoon goed door kan groeien en natuurlijk vooral, hij dat leuk werk vindt om te doen, dan moet hij dat gewoon doen hoor. Maar ik zou zijn huidige salaris echt geen gouden kooi oid noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:20
Sissors schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:11:
[...]

Zo bijzonder is dat toch niet? En met de stap terug die hij verwacht te moeten doen is het gewoon weinig als we zijn opleiding meenemen.

En als zijn huidige werk niet echt als werkervaring telt voor zijn nieuwe baan, hij daar wel gewoon goed door kan groeien en natuurlijk vooral, hij dat leuk werk vindt om te doen, dan moet hij dat gewoon doen hoor. Maar ik zou zijn huidige salaris echt geen gouden kooi oid noemen.
Ik weet niet in welke kringen jij verkeerd maar 3900 euro bruto en een 13e maand is voor veel mensen van 30 jaar veel geld. Gouden kooi heb ik niet gezegd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Laatst online: 02-07 14:57
Furion2000 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:46:
Bedrijf waar ik voor werk heeft zijn eigen pensioenpot. Een bedrijfsgebonden pot heeft z'n nadelen maar werkt tot nu toe prima. Dus nee, niet die ene pot die jij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:15:
[...]

Ik weet niet in welke kringen jij verkeerd maar 3900 euro bruto en een 13e maand is voor veel mensen van 30 jaar veel geld. Gouden kooi heb ik niet gezegd.
Als je zegt dat hij nu ontzettend veel verdient voor iemand van 30 jaar, dan noem ik het iig wel een gouden kooi ;)

Maar wat hij verdient is gelijk of wat minder dan wat iemand die de PABO had gedaan nu verdient, en daarvan wordt vaak gesteld dat die te weinig krijgen: https://www.rijksoverheid...aar-in-het-basisonderwijs. (Nu vind ik dat te weinig krijgen wel weer meevallen, maar gewoon als referentie).

En natuurlijk, daar ga je tegen een plafond aan lopen dus het is niet allemaal 1 op 1 te vergelijken. Maar ik blijf erbij dat zeker gezien zijn opleiding, ik het salaris niet als "ontzettend veel" zou omschrijven. En het nieuwe aanbod iig gebaseerd op leeftijd en opleiding gewoon heel karig zou noemen. (Al zoals ik eerder schreef, als zijn huidige werk eigenlijk niet tot nauwelijks telt als werkervaring voor zijn nieuwe baan, dan is dat niet vreemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je contract na korte tijd ontbonden zou worden? En waarom ben je daar zo bang voor?

Als ik je verhaal lees heb je twee opties:

1. Twijfels negeren en de nieuwe baan kiezen
2. Twijfels accepteren en in je huidige baan blijven

Je kan je keus heel snel maken, met een snelle oefening. Hij lijkt flauw maar bear with me. In drie stappen:

- Pak een muntje. Kop is nieuw baan, munt is huidige baan
- Gooi t muntje op maar kijk nog niet! Lees eerst de spoiler hieronder.

spoiler:
- Zonder te kijken: welke kant hoop je dat boven ligt? Gefeliciteerd - je hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:02
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:15:
[...]

Mwoah. Universitair geschoold en technisch is CAO metalektro schaal L. Dan zit je uit mijn hoofd op 3700 minimum zonder ervaring.

Echter, alleen maar tekenen is meer HBO werk, schaal K, minimum 3300 zonder ervaring.

Dus qua werk is 3800 ok, maar voor de genoten opleiding niet.
Pagina: 1