Toon posts:

Uitbreiding/vernieuwing smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-01 22:16
Goedemiddag

Mijn vraag gaat vrij algemeen zijn waarschijnlijk, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn smart home verzameling is vrij beperkt nu, een aantal lampen van milight + hub, een aantal lampen van yeelight, een aantal Shelly dimmers en een Switchbot thermo/hygrometer. De lampen hangen op Home Assistant, de rest niet omdat het niet echt nodig is en ik er geen nut in zie, alles onder 1 app is wel handig.

Dit is 6j geleden begonnen met de milight en nadien de yeelight lampen om eens te zien hoe dat werkte, ik kom nu echter tot de conclusie dat het echt wel een boeltje wordt.

Ik zou graag een overhaul doen van mijn smarthome, eventueel geen home assistant meer omdat het soms een gedoe is als die er uit ligt (draait op een servertje dat hier staat maar daar draait wel meer op)

Dus mijn vraag en wat ik tot nu toe heb opgezocht:

1) Ik zou graag zoveel mogelijk onder 1 merk willen blijven voor het gebruiksgemak en optimale samenwerking.

2) Ik heb een plafondventilator (casafan) welke ik eventueel ook "smart" zou willen. Werkt met RF remote, ideeën?

3) Ik overweeg enkele klassieke lichtknoppen te vervangen door smart switches (Aqara leek me interessant) zodat ik de stroom niet altijd afkap als ik de lichtknop bedien + extra functies

4) Enkele slimme thermostaatknoppen zou ik ook nog willen wegens slechte bereikbaarheid van sommige radiatorknoppen (en ik heb geen thermostaat, elke radiator moet je handmatig aan of uit zetten)

Mijn interesse gaat op dit moment naar Aqara. Radiatorkoppen, slimme lichten, een hubje, switches...allemaal interessant. Zit wel nog met die switchbot thermometer dan maar al de rest kan ik eventueel vervangen. Heb ook een roborock dus misschien werkt dat ook nog samen.

Iemand die hier andere opties ziet of aanraders heeft, of afraders? Ik denk dat ik misschien teveel verwacht en me er gewoon bij moet neerleggen dat alles via home assistant regelen misschien beter is.

Alle reacties

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:44
Volgens mij kun je alles wat je wilt doen in HA, wat je al hebt draaien :)

Voordeel mijns inziens van HA is ook dat je juist alle kanten op kunt met apparatuur van verschillende leveranciers.

Misschien op een standalone mini pc laten draaien en dan niet meer naar omkijken.

[Voor 17% gewijzigd door Kire88 op 16-12-2022 21:03]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-01 22:16
Kire88 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:01:
Volgens mij kun je alles wat je wilt doen in HA, wat je al hebt draaien :)

Voordeel mijns inziens van HA is ook dat je juist alle kanten op kunt met apparatuur van verschillende leveranciers.

Misschien op een standalone mini pc laten draaien en dan niet meer naar omkijken.
Ondertussen al wat shelly's en zigbee lampen besteld, een zigbee stick en aqara zigbee TRV's. HA draait al een tijd op een homeservertje idd :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee