Van welk dier is deze ontlasting ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:46
Hallo,

Ik woon in een dorp, redelijk dicht bebouwd. Naast ons huis is een stukje gemeente tuin met veel groen. Daarnaast weer het volgende huizenblok.

Sinds kort viel het me op dat de schutting vol zat met ontlasting van een dier. 2 tot 4 cm lang, vrij dun, en er zijn pitten in zichtbaar. Later drogen ze zwart in.

Ik dacht eerst aan een rat, maar enkele weken een val resulteerde alleen 1x in een muisje.
Ik heb meermaals een marter gezien in de straat en naast ons huis. De keutels lijken me alleen wat klein voor een marter ? 2 jaar geleden ook al een dode aangevreten duif onder de motorkap weggehaald.
Er zitten dagelijks ook veel vogels in de tuin.

Vandaag zag ik ook een heel spoor met keutels in het paadje door de gemeente tuin naar onze poort.

Iemand een idee? En wat kan ik het best doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAyXNYI1Khhwg8Rayy7dO7Z_8Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWmY23x8und3idGTVy5ePlD4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sg4XYzXUUiIhsWbng3XsjqdFc2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oeT4gUPUOx9ZMzazGmeKFLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSNSac23zVOzaxUUA1Kw3Q-9378=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubu2v7qPuGnpTp6ck7h7h5F6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q_26lkUa7GZ3rMKkjp1x1AduyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEz6QBWjsjeBZfUCdWfKUtET.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:07
Dat lijkt me vrijwel zeker van een marter. Steenmarters zitten regelmatig dicht bij huis, dus dat zou goed kunnen. Als die duif doodgebeten was, moet je eigenlijk even kijken of je tandenspoten ziet. Twee speldenprikjes op ongeveer en cm uit elkaar.

Muizenkeutels zijn net als chocoladehagelslag, hooguit een cm, zwart en niet zo gedraaid.

Marters kunnen trouwens best wel voor overlast zorgen; kabels doorbijten, isolatie vernielen, dat soort zaken.

[ Voor 29% gewijzigd door Morrar op 11-12-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Morrar schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:07:
Dat lijkt me vrijwel zeker van een marter. Steenmarters zitten regelmatig dicht bij huis, dus dat zou goed kunnen. Als die duif doodgebeten was, moet je eigenlijk even kijken of je tandenspoten ziet. Twee speldenprikjes op ongeveer en cm uit elkaar.

Muizenkeutels zijn net als chocoladehagelslag, hooguit een cm, zwart en niet zo gedraaid.

Marters kunnen trouwens best wel voor overlast zorgen; kabels doorbijten, isolatie vernielen, dat soort zaken.
Die duif was 2 jaar geleden.

Ik heb 2 uur geleden alle keutels weg gehaald met een stoffer, en nu ligt er weer wat (stuk of 3). Volgens mij beweegt een marter zich vrijwel nooit overdag? Zou het niet van een merel of andere vogel kunnen zijn?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

https://www.coolblue.nl/p...braun-wildcamera-black300

Hou ons op de hoogte! oOo

Je zou nog even kunnen kijken wat er in de poep zit, dan weet je wat ie gegeten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:56
Dat is van een marter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:15
Lijkt heel erg op ontlasting van een marter of ander groot knaagdier inderdaad...
Sommige vogels (ik zie bij ons vooral de kauwen dit doen) pikken deze en andere ontlasting ook wel eens op en eten het op?! of gaan ermee aan de haal...
Misschien dat de vogels dit daar achterlaten.
Een marter overdag zie je niet vaak inderdaad, maar het is zeker niet onmogelijk. Meestal komen die pas bij de schemering naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Brilsmurfffje schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:48:
https://www.coolblue.nl/p...braun-wildcamera-black300

Hou ons op de hoogte! oOo

Je zou nog even kunnen kijken wat er in de poep zit, dan weet je wat ie gegeten heeft?
Haha, toevallig heb mijn beveiligingscamera er nu op gericht en op continu opnemen gezet. Ben benieuwd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
In de ontlasting lijken overigens iets van pitten te zitten. Ik ontdek geen haren of andere dierlijke dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
De dader is waarschijnlijk gevonden.na het schoonvegen lagen er binnen een half uur steeds weer keutels. Op 1 plek zojuist weer. Op die specifieke plek is alleen deze vriend langsgekomen. Op de film is te zien dat hij ook "iets achterlaat" :)

Merels dus...

Wel een geruststelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7bfPMNSz7UEQOj1R_kub_4SFao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p86SYQ6mykFBqzOR7siJhpCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Merels schijten niet zulke keutels. :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Maasluip schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:37:
Merels schijten niet zulke keutels. :D
Dat dacht ik ook, maar het is toch duidelijk te zien op mijn camerabeeld dat er eerst "niks" ligt. Tot het moment dat deze vogel op de schutting gaat zitten. Je ziet 'm letterlijk iets achterlaten op de plek waar binnen een half uur na schoonmaken weer een keutel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
misschien kan een vogelexpert hier iets over zeggen. gevoelsmatig lijkt het mij teveel en te grote ontlasting voor een kleine vogel. vogelpoep is toch veel natter, beetje wittig en niet zo'n solide drol?

[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 12-12-2022 09:53 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:21
JJ Le Funk schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:52:
misschien kan een vogelexpert hier iets over zeggen. gevoelsmatig lijkt het mij teveel en te grote ontlasting voor een kleine vogel. vogelpoep is toch veel natter, beetje wittig en niet zo'n solide drol?
Als je googled op 'uitwerpselen merel' (of vogels) dan kom je zeker wel vergelijkbare 'drollen' tegen. Dus dit kan best, ondanks dat ik geen expert ben.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 12-12-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Dat lijkt me wel merel, wat voor marterkolonie moet er wel niet zitten om zoveel schijt achter te laten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wellicht nog andere dieren met beginletter M die kandidaat zijn? :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

eric.1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:53:
[...]

Als je googled op 'uitwerpselen merel' (of vogels) dan kom je zeker wel vergelijkbare 'drollen' tegen. Dus dit kan best, ondanks dat ik geen expert ben.
simpel maar effectief, ik denk idd dat we de dader hebben.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
FirePuma142 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:01:
Wellicht nog andere dieren met beginletter M die kandidaat zijn? :+
Ik denk dat de maanvis en de mammoet afvallen 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 17:14

Rmg

Merels, die zitten zich vol te vreten aan de laatste bessen die ze vinden.
Pagina: 1