chrisborst schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:16:
@
VikaashVili
Volgens mij ben je al enorm goed bezig! Ken weinig mensen die zelfs een website hebben met deze info!
Maar je zit in een VVE, dus een hoop zaken zal je gezamenlijk moeten aanpakken. Je kan een hoop winnen door het glas op termijn te vervangen naar HR++, want zit er waarschijnlijk gewoon dubbelglas in.
Daarnaast moet je als VVE een plan hebben om op termijn van het gas af te gaan. Ook dit is logisch om gezamenlijk aan te pakken. Maar in een complex uit 2000 hebben de meeste mensen rond 2015 een nieuwe ketel laten installeren, dus pas over 10 jaar zal men over een alternatief willen nadenken.
In jou geval zou ik lekker een nieuwe ketel installeren, want zelf heb je weinig opties.
ps; vraag direct aan de VVE hoe het zit met de rookgaskanalen. Want bij een nieuwe ketel moet de installateur kunnen garanderen dat het rookgaskanaal nog 15 jaar meekan.
Weet dit uit eigen ervaring als voorzitter van mijn VVE.
In onze VvE voeren de buren, die aan alle kanten lekker warmpjes ingeklemd zitten tussen andere buren, het hoogste woord. Niet zelden wordt er door ze gepocht over de zogenaamd uitstekende isolatie van het pand uit 2000. Nou, daar valt dus wel wat op af te dingen getuige mijn website..
Glas vervangen is een goede tip, want wellicht kan ik dan ook gelijk de ventilatieroosters mee laten nemen en laten vervangen door zelfregelende roosters van bijv. Duco of beter nog: decentrale WTW-units. Als eerste wil ik echter die enorme koudebrug - spouwmuur grenzend aan trappenhuis - neutraliseren. Daarbij streef ik naar een gezamenlijke oplossing - spouwmuurisolatie - met buren onder en boven mij: het kan niet anders dan dat die met hetzelfde probleem kampen. Zaterdag komen de buren direct boven ons op de koffie, dus dan ga ik het er zeker met ze over hebben. Voor de rest ga ik desnoods van deur tot deur. Ben wel benieuwd hoe dat met financiering zou moeten - moeten alle buren dan meebetalen of is dit een deelbelang die door de betreffende buren zelf bekostigd moet worden?
Pas als dit een doodlopende weg blijkt, gaan we zelf over tot het plaatsen van voorzetwanden zoals geadviseerd door Tessel van
Energie Waterland (de man verdient het om reclame voor te maken met z'n goede werk).
Oftewel, isolatie, isolatie en nog eens isolatie zijn speerpunten 1 t/m 3
Vervanging CV is vers 2. Overigens is in de ALV afgesproken dat bij vervanging elke bewoner afzonderlijk voor controle rookgasafvoer moet zorgen.
Van het gas af? Er is zeker één lid van het bestuur die dat voor z'n eigen appartement aan het onderzoeken is. Die heb ik even het boek(je) van Tessel geleend over de transitiestappen ernaartoe. We hebben 12 huurappartementen van De Alliantie in het pand: die hebben 3 maanden geleden nog allemaal nieuwe ketels gekregen..
Ik zie niet zo snel welke gezamenlijke initiatieven vanuit de VvE ontplooit kunnen worden om richting een gasloze situatie te komen. Tessel noemde er wel eentje met een kleine kans van slagen: een batterij warmtepompen die voor het hele pand gebruik zou kunnen maken van het water om het pand heen.