Toon posts:

Upgrade van i5 8600k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joske83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-02 12:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (1440p 144hz monitor) en het alledaagse huis tuin en keuken gebruik

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst onder 650€, natuurlijk als ergens een buitenkansje is kan dit evt wat ruimer worden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Cooling nzct kraken x62, case, gpu Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G, evt geheugen indien dit nog de moeite is 2 x 8GB G.Skill Trident Z 3000mhz CL16, huidige ssd/hd's gaan ook mee over

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
i5 12600k (megekko upgrade kit promo) of ryzen 7 5700x/5800x al is deze wel een generatie ouder of toch de volle mep gaan en 7600x of 13600k, voeding moet ook geupdate worden. Is nu een corsair TX750 bronze die er al 12j ofzo inzit. Daar zag ik bij megekko een aanbieding op de silverstone da850. Geheugen evt extra 16GB pc3000 of 32GB pc3200/3600 of is 16GB genoeg (In bijna al men games staat geheugen verbruik op 12GB)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
maakt niet echt uit, al neig ik wel naar de gigabyte producten

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Met het ram geheugen zit ik wat in de war, is pc3000 CL16 huidig ram veel trager dan pc3200/3600? Of toch DDR5? 16GB ram of 32 GB ram?. De huidige cpu nekt in sommige games de gpu volgens mij en ook met het oog op de toekomstige gpu's dat ik nog ff kan upgrade zonder heel de boel te moeten doen, of is het momenteel niet de moeite en nog ff wachten op komende prijsdalingen/ nieuwe hardware

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

klokt je geheugen ook op 3000 of nog op 2133 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:07
Ik had hiervoor een Ryzen 5 1600, die processor is vergelijkbaar met de I5 8600K. Ik heb vorige week een systeem gehaald met een Ryzen 7 7700X, ASUS TUF Gaming B650-PLUS, G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J3636C16GX2-RS5K, Kingston KC3000 2TB en met D.O.C.P aan draaidt het geheugen stabiel op 5600Mhz.

Windows 11 op geinstalleerd en ziet er allemaal superstrak uit! Vooral Windows 11 die door de M2 opslag van Kingston instant reageert. Je ziet de venster mooi inklappen net als bij je iphone als je van programma's wisselt zegmaar. Alles ziet er erg mooi 3D vormgegeven uit. De upgrade was voor mij zeker het geld waard. Niks te klagen, ik gebruik de computer vooral voor WebDesign en af en toe speel ik een spelletje. Als ik nog 10 jaar voorruit moet met deze computer vind ik dat geen probleem. Er valt naar mijn optiek niet veel meer aan te verbeteren. Programma's zijn onder de 30 seconden geinstalleerd en een programma deinstalleren is er alleen op klikken en het is weg. Het is meer dan de investering waard. Overigens had ik de RTX 2070 als videokaart nog uit mijn vorige systeem. Die is vergelijkbaar met de RTX 3060TI. De meeste spellen speel ik tussen de 100 en 144fps op 1440P. Wel zet ik de setting dan op High i.p.v Ultra.

Ik zou voor de Ryzen 7 7600X, 16GB geheugen, en een m2 kingston SSD van 1TB gaan. Daar ga je nog jaren plezier van hebben. Gebruik je meerdere beeldschermen, dat je bijvoorbeeld naast het gamen ook nog internet, discord ect, dan zou ik je 32GB aanraden.

• joske83
Hackus schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:35:
klokt je geheugen ook op 3000 of nog op 2133 ?
Klokt op 3000mhz xmp profiel.

@Glamourt ziet er niet slecht uit. Maar dan ga ik toch al richting een ander budget vrees ik. Huidige ssd is een Samsung 980 m2

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je ram kun je wel meenemen als je op DDR4 blijft, en niet je oude set verkoopt.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
uitvoering: ASUS ROG Strix B550-F Gaming

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 16:51
Mag ik vragen waarom je überhaupt wilt upgraden loop je nu tegen een erge bottleneck aan?

• joske83
PEBKAC schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:24:
Mag ik vragen waarom je überhaupt wilt upgraden loop je nu tegen een erge bottleneck aan?
Goh bv in BF2042 draai ik op medium 1440p en haal ik gemiddeld 95fps op high setting. Cpu load 100% en gpu 65a70%
Op de nieuwe map bv krijg last van haperingen en moet ik op medium setting gaan voor dezelfde fps te kunnen behouden.
Andere games valt het wel mee en gaat de cpu tot 85%

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:09
Dan zou ik echt richting een 13600k of 13700k gaan bv.

Ik heb zelf die game ook, met mijn 12700k.
Zeker als je straks ook je gpu wilt upgraden kan je alsnog problemen krijgen als je een te lage cpu neemt.

Ik raad je echt aan om een zo hoog mogelijke cpu nemen,zeker met 128 player servers als je die speelt is het cpu verbruik erg hoog.

Mijn 12700k word gemiddeld nog 60 a 70% belast ,dit in combnatie met een 3080ti.
En dan is de cpu nog overclocked ook...

screenshot cpu gebruik van mijn pc met bf 2042:

Het ligt natuurlijk aan de game,maar als je de game wilt spelen,dan kan je beter niet bezuinigen op de cpu.

[Voor 85% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2022 15:47]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@freaky35 Dat is niet eerlijk met een 3080Ti :D

• freaky35
Tis meer om aan te geven hoe belachelijk veel cpu die game gebruikt.
Weet dat het niet helemaal eerlijk is met de 3080ti

Mijn laptop met een 5800h en 3070 heeft zelfs nog bijna 100% cpu verbruik, |:(

Die 8600k die je nu hebt is bij uitstek geschikt voor overclocken en met settings zal je nog een heleboel kunnen winnen

Zou dat zeker overwegen :)

[Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2022 15:59]

• joske83
freaky35 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:52:
Tis meer om aan te geven hoe belachelijk veel cpu die game gebruikt.
Weet dat het niet helemaal eerlijk is met de 3080ti

Mijn laptop met een 5800h en 3070 heeft zelfs nog bijna 100% cpu verbruik, |:(

Die 8600k die je nu hebt is bij uitstek geschikt voor overclocken en met settings zal je nog een heleboel kunnen winnen

Zou dat zeker overwegen :)
Dat zou ik evt nog kunnen proberen, al ben ik daar totaal niet in thuis. Weet wel dat mijn mobo standaard wat instellingen heeft om "automatisch" te overclocken. Zou dit geen problemen geven ivm de psu?
Als ik zo nog een tijdje verder kan tot de 14600k er is dan kan ik evt de 13600k met korting opscheppen

• freaky35
joske83 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:10:
[...]

Dat zou ik evt nog kunnen proberen, al ben ik daar totaal niet in thuis. Weet wel dat mijn mobo standaard wat instellingen heeft om "automatisch" te overclocken. Zou dit geen problemen geven ivm de psu?
Als ik zo nog een tijdje verder kan tot de 14600k er is dan kan ik evt de 13600k met korting opscheppen
Gebruik geen auto overclock,maar er is genoeg over te vinden, zorg wel dat die genoeg koeling heeft en vooral niet te hoog qua voltages.

Lees je vooral goed in,dat is de tip die ik je alvast kan geven in elk geval

De voeding zou ik dan wel alvast vervangen,die is wel oud

[Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2022 16:17]

• joske83
Bedankt voor de tips allemaal.
Nieuwe psu is besteld. Het is een nzxt 850w geworden (10j garantie, die silverstone was maar 2j)
Net al wat tutorials opgezocht en zal van de week me er een op toeleggen om zo nog ff verder te komen met deze cpu :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uitvoering: NZXT C850 Gold v2
Deze is prima

De Silverstone DA is 5j fabrieksgarantie in Europa, maar je hebt als consument te maken met wettelijke garantie(conformiteit)

[Voor 38% gewijzigd door Hackus op 11-12-2022 17:30]

• joske83
Hackus schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:27:
uitvoering: NZXT C850 Gold v2
Deze is prima

De Silverstone DA is 5j fabrieksgarantie in Europa, maar je hebt als consument te maken met wettelijke garantie(conformiteit)
Ja die heb ik besteld, kan ik morgen weer aan het knutselen :P
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee