Tot welke RC-waarde is vloerisolatie zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:50

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij gaan in ons te verbouwen huis (1980) de vloer eruit halen.
Nieuwe VV en betere isolatie.
Ons huis staat op zandgrond, geen kruipruimte.
We gaan ook nieuwe kozijnen plaatsen met triple glas en nog meer isolerende maatregelen. Wellicht de spouw als dit kan.

Vooralsnog zit ik te denken aan schuimbeton.
Dus vloer er totaal uit en deels nog wat afgraven.

Als ik bijvoorbeeld op de site van Faber een diepte van 40 cm aangeef, wordt de rc-waarde 3.7
Bij 50 cm = rc-waarde 4.6
Bij 60 cm = rc-waarde 5.5
Bij 70 cm = rc-waarde 6.5
En zo blijft het oplopen.

Echter, ik neem aan dat er ergens een punt is dat een hogere rc-waarde geen zin meer heeft.
Er zal toch ergens een maximum punt zijn voor wat betreft (economische) zin?

Ook dieper afgraven en afvoeren kost steeds meer geld. Maar dat is niet mijn belangrijkste zorg.

Wat zou een goede rc-waarde zijn als je kijkt naar rendement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Goede vraag. Op deze site staat er iets over geschreven. Onderstaand plaatje is van die site geplukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW0G6scyjIsDu_FKy7Wl7hUPkpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VpkH9V51aAbE3DO08efcN4J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:47
vraag me af of dat plaatje klopt?
Als ik de RC van mijn vloer zou verhogen naar 8 dan zou dat maar 10 m3 gas per jaar besparen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:12
Volgens het bouwbesluit 2012 is het voor renovatie voldoende om Rc 2,5 m2K/W voor vloeren toe te passen. Bij nieuwbouw is dat Rc 3,7 m2K/W.

Ik zou zelf de nieuwbouwnorm aanhouden indien mogelijk. Zeker als je vloerverwarming gaat gebruiken. De eis ligt niet heel hoog omdat warmte opstijgt. De lek naar de grond is vrij minimaal in vergelijk naar de omgeving. Zeker ook omdat de grond in de winter relatief warm blijft.

https://www.isolatiemater...ver-isolatie-en-rc-waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

remmuz schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:52:
vraag me af of dat plaatje klopt?
Als ik de RC van mijn vloer zou verhogen naar 8 dan zou dat maar 10 m3 gas per jaar besparen?
Het ging mij meer om een beeld te schetsen bij de vraag van TS. De absolute besparingen moet je inderdaad niet te letterlijk nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Wat niet zo veel besparing oplevert, maar wel meer comfort, zou zijn om de laag met v.v.w. los te koppelen van de constructievloer en nog een laag isolatie tussen constructievloer en dekvloer met v.v.w. te doen.
Je hebt dan snellere reactietijd van de vloer bij opwarmen, waardoor eventuele nachtverlaging aantrekkelijker wordt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:50

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TLer schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:52:
Volgens het bouwbesluit 2012 is het voor renovatie voldoende om Rc 2,5 m2K/W voor vloeren toe te passen. Bij nieuwbouw is dat Rc 3,7 m2K/W.

Ik zou zelf de nieuwbouwnorm aanhouden indien mogelijk. Zeker als je vloerverwarming gaat gebruiken. De eis ligt niet heel hoog omdat warmte opstijgt. De lek naar de grond is vrij minimaal in vergelijk naar de omgeving. Zeker ook omdat de grond in de winter relatief warm blijft.
De nieuwbouwnorm wil ik sowieso al minimaal aanhouden.
Maar als ik de bijdragen van jou en @Jan Workum goed begrijp, vlakt de besparing bij een meer isolatie in de vloer vrij snel af. Rc ban 3.7 is al heel goed, en als ik er nog ietsjes bij zou doen (8 kuub zand extra uitgraven en afvoeren) dan zit ik al boven de 4.5.
Daarboven heeft nauwelijks nog heel veel zin, als je naar rendement van de investeringen e.d. kijkt.

Overigens ook wederom bevestigd gekregen dat ik vooral mijn dakisolatie (die nu minimaal is) zeer zorgvuldig moet aanpakken.

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-04 18:55
15 cm hardschuim platen gebruiken.
Naast de betonlaag, de afwerkvloer lekker dik maken doe maar 10 cm, vv buizen die nét in de afwerkvloer liggen is erg oncomfortabel, daarbij de warmte die je er overdag in pompt (met de WP) houd de hele avond de vloer lekker warm onder je voeten.

Als het kan, maak je de trap naar de zolder dicht met onderaan een goed afsluitende tochtvrije deur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1